کد خبر: 327897
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۸ ۱۰:۱۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از توهین‌های نژادپرستانه در استادیوم‌ها

فوتبال اروپا، قربانی نژادپرستی هواداران/ نژادپرستی به ورزشگاه‌های ایران هم رسیده است؟

فوتبال ایران هم شاید به‌ نوعی درگیر ماجرای نژادپرستی باشد. هرچند بازیکنان ایرانی در زمین مسابقه به حریفان خود احترام می‌گذارند و می‌توان گفت تاکنون گزارشی در رابطه با توهین‌های نژادپرستانه از جانب ورزشکاران ایرانی به مراجع قضایی داخلی یا خراجی ارسال نشده است، اما بدون تردید سکوهای استادیوم‌های ایران خالی از شعارهای نژادپرستانه نیست.

فوتبال اروپا، قربانی نژادپرستی هواداران/ نژادپرستی به ورزشگاه‌های ایران هم رسیده است؟
کد خبر: 327897
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۸ ۱۰:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ توهین‌های نژادپرستانه در فوتبال شاید کمتر از گذشته شده باشد، اما هنوز در ورزشگاه‌های مختلف به گوش می‌رسد. شعارهایی که نه تنها خود بازیکن را هدف قرار می‌دهد بلکه خانواده او را هم در بر می‌گیرد.

جدایی احتمالی مالکوم از زنیت

یک‌ فصل ناموفق در بارسلونا باعث شد مالکوم، بازیکن جوان برزیلی، تصمیم بگیرد فوتبالش را در یک باشگاه دیگر ادامه دهد. او که با حاشیه‌های زیاد از موناکو راهی بارسلونا شده بود امید داشت کنار مسی و دیگر ستاره‌های بارسلونا بدرخشد، اما در عمل این اتفاق رخ نداد و به یک بازیکن تعویضی تبدیل شد.

با آغاز فصل نقل و انتقالات باشگاه‌های زیادی خواهان به خدمت گرفتن این بازیکن برزیلی شدند، اما بعد از کش و قوس‌های فراوان مالکوم راهی زنیت شد تا همبازی سردار آزمون شود. مالکوم شروع آسانی در سن‌ پترزبورگ نداشت. او نخستین بازی‌اش را با پیراهن این تیم روسی انجام داد و در دقیقه 73 وارد زمین شد. در این بازی هواداران زنیت با پلاکاردی که در دست داشتند اعتراض خود را به امضای قرارداد این باشگاه با مالکوم نشان دادند. در این پلاکارد نوشته‌ شده بود: «از رهبران باشگاه به خاطر وفاداری‌شان به حفظ سنت‌ها تشکر می‌کنیم.» آنها پیش از آن از باشگاه زنیت خواسته بودند سنت‌ها را حفظ کنند و با بازیکنان رنگین‌پوست قرارداد امضا نکنند. همین موضوع باعث شد مدیران این باشگاه روسی تصمیم بگیرند بازیکن برزیلی جدید خود را به خاطر مسائل نژادپرستی در ژانویه بفروشند.

نژادپرستی در فوتبال اروپا

سال گذشته در جریان رقابت‌های لیگ جزیره، هنگامی‌ که دو تیم چلسی و منچسترسیتی در استمفوردبریج به مصاف هم رفته بودند، تعدادی از هواداران چلسی حرف‌های تندی به رحیم استرلینگ، مهاجم سیتی‌زن‌ها، زدند. باشگاه چلسی تحقیقات اولیه خود را برای مشخص شدن ابعاد ماجرا آغاز کرد و در آخر هم هوادار 60 ساله چلسی را برای همیشه از حضور در استمفوردبریج محروم کرد. البته پنج هوادار دیگر چلسی هم به دلیل استفاده از الفاظ نژادپرستانه و رفتارهای تهدیدآمیز علیه رحیم استرلینگ به یک تا 2 سال محرومیت از حضور در استمفوردبریج محکوم شدند. مدیران چلسی، تعهدی را که این افراد برای رعایت اخلاق در ورزشگاه‌ها داده‌اند، دلیل پایین بودن محرومیت آنها عنوان کرد.

توهین هواداران چلسی به استرلینگ تنها بخشی از توهین‌های نژادپرستانه در فوتبال اروپاست؛ بازیکنان بزرگی چون بالوتلی، سولی مونتاری و بواتنگ هم مورد حمله نژادپرستان ایتالیایی و فرانسوی قرار گرفته‌اند.

نژادپرستی در فوتبال ایران

فوتبال ایران هم شاید به‌ نوعی درگیر ماجرای نژادپرستی باشد. هرچند بازیکنان ایرانی در زمین مسابقه به حریفان خود احترام می‌گذارند و می‌توان گفت تاکنون گزارشی در رابطه با توهین‌های نژادپرستانه از جانب ورزشکاران ایرانی به مراجع قضایی داخلی و یا خراجی ارسال نشده است، اما بدون تردید سکوهای استادیوم‌های ایران خالی از شعارهای نژادپرستانه نیست. بی‌شک افرادی که یک‌ بار به ورزشگاه رفته باشند شاهد توهین هواداران ایرانی به بازیکنان خارجی، مخصوصاً بازیکنان تیم‌های حاشیه خلیج‌فارس، بوده‌اند. هواداران ایرانی به نژاد، رنگ پوست و حتی ذائقه غذایی بازیکنان این بازیکنان توهین می‌کنند و هیچ برخوردی هم با متخلفان صورت نمی‌گیرد. توهین‌های نژادی هواداران ایرانی به تیم‌های ایرانی هم مشهود است. درگیری هواداران آذری‌زبان با تیم‌های تهرانی دلیلی بر این مدعاست.

یکی دیگر از اقدامات نژادپرستانه هواداران ایرانی بعد از جدایی پاتوسی از استقلال اتفاق افتاد. او که یک نیم‌فصل موفق را در استقلال سپری کرد، با جدایی شفر از استقلال رفت تا فوتبالش را در امارات ادامه دهد. این جدایی اما به مذاق هواداران استقلال خوش نیامد. آنها با حمله به صفحه اینستاگرام و توییتر این بازیکن آفریقایی توهین‌های زشتی به او کردند. شدت این توهین‌ها به‌ قدری بود که پاتوسی مجبور شد واکنش نشان دهد.

پاتوسی

جدیت فیفا برای مقابله با نژادپرستی

جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال، درباره افزایش توهین‌های نژادپرستانه در فوتبال گفت: «فیفا به فدراسیون‌های فوتبال و مسئولان برگزارکننده لیگ‌ها و باشگاه‌ها دستور داد تا قوانین جدید مبارزه با نژادپرستی را لحاظ کنند. این قوانین به داور اجازه می‌دهد که بتواند جریان بازی را متوقف کند. در صورت ادامه، داور می‌تواند بازی را کنسل کند و اگر این موضوع باز هم پی گرفته شود، هر اتفاق بدتری می‌تواند به وقوع بپیوندد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها