کد خبر: 325637
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ ۱۲:۳۹:۰۴
| |

کارشناس داوری فوتبال:

کشوری که غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌دهد می‌تواند امکانات VAR را هم تولید کند

علی خسروی، کارشناس داوری فوتبال کشورمان معتقد است که ایران می‌تواند در زمینه ساخت و تولید سیستم کمک‌داور ویدئویی به خودکفایی برسد.

کشوری که غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌دهد می‌تواند امکانات VAR را هم تولید کند
کد خبر: 325637
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ ۱۲:۳۹:۰۴

اعتمادآنلاین| ‌‎ علی خسروی در خصوص تغییرات در قوانین داوری برای فصل جدید مسابقات لیگ برتر طبق قوانین بین‌اللملی گفت: تغییرات قوانین داخلی در حال حاضر به ادامه بازی خیلی کمک کرده است. به طور مثال وقتی بازیکن مصدوم شده باشد، نیاز نیست حتماً از خط وسط عرضی عبور کند و از هر جایی که نزدیک خط عرضی باشد، می‌تواند این کار را انجام دهد. دیگر در ضربات ایستگاهی مهاجم نمی‌تواند در دیوار دفاعی بایستد و حتماً باید یک متر با دیوار فاصله داشته باشد که همه اینها به سرعت بازی و کمتر شدن تنش کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در قوانین جدید، دیگر در هر شرایطی و فارغ از هر نتیجه‌ای، اگر توپ به داور مسابقه بخورد، دراپ بال می‌اندازند و اگر توپ به دست مهاجم بخورد، دیگر بحث عمدی یا غیر عمدی بودن مطرح نیست و حتماً خطای هند اعلام می‌شود. موضوعی که به کمتر شدن حواشی کمک می‌کند، یکسان شدن برخورد با بازیکنان داخل و خارج زمین است. به طوری که بازیکنان روی نیمکت هم مانند بازیکنان داخل زمین حق اعتراض ندارند و اگر بازیکن معترض روی نیمکت پنهان شود، نفر اول نیمکت که سرمربی است، اخطار می‌گیرد یا اخراج خواهد شد. پیش از این قانون به این شکل بود که در شروع مجدد مقابل دروازه، توپ حتماً باید از محوطه جریمه خارج می‌شد، اما اکنون می‌توان در محوطه جریمه هم به بازیکن هم‌دسته پاس داد تا سرعت بازی بالاتر برود.

کارشناس داوری فوتبال کشورمان با اشاره به این مسئله که چگونه باید بازیکنان و مربیان تیم‌ها را با قوانین جدید آشنا کرد که باعث کمتر شدن تنش‌ها شود، گفت: اینکه این قوانین چگونه اجرا شود، به دو عامل بستگی دارد. اول از همه خود تیم‌ها باید بیایند و حداقل 3 تا 4 ساعت برای بازیکنان خود کلاس توجیهی بگذارند. باشگاه‌ها می‌توانند از هیئت فوتبال استان یا فدراسیون فوتبال درخواست کنند که برای آنها کلاس آموزشی و توجیهی برگزار شود.

خسروی با توصیه به داوران افزود: داوران ما اکنون شرایط بدنی و آمادگی جسمانی خوبی دارند، اما فکر نکنند که فقط آمادگی بدنی کافی است. آنها باید همه مسائل فنی و روانی بازی‌ها را بدانند، از استان‌ها و شهرهای مختلف شناخت داشته باشند، اطلاعات کافی را کسب کنند و حساسیت‌های جدولی را بدانند.

تمام داوران باید قوانین را خوب مطالعه کنند تا قوانین را اشتباه اجرا نکنند. به طور مثال اگر در محوطه جریمه دراپ بال شود، به جز دروازه‌بان نباید کسی در محوطه جریمه باشد و توپ در اختیار دروازه‌بان قرار می‌گیرد. قوانین طوری شده است که درگیری فیزیکی کمتر شود تا با رعایت فاصله بازیکنان، سرعت بازی‌ها افزایش یابد. بالا رفتن سرعت در فوتبال چیزی است که همه می‌خواهند و مربیان و هواداران دنبال همین سرعت هستند.

کارشناس داوری فوتبال کشورمان تأکید کرد: داوران و کمیته‌های نظارتی از هفته اول باید سخت‌گیری کنند. داوران از هفته اول نباید اجازه بدهند که مربیان در محوطه فنی خود جو را به هم زده یا کمیته‌های نظارتی باید به درستی گزارش داوران را بررسی کنند. دیگر فقط جریمه نقدی و توبیخ فایده ندارد و باید با جریان سفت و سخت، نوع اعتراض‌ها را درجه‌بندی کرد و مثلاً بعد از تعداد مشخصی اعتراض، مربی یا فرد معترض را با محرومیت مواجه کرد.

خسروی درباره اینکه آیا VAR در ورزشگاه‌های ایران قابل نصب است یا نه، گفت: هر زمانی که تحریم‌ها لغو شد، در این خصوص صحبت می‌کنم، اما چرا نتوانیم VAR را خودمان بسازیم و در ورزشگاه‌ها نصب کنیم؟ کشوری که غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌دهد و موشک‌هایی می‌سازد که غرب را مجبور به مذاکره و حضور در برجام می‌کند، به سادگی می‌تواند با علم داخلی و تلاش، تجهیزات VAR را هم آماده کند و آن را به تولید برساند. برای ساخت VAR داخلی فقط باید هزینه شود و مسئولان در این خصوص کمک کنند.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها