گزارش «اعتمادآنلاین» از گزینه‌های جانشینی مارک ویلموتس:

چه کسی مربی تیم‌ ملی می‌شود؟/ سرمربی بعدی تیم ملی ایرانی است یا خارجی؟

بعد از مشکلاتی که فدراسیون فوتبال ایران با مارک ویلموتس پیدا کرد و این مربی قراردادش را با فدراسیون فوتبال ایران فسخ کرد، نام گزینه‌های زیادی برای هدایت تیم ملی مطرح شد؛ از برانکو ایوانکوویچ که سابقه هدایت تیم ملی را دارد و با پرسپولیس هم نتایج خوبی کسب کرد تا وحید هاشمیان، امیر قلعه‌نویی و علی دایی.

چه کسی مربی تیم‌ ملی می‌شود؟/ سرمربی بعدی تیم ملی ایرانی است یا خارجی؟
کد خبر: 367856
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۸ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ «شاید وحید هاشمیان در 2 بازی هنگ‌کنگ و کامبوج سرمربی تیم ملی باشد.» این خبری است که علیرضا بیرانوند درباره مربی تیم ملی داده است. اما چقدر گزینه مربیگری وحید هاشمیان در تیم ملی جدی است؟ این سوالی است که ذهن دوستداران فوتبال ایران را به خود مشغول کرده است: چه کسانی گزینه هدایت تیم ملی هستند؟

بعد از مشکلاتی که فدراسیون فوتبال ایران با مارک ویلموتس پیدا کرد و این مربی قراردادش را با فدراسیون فوتبال ایران فسخ کرد نام گزینه‌های زیادی برای هدایت تیم ملی مطرح شد؛ از برانکو ایوانکوویچ که سابقه هدایت تیم ملی را دارد و با پرسپولیس هم نتایج خوبی کسب کرد تا وحید هاشمیان، امیر قلعه‌نویی و علی دایی.

برانکو گزینه اصلی فدراسیون ایران

در بین همه این نام‌ها برانکو شانس بیشتری برای رسیدن به نیمکت تیم ملی دارد. این مربی کروات در مصاحبه با رسانه‌های ایرانی مذاکره با فدراسیون فوتبال ایران را نه تکذیب کرده و نه آن را تایید می‌کند. او همیشه یک جواب ثابت دارد: هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. خیلی از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که این مربی با مهدی تاج به توافق رسیده و حتی برنامه خودش را هم به فدراسیون ایران داده است. تنها مشکلی که پیش روی فدراسیون فوتبال ایران و برانکو وجود دارد بدهی این مربی از پرسپولیس است. او اعلام کرده تا زمانی که تکلیف این بدهی هم مشخص نشود برانکو حاضر نخواهد بود قراردادی با ایران عقد کند.

وحید هاشمیان؛ هلی‌کوپتر تیم ملی را هدایت می‌کند

او می‌تواند یک سورپرایز برای فوتبال ایران باشد. وحید هاشمیان بعد از خداحافظی از فوتبال راهی آلمان شد و در کلاس‌های مربیگری شرکت کرد. هاشمیان بعد از پایان این کلاس‌ها، هدایت تیم فوتبال «هالشتنبک - رلینگن» آلمان را که در بوندس‌لیگا پنج فعال بود بر عهده گرفت و دوباره به مستطیل سبز برگشت. او مدتی هم در تمرین بایرن‌مونیخ شرکت کرد و از نزدیک شیوه مربیگری و تمرینات پپ گواردیولا را زیر نظر گرفت. هاشمیان در سال 2017 هدایت تیم زیر 17 ساله‌های هامبورگ را بر عهده گرفت و تلاش کرد دانش مربیگری خود را بالا ببرد.

بعد از رفتن کارلوس کی‌روش و حضور مارک ویلموتس روی نیمکت تیم ملی، هاشمیان به ایران بازگشت و دستیار این مربی بلژیکی روی نیمکت تیم ملی شد. او در این مدت کوتاهی که مربی تیم ملی بود بازی‌های لیگ ایران را زیر نظر گرفت و نقش زیادی در دعوت بازیکنان جوان به اردوی تیم ملی ایفا کرد. حالا علیرضا بیرانوند دروازه‌بان تیم ملی او را جانشین ویلموتس در تیم ملی اعلام کرده است.

قلعه‌نویی به تیم ملی بازمی‌گردد؟

17 مردادماه 1385 امیر قلعه‌نویی هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت و در سال 1386 از این سمت برکنار شد. تیم ملی در زمان مربیگری قلعه‌نویی 17 بازی انجام داد و توانست 10 برد، 6 مساوی و یک باخت کسب کند. قلعه‌نویی سابقه هدایت تیم ملی در جام ملت‌های آسیا طی سال 2007 را هم در کارنامه دارد. تیم ملی در این رقابت‌ها بعد از صعود به یک‌چهارم نهایی در ضربات پنالتی مغلوب کره‌جنوبی شد و از این بازی‌ها کنار رفت. ژنرال فوتبال ایران حالا دوباره گزینه هدایت تیم ملی شده است، اما خودش این موضوع را تکذیب می‌کند. او درباره احتمال انتخابش به‌ عنوان مربی تیم ملی گفته: «امیدوارم هر کسی را انتخاب می‌کنند به نفع‌مان شود. بازی عراق و بحرین که مساوی شد هدیه‌ای از طرف خداوند بود. هر کس مربی بشود برایش دعا می‌کنیم از جمله آقای گل‌محمدی. دوستان ضدیت شدیدی با من دارند و من جزو گزینه‌ها نیستم.»

شهریار فوتبال ایران گزینه بعدی تیم ملی

او یک‌ بار در سال 1387 مربی تیم ملی شد و پس از یک سال حضور روی نیمکت تیم ملی از این سمت برکنار شد. خودش معتقد است محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت دستور برکناری او را صادر کرده است. خیلی از کارشناسان معتقدند علی دایی دیگر گزینه فدراسیون برای جانشینی ویلموتس است.

علی دایی در این فصل هدایت هیچ تیمی را بر عهده نداشت و همین چند روز قبل هم پیشنهاد تراکتور تبریز را رد کرد. همین اتفاق باعث شده برخی از کارشناسان فوتبال ایران او را یکی از گزینه‌های تیم ملی به شمار آورند.

مربی ایرانی برای تیم ملی نیاز به مصوبه دارد

هرچند خیلی از افراد گمان می‌کنند مربی بعدی تیم ملی ایرانی خواهد بود، اما یکی از اعضای فدراسیون فوتبال اعلام کرده انتخاب مربی ایرانی برای تیم ملی نیاز به مصوبه دارد. او در این‌ رابطه گفته: «انتخاب مربی ایرانی برای تیم ملی زمانی رخ خواهد داد که کمیته فنی فدراسیون فوتبال این موضوع را مصوبه کند و در نشست اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال به تصویب برسد. در این صورت انتخاب مربی ایرانی برای تیم ملی به فدراسیون فوتبال تکلیف خواهد شد. این روند قانونی کار خواهد بود.»

مربی ایرانی یا خارجی؟ مساله این است

ابراهیم شکوری سرپرست دبیر کلی فدراسیون فوتبال در مورد اینکه جانشین ویلموتس داخلی است یا خارجی گفته: «در حال حاضر اولویت فدراسیون این است که قراردادمان با آقای ویلموتس را تعیین تکلیف کنیم و به این فکر باشیم که مربی داخلی یا خارجی داشته باشیم. شاید اینکه بگوییم مربی داخلی داشته باشیم یا خارجی در این شرایط خیلی مناسب نباشد، ولی ما هر 2 گزینه را داریم و مطمئناً به هر 2 گزینه فکر می‌کنیم.»

صحبت‌های شکوری حاکی از آن است که فدراسیون مخالف مربی داخلی نیست و شاید به همین زودی یک مربی داخلی هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد. شکوری البته درباره انتخاب مربی تیم ملی هم گفته: «در حال حاضر یک تیم مشغول بررسی این موضوع است و امیدواریم یک انتخاب خیلی خوب داشته باشیم.»

نزدیک به سه ماه دیگر تیم ملی باید در مرحله برگشت رقابت‌های مقدماتی جام جهانی به مصاف حریفان برود، اما مشخص نبودن مربی تیم ملی ضربه بدی به روند آماده‌سازی این تیم می‌زند. خواسته دوستداران فوتبال از فدراسیون این است که هرچه سریع‌تر تکلیف مربی تیم ملی را معلوم کنند تا با آمادگی کامل بتواند در این رقابت‌ها شرکت کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها