کد خبر: 329483
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۰ ۱۲:۵۰:۰۰
| |

علی شاکری، کارشناس والیبال، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

تیم ملی والیبال ایران جزو 10 تیم برتر دنیاست/ اولین نقطه قوت تیم سعید معروف است/ تفاوت ما با دیگر تیم‌ها در ساختار والیبال است/ در روسیه هم می‌توانیم سهمیه بگیریم

علی شاکری، کارشناس والیبال، گفت: مردم ایران دوست دارند تیمی که در دور گروهی لیگ ملت‌ها دوم شده، جزو 12 تیم المپیک باشد. این معمولی‌ترین توقعی است که می‌توان از تیم والیبال ایران داشت.

تیم ملی والیبال ایران جزو 10 تیم برتر دنیاست/ اولین نقطه قوت تیم سعید معروف است/ تفاوت ما با دیگر تیم‌ها در ساختار والیبال است/ در روسیه هم می‌توانیم سهمیه بگیریم
کد خبر: 329483
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۰ ۱۲:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- تیم ملی والیبال ایران در بازی اول و دوم مسابقات انتخابی المپیک در روسیه دو تیم کوبا و مکزیک را شکست داد. تیم ایران با پشت سر گذاشتن یک تورنمنت موفق حالا، در راه کسب سهمیه المپیک، انتظارات را از خود بالا برده است. این‌ روزها هر بار کلمه «سروقامتان» از تلویزیون شنیده می‌شود، هواداران والیبال منتظر اعلام پیروزی تیم ایران هستند. والیبال ایران مانند کودکی نوپاست که چنان سریع و دور از انتظار شروع به دویدن کرده که دیگر کسی تصوری از زمین خوردنش ندارد.

علی شاکری، کارشناس والیبال، معتقد است توقع مردم از والیبال ایران، به دلیل جایگاه تیم ملی و عملکرد آن در سال‌های گذشته است: «توقع مردم از تیم به خاطر جایگاه والیبال است. تیمی که در اولین سال‌های حضورش پدیده والیبال دنیا لقب گرفت و به جمع چهار تیم برتر لیگ جهانی سال 2014 راه پیدا کرد و در آسیا یکه‌تاز بود، توقعات را بالا ‌برد و انتظار کسب سهمیه المپیک از تیمی که در تورنمنت‌های بزرگ و در مقابل قدرت‌های بزرگ موفقیت‌های زیادی داشته، بجاست. البته نباید بزرگنمایی کرد. مردم ایران دوست دارند تیمی که در دور گروهی لیگ ملت‌ها دوم شده، جزو 12 تیم المپیک باشد. این معمولی‌ترین توقعی است که می‌توان از تیم والیبال ایران داشت.»

به نظر نمی‌رسد تیم ایران در دور بعد مسابقات انتخابی المپیک بین تیم‌های آسیایی کار چندان دشواری داشته باشد، اما در مسابقات روسیه شاید نتوان شانس زیادی برای کسب سهمیه قائل شد.

هرچند به گفته شاکری والیبال ایران غیرقابل پیش‌بینی است: «تیم ایران به گفته بسیاری از مربیان بزرگ دنیا، از جمله سرمربی آمریکا، غیرقابل پیش‌بینی‌ترین تیم دنیاست. در بازی با کوبا، دقیقاً هنگامی که همه فکر می‌کردند کار تمام شده است، تیم دوباره به حرکت در‌آمد و تمام موانع را از سر راه برداشت. هر وقت بازیکنان در شرایط روحی و روانی خوبی باشند و تمرکز کافی داشته باشند نتایج خوبی به دست می‌آید.»

گرچه تیم والیبال ایران در صدر تیم‌های آسیا حضور دارد، اما در بین تیم‌های بزرگ جهان هنوز تبدیل به قدرتی بلامنازع نشده است. به اعتقاد علی شاکری، تفاوت ایران با دیگر قدرت‌های والیبال در امکانات سخت‌افزاری و لیگ داخلی است: «من اعتقاد دارم والیبال ایران جزو 10 تیم برتر دنیاست. گاهی جزو چهار تیم است و گاهی جزو 6 تیم. با اینکه والیبال ایران به لحاظ ساختار والیبال و سازماندهی بازی‌های باشگاهی و امکانات سخت‌افرازی با رقبای طراز اولش قابل قیاس نیست، اما از لحاظ تکنیکی و تاکتیکی و فیزیکی می‌توانیم با تیم‌های بزرگ رقابت کنیم. تفاوت تیم‌های بزرگ با ما، در بازی‌های باشگاهی و تجربه بیشتر است.»

در بازی مقابل کوبا تیم ملی والیبال 2 ست را واگذار کرد و درست در شرایطی که کسی امیدی به بازگشت نداشت، سه ست بعد را برد و کوبا را شکست داد.

شاکری درباره افت‌وخیز‌های تیم والیبال ایران توضیح داد: «دلیل نوسانات تیمی ایران نداشتن بازی تدارکاتی است. در 2 تورنمنت اخیر تیم ملی والیبال بدون بازی تدارکاتی شرکت کرده و به نظر من همین موضوع دلیل نوسانات تیم است. اگر تیم می‌توانست به بلغارستان سفر کند و مصدومیت بازیکنان مانع نمی‌شد، شرایطش شبیه بقیه رقبا می‌شد. متاسفانه این مشکل در والیبال همیشه وجود دارد.»

والیبال در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های ایران تبدیل شده است و دلیل آن چیزی جز موفقیت چشمگیر تیم ملی نیست. موفقیتی که طی 10 سال گذشته از حضور استعدادهایی بزرگ و مربیانی باهوش و خوش‌فکر نشأت گرفته است.

علی شاکری در پایان در این‌باره گفت: «قدرت تیم ایران برمی‌گردد به داشتن یک پاسور بسیار خلاق به نام سعید معروف. استعدادی که هر چند دهه یک بار ممکن است ظهور کند. دومین نقطه قدرت ما اهمیت تیمی است که همواره در والیبال وجود دارد. بعد از آن اعتمادبه‌نفس و خودباوری‌ای که بازیکنان ما دارند و البته تاکتیک تیم ایران که با همه تیم‌های دنیا متفاوت است. والیبال ایران والیبال مبتنی بر سرعت است و بازیکنانی دارد که بازی کردن در سیستم سرعتی را بلد هستند. من حتی معتقدم تیم ما در همین رقابت‌ها هم شانس صعود مستقیم به بازی‌های المپیک را دارد. تیم در حال حاضر نسبت به بازی‌های آسیایی استرس کمتری دارد و شرایط برای کسب سهمیه مهیاست.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها