کد خبر: 351869
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۳ ۱۱:۲۷:۲۷
| |

دیدار تاریخی کره شمالی و کره جنوبی؛

فوتبال دور از چشم رسانه‌ها

یکی از دیدارهای انتخابی جام جهانی 2022 امروز (سه‌شنبه) در پیونگ‌یانگ برگزار می‌شود؛ دیداری که شبیه هیچکدام از بازی ها نیست و تقریبا تمام جهان از دیدن آن محروم هستند.

فوتبال دور از چشم رسانه‌ها
کد خبر: 351869
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۳ ۱۱:۲۷:۲۷

اعتمادآنلاین| ‌ کره شمالی و جنوبی، 2 کشوری که عملا در شرایط جنگی به سر می‌برند، در حالی پا به زمین ورزشگاه کیم ایل سونگ می‌گذارند که هیچ پوشش زنده‌ای در مورد آن صورت نمی‌گیرد؛ هیچ هواداری از کره جنوبی در آن به چشم نخواهد خورد و هیچ رسانه بین‌المللی نیز جواز حضور و پوشش آن را ندارد.

تنها راه پیگیری این دیدار که کنفدراسیون فوتبال آسیا (ای‌اف‌سی) آن را دیداری توصیف کرده که "سال‌ها همگان چشم انتظارش بودند"، از طریق گزارش مکتوب آنلاین در تارنمای رسمی ای‌ف‌سی و فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) است و تنها به گزارش گلزنان و تعویض‌ها محدود می‌شود.

این نخستین دیدار رسمی مابین تیم‌های کره شمالی و جنوبی در پیونگ‌یانگ است و هواداران مشتاق کره جنوبی برای تماشی پخش تلویزیونی آن مجبورند تا چند روز بعد از برگزاری بازی صبر کنند.

وزارت یکپارچه‌سازی کره جنوبی که روابط بین مرزی را مدیریت می‌کند با انتشار بیاینه‌ای اعلام کرد: کره شمالی متعهد شده است که پیش از آنکه کاروان کره جنوبی، پیونگ‌یانگ را ترک کند، فیلم کامل دیدار از طریق یک دی‌وی‌دی (DVD) در اختیار این کشور قرار خواهد گرفت.

تیم کره جنوبی با حضور «سون هیونگ مین» ستاره باشگاه تاتنهام روز گذشته با همراهی مربیان و اعضای کادر فنی و بدون هیچ هیات دیگری، وارد پیونگ‌یانگ شد.

اعضای کاروان کره جنوبی مجبور بودند تا گوشی‌های همراه خود را به سفارت کره جنوبی در پکن تحویل دهند.

فدراسیون فوتبال کره جنوبی با اشاره به ایمیل به عنوان تنها راه ارتباطی، اعلام کرد: از لحاظ ابزار ارتباطی هیچ تضمینی داده نشده است بنابراین باید از هر وسیله ارتباطی که در لحظه قابل استفاده باشد، بهره ببریم.

نشست خبری روز گذشته در ورزشگاه کیم ایل سونگ با حضور «پائولو بنتو» سرمربی کره جنوبی و تنها پنج روزنامه‌نگار این کشور به همراه 2 عضو فدراسیون فوتبال کره جنوبی برگزار شد؛ افرادی که مجبور بودند برای مخابره جزئیات اخبار نشست به هتل محل اقامت بازگشته تا به اینترنت دسترسی داشته باشند.

براساس اعلام وزارت یکپارچه‌سازی کره جنوبی، «جیانی اینفانتینو» رییس فیفا قرار بوده در این دیدار حضور داشته باشد؛ یکی از معدود خارجی‌هایی که با توجه به ممانعت کره شمالی از حضور هواداران کره جنوبی، مجاز به ورود به پیونگ‌یانگ شده است.

این بازی در حالی برگزار می شود که کره شمالی به‌تازگی مجموعه‌ای از آزمایشات موشکی را انجام داده که منجر به افزایش تنش در منطقه شده است؛ علاوه بر این، دیدار مذکور پس از شکست مذاکرات واشنگتن و کره شمالی بر سر برنامه‌های موشکی پیونگ یانگ انجام خواهد شد.

از زمان شکست اجلاس هانوی (پایتخت ویتنام) مابین «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در ماه فوریه، پیونگ‌یانگ همواره سئول را مورد انتقاد قرار داده و هر گونه مذاکرات احتمالی مابین 2 کره را غیرمحتمل خوانده است.

شرایط کنونی با روابط گرم سال گذشته فاصله زیادی دارد؛ زمانی که «مون جائه این» رییس جمهوری کره جنوبی از المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ استفاده کرد تا واسطه مذاکرات پیونگ‌یانگ - واشنگتن شده و به شخصه سه نشست با رهبر کره شمالی نیز برگزار کرد.

در آن روزها، طرفین بر سر موضوعات مختلفی بحث و تبادل نظر کرده و موافقت خود را برای همکاری‌های ورزشی از جمله پیشنهاد میزبانی مشترک از المپیک 2023 اعلام کردند.

با این حال، هواداران کره جنوبی نسبت به عدم پخش زنده تلویزیونی بازی مذکور خشمکین شده و مدعی شدند که کره شمالی باید بابت رعایت نکردن استانداردهای بین‌المللی پاسخگو باشد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها