کد خبر: 345907
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ۰۹:۱۷:۰۰
| |

ایگور کولاکویوچ:

کسی که می‌خواهد انتقاد کند باید حداقل در سطح من باشد/ باید به من جایزه نوبل بدهند!/ می‌خواستم سعید رضایی را بکشم!/ جام‌جهانی اهمیت بالایی ندارد/ رانندگی در صربستان برایم سخت شده است!/ هیچ نکته منفی در ایران ندیده‌ام غیر از «منتقدین»

سرمربی تیم ملی والیبال ایران گفت: احساس می‌کنم گاهی حسادت‌هایی نسبت به تیم ملی والیبال ایران وجود دارد. کسی که می‌خواهد انتقاد کند باید حداقل در سطح من باشد تا من بتوانم به وی توضیح دهم.

کسی که می‌خواهد انتقاد کند باید حداقل در سطح من باشد/ باید به من جایزه نوبل بدهند!/ می‌خواستم سعید رضایی را بکشم!/ جام‌جهانی اهمیت بالایی ندارد/ رانندگی در صربستان برایم سخت شده است!/ هیچ نکته منفی در ایران ندیده‌ام غیر از «منتقدین»
کد خبر: 345907
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ۰۹:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ تیم ملی والیبال ایران توانست مدال طلای رقابت‌های قهرمانی آسیا را کسب کند. شاگردان کولاکوویچ پس از 3 روز استراحت دوباره دور هم جمع شدند تا برای مسابقات جام‌جهانی آماده شوند. برخی اتفاقات در جریان رقابت‌های قهرمانی آسیا و پیش‌بینی عملکرد تیم ملی در مسابقات جام‌جهانی موجب شد تا مصاحبه‌ای را با ایگور کولاکوویچ ترتیب دهیم.

تیم ایران در مسابقات قهرمانی آسیا شروع ترسناکی داشت، اما خوشبختانه در نهایت توانست عنوان قهرمانی را کسب کند. کولاکوویچ درخصوص این موضوع اظهار داشت: زمانی که مسابقات والیبال قهرمانی آسیا برگزار شد برای ما زمان خوبی نبود. ما فصل بسیار طولانی و خسته‌ کننده‌ای داشتیم. در ابتدای این مسابقات تصمیم داشتیم با ترکیب جوان‌تری کار را شروع کنیم، اما با توجه به اینکه مسابقات مقدماتی المپیک را هم درپیش داریم این موضوع برای ما ریسک بود. در لیگ ملت‌ها بازی‌های فرسایشی و طولانی داشتیم و انرژی زیادی از ما گرفته بود. ضمن اینکه انگیزه بازیکنان ما در رقابت‌های قهرمانی آسیا در بالاترین سطح خود قرار نداشت. از نظر ذهنی و فیزیکی به خوبی آماده این بازی‌های نشده بودیم، اما بازی به بازی بهتر شدیم. خوشحالم که بازیکنان ایران در نهایت توانستند شرایط را درک کرده و قهرمان شوند. در بازی فینال مقابل استرالیا توانستیم کیفیت واقعی والیبال ایران را به نمایش بگذاریم. در طول مسابقات بازیکنانی مانند موسوی، شفیعی، مجرد و فیاضی مصدوم بودند، اما در فینال تمام این بازیکنان غیر از فیاضی توانستند به ما کمک کنند تا ایران به هدف خود برسد.

* در فینال اجازه خودنمایی به استرالیا ندادیم

وی درخصوص اظهارات برخی از کارشناسان مبنی بر اینکه استرالیا در مرحله مقدماتی به هدفی که داشت رسید و شاید پیروزی در فینال اهمیت زیادی برای آنها نداشت، خاطرنشان کرد: شما می‌توانید تصور کنید که تیمی در فینال باشد و انگیزه کافی برای پیروزی را نداشته باشد؟ در بازی اول با توجه به سالن خالی از تماشاگر شرایط متفاوت بود، اما فکر می‌کنم بهتر است این سوال را از استرالیایی‌ها بپرسیم که چطور به این موضوع نگاه می‌کردند. در بازی اول که مقابل ما قرار گرفتند خیلی خوب بودند و اگر به یاد بیاورید انرژی ما واقعاً کم بود، اما در بازی فینال با کیفیت بالای خود توانستیم حریف را محدود کنیم و اجازه خودنمایی به حیف ندادیم. ضمن اینکه نباید از حمایت تماشاگران در فینال هم به سادگی عبور کنیم.

* باید به من جایزه نوبل بدهند!

سرمربی تیم ملی والیبال ایران در پاسخ به این سوال که چقدر به آنالیز اعتقاد دارد و اینکه گفته می‌شود وی با تفکرات شخصی‌اش تیم را هدایت می‌کند، تصریح کرد: من از سال 1997 که مربیگری را شروع کردم از همان ابتدا تمام حریفان را آنالیز کردم. حتی در تمرینات هم این موضوع وجود دارد. شخصی یا افرادی که می‌گویند من اعتقادی به آنالیز ندارم باید از نزدیک کار من را ببینند و سپس اظهار نظر کنند. فکر می‌کنم باید به من جایزه نوبل بدهند یا حداقل نامزد دریافت جایزه نوبل شوم اگر واقعاً تنها با تفکرات خودم و بدون آنالیز توانستم چندین موفقیت کسب کنم. این مطالب را بیشتر مجلات و رسانه‌های زرد منتشر می‌کنند. بارها پیش آمده که دراگان ساعت 3 شب خوابیده و ساعت 8 صبح بیدار شده تا بتواند اطلاعات و آمار را تنظیم کند. دو نفر مسئول آمار و اطلاعات در تیم داریم و سایر نفرات کادر فنی باید کار آنها را مدیریت کنند. افرادی که این مسائل را مطرح می‌کنند اگر فقط 2 شب در کنار تیم باشند قطعاً پس از مواجه با حجم بالای کار ما اذیت خواهند شد. من سمینارهایی درمورد بحث فنی و آنالیز در والیبال دارم که در کشورهای مختلف برگزار شده و تعجب می‌کنم از اینکه برخی ها می‌گویند من با تفکرات و برنامه‌های شخصی تیم را هدایت می‌کنم.

* کسی که می‌خواهد انتقاد کند باید حداقل در سطح من باشد

کولاکوویچ ادامه داد: من همیشه درمورد مسائل شفاف صحبت می‌کنم. درمورد شخصیت افراد هیچگاه اظهارنظر نمی‌کنم. احساس می‌کنم گاهی حسادت‌هایی نسبت به تیم ملی والیبال ایران وجود داشته باشد. کسی که می‌خواهد انتقاد کند باید حداقل در سطح من باشد تا من بتوانم به وی توضیح دهم. من می‌توانم درمورد بازیکنانم، مربیان تیم ملی و مسئولان فدراسیون و افرادی که با آنها کار می‌کنم صبحت کنم. من تا کنون یک روز هم در زندگی‌ام خبرنگار نبودم، اما ممکن است بخواهم روزی شغل و عملکرد یک خبرنگار را زیر سوال ببرم و فردا هم کسی از من نخواهد پرسید که چرا این کار را کرده‌ام. باید بدانم که هر کسی مسئول کار خودش بوده و جایگاه‌ها مشخص است. من بدون تخصص نمی‌توانم در کار سایرین دخالت کنم.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران عنوان کرد: درمورد مسئولیت باید نکته‌ای را بگویم. شاید برخی از مربیان بگویند که بازیکنان دیگری هم می‌توانستند در ترکیب تیم ملی باشند، اما این موضوع فقط در حد حرف آسان است. وقتی افراد خارج از گود باشند راحت می‌توانند این صحبت‌ها را مطرح کنند، اما مسئولیت فنی، مسئولیت نتایج و مسئولیت هدایت تیم ملی با من است و در نهایت من هستم که باید پاسخگو باشم. چطور وقتی مستقیم با موضوع درگیر نیستند می‌توانند اظهار نظر کنند که جای فلانی خالی است و فلان بازیکن باید خارج از ترکیب باشد؟

* بازیکنان به من قول دادند که در بازی‌های ملی وارد درگیری نشود

در دیدار با کره‌جنوبی درگیری فیزیکی بین بازیکنان دو تیم ایجاد شد. ایگور کولاکوویچ با وجود اینکه تیمش به فینال صعود کرده بود در نشست خبری این مسابقه بسیار ناراحت و عصبانی بود. سرمربی تیم ملی والیبال ایران درمورد اتفاقات آن مسابقه، گفت: از اتفاقاتی که رخ داد شرمسار بوده و ناراحت شدم. من بازی بانک سرمایه و پیکان در فینال لیگ سه سال پیش را به یاد دارم که اتفاقات عجیبی در آن مسابقه رخ داد. من از دیدن اتفاقات آن بازی ترسیدم و با خودم گفتم که در یک بازی والیبال چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ چون هر چند دقیقه یک بار بازیکنان با هم و با داور بحث می‌کردند. در آن لحظه با خودم فکر کردم که آیا من می‌توانم این بازیکنان را کنترل کنم یا خیر؟ وقتی بیشتر با بازیکنان کار کردم و بیشتر آنها را شناختم متوجه شدم که شرایط آنها کاملاً متفاوت بوده و بازیکنان کاملی هستند. حالا افرادی که در فدراسیون و تیم هستند بسیار خوب هستند و احساس خوبی به من می‌دهند. در ایران احساس بسیار خوبی نسبت به همه کشورهایی که قبلاً کار کرده‌ام دارم. فصل اولی که آمدم فیلمی را تهیه کردم و رفتار غلط بازیکنان را به آنها نشان دادم و به ملی‌پوشان گفتم که اگر در بازی‌های بین‌المللی این اتفاق رخ دهد آبروی والیبال ایران خواهد رفت که آنها قول دادند این اتفاقات فقط در لیگ رخ می‌دهد و در بازی‌های بین‌المللی مشکلی رخ نخواهد داد.

* حواشی و درگیری‌ها به بازیکنی مثل کوبیاک اجازه می‌دهد علیه ایران صحبت کند

وی گفت: در بازی با کره‌جنوبی فشار و استرس زیادی روی بازیکنان ما بود. ضربان قلب بازیکنان در آن لحظات بالا است، اما من باور داشتم که والیبال با بوکس یا هر رشته رزمی فرق می‌کند. بعد از بازی هم جلسه‌ای گذاشتم و بازیکنانی که در آن درگیری دخیل بودند عذرخواهی کرده و قول دادند که دیگر این اتفاقات تکرار نشود. بعد از بازی خیلی ناراحت بودم، چون من وقت زیادی گذاشته بودم و تلاش زیادی کرده بودم که مانع هرگونه درگیری فیزیکی شوم. بارها به بازیکنان گفته بودم که حق ندارند به صورت فیزیکی با بازیکنی درگیر شوند. قطعاً هنوز اظهارات کوبیاک علیه ایران را به خاطر دارید؛ با وجود اینکه حق کاملاً با ایران است، اما همین بازیکنان چنین سوژه‌ای را به او دادند تا بتواند چنین صحبت‌هایی را مطرح کند. در بازی با کره‌جنوبی لیبروی حریف قصد ورود به زمین ایران را داشت که غفور و موسوی سریع تر از او بودند و واکنش سریع‌تری داشتند. ناراحتی من از این بود که خیلی تلاش کرده بودم که این اتفاق رخ ندهد و پس از دیدن آن صحنه‌ها حس شکست داشتم.

* اسفندیار به درد تیم ملی می‌خورد

سرمربی تیم ملی والیبال ایران در مورد طلسم‌شکنی امیرحسین اسفندیار و قرار گرفتن در ترکیب تیم ملی بزرگسالان، اظهار داشت: اسفندیار بازیکنان بسیار مستعدی است. در دو سال اخیر به دلایل مختلف از جمله مصدومیت فرصت حضور در تیم اصلی را نداشت. او 19 سال سن دارد و از روز اول تلاش کردم از نظر ذهنی او را در مسیر مثبتی قرار دهم. در طول تمرینات وی بسیار خوب است و باکیفیت کار می کند. تمام این موارد موجب شد تا نام وی را در لیست 14 نفره ایران برای مسابقات قهرمانی آسیا قرار دهم؛ البته ما تجربه ناموفقی هم از بازیکنان جوان داشتیم که نتوانستند شرایط خوب خودشان را ادامه دهند. اسفندیار قطعاً به درد تیم ملی می‌خورد، اما به شرطی که بتواند راه فعلی خودش را ادامه دهد و از مسیر خارج نشود.

* پله یک استثنا بود؛ بقیه باید سلسله مراتب را طی کنند

کولاکوویچ درخصوص اینکه گفته می‌شود تیم ملی جوانگرایی کرده، اما روی نیمکت؛ تصریح کرد: بازیکنان باید سلسله مراتب را طی کنند تا به جایگاه اصلی خود برسند. پله زمانی که 17 سال داشت در تیم ملی فوتبال برزیل بازی می‌کرد، اما این موضوع یک اتفاق عادی و معمولی نیست. پله یک استثنا بود. مرتضی شریفی و حضرت‌پور و... باید قدم به قدم بالا بروند تا جایگاه خود را در تیم ملی پیدا کنند. سعید معروف که بهترین پاسور دنیا است در برخی مسابقات می‌دید که جز نفرات اصلی نیست. این اظهارات از جمله صحبت‌هایی است که برخی از افراد بدون مسئولیت مطرح می‌کنند. چطور می‌توانم بازیکنی که آماده نیست را در ترکیب اصلی قرار دهم؟ در مسابقات والیبال قهرمانی اروپا اسلوونی توانست روسیه را شکست دهد و والیبال این است؛ اگر یک قدم به عقب برویم ممکن است سقوط کنیم.

* احترام زیادی برای سید قائل هستم

وی درمورد اظهارات سیدمحمد موسوی مبنی بر اینکه «در برخی از مسابقات ما خودمان دوست داشتیم که روی نیمکت باشیم، اما کادر فنی صلاح می‌دید که از ما استفاده کند. ما سرباز تیم ملی هستیم و هر زمانی که کادر فنی بخواهد باید برای تیم ملی بازی کنیم» گفت: موسوی از بازیکنان اصلی تیم ما است. علاقه‌ای ندارم درمورد این موضوع صحبت کنم، چون احترام زیادی برای سید قائل هستم. بهتر است درمورد این موضوع با خودش صحبت کنم.

* می‌خواستم سعید رضایی را بکشم!

سرمربی تیم ملی والیبال ایران درمورد حضور سعید رضایی با عصا در تمرینات و مسابقات تیم ملی هم صحبت کرد. وی در پاسخ به این سوال که چه اصراری بود که رضایی با آن وضعیت روی نیمکتتیم ملی باشد و آیا بهتر نبود یک یا دو تورنمنت استراحت می‌کرد و سپس به جمع کادر فنی اضافه می‌شد، خاطرنشان کرد: من می‌خواستم او را بکشم! با وجود اینکه مصدوم بود اصرار داشتم که در تمرینات حضور پیدا کند! افرادی که این مسائل را مطرح می‌کنند آرزو دارند در جایگاه سعید رضایی باشند و به وی حسادت می‌کنند. سعید رضایی بخش مهمی از تیم ما است و با وجود مشکلاتی که داشت هیچگاه اعتراض و درخواست مرخصی نکرد. سه سال در کنار هم کار کردیم و مربی بسیار خوبی است و نقش بسیار مهمی دارد. زمانی که می‌خواهید یک گروه را تشکیل دهید مهم است که از بهترین نفرات استفاده کنید. او همیشه به ما کمک کرده و خدا را شکر که حالا حالش خوب است و بازهم می‌تواند به تیم ملی کمک کند.

* عالی نیستم، اما در حد و اندازه‌های خودم خوبم

کولاکوویچ درخصوص تعویض‌های دیرهنگامش و زیاد فرصت دادن به بازیکنان ضعیف در ترکیب، گفت: مسئولیت افرادی که چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند چیست؟ و چرا نمی گویند که دقیقا در کدام بازی، چگونه، چرا و در چه شرایطی ما یک تغییر ایجاد کرده یا نکرده‌ایم؟ فقط حرفی را مطرح می‌کنند و می‌روند. فلسفه والیبال من کاملاً واضح و شفاف است. هیچ گاه درمورد همتایان خود در هیچ تیمی نظر نداده‌ام. نظر من مهم است و به همین دلیل است که در اینجا حضور دارم. من سرمربی تیم ملی هستم و من تصمیم می‌گیرم که چه بازیکنی در ترکیب باشد و چه بازیکنی روی نیمکت؛ افرادی که این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند باید اول به سطح من برسند. این حرف‌هایم شاید تعریف از خود باشد، اما آقایان باید حداقل در سطح من باشند که بتوانند درمورد خیلی از مسائل نظر بدهند. برخی از این افراد، نفراتی هستند که از باشگاه‌های خود هم در لیگ ایران اخراج شده‌اند. درمورد تصمیمات من مسئول هستم و باید پاسخگو باشم. گاهی یک مربی خوب ممکن است به یک بازیکن فرصتی بدهد که آن بازیکن لیاقت آن فرصت را نداشته باشد. من نمی‌گویم یک مربی عالی هستم، اما در حد و اندازه‌های خودم خوب هستم و کسانی که این حرف‌ها را مطرح می‌کنند ملاک‌شان کیفیت نیست و از روی حسودی برخی حرف‌ها را مطرح می‌کنند. من برای فدراسیون کار می‌کنم و باید به مسئولان فدراسیون پاسخگو باشم.

* نمی‌دانم چرا برخی‌ها دوست ندارند خوشحالی مردم را ببینند!

سرمربی تیم ملی والیبال ایران ادامه داد: برای فینال لیگ ملت‌ها ما به شیکاگو رفته بودیم. یک سری از بازیکنان و خوش‌خبر از موضوعی ناراحت بودند. من نه فارسی متوجه می‌شوم و نه می‌توانم مطالب فارسی را بخوانم و متوجه نشدم که چه چیزهایی در رسانه‌ها عنوان شده بود، اما می‌دیدیم که خوش‌خبر و برخی از بازیکنان ناراحت هستند. ما در فینال لیگ ملت‌ها حضور داشتیم، اما نمی‌دانم چرا برخی‌ها دوست ندارند خوشحالی مردم را ببینند! من از دیدن خوشحالی مردم در شهرهای مختلف لذت می‌برم، اما نمی‌دانم چرا برخی‌ها اینگونه نیستند. نمی‌دانم چرا برخی‌ها مستقیم به بازیکنان ما حمله می‌کنند. بازیکنان زحمات زیادی کشیده‌اند و بدون کوچکترین چشم‌داشت مالی در حال نمایندگی کردن از 85 میلیون ایرانی هستند. نمی‌دانم چرا برخی‌ها دوست دارند با کلام خود ما را تنبیه کنند.

* FIVB و AVC ما را کشتند!

امیر غفور در جریان رقابت‌های قهرمانی آسیا اعلام کرد که تیم ایران شاید نتوانسته بازی‌های جذابی از خود به نمایش بگذارد، اما خوشبختانه نتیجه مدنظرمان را کسب کردیم. کولاکوویچ درمورد مسابقات جام‌جهانی و اینکه آیا ایران می‌تواند در این رقابت‌ها نمایش متفاوتی نسبت به رقابت‌های قهرمانی آسیا داشته باشد یا خیر، تصریح کرد: درمورد نحوه آماده‌سازی تیم صحبت کردم. فدراسیون جهانی والیبال تقویم بسیار طولانی دارد و ما از اواسط اکتبر کارمان کمی سبک‌تر خواهد شد. از 13 سپتامبر شروع کردیم و تا 15 اکتبر 19 بازی متوالی بدون استراحت داشتیم و داریم. تیم‌هایی که به ژاپن می‌آیند شرایط خاصی خواهند داشت. روسیه با تیم تازه‌نفس به ژاپن می‌آید. لهستان، ایتالیا، برزیل که در مسابقات آمریکای جنوبی بازی نکرده است و حتی آمریکا که در مسابقات آمریکای شمالی بازی نکرده و زمان خوبی برای استراحت داشت؛ تونس و مصر و استرالیا هم با تغییرات زیادی به جام‌جهانی خواهند آمد. ژاپن هم میزبان المپیک است و در مسابقات انتخابی نخواهد بود و فقط ایران است که این فصل طولانی را باید با کمترین استراحت به پایان ببرد. ما از نظر ذهنی و جسمی بسیار خسته هستیم، اما مجبور هستیم که مبارزه کنیم. برای ما مهم است که در سطح بالا بازی‌های باکیفیت انجام دهیم. بازی‌هایی که در تهران داشتیم به ما کمک کرد تا برای مسابقات پیش‌رو آماده شویم. در جام جهانی این فرصت به بازیکنان نیمکت‌نشین خواهد رسید تا بیشتر بازی کنند و این را هم بگویم که فدراسیون جهانی و کنفدراسیون والیبال آسیا با برنامه‌ریزی‌های خود ما را کشتند! قطعاً نظر بقیه تیم‌ها هم همین خواهد بود.

* جام‌جهانی اهمیت بالایی ندارد

وی با اشاره به شرایط یلی، کریمی و اسفندیار گفت: آنها اگر مستحق باشند در جام‌جهانی بازی خواهند کرد. نمی‌توانم بگویم چقدر بازی خواهند کرد، اما با توجه به شرایطی که خواهیم داشت به آنها میدان می‌دهیم. با توجه به اینکه این مسابقات نه رقابت‌های انتخابی است و نه از اهمیت بالایی برخوردار است فرصت خوبی خواهد بود که ما به بازیکنان جوان فرصت دهیم تا بیشتر بازی کنند. برای این مسابقات ما باید 25 اسم را اعلام می‌کردیم تا پروسه تایید‌ها و دریافت ویزا و بلیت راحت‌تر انجام شود. به ما گفته بودند که فقط 14 اسم باید اعلام کنیم؛ برخی از بازیکنان را نمی‌توانیم بازی دهیم چون در مسابقات نوجوانان و جوانان بازی کرده‌اند و حالا خیلی دیر است که بخواهیم تغییراتی ایجاد کنیم. برای کریمی، یلی و اسفندیار خیلی فرصت خوبی است تا خودشان را نشان دهند. در لیگ ملت‌ها و قهرمانی آسیا هم این جوانان بازی کردند و بازهم این روند ادامه خواهد داشت.

* سومی ایران در مسابقات قهرمان قاره‌ها اصلاً عادی نبود

سرمربی تیم ملی والیبال ایران در پاسخ به این سوال که اگر در جام‌جهانی چه نتیجه‌ای کسب شود احساس رضایت خواهد کرد، عنوان کرد: درمورد نتایج نمی‌خواهم صحبت کنم. تیم‌های کانادا، برزیل و آمریکا و ... به این مسابقات می‌آیند. لهستان بدون ستاره‌هایش مدال برنز لیگ ملت‌ها را گرفت. نمی‌توانم نتایج را پیش بینی کنم، اما حس می‌کنم مسابقات خوبی برای ما خواهد بود. همیشه نتایج نمی‌تواند بیانگر موفقیت واقعی یک تیم باشد. در سال 2017 از بین شش تیم ما سوم شده و مدال برنز را کسب کردیم که اولین مدال جهانی ایران بود، اما خیلی‌ها این موضوع را کاملاً عادی جلوه دادند در حالی که این اتفاق اصلاً عادی نبود و ایران اولین مدالش را کسب کرده بود.

* برای اعزام تیم ملی با 13 بازیکن به ژاپن من مقصر هستم

وی درمورد غیبت سید محمد موسوی در رقابت‌های جام‌جهانی و اینکه چرا بازیکنی جایگزین وی نشده است، اظهار داشت: یک ماه پیش ما باید برای بلیت و ویزا و سایر مسائل نام بازیکنان مدنظرمان را اعلام می‌کردیم. سید بازیکن قابل احترامی است. او یک دلیل محکم و شخصی و منطقی داشت که به من گفت. او کمی دیر این کار را کرد، اما با توجه به اینکه سید همه کار برای تیم ملی کرده و خیلی مواقع باوجود مصدومیت برای تیم ملی بازی کرده است من به نظر وی احترام گذاشتم و درخواستش را پذیرفتم. 13 بازیکن در ژاپن خواهیم داشت، اما اگر دنبال این اتفاق دنبال مقصر هستید من خودم را مقصر این موضوع می‌دانم و بهتر است فشار زیادی به خوش‌خبر وارد نکنید. من تصمیم گرفتم که موسوی استراحت کند و مسئولش هم من هستم. طبق قوانین فدراسیون جهانی یک بازیکن در یک سال نمی‌توانند در سه تورنمنت جهانی حضور پیدا کند، اما با این شرایط نمی‌دانم فدراسیون جهانی چگونه پذیرفت که ما نام فیض‌امام دوست و توخته را هم در لیست خود قرار دهیم!

* گاهی ناپلئون صدایم می‌کنند

سرمربی تیم ملی والیبال ایران درپاسخ به این سوال که دوست دارد در ایران با چه لقبی او را تشویق کنند، گفت: به این موضوع اهمیتی نمی‌دهم، چون برای لقب و عنوان به ایران نیامده‌ام. من یک شومن یا مجری نیستم که بخواهم ژنرال یا امپراطور باشم. فکر می‌کنم این القاب هم برای من کمی بزرگ باشد. برخی مواقع همکارانم من را با عنوان ناپلئون خطاب می‌کند، چون همیشه دوست دارم پیروز باشم؛ البته این یک شوخی بین خودمان است و نمی‌توانم این اسم را به صورت واقعی برای خودم استفاده کنم.

* متاسفانه زمان زیادی برای خانواده ندارم

کولاکوویچ درخصوص شرایط خانواده‌اش خاطرنشان کرد: خانواده من در ایران نیستند. دو پسر دارم که پسر بزرگم در یک شرکت مشغول به کار است. پسر کوچکم هم بازیکن تیم ملی هندبال صربستان است که در لیگ فرانسه بازی می‌کند. همسرم هم مربی لیگ هندبال در صربستان است. من معمولاً صبح‌ها از خانه خارج می‌شوم و شب بازمی‌گردم و اغلب در سفر هستم و به همین دلیل متاسفانه زمان زیادی برای خانواده ندارم. همسرم بارها به ایران آمده است و فرزندانم هم یک یا دو بار به ایران آمده‌اند.

* چیریچ باهوش و دقیق است

وی درمورد ارتباط و دوستی‌اش با چیریچ، سرمربی تیم ملی واترپلوی ایران، ادامه داد: واترپلو در صربستان ورزش بسیار محبوبی است. الکساندر یکی از بهترین بازیکنان تاریخ واترپلوی جهان است. او خیلی باهوش بوده و در کارش بسیار دقیق است. در المپیک 2008 یکدیگر را دیدیم که آن زمان من سرمربی تیم ملی والیبال صربستان بودم و او بازیکن تیم ملی واترپلوی صربستان بود. با توجه به اینکه هموطنان زیادی در ایران ندارم زمان زیادی را با چیریچ سپری می‌کنم. دوستانی هم در سفارت دارم و البته چند دوست ایرانی هم دارم که در صربستان حضور دارند.

* خوش‌خبر از اطلاعات پسرم درمورد ایران تعجب کرد

کولاکوویچ درمورد نظر فرزندانش پیش از سفر و بعد از سفر به ایران، اظهار داشت: فرزند بزرگ ما عاشق سیاست و تاریخ است و درمورد تاریخ و فرهنگ ایران اطلاعات زیادی دارد. یک بار به یاد دارم که خوش‌خبر از اطلاعات تاریخی پسرم درمورد ایران متعجب شده بود. در شرایط سیاسی بین ایران و غرب هم همیشه طرفدار ایران بود.

* در زمان تحریم مردم کشورم غذا برای خوردن نداشتند

وی درمورد مدرک تحصیلی‌ و دانشگاهی‌اش گفت: من در فرانسه در بالاترین مقطع مدیریت ورزشی و مربیگری را گذراندم و حالا در دو رشته اقتصاد و مربیگری مدرک دارم. چون مدرک اقتصاد دارم، برخی‌ها درمورد اقتصاد ایران از من سوال می‌کنند. همانطور که درمورد والیبال گفتم برخی‌ها هستند که بدون مسئولیت اظهارنظر می‌کنند، من هم می‌توانم درمورد اقتصاد ایران حرف بزنم، اما فکر می کنم دولتمردان ایران هستند که مشکلات اصلی را می‌دانند. به دلیل تحریم‌هایی که امروز غرب علیه ایران اعمال کرده در گذشته کشور من شرایط بسیار بدتری را نسبت به شرایط امروز ایران تجربه کرده است. در آن زمان مردم کشورم غذا هم برای خوردن نداشتند. احترام زیادی برای مردم و مسئولان ایرانی قائل هستم و فکر می‌کنم مسئولان باید در این خصوص اظهارنظر کنند.

* رانندگی در صربستان برایم سخت شده است!

کولاکوویچ درخصوص شرایط رانندگی در تهران، اظهار داشت: در ابتدا خیلی سخت بود. برای مثال اصلاً نمی‌توانستم بپذیرم که یک خودرو از خط سرعت ناگهان به باند کندرو برود. مصاحبه‌ای با یکی از معروف‌ترین روزنامه های صربستان که در آن مصاحبه از من پرسیده شد عجیب‌ترین چیزی که در ایران دیده‌ام چه بود و من هم پاسخ دادم «رانندگی»؛ البته این پاسخ برای اوایل حضورم در ایران بود که حالا دیگر برایم عادی شده است. حالا دیگر رانندگی در کشور خودم برایم سخت شده است. در کشور خودم ممکن است یک نفر را هنگام رانندگی بکشم، چون در کشور من وقتی مردم می‌خواهند از روی خط عابر پیاده عبور کنند نگاه نمی‌کنند که ماشین می‌آید یا خیر و حالا ممکن است این موضوع کار را برای من سخت کند!

* هیچ نکته منفی در ایران ندیده‌ام غیر از «منتقدین»

وی درمورد اخلاقیات خوب مردم ایران، گفت: نظر من و همکارانم درمورد مردم ایران کاملاً مثبت است. آنها بسیار مهربان و مهمان نواز هستند. نکته جالب دیگر اینکه آنها همیشه آماده شوخی کردن و خندیدن هستند. درمورد بازیکنان هم باید بگویم که ما لحظات خوبی را با هم سپری می‌کنیم. روزهای ابتدایی که به ایران آمده بودم خیلی به بازیکنان سخت می‌گرفتم، چون حواشی بازی پیکان و بانک سرمایه را دیده بودم و نگران بودم که نتوانم بازیکنان را کنترل کنم، اما مدتی بعد متوجه شدم که آنها شرایط متفاوتی دارند. در زمان تمرینات و مسابقات بسیار جدی و محکم بوده و بیرون از تمرینات بسیار مهربان و خوش اخلاق هستند. در جنوب فرانسه شهری به نام کن وجود دارد که به نظر من بهترین مکان در جهان برای زندگی است و من مدتی آنجا کار می‌کردم، اما باید اعتراف کنم آنقدری که من در ایران خوشحال هستم در کن خوشحال نبودم. من هیچ نکته منفی از مردم ایران ندیده و نشنیده‌ام غیر از «منتقدین» که البته در تمام کشورها هستند. خاطره دیگری از مهربانی مردم ایران دارم که خیلی برایم جالب بود. چندی پیش ماشین را در پارکینگ محل اسکان‌مان پارک کردیم و همزمان یک خانواده هم وارد پارکنیگ شدند و نان سنگک در دست‌شان بود که از ما خواستند بخشی از نان را برداریم. واقعاً از دیدن این صحنه شوکه شدم، چون در هیچ جای دنیا چنین صحنه‌هایی را نخواهید دید.

* زمان زیادی را صرف به اصطلاح کارشناسان می‌کنیم

ایگور کولاکوویچ در پایان اظهار داشت: ببخشید که باید صادق باشم. ما زمان زیادی را در ایران درمورد نظرات افراد مختلف یا به اصطلاح کارشناسان صرف کردیم. فکر می‌کنم این موضوع برای هیچکس خوب نباشد، چون اگر فردی که برای من قابل احترام باشد قطعاً با او صحبت خواهم کرد، اما برای نفراتی که نمی‌دانم چه کسی هستند قطعاً دلیلی ندارد زمان بگذارم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها