گزارش «اعتمادآنلاین» از مهاجرت تنها زن مدال‌آور المپیک ایران:

کیمیا علیزاده، سرمایه‌ دیگری که از دست رفت/ علیزاده: سال‌ها هر طور خواستند بازی‌ام دادند

کیمیا علیزاده، اولین زن مدال‌آور ایران در المپیک، پس از مهاجرت در ابتدای پستی که مخاطب آن مردم ایران هستند، نوشته: «سلام مردم مظلوم ایران، خداحافظ مردم نجیب ایران. تسلیت به شما مردم همیشه داغدار ایران.»

کیمیا علیزاده، سرمایه‌ دیگری که از دست رفت/ علیزاده: سال‌ها هر طور خواستند بازی‌ام دادند
کد خبر: 376971
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۴ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن - تصویر کیمیا علیزاده با پرچمی بر دوش و لبخندی بر لب در المپیک ریو نمایی از افتخار بود. افتخاری که امید به تکرار آن در المپیک توکیو 2020 هم وجود داشت. حالا اما امید به تکرار آن تصویر پر از افتخار در «نامه‌ خداحافظی برای ملت ایران» به پایان رسیده است. اولین زن مدال‌آور ایران در المپیک، پس از مهاجرت در ابتدای پستی که مخاطب آن مردم ایران هستند، نوشته: «سلام مردم مظلوم ایران، خداحافظ مردم نجیب ایران. تسلیت به شما مردم همیشه داغدار ایران.»

سال‌های افتخار

کیمیا علیزاده پس از کسب مدال برنز در المپیک ریو با مصدومیت مواجه، اما با وجود این مصدومیت جدی به تورنمنت‌های بین‌المللی اعزام شد. با هر اعزام مصدومیت شدت گرفت و البته از نام او برای اعتبار تکواندو، که حالا دیگر سال‌هاست قهرمان مدال‌آوری ندارد، استفاده شد. در حالی که عملکرد رئیس فدراسیون تکواندو زیر انتقادات زیادی بود باز هم کیمیا علیزاده برای مدت‌ها پس از المپیک ریو و از سوی فدراسیون به عنوان افتخار تکواندو معرفی می‌شد. به ناگهان اما تنها امید تکواندوی ایران در المپیک توکیو از ایران رفت. روزهای اول پس از مهاجرت او بازار شایعات داغ بود. مسئولان تکواندو ادعا می‌کردند آن‌قدر به علیزاده توجه شده که امکان ندارد به خاطر کمبودها مهاجرت کرده باشد.

محمد پولادگر ، رئیس فدراسیون تکواندو، در روزهای ابتدایی خروج علیزاده از ایران به رسانه‌ها گفته بود: «برخلاف برخی جوسازی‌ها و شایعات رسانه‌های بیگانه، علیزاده نه تنها به مربی خود حتی به پدرش هم هدف از این سفر را تفریح و استراحت عنوان کرده و جای شگفتی است که در شرایط حساس کنونی کشور، برخی رسانه‌های بیگانه با اهداف سیاسی به سفر این ملی‌پوش کشورمان پرداخته‌اند.»

پولادگر در مورد حمایت از علیزاده گفته بود: «طی این سال‌ها کمیته المپیک، وزارت ورزش و فدراسیون تکواندو نهایت سعی و تلاش خود را در حمایت از علیزاده انجام داده‌اند و افتخارآفرینان ورزش کشور همواره مورد حمایت همه‌جانبه مجموعه ورزش کشور بوده‌اند، اما در عین حال بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حامی بانوی مدال‌آور تاریخ المپیک ایران، مردم فهیم و قدرشناس کشورمان بوده‌اند. اینکه از سوی برخی رسانه‌های بیگانه و فرصت‌طلب موضوعاتی از جمله بی‌توجهی و محدودیت و این‌جور موارد در خصوص ایشان مطرح می‌شود، کذب محض، غیرمنصفانه و دور از واقعیت است.»

اما آنچه کیمیا علیزاده در پست اینستاگرامی خود خطاب به مردم ایران نوشته کاملاً مغایر با اظهارات رئیس فدراسیون است: «سال‌هاست هر طور خواستند بازی‌ام دادند. هر کجا خواستند بردند، هرچه خواستند پوشیدم. هر جمله‌ای دستور دادند تکرار کردم. هر زمان صلاح دیدند مصادره‌ام کردند. مدال‌هایم را [...] به مدیریت و درایت خودشان نسبت دادند. من برایشان مهم نبودم.»

پاسخ کیمیا علیزاده به انتقاد هادی ساعی

یکی دیگر از منتقدان مهاجرت کیمیا علیزاده، هادی ساعی بود. ساعی در روزهایی که شایعه مهاجرت علیزاده بر سر زبان‌ها افتاد در مصاحبه‌ای گفت: «پیشنهاد حضور در کشورهای دیگر فقط مربوط به دوره کنونی نیست، چراکه در زمان ما نیز پیشنهادهایی از کشورهای خارجی مطرح می‌شد. نکته اینجاست به اندازه‌ای به کشورمان پایبند و روی آن حساس بودیم که حتی خجالت می‌کشیدیم و می‌ترسیدیم این مسائل را علنی و مطرح کنیم، ولی الان وضعیت به صورتی است که مهاجرت برای برخی ورزشکاران تبدیل به زیاده‌خواهی شده است. هر ورزشکاری باید اعتقاد داشته باشد که به پرچم کشورش وفادار بماند.»

او ادامه داد: «این نکته اهمیت زیادی دارد که قهرمانان ما در ایران و در این شرایط رشد کردند و نمی‌دانم چرا یک مرتبه یادشان می‌آید مهاجرت کنند و لذت آنجا بیشتر از عزت ایران برای آنها اهمیت می‌یابد. در حالی که به نظر من پناهندگی یک ذلت بزرگ برای هر شخص محسوب می‌شود.»

علیزاده در پست اخیر پاسخ انتقاد تند ساعی را هم به این شکل داده است: «حالا که نیستم می‌گویند تن به ذلت داده‌ام. آقای ساعی! من آمدم تا مثل شما نباشم و در مسیری که شما پیش رفتید قدم برندارم. من در صورت تقلید برخی رفتارهای شما بیش از شما می‌توانستم به ثروت و قدرت برسم. من به اینها پشت کردم. من یک انسانم و می‌خواهم بر مدار انسانیت باقی بمانم.»

برای سرمایه‌های انسانی جایگزینی نیست

فارغ از مخالفت یا موافقت با تصمیم علیزاده، مهاجرت او ضربه بزرگی به ورزش ایران است. در یک ماه گذشته خبر مهاجرت و تغییر تابعیت علیرضا فیروزجا و حالا مهاجرت تنها زن مدال‌آور المپیک ایران باز یادآور این واقعیت شد که ورزش نیز همچون دیگر حوزه‌ها در ایران در حال از دست دادن ارزشمندترین سرمایه خود یعنی سرمایه انسانی است. سرمایه‌هایی که جایگزینی ندارند و نبودشان خسارتی جبران‌ناپذیر برای ورزش ایران است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها