کد خبر: 371799
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

رحیم صالحی، مربی پیشین تیم ملی تکواندو ایران، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

رشته‌های المپیکی مانند تکواندو نیاز به تفکر المپیکی دارند/ چرا تیم امید تکواندو ایران تشکیل نمی‌شود؟/ سجاد مردانی در این سال‌ها فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است/ نباید تمام تمرکزمان روی چند ورزشکار باشد/ فدراسیون باید نگاهش به تکواندو را تغییر د

مربی پیشین تیم ملی تکواندو گفت: خوشبختانه 2 سهمیه المپیک گرفته‌ایم و باید تلاش کنیم این 2 ورزشکار در توکیو بهترین نتایج را کسب کنند.

رشته‌های المپیکی مانند تکواندو نیاز به تفکر المپیکی دارند/ چرا تیم امید تکواندو ایران تشکیل نمی‌شود؟/ سجاد مردانی در این سال‌ها فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است/ نباید تمام تمرکزمان روی چند ورزشکار باشد/ فدراسیون باید نگاهش به تکواندو را تغییر د
کد خبر: 371799
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ رحیم صالحی، مربی پیشین تیم ملی تکواندوی ایران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره عملکرد تیم ملی ایران در رقابت‌های گرنداسلم چین و ناتوانی سجاد مردانی در کسب سهمیه المپیک گفت: گرنداسلم چین آخرین فرصت ما برای کسب سهمیه سوم المپیک بود؛ اما به دلیل فشارهای زیادی که روی بازیکنان تیم ملی و همچنین سجاد مردانی وجود داشت نتوانستیم در این رقابت‌ها موفق عمل کنیم.

این مربی تکواندو ادامه داد: سجاد مردانی هم نتوانست در این رقابت‌ها در حد و اندازه خودش ظاهر شود. او چهار سال زحمت کشید، اما به دلیل فشار روحی زیادی که تحمل کرد نتوانست به موفقیت برسد. سجاد در این سال‌ها فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشت؛ در برخی مواقع بسیار عالی ظاهر می‌شد و در بعضی از بازی‌ها در حد و اندازه خودش نبود.

شرایط تکواندو با گذشته قابل‌ مقایسه نیست

مربی پیشین تیم ملی امید ایران با اشاره به پیشرفت تکواندو در دیگر کشورهای جهان گفت: شرایط تکواندو با گذشته قابل‌ مقایسه نیست. کشورها روی این رشته ورزشی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این اتفاق در وزن‌های بالاتر تکواندو بیشتر پیش می‌آید.

او توضیح داد: فدراسیون تکواندو و مربیان تیم ملی باید روی وزن‌های سنگین این رشته سرمایه‌گذاری کنند. امروز تکواندوکاران خوبی در سنگین‌وزن نداریم و باید تلاش کنیم با برنامه‌ریزی درست به دنبال کشف استعدادهای تکواندو باشیم. تنها از این طریق است که می‌توانیم روند موفقیت تکواندو را در آینده تضمین کنیم. باید جوانان مستعد را به تیم ملی دعوت کنیم تا در کنار قهرمانانی چون سجاد مردانی، میرهاشم حسینی و آرمین هادی‌پور تمرین و تجربه‌اندوزی کنند.

او در ادامه گفت: فدراسیون تکواندو نباید تمام تمرکز خود را روی چند ورزشکار بگذارد. اگر با این روش ادامه دهیم در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد. اگر خدای‌ ناکرده یکی از این بازیکنان تیم ملی دچار مصدومیت شود، هیچ فردی را نداریم تا جایگزین او کنیم. فدراسیون باید نگاهش به تکواندو را تغییر دهد.

در تیم‌های پایه کار مناسبی صورت نگرفته

این مربی تکواندو درباره تیم‌های پایه تکواندو ایران توضیح داد: متاسفانه در بحث تیم‌های پایه کار مناسبی صورت نگرفته است. بعد از گذشت این‌ همه سال هنوز تکواندو ایران تیم امید ندارد و این اصلاً خوب نیست. کارشناسان و مربیان تکواندو همیشه از فدراسیون خواسته‌اند تیم امید تشکیل شود تا بازیکنان رده‌های نوجوانان و جوانان راهی این تیم شوند و تمرینات‌شان را در این تیم ادامه دهند. اما هرگز این اتفاق رخ نداده است.

او ادامه داد: جوانان و نوجوانانی که در رقابت‌های مختلف مدال کسب می‌کنند بعد از پایان حضورشان در این تیم‌ها به امان خدا رها می‌شوند و این اصلاً خوب نیست. اگر تیم امید ایران تشکیل شود، نخبه‌های تکواندوی ایران در رده‌های جوانان و نوجوانان راهی این تیم می‌شوند و می‌توانند آینده تیم ملی را بسازند.

این مربی پیشین تیم امید ایران گفت: یک دوره من مربی تیم امید شدم و در رقابت‌های تکواندو دهه فجر شرکت کردم. قرار بود تیم امید بعد از این رقابت‌ها به کارش ادامه دهد، اما در عمل این اتفاق نیفتاد و خیلی زود تیم منحل شد. همان زمان از جوانان مستعدی در تیم ملی استفاده کردیم که می‌توانستند پشتوانه خوبی برای تیم ملی بزرگ‌سالان باشند، اما به دلایل مختلف رها شدند و امروز کمبود تیم امید تکواندوی ایران احساس می‌شود.

صالحی درباره دلیل تشکیل نشدن تیم امید تکواندوی ایران گفت: هیچ جوابی برای این سوال شما ندارم. هیچ‌کدام از مربیان و کارشناسان تکواندوی ایران نمی‌توانند به این سوال شما پاسخ بدهند. این برای ما هم سوال است که چرا تکواندوی ایران نباید تیم امید داشته باشد؟ اگر در یکی از وزن‌ها با کمبود بازیکن باکیفیت مواجه هستیم، تیم امید می‌تواند آن را به خوبی پوشش دهد. حضور جوانان مستعد در تیم امید می‌تواند مشکلات این روزهای تکواندو ایران را برطرف کند. آنها می‌توانند به همراه تیم امید در تمرینات تیم ملی بزرگسالان حضور یابند و در کنار بزرگان این رشته تجربه کسب کنند.

او اضافه کرد: تمام دنیا با همین روش مشغول فعالیت هستند. وزن اول تیم ملی تکواندوی ایتالیا در المپیک فردی است که در رده نوجوانان قهرمان جهان شده و به ترتیب رده‌های مختلف را طی کرده و حالا به تیم ملی بزرگسالان ایتالیا رسیده است. این اتفاق در تیم‌های دیگر هم رخ می‌دهد، اما در ایران بازیکنان بعد از رده جوانان به حال خود رها می‌شوند که این اصلاً خوب نیست.

مربیان تیم ملی باید با قوانین روز آشنا باشند

این مربی پیشین تیم ملی تکواندوی ایران همچنین به تغییر قوانین تکواندو اشاره کرد: تغییر قوانین و مقررات هر زمانی ممکن است رخ دهد. این وظیفه مربی تیم ملی است که ابتدا خودش بر این قوانین تسلط پیدا کند و سپس قوانین جدید را به بازیکنان تیم ملی انتقال دهد. مطمئن هستم این اتفاق در تیم ملی ایران هم رخ‌ داده و مربیان تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا قوانین جدید را به بازیکنان منتقل کنند.

او در ادامه گفت: گاهی هماهنگی با این تغییرات کمی زمان‌بر است و همین باعث می‌شود ورزشکاران در تورنمنت‌ها مشکل پیدا کنند. برخی از ورزشکاران هم موفق نشدند خود را با این قوانین جدید وفق دهند، به همین خاطر نتوانستند روند خوب خود را حفظ کنند . همین اتفاق باعث شده برخی تکواندو کاران با روش‌های قدیمی مبارزه کنند و حریفان هم به خوبی بتوانند حرکات آنها را پیش‌بینی کنند . رشته‌های المپیکی نیاز به تفکر المپیکی دارند. باید از داشته‌هایمان به خوبی استفاده کنیم و اجازه ندهیم استعدادهای ایران دچار سرخوردگی شوند.

برای موفقیت در المپیک باید بزرگ فکر کرد

مربی سابق تیم ملی تکواندو ارمنستان در نهایت به حضور 2 نماینده ایران در المپیک توکیو اشاره کرد و گفت: خوشبختانه 2 سهمیه المپیک گرفته‌ایم و باید تلاش کنیم این 2 ورزشکار در توکیو بهترین نتایج را کسب کنند. تکواندوی ایران در المپیک ریو نتایج خوبی کسب نکرد در حالی‌ که نفرات برتر جهان در ترکیب تیم ملی ما حضور داشتند. برای موفقیت در المپیک باید بزرگ فکر کرد. المپین‌های ما در وهله اول نیاز به آرامش روحی دارند و تمرینات منظم در مرحله بعد قرار می‌گیرد. امیدوارم کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و جوانان و همچنین فدراسیون تکواندو بهترین شرایط را برای ورزشکاران ما رقم بزنند تا آنها در آرامش بتوانند برای رقابت‌های المپیک آماده شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها