کد خبر: 362110
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۱ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از شرایط این روزهای تیم ملی فوتبال ایران:

تیم ملی ایران درگیر بحران شده است؟

تیم ملی در دومین مسابقه خود در مرحله گروهی در تهران به مصاف کامبوج رفت و توانست با 14 گل این تیم را شکست دهد؛ اما بعد از آن شرایط رفته‌رفته برای ویلموتس سخت شد.

تیم ملی ایران درگیر بحران شده است؟
کد خبر: 362110
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۱ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بعد از 2 برد پیاپی تیم ملی در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی قطر، شاگردان ویلموتس برابر بحرین و قطر شکست خوردند تا انتقادها از تیم ملی و مربی بلژیکی آن آغاز شود. ویلموتس که تنها چند ماه است هدایت تیم ملی را بر عهده گرفته، حالا در شرایط سختی قرار دارد و بسیاری از کارشناسان فوتبال ایران معتقدند او نتوانسته تیم ملی را به خوبی مدیریت کند. برخی هم می‌گویند فدراسیون فوتبال ایران نباید با کی‌روش قطع همکاری می‌کرد. هرچند تعداد منتقدان ویلموتس کم نیست، اما هستند افرادی که از او حمایت کرده‌اند و معتقدند این فدراسیون فوتبال ایران است که نمی‌تواند شرایط را برای او و تیم ملی فراهم کند.

افت تیم ملی از کجا آغاز شد؟

تیم ملی در دومین مسابقه خود در مرحله گروهی در تهران به مصاف کامبوج رفت و توانست با 14 گل این تیم را شکست دهد؛ اما بعد از آن شرایط رفته‌رفته برای ویلموتس سخت شد. تیم ملی چند روز بعد به بحرین رفت تا مقابل این تیم بازی کند، اما چیزی در این بین درست نبود. یکی از مربیان تیم ملی با تیم به بحرین نرفت. لورن اسپینوزی مربی تیم ملی به دلیل پرداخت نشدن مطالباتش تیم ملی را در بحرین همراهی نکرد و از همان‌جا بود که تیم ملی گرفتار بحران شد. تیم ملی برابر بحرین شکست خورد و ویلموتس هم به بلژیک رفت. رقابت‌های لیگ برتر پیگیری می‌شد، اما ویلموتس در تهران حضور نداشت. خیلی‌ها دلیل این غیبت طولانی ویلموتس را از فدراسیون فوتبال جویا می‌شدند، اما هیچ‌کدام از اعضای فدراسیون فوتبال ایران پاسخی به این سوال‌ها ندادند. چند روز مانده به بازی ایران و عراق مانده بود که رسانه‌های بلژیکی خبر دادند ویلموتس نیز به دلیل پرداخت نشدن دستمزدش قرارداد خود را با فدراسیون ایران فسخ می‌کند. سایت DH بلژیک اولین رسانه‌ای بود که خبر از جدایی ویلموتس داد . این سایت نوشته بود: «مدت‌هاست فدراسیون ایران پول قرارداد مارک ویلموتس را نداده و این مربی خواستار فسخ قراردادش شده است. در طول بازی قبلی تیم ملی فوتبال ایران، لورن اسپینوزی به دلیل پرداخت نشدن مطالباتش غایب بود. دیگر دستیاران ویلموتس نیز احتمالاً همین راه را بروند.»

بعد از اعلام این خبر عبدالکاظم طالقانی، عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال ایران، به این خبر واکنش نشان داد و گفت: «از نظر من حقوق ویلموتس پرداخت شده است و مشکلی نیست!»

ویلموتس به ایران برگشت

ماجرای فسخ قرارداد ویلموتس کم‌کم داشت جدی می‌شد که ابراهیم شکوری، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال ، درباره وضعیت تیم ملی صحبت‌هایی کرد و اعلام کرد که دستمزد ویلموتس پرداخت می‌شود و او به زودی به تهران بازمی‌گردد. شکوری در همین رابطه گفت: «قطعاً ویلموتس باید روی نیمکت تیم ملی بنشیند. هواداران نباید نگران باشند. مطمئناً همه ایرانی‌ها باید دست به دست هم بدهند تا ما بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که آرامش در تیم ملی بزرگسالان و سایر تیم‌های ملی وجود داشته باشد.»

مهدی تاج هم اعلام کرد به دلیل اعمال تحریم‌ها، در پرداخت دستمزد مربیان تیم ملی با مشکل مواجه شده‌ایم، اما به زودی این مشکل برطرف خواهد شد. تاج درباره نحوه پرداخت پول ویلموتس هم گفته بود پول او آماده است و در یک صرافی در امارات است و در تلاش هستیم هرچه زودتر دستمزد او و همکارانش را پرداخت کنیم.

مدیران فدراسیون تلاش خود را کردند تا ویلموتس را راضی به بازگشت به ایران کنند و در آخر هم موفق شدند، اما این بازگشت نتوانست مشکل تیم ملی را حل کند. او تنها سه روز قبل از بازی تیم ملی با عراق به تهران آمد و همین موضوع هم باعث شد تیم ملی نتواند تمرینات آماده‌سازی خود را به صورت کامل برگزار کند. بازیکنان تیم ملی با همین مشکلات راهی اردن شدند تا مقابل عراق قرار بگیرند؛ اما این تیم ملی آن تیمی نبود که مردم انتظار داشتند در زمین بازی ببینند. تیم اول آسیا برابر عراق تن به شکست داد تا در یک ماه 2 شکست در کارنامه‌اش ثبت کند و صدای منتقدان ویلموتس هم بلند شود.

مخالفان ویلموتس چه می‌گویند؟

هرچند ویلموتس زمان زیادی نیست هدایت تیم ملی را به دست گرفته، اما عده‌ای معتقدند او هدایت یک تیم کامل را قبول کرده است و نباید این‌گونه بی‌برنامه در زمین حاضر شود. آنها می‌گویند ویلموتس از شرایط ایران باخبر بوده و از ابتدا می‌دانسته به دلیل تحریم‌ها ایران نمی‌تواند پولش را در زمان مقرر به او پرداخت کند، به همین خاطر باید کمی صبر می‌کرد و به خاطر این مشکل تمرینات تیم ملی را به تعویق نمی‌انداخت.

محمد نصرتی ، بازیکن پیشین تیم ملی، با انتقاد از رفتار ویلموتس در مواجهه با تیم ملی ایران گفت: «انگیزه‌ لازم را در بازیکنان ندیدم و به نظرم روحیه تیمی ما کافی نیست. از طرفی هم برنامه آماده‌سازی کمی خوب نبود و ویلموتس به بهانه نگرفتن دستمزدش دیر به ایران آمد که همین موضوع به تیم ضربه زد. از ویلموتس انتظار داشتم بعد از باخت مقابل بحرین کمی کار را جدی‌تر بگیرد و کادر فنی نقاط ضعف و قوت تیم را بررسی کنند، ولی این مسائل دیده نشد و تیم ملی نتوانست کاری از پیش ببرد.»

خداداد عزیزی، بازیکن اسبق تیم ملی، درباره حواشی تیم ملی گفت: «همه از باخت تیم ملی ناراحت هستیم. خود ویلموتس می‌داند باید نقد شود و مورد انتقاد قرار بگیرد. امیدوارم در ماه‌های آینده با حساسیت بیشتری به تقویت تیم ملی فکر کنیم و زمان را از دست ندهیم.»

موافقان ویلموتس بیشتر از مخالفان او هستند؟

از دید موافقان حضور ویلموتس اما دلیل این اتفاقی که برای تیم ملی رخ داده ضعف فدراسیون فوتبال ایران است. آنها معتقدند مدیران فوتبال ایران توانایی اداره این فدراسیون را ندارند. منتقدان فدراسیون می‌گویند وقتی فدراسیون قراردادی را امضا می‌کند باید به آن عمل کند.

اصغر شرفی، پیشکسوت فوتبال ایران ، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره اتفاق‌های پیش‌آمده در تیم ملی قبل از بازی با عراق گفت: «وقتی پول مربی را پرداخت نمی‌کنیم و به این خاطر درگیر حاشیه می‌شویم باید منتظر چنین روزهایی هم باشیم. متاسفانه تیم ملی فوتبال ایران درست چند روز مانده به این بازی درگیر حواشی زیادی شد و شایعه‌های زیادی پیرامون دلیل پرداخت نشدن دستمزد ویلموتس هم به گوش رسید.»

فرزاد آشوبی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با حمایت از رفتار ویلموتس گفت: «فکر می‌کنم رفتار مارک ویلموتس کاملاً درست است. او به‌ عنوان یک مربی حرفه‌ای به مفاد قراردادش پایبند است و این انتظار را هم از طرف مقابلش دارد. در روزهای گذشته صحبت‌های زیادی درباره رفتار ویلموتس مطرح‌ شده و برخی افراد از او خواسته‌اند تا با شرایط این روزهای تیم ملی کنار بیاید؛ اما هر شرایطی که پیش آمده باشد نمی‌تواند مسئولیت را از گردن طرف مقابل بردارد. اگر ویلموتس ترجیح داده که دیر به ایران بیاید و تمرینات تیم ملی را هم دیر شروع کرده است باید به او حق داد.»

مقایسه ویلموتس با کی‌روش

درست پس از باخت تیم ملی برابر عراق برخی از هنرمندان و ورزشکاران ایرانی با انتشار عکس‌های کی‌روش در شبکه‌های اجتماعی، سعی کردند از ویلموتس انتقاد کنند. همین اتفاق باعث شد یک مشکل دیگر برای تیم ملی فوتبال ایران پدید بیاید. دوگانه کی‌روش و ویلموتس می‌تواند تیم ملی را دچار بحران کند و این اصلاً به نفع فوتبال ایران نیست. محسن بیاتی‌نیا بازیکن پیشین تیم ملی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره این اتفاقی که در فوتبال ایران رخ داده گفت: «سوال مهمی که باید به آن پاسخ بدهیم این است که تیم ملی به همراه کی‌روش چه موفقیت مهمی به دست آورد که امروز اعتقاد داریم اگر کی‌روش مربی تیم ملی بود، شاهد چنین اتفاقی نبودیم؟ کی‌روش هشت سال مربی تیم ملی بود و حتی یک جام هم نیاورد. اگر ملاک فقط رفتن به جام‌جهانی و درآمدزایی فدراسیون است، باید تکلیف‌مان را با همه روشن کنیم.»

برخی از دوستداران کی‌روش در ایران تلاش کردند دوگانه ویلموتس-کی‌روش را آغاز کنند و تا حدودی هم موفق بودند. درست بعد از این اتفاقات بود که کی‌روش در پیامی برای فوتبال و مردم ایران نوشت: «از شما بسیار تشکر می‌کنم به خاطر پیامی که به من دادید. ممنون. برایتان بهترین‌ها را آرزو می‌کنم.» همین موضوع باعث شد خیلی از منتقدان تیم ملی گزینه اخراج ویلموتس را کلید بزنند. هرچند جدایی ویلموتس از تیم ملی به نفع فوتبال ایران و فدراسیون فوتبال ایران نیست. اگر ویلموتس از ایران جدا شود، فدراسیون فوتبال باید دستمزد او را پرداخت کند و این می‌تواند برای فوتبال ایران که شرایط اقتصادی خوبی هم ندارد گران تمام شود.»

باید به ویلموتس زمان بدهیم

زمانی که کی‌روش برای اولین بار به ایران آمد تا هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد، تیم ایران خودش را برای حضور در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل آماده می‌کرد. کی‌روش با تیم ملی راهی لبنان شد. تیم ملی برابر لبنان شکست خورد و شرایط صعود ایران به مرحله بعد این رقابت‌ها دشوار شده بود. همان زمان بود که فدراسیون فوتبال ایران از این مربی حمایت کرد و او هم توانست شرایط را تغییر دهد و تیم ملی به مرحله بعد این رقابت‌ها راه یافت. در آن مرحله هم تیم ملی با مشکل مواجه شد و امکان داشت ایران نتواند راهی جام جهانی برزیل شود. اما باز هم این صبر هواداران فوتبال ایران بود که به کی‌روش و تیم ملی کمک کرد و ما راهی جام جهانی شدیم. ویلموتس هم به تازگی هدایت ایران را بر عهده گرفته و باید بکوشیم به این مربی بلژیکی اعتماد کنیم. باید شرایط را برای این مربی جوان فراهم کنیم تا او بتواند تفکراتش را در فوتبال ایران جاری کند. مهم‌ترین چیزی که باید بدانیم این است که برد و باخت بخشی از فوتبال است و همیشه یک تیم برنده میدان نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها