محصص:

جای تیم‌های پرسپولیس و استقلال در فوتبال زنان خالی است

رئیس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال گفت: فدراسیون نمی‌تواند برای فوتبال زنان ایران معجزه کند بلکه تنها راه نجات آن افزایش بازیکنان حرفه ای و فعال است.

جای تیم‌های پرسپولیس و استقلال در فوتبال زنان خالی است
کد خبر: 322524
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۸ ۱۶:۴۰:۲۷

اعتمادآنلاین| ‌ تیم فوتبال زنان ایران در تازه‌ترین رده‌بندی اعلام شده از سوی فدراسیون فوتبال چهار پله سقوط کرد و در رده هفتادم جهان و سیزدهم آسیا قرار گرفت.

تیم‌های آمریکا، آلمان، هلند، فرانسه، انگلیس، سوئد، کانادا، استرالیا، کره شمالی و برزیل به ترتیب در رده اول تا دهم این رنکینگ جای گرفته اند.

همچنین در رده‌بندی تیم‌های آسیایی هم تیم زنان ایران پس از تیم های استرالیا، کره شمالی، ژاپن، چین، کره جنوبی، ویتنام، تایلند، ازبکستان، میانمار، هند، اردن و فیلیپین، سیزدهمین تیم قاره کهن در رنکینگ فیفا محسوب می‌شود.

«مرتضی محصص» روز جمعه در این زمینه اظهار داشت: فوتبال زنان ایران در رنکینگ فیفا در رده هفتادم قرار گرفته است که بعد از ما گینه و فیجی قرار می‌گیرند. گرچه تیم ملی فوتبال زنان چهار پله در رده‌بندی فیفا سقوط کردند اما این رده‌بندی تنها ملاک برتری، موفقیت و سازماندهی خوب نیست. حضور در مسابقات بین‌المللی و کسب نتایج خوب دلیل برتری است در واقع رنکینگ دلیل اصلی ضعف و قدرت نیست.

وی افزود: تعداد بازیکنان زن رجیستر (بازیکن حرفه ای و فعال) ایران فوق العاده کم و نزدیک به صفر است. در جام جهانی فوتبال زنان، آمریکا قهرمان شد. این کشور یک میلیون بازیکن فعال و حرفه ای در فوتبال دارد. هلند نیز که به عنوان نائب قهرمان این رقابت‌ها دست یافت، 151 هزار بازیکن در فوتبال زنان دارد.

رئیس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال بیان کرد: نبود بازیکنان حرفه ای در ایران به دلیل شرایط کنونی کشور و محدودیت‌هایی است که برای زنان وجود دارد. در کنار آن والدین نیز راضی نیستند که دختران آنها به سمت فوتبال بروند. تنها راه نجات فوتبال زنان ایران افزایش بازیکنان حرفه ای است. به عنوان نمونه باید از 15 میلیون بازیکن حداقل 2 میلیون بازیکن حرفه ای و فعال زن داشته باشیم. این بازیکنان کجا هستند؟ برخی از آنها حتی برای تمرین کردن هم ترس و وحشت دارند. باید دلیل این موضوع بررسی شود.

وی عنوان کرد: فدراسیون فوتبال نمی‌تواند برای زنان این عرصه معجزه کند. برگزاری مسابقات به وسیله فدراسیون هم به فوتبال زنان ما کمکی نمی‌کند. با برگزاری چند مسابقه نمی‌توانیم در آسیا جزو چهار تیم برتر باشیم. برای رشد فوتبال زنان، چاره‌ای جز استعدادیابی و سرمایه‌گذاری در رده سنی 6 تا 12 سال نداریم.

محصص یادآور شد: در لیگ فوتبال زنان انگلیس، تیم‌های منسجم و بزرگی حضور دارند، اما در کلان شهر تهران، جای تیم‌های پرسپولیس و استقلال در لیگ فوتبال زنان خالی است. باید باشگاه‌ها در فوتبال زنان تیم‌داری کنند تا شاهد رشد این عرصه باشیم. زنان ما باید خود را به بهترین‌های دنیا نزدیک کنند.

وی خاطرنشان کرد: زنان فوتبالیست کار بسیار سختی را در پیش‌رو دارند. ما همان فرصت اندک را هم از دست می‌دهیم و برای پیشرفت در آینده با مشکل روبرو می‌شویم. اگر در طول یکسال تعداد بازیکنان را افزایش ندهیم، پیشرفتی هم نمی کنیم. اکنون استعدادیابی در فدراسیون فوتبال صورت نمی‌گیرد. همه استعدادها در خانه هستند و باید فضایی را ایجاد کنیم که دختران ما وارد فوتبال شوند.

رئیس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال ادامه داد: باید سنین پایه را درگیر فوتبال کنیم. از تیم ملی بزرگسالان نمی‌توانیم شروع کنیم و انتظار داشته باشیم که فوتبال زنان را به اوج برسانند. برای تغییر ذهن و نگرش به زمان نیاز داریم. در حال حاضر کسی توجه به استعدادیابی رده‌های پایه در بخش زنان قائل نیست و باید روی نونهالان سرمایه گذاری کنند تا موفق شویم. با 10 نفر نمی‌توانیم آینده‌ای برای فوتبال زنان ایران بسازیم. اما با یک میلیون نفر آینده بهتری خواهیم داشت.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها