فرزاد آشوبی، بازیکن سابق پرسپولیس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

پرسپولیس کار سختی در پیش دارد/ برای جنگیدن در سه جام باید بازیکن جدید خرید/ فوتبال ما حرفه‌ای نیست

فرزاد آشوبی، بازیکن سابق پرسپولیس، گفت: در فوتبالی که حرفه‌ای نیست سخت است از باشگاه‌ها انتظار برنامه‌ریزی داشته باشیم. در فوتبالی که تیم‌ها نمی‌توانند برای خود درآمدزایی داشته باشند و بودجه‌شان بار تحمیلی برای دولت است، طبیعی است که تمام توجه به برند اصلی تیم جلب شود.

پرسپولیس کار سختی در پیش دارد/ برای جنگیدن در سه جام باید بازیکن جدید خرید/ فوتبال ما حرفه‌ای نیست
کد خبر: 323082
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ ۱۳:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- پرسپولیس اردوی تدارکاتی خود را در کارتپه به پایان رساند و بازیکنان به ایران بازگشتند. از کاروان تیم دو بازیکن جدا شده‌اند و به نظر می‌رسد اوضاع هنوز ثبات دوران برانکو را نداشته باشد. تیم، هواداران و بازیکنان در تلاش‌اند خود را با وضعیت جدید تطبیق دهند، هرچند رویای روزهای خوش گذشته چند صباحی یک بار به سراغ‌شان می‌آید. بسیاری هنوز رفتن معمار قهرمانی‌های متوالی تیم را باور نکرده‌اند، اما چاره‌ای جز سازگاری با واقعیت نیست. فصل نوین پرسپولیس با کالدرون رقم خواهد خورد.

دوران پسابرانکو برای هیچ مربی‌ای آسان نیست. حتی اگر سرمربی پرسپولیس کارلتو یا مورینیوی تیزهوش یا پپ جوان و جسور بود، باز هم سالم گذشتن از این چالش با تیمی که هوادارانش با عشق نامش را می‌برند و گاهی تعصب چشمان‌شان را می‌بندد، کاری بس دشوار بود. برانکو تیم پرسپولیس را در شرایط بحرانی تحویل گرفت و با تمام فرازونشیب‌ها موفق‌ترین دوران باشگاه را رقم زد. او یکی از محبوب‌ترین مربیان تاریخ پرسپولیس بود و سه قهرمانی متوالی و فینال آسیا به همراه دبل کردن در لیگ و جام حذفی در کارنامه‌ غیرقابل تکرارش داشت.

گابریل کالدرون بدون شک مربی شجاعی است. نشستن او بر صندلی برانکو گواهی است بر این شجاعت. اگر به قدم‌های اول کالدرون در جهت ثبات بخشیدن به تیم، خط زدن نام سروش رفیعی و شایان مصلح را هم اضافه کنیم، درمی‌یابیم که او در راستای رسیدن به سیستم مورد نظرش جسور است. البته اگر این تصمیم با نظر کالدرون اعمال شده باشد و مدیر باشگاه نقشی در آن نداشته باشد. مدیریتی که پس از جدایی برانکو متهم اصلی بود و تا به امروز هم با هر قرارداد جدید یا فسخ قرارداد و ترک باشگاه توسط بازیکنان جرمش سنگین‌تر شده است.

فرزاد آشوبی، بازیکن سابق پرسپولیس، در ارتباط با وضعیت فعلی باشگاه پرسپولیس و تفاوت سبک و روش برانکو و کالدرون به اعتمادآنلاین می‌گوید: «برای دریافتن تفاوت دو مربی نیاز به زمان بیشتری داریم، اما کالدرون باید در شروع این راه رختکن تیم را به همراه خود ببرد تا در ادامه ایده‌های فنی‌اش را پیاده کند.»

در هفته گذشته سروش رفیعی و شایان مصلح از لیست تیم خط خوردند و برای فروش در اختیار باشگاه قرار گرفتند. جدایی این دو بازیکن سوالات بسیاری برای هواداران پرسپولیس به وجود آورد. آشوبی در این‌باره می‌گوید: «از دلیل اصلی این موضوع اطلاعی نداریم، اما بستن قرارداد با شایان مصلح، آن هم زمانی که تیم هنوز سرمربی نداشت، تصمیم غلطی بود و نشان‌دهنده ضعف مدیریتی باشگاه است. اما در مورد جدایی این دو نفر اگر تصور کنیم مربی به این نتیجه رسیده که این دو بازیکن در تیم حضور نداشته باشند و مدیر باشگاه نقشی در آن ایفا نکرده، پس حق کاملاً با کالدرون است و کسی نباید اعتراض کند. این اختیار فنی مربی تیم است و او در طول فصل پاسخگوی این تصمیم خواهد بود.»

بازیکن سابق پرسپولیس در رابطه با اردوی ترکیه می‌گوید: «در سال‌های حضور برانکو تیم همیشه پیش‌فصل موفقی داشت، اما اردوی ترکیه نظم همیشگی را نداشت و دقیقاً به همین دلیل از اهمیتی دوچندان برخوردار بود. تیم پرسپولیس به این اردو احتیاج داشت تا مربی جدید، بازیکنان و تیم را بهتر بشناسد. کالدرون قبلاً در خاورمیانه سرمربی بوده، اما باید تفاوت‌های فرهنگی ایران با دیگر کشورهای خاورمیانه را هرچه زودتر بشناسد.»

تیم پرسپولیس، به جز علی علیپور، فوروارد تخصصی دیگری ندارد و در مورد حضور علیپور هم شک و تردیدهای بسیاری در میان است؛ آشوبی در این‌باره می‌گوید: «اینکه در نهایت علیپور باشگاه را ترک کند یا نه مشخص نیست، اما تیم باید متوازن باشد و بالانس خوبی داشته باشد. پرسپولیس باید در این فصل در سه جام بجنگد و در هر پست نیاز به چند بازیکن خوب و توانمند دارد. نباید بار مسئولیت تیم بر دوش یک بازیکن باشد. پرسپولیس نیاز به فوروارد جدید دارد تا در صورت بروز هر مشکلی بتواند شرایط را کنترل کند.»

فرزاد آشوبی در ارتباط با خرید بازیکنان جدید انتقاد را متوجه باشگاه‌ها می‌داند: «باشگاه‌های ما برای تیم‌های پایه کمترین اهمیت را قائل‌اند. اگر به این مقوله حرفه‌ای‌تر نگاه می‌کردند، از بازیکنانی استفاده می‌کردند که در باشگاه رشد کرده‌اند و می‌توانند به تیم بزرگسالان کمک کنند. این اتفاق تاکنون رخ نداده و صحبت در این مورد هم ظاهراً تاثیری ندارد. به هر حال امیدوارم فارغ از ایرانی یا خارجی بودن بازیکن، به کیفیت بازیکن جدید توجه بیشتری شود و خریدهای جدید بتوانند به تیم کمک کنند.»

این روزها بحث تیم‌داری زنان در باشگاه‌های پرطرفدار ایران داغ است و پیشکسوتان، گاه در گوشه‌وکنار، بی‌توجهی باشگاه‌های بزرگ به فوتبال زنان را نقد می‌کنند. این در حالی است که بودجه باشگاه‌هایی چون استقلال و پرسپولیس تماماً صرف تیم بزرگسالان می‌شود و به نظر می‌رسد مدیران این باشگاه‌ها کوچک‌ترین دغدغه‌ای در مورد فوتبال زنان ندارند.

آشوبی در این‌باره می‌گوید: «در فوتبالی که حرفه‌ای نیست سخت است از باشگاه‌ها انتظار برنامه‌ریزی داشته باشیم. وقتی عمر مدیریت در باشگاه‌ها بعضاً به چند ماه هم نمی‌رسد و مدیران کاملاً دستوری انتخاب می‌شوند و یا در فوتبالی که تیم‌ها نمی‌توانند برای خود درآمدزایی داشته باشند و بودجه‌شان بار تحمیلی برای دولت است، طبیعی است که تمام توجه به برند اصلی تیم جلب شود. در ساختار غیرحرفه‌ای این یک مساله عادی است. باید به فوتبال زنان و فوتبال پایه توجه شود تا تیم‌ها در کنارهم به باشگاه کمک کنند و برای باشگاه درآمدزایی داشته باشند. اما در ساختار غیرحرفه‌ای فوتبال ما عملاً نمی‌شود نسبت به این بی‌توجهی‌ها انتقاد کرد.»

نباید این نکته را فراموش کرد که عشق و نفرت بی حد و حصر و گاه کورکورانه در همه جای جهان جزو اصول هواداری باشگاه‌های بزرگ است. حالا، در تابستان داغ و بی‌ثبات سرخ‌پوشان، عرب مدیرعامل پرسپولیس در تیررس نفرت هواداران است و تصمیمات اشتباه او به این نفرت دامن می‌زند. برای پیش‌بینی سرنوشت کالدرون اما هنوز زود است؛ مربی آرژانتینی پرسپولیس چند ماه زمان دارد تا در قلب هواداران جا خوش کند. چند ماه دشوار که می‌تواند او را از نیمکت پرسپولیس به دادگاه بی‌رحم هواداران تبعید کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها