کد خبر: 374060
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۲ ۱۱:۴۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از اوضاع آشفته فدراسیون فوتبال ایران گزارش می‌دهد:

بحرانی‌ترین روزهای فوتبال ایران/ تیم ملی بدون سرمربی، فدراسیون بدون رئیس

ابهامات فراوانی در مورد استعفای تاج وجود دارد؛ اینکه آیا کناره‌گیری او صرفاً به دلیل بیماری جسمی بوده یا ناکامی‌های متعدد و بحران‌هایی که فوتبال ایران و در صدر آن فدراسیون از سر می‌گذراند دلیل اصلی رفتن تاج بود؟

بحرانی‌ترین روزهای فوتبال ایران/ تیم ملی بدون سرمربی، فدراسیون بدون رئیس
کد خبر: 374060
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۲ ۱۱:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ منیژه موذن- وقتی سوت پایان بازی ایران و عراق به صدا درآمد همه هواداران فوتبال در ایران آینده مبهم و شرایط حساس تیم ملی در ماه‌های آینده را حدس می‌زدند، اما کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد بحران روزبه‌روز عمیق‌تر شود و با گذشت نزدیک به 2 ماه، نه تنها تیم ملی بدون سرمربی بماند بلکه فدراسیون هم با استعفای تاج بدون رئیس و مسئولی پاسخگو باشد.

بحران در تیم ملی

23 آبان‌ماه بود که تیم ملی ایران با مربیگری مارک ویلموتس در مقابل عراق شکست خورد. شکستی تلخ که آینده تیم و صعود به جام‌جهانی را در هاله‌ای از ابهام فرو برد. پس از شکست در مقابل عراق ویلموتس به ایران بازنگشت تا گمانه‌زنی‌ها درباره برکناری سرمربی تازه‌وارد تیم ملی شدت بگیرد. در هفته‌های بعد مشخص شد ویلموتس قبل از بازی با عراق استعفا داده و با اصرار فدراسیون در اردن روی نیمکت تیم ملی نشسته بوده تا در شب تلخ فوتبال ایران سهیم باشد.

اما ماجرای ویلموتس و فدراسیون فوتبال ایران به سادگی پایان نگرفت. پس از فسخ قرارداد ویلموتس خبرهایی مبنی بر شکایت او از فدراسیون فوتبال ایران منتشر شد. بعدتر روشن شد فدراسیون باید به مارک ویلموتس غرامت بدهد. هرچند قرارداد مارک ویلموتس و فدراسیون فوتبال ایران با محرمانگی و پنهان‌کاری شدید فدراسیون فوتبال همراه بود و کمتر کسی از مفاد این قرارداد پیچیده خبر داشت، اما در تنها صفحه رونمایی‌شده از نسخه ترجمه‌شده قرارداد فدراسیون فوتبال ایران با ویلموتس، در بند 2 ماده 5 آمده است: «در صورتی که فدراسیون فوتبال ایران با دلیل موجه و قابل قبول بر اساس قوانین و مقررات فیفا و CAS اقدام به فسخ قرارداد نماید و بتواند این موضوع را ثابت کند، حقوق سه ماه (با یک مبلغ مشخص) به عنوان خسارت به سرمربی پرداخت خواهد شد. همچنین در صورتی که سرمربی با دلیل موجه و قابل قبول بر اساس قوانین و مقررات فیفا و CAS اقدام به فسخ قرارداد نماید و بتواند این موضوع را ثابت کند، حقوق سه ماه به وی تعلق خواهد گرفت (با یک مبلغ مشخص).»

این بدان معناست که در هر 2 صورت، چه فدراسیون فوتبال در پایبندی به تعهدات خود کوتاهی کرده باشد و چه مارک ویلموتس، باید حقوق سه ماه به این مربی بلژیکی از سوی فدراسیون فوتبال ایران پرداخت شود.

اخیراً یکی از نمایندگان مجلس رقم قرارداد مارک ویلموتس را فاش کرده است. این نماینده گفت: «بعد از درخواست مجلس، آقای تاج قرارداد را در اختیار ما قرار دادند. هنوز در حال بررسی هستیم. تنها چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که رقم دستمزد ایشان و دستیارانش برای سه سال هشت میلیون یورو بوده است. البته زمانی که یکی از نمایندگان اعلام کرد قرارداد سه میلیون دلار در سال بوده، فدراسیونی‌ها بیانیه‌ای منتشر کردند که باید مجلس عذرخواهی کند ولی حالا مشخص شده سه میلیون دلار در سال کاملاً درست بوده. اگر این قرارداد را به دلار برگردانید، سالانه همین رقم می‌شود.»

در این شرایط به نظر می‌رسد حضور چندماهه ویلموتس برای فوتبال ایران به جز ضرر چیز دیگری در پی نداشته است.

بحران در فدراسیون

در چنین شرایطی و در حالی که بحران اقتصادی فوتبال ایران را به صورت جدی تهدید می‌کند، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال به صورت ناگهانی استعفا داد. تاج دلیل استعفای خود را بیماری اعلام کرد.

پس از استعفای تاج، بر طبق قانون، یکی از نایب‌رئیس‌ها باید جانشین او می‌شد. نایب‌رئیس اول فدراسیون فوتبال علی کفاشیان بود که ماه‌ها قبل به دلیل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از سمت خود استعفا داده بود، اما پس از کنار رفتن تاج معلوم شد استعفای او شفاهی بوده و همچنان نایب‌رئیس به حساب می‌آید.

علی کفاشیان در این باره طی مصاحبه‌ای گفت: «پس از عید نوروز 98 دیگر به فدراسیون نرفتم و استعفای کتبی هم ندادم. موضوع را به صورت شفاهی مطرح کردم و گفتم در مجمع مورد بررسی قرار می‌گیرد و نایب‌رئیس اول مشخص خواهد شد.»

او در پاسخ این سوال که چرا استعفای کتبی نداده است گفت: «این موضوع دلیل خاصی نداشت و وقتی به دلیل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، اعلام کردند نمی‌توانم در فدراسیون بمانم، از فدراسیون خارج شدم. اگر لازم باشد اکنون آماده‌ام استعفای کتبی‌ام را بنویسم.»

کفاشیان درباره اینکه با این شرایط همچنان نایب‌رئیس اول فدراسیون است گفت: «بله، از نظر قانونی هنوز نایب‌رئیس فدراسیون هستم.»

گزینه بعدی سرپرستی فدراسیون حیدر بهاروند بود. هرچند بهاروند نیز مشکلی مشابه مشکل کفاشیان داشت، اما به نظر می‌رسید در شرایط بحرانی هیات‌رئیسه چاره‌ای جز انتصاب او تا زمان برگزاری مجمع نداشت. به این ترتیب مهدی تاج بعد از ریاست سه سال و هفت‌ماهه در فدارسیون، کنار رفت و حالا حیدر بهاروند تا زمان برگزاری انتخابات جانشین او خواهد بود.

اما ابهامات فراوانی در مورد استعفای تاج وجود دارد؛ اینکه آیا کناره‌گیری او صرفاً به دلیل بیماری جسمی بوده یا ناکامی‌های متعدد و بحران‌هایی که فوتبال ایران و در صدر آن فدراسیون از سر می‌گذراند دلیل اصلی رفتن تاج بود؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها