کد خبر: 335343
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۷ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از فراز و فرودهای ورزش زنان در هفته‌ای که گذشت گزارش می‌دهد:

ورزش زنان بر سکوی پرش

موفقیتی که امروز دختران بسکتبالیست را تیتر یک رسانه‌های ورزشی می‌کند یا تصویر زهرا قنبری را با تندیس خانم گل لیگ برتر فوتبال ایران روی جلد روزنامه‌ها می‌نشاند و روزنوشت مسابقات والیبال زنان قهرمانی آسیا را برای حضور دختران والیبالیست کشورمان ثبت می‌کند، نتیجه سال‌ها تلاش ورزشکارانی است که هرگز دیده نشدند.

ورزش زنان بر سکوی پرش
کد خبر: 335343
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۷ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ منیژه موذن- ورزش زنان در هفته‌ای که گذشت صحنه نبرد برای موفقیت و تجربه به ثمر نشستن تلاش بود. زنان ورزشکار ایران پس از تمام دشواری‌ها و مرارت‌ها در سال‌های اخیر قدم‌ها‌ی بزرگی در راه ارتقای سطح ورزش زنان و نزدیک کردن آن به استانداردهای جهانی برداشته‌اند.

موفقیتی که امروز دختران بسکتبالیست را تیتر یک رسانه‌های ورزشی می‌کند یا تصویر زهرا قنبری را با تندیس خانم گل لیگ برتر فوتبال ایران روی جلد روزنامه‌ها می‌نشاند و روزنوشت مسابقات والیبال زنان قهرمانی آسیا را برای حضور دختران والیبالیست کشورمان ثبت می‌کند نتیجه سال‌ها تلاش ورزشکارانی است که هرگز دیده نشدند.

تندیس‌های تبعیض

مسیر موفقیت ورزش زنان، که اکنون چشمه‌هایی از رسیدن را در آن می‌بینیم، از تلاش دختران فوتبالیستی گذشته که در زمین‌های گلی بدون کوچک‌ترین امکاناتی تمرین کرده‌اند و پروازهایشان برای رسیدن به مسابقات هفتگی لیگ برتر به دلیل مشکلات مالی لغو شده است. بازی‌هایشان پوشش رسانه‌ای نداشته و هنوز هم نام‌شان برای مردم سرزمین‌شان ناآشناست. زهرا قنبری خانم گل لیگ برتر فوتبال ایران که بی‌شک یکی از بااستعدادترین فوتبالیست‌های این کشور است از تبعیض، حتی در شکل تندیس‌های جوایز زنان و مردان، ناراضی است. فوتبال زنان ایران برای رسیدن به سطح اول آسیا نیازمند برنامه‌ریزی و توجه و امکاناتی بسیار بیش از آنچه امروز در اختیار دارد است.

تاریخ‌سازی پس از چهار دهه غیبت

لبخند دختران بسکتبالیست، در تصویری از آنها که جهانی شده است، ثمره تلاش زنان بسکتبالیستی است که در حدود 2 دهه قبل در تمرینات شبانه‌روزی و اردوهای بسکتبال با همه وجود می‌جنگیدند، اما اجازه اعزام به تورنمنت‌های بین‌المللی را پیدا نمی‌کردند. برای رسیدن به مدال برنز غرب آسیا و حضور در رده دهم بسکتبال سه‌نفره جهان بسکتبال زنان ایران راهی طولانی و دشوار را طی کرده است. گلاره کاکاوندپور بازیکن سابق تیم ملی بسکتبال با تاکید بر تغییر شرایط بسکتبال زنان می‌گوید که موفقیت بسکتبال در هر حضور به معنای وجود آینده‌ای روشن است، اما برای رسیدن به این آینده روشن باید هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق انجام گیرد.

کاکاوندپور در این رابطه گفت: «زنان ما مستعد هستند. دختران واقعاً بااستعدادی داریم. متاسفانه به خاطر محرومیت چندین‌ساله‌مان از سطح اول آسیا عقب ماندیم، اما با هر اعزام، زنان بسکتبالیست ما افتخارآفرینی می‌کنند. فرقی نمی‌کند تیم سه‌نفره باشد یا پنج‌نفره. ما در هر اعزام شاهد یک اتفاق مثبت هستیم. در همین بازی‌های آسیایی بهترین شوتیست بازی‌ها دلارام وکیلی شد. بهترین ریباندر بازی‌ها تینا عیسائیان انتخاب شد. با توجه به اینکه سال‌ها از بازی‌های جهانی دور بوده‌ایم، این اتفاق خیلی باارزش است.»

والیبال زنان در آرزوی ایستادن بر سکو

شبنم علیخانی ، بازیکن تیم ملی والیبال زنان ایران، قبل از اعزام به مسابقات آسیایی اذعان کرده بود که اردوهای مناسب روحیه تیم را بالا برده و در انگیزه بازیکنان برای کسب موفقیت تاثیر بسزایی داشته است: «ما به هدف خودمان فکر می‌کنیم و برای آن تلاش خواهیم کرد، اما به نظرم به خاطر اهمیت سهمیه المپیک، شرایط نباید به گونه‌ای باشد که تیم زنان فراموش شود. انگیزه خود من پس از بازی‌های کرواسی چندبرابر شده. تمام هدف ما این است که روی سکو برویم. مطمئنم امسال جزو چهار تیم خواهیم بود. برای تک‌‌تک بازی‌ها می‌جنگیم و قطعاً این بار اتفاق دیگری برای والیبال زنان رخ می‌دهد.»

والیبال زنان ایران نتوانست بر سکو بایستد، اما حضور در یک تورنمنت بین‌المللی دیگر و یک پله صعود نسبت به دور قبل را تجربه کرد تا نه یکباره اما با قدم‌های کوچک مسیر موفقیت را باز هم رو به جلو طی کند.

ورزش زنان ایران در آستانه شکوفایی با فراز و نشیب‌های فراوان به سمت موفقیت گام برمی‌دارد و برای به ثمر نشستن تلاش شبانه‌روزی بازیکنان و مربیان در رشته‌های مختلف نیاز به حمایت مالی و توجه رسانه‌ای بیشتر دارد. زنان ایران در رشته‌های مختلف ورزشی با کسب موفقیت‌هایی کوچک و بزرگ ثابت کرده‌اند که اگر شرایط و زمانه اندکی بر وفق مرادشان باشد، ایستادن بر قله افتخار و بالا بردن پرچم ایران پیش رویشان است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها