کد خبر: 354349
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۴ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

وحید شمسایی، کاپیتان پیشین تیم ملی فوتسال ایران، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

سرمربی تیم ملی فوتسال باید پاسخگوی جوانگرایی در تیم ملی باشد/ هدف‌مان از جوان‌گرایی را باید مشخص کنیم/ در تیم ملی فوتسال هم باید ‌مانند کی‌روش عمل کنیم/ تیم ملی فرصت چندانی برای تغییر نسل ندارد/ نتوانستیم استعدادهای فوتسال را کشف کنیم/ بعد از جام‌جهانی، ف

وحید شمسایی گفت: در سال‌های گذشته چه تلاشی برای پیشرفت فوتسال و استفاده از جوانان انجام داده‌ایم که حالا بخواهیم از آن بهره‌برداری کنیم؟

سرمربی تیم ملی فوتسال باید پاسخگوی جوانگرایی در تیم ملی باشد/ هدف‌مان از جوان‌گرایی را باید مشخص کنیم/ در تیم ملی فوتسال هم باید ‌مانند کی‌روش عمل کنیم/ تیم ملی فرصت چندانی برای تغییر نسل ندارد/ نتوانستیم استعدادهای فوتسال را کشف کنیم/ بعد از جام‌جهانی، ف
کد خبر: 354349
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۴ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌محمد حمیدی- فوتسال ایران بدون تردید بهترین تیم آسیا و حضورش در صدر رتبه‌بندی آسیا گواه این مدعاست. اما محمد طاهری، کاپیتان پیشین تیم ملی فوتسال، در برنامه «رودررو»ی اعتمادآنلاین اعلام کرد که زنگ خطر برای فوتسال ایران به صدا درآمده است. او گفته بود که با رفتن این نسل، فوتسال ایران هم با مشکل مواجه می‌شود و این به دلیل عدم برنامه‌ریزی مناسب در تیم‌های پایه است. برخی از کارشناسان فوتسال نیز با انتقاد از برنامه‌های تیم ملی فوتسال از محمد ناظم‌الشریعه خواستند شرایط را برای حضور جوانان در تیم ملی فراهم کند. ناظم‌الشریعه هم هشت بازیکن جوان را در لیست جدید تیم ملی گنجاند تا نشان دهد که به‌ خوبی مسائل روز فوتسال ایران را می‌داند.

فدراسیون فوتبال باید برنامه‌ای بلندمدت برای فوتسال داشته باشد

هرچند به عقیده مهاجم پیشین تیم ملی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، فدراسیون فوتبال باید برنامه‌ای بلندمدت برای فوتسال داشته باشد و حضور هشت بازیکن در ترکیب تیم ملی در رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌ها معیار خوبی برای سنجش عملکرد جوانان نیست.

وحید شمسایی بازیکن پیشین تیم ملی درباره دعوت از هشت بازیکن جوان به تیم ملی و در پاسخ اینکه آیا این اتفاق می‌تواند جوان‌گرایی محسوب شود یا خیر، گفت: «وقتی سرمربی تیم جوابگوی همه اتفاقات تیم ملی می‌شود پاسخ این سوال را هم باید خودش بدهد. اما اگر بخواهم درباره این موضوع صحبت کنم می‌گویم ابتدا باید هدف‌مان از جوان‌گرایی را مشخص کنیم. آیا می‌خواهیم یک برنامه طولانی‌مدت داشته باشیم یا تنها نگاه‌مان به جوان‌گرایی مقطعی است؟ فکر می‌کنم در تیم ملی فوتسال هم مانند کی‌روش عمل کنیم. کی‌روش در تیم ملی فوتبال به‌ صورت مداوم بازیکنان جوان را به تیم تزریق می‌کرد و خیال همه اهالی فوتبال و مردم هم از این بابت راحت بود. این اتفاق در تیم ملی فوتبال با یک برنامه مشخص و در یک بازه زمانی چهارساله رخ داد. اما تیم ملی فوتسال ایران تا چند ماه دیگر باید در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا و جام جهانی فوتسال حضور پیدا کند و مربی تیم ملی نیز فرصت چندانی برای تغییر نسل ندارد.»

مسابقات ارومیه می‌توانست یک محیط آموزشی برای جوانان باشد

او ادامه داد: «در سال‌های گذشته چه تلاشی برای پیشرفت فوتسال و استفاده از جوانان انجام داده‌ایم که حالا بخواهیم از آن بهره‌برداری کنیم؟ اعتقاد دارم رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا که در ارومیه برگزار می‌شود فرصت مناسبی برای استفاده از جوانان بود. ما اگر در این 2 بازی هم شکست می‌خوردیم باز به جام ملت‌ها صعود کرده بودیم چراکه ترکمنستان میزبان رقابت‌هاست و 2 تیم هم از این گروه به جام ملت‌ها صعود می‌کنند. پس در هر صورت هر سه تیم این گروه به جام ملت‌های آسیا صعود می‌کنند. این رقابت‌ها می‌توانست یک محیط آموزشی برای جوانان باشد. البته آقای ناظم‌الشریعه هم هشت بازیکن جوان را به تیم ملی دعوت کرده تا در این رقابت‌ها حضورداشته باشند و بتوانند کسب تجربه کنند. هرچند شاکله اصلی تیم ملی هم حفظ‌ شده است. البته این اتفاق معیاری برای جوان‌گرایی در تیم ملی نیست.»

فوتسال ایران در آسیا و جهان جزو بهترین‌هاست

شمسایی در پایان درباره آینده فوتسال ایران گفت: «فوتسال ایران در آسیا و حتی در جهان جزو بهترین‌هاست. اما نتوانستیم به‌ خوبی در این رشته استعدادیابی کنیم. معتقدم این نسل از فوتسال ایران اگر از تیم ملی خداحافظی کنند، کار ما برای جایگزین کردن آنها سخت خواهد شد. پیدا کردن جایگزین برای بازیکنانی چون اسماعیل حسن‌زاده، جاوید، توکلی و طیبی بسیار سخت است، اما باید به یک سوال جواب بدهیم؛ آیا اسماعیل حسن‌زاده، جاوید و طیبی هم از روز اول ستاره فوتسال ایران بودند؟ در آن زمان برنامه‌ریزی خوبی انجام دادیم و توانستیم این بازیکنان را به ستاره تبدیل کنیم. حالا هم باید همین اتفاق رخ بدهد. من معتقدم بعد از جام‌جهانی تیم ملی فوتسال ایران دچار افت خواهد شد. بازیکنان حال حاضر تیم ملی در آن زمان بیشتر از 34 سال خواهند داشت. فوتسال ایران هم اگر می‌خواهد دچار افت نشود، باید از همین امروز شروع به کار در تیم‌های پایه کند. باید برای موفقیت در آینده برنامه داشته باشیم. فکر می‌کنم امروز نباید دست به تیم ملی بزنیم زیرا این بهترین نسل فوتسال ایران است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها