کد خبر: 318170
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۴ ۰۸:۴۱:۳۴
| |

لیگ برتر فوتبال زنان زیر ذره‌بین

فصل 11 لیگ برتر فوتبال زنان از منظر کارشناسان با وجود طولانی شدن و حواشی آن، دوره‌ای پویا و متفاوت بود که سطح بازی‌ها کیفیت مطلوبی را به لیگ بخشید.

لیگ برتر فوتبال زنان زیر ذره‌بین
کد خبر: 318170
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۴ ۰۸:۴۱:۳۴

اعتمادآنلاین| ‌ یازدهمین فصل لیگ برتر فوتبال زنان درحالی به پایان رسید که شهرداری بم با کسب 64 امتیاز در صدر جدول قرار گرفت و شهرداری سیرجان با بدست آوردن 57 امتیاز نایب قهرمان این رقابت‌ها شد.

همچنین تیم راه‌یاب ملل مریوان از لیگ برتر خداحافظی کرد و تیم‌های زاگرس شیراز و آذرخش تهران از جدول لیگ برتر سقوط کردند.

اما این فصل همچون دوره‌های گذشته نبود زیرا مسائلی چون طولانی شدن لیگ به دلیل اعزام ملی پوشان به رقابت‌های آسیایی، درگیری‌های لفظی و زد و خوردها، همچنین از حال رفتن برخی بازیکنان به خاطر گرمای هوا، حاشیه‌های بسیاری را برای لیگ برتر فوتبال زنان به دنبال داشت.

اهمیت این موضوعات را می‌توان در سخنان «گلاره ناظمی» مسئول مسابقات فوتبال زنان مشاهده کرد. وی در فدراسیون فوتبال با ارزیابی کیفیت لیگ برتر زنان اظهار داشت: لیگ برتر با 12 تیم شروع شد و در این فصل تیم‌ها مشکلات زیادی در خصوص اعزام‌ها نداشتند و تیم خود را تا آخر فصل نگاه داشتند. خوشبختانه از سه سال گذشته تاکنون انصراف تیم از لیگ نداشتیم که پیش از آن تیم‌ها به دلیل مشکلات مالی تا آخر فصل باقی نمی‌ماندند.

وی افزود: در این دوره اتفاق بهتری افتاد و از 132 بازی، تنها چهار بازی برگزار نشد و آن هم دیدارهایی بود که در جدول لیگ ما تأثیرگذار نبودند و به دلیل مشکلات مالی اعزام نشدند. مثلاً ملوان بندرانزلی که به دلیل این مشکلات نتوانست اعزام شود یا تیمی مانند آذرخش تهران که 2 هفته پیش سقوط آن مسجل شده بود اما مسافت تهران تا سیرجان را برای بازی با حریف طی می‌کند. این امر یک اتفاق خوشایند و مطلوبی است و هر چقدر این انصراف‌ها کمتر باشد، فوتبال زنان قدم بلندی را به سمت حرفه‌ای شدن بر می‌دارد.

فوتبال زنان پتانسیل خیلی بالایی دارد

مسئول مسابقات فوتبال زنان در فدراسیون فوتبال بیان کرد: البته مسابقات لیگ برتر به دلیل اعزام سه رده سنی تیم‌های ملی به رقابت‌های آسیایی طولانی شد و هدف ما و همه باشگاه‌ها کمک به تیم ملی است بنابراین این مسابقات را تعطیل کردیم. با وجود طولانی‌تر شدن این فصل، لیگ برتر به صورت منظم و مرتب برگزار شد و تیم‌ها تا آخرین لحظه همکاری کردند.

سطح کیفی مسابقات ما خیلی پیشرفت کرده اما هنوز این شرایط کافی نیست. فوتبال زنان خیلی پتانسیل‌های بالایی دارد و باید بیشتر از این رشد کنند و از نظر مالی و امکانات سخت افزاری بسیار حمایت شوند تا به آن سطحی که شایسته فوتبال زنان است، برسند.

وی ادامه داد: مسابقات این فصل 2 ماه دیرتر برگزار شد و این وقفه 2 ماهه به خاطر اعزام تیم ملی بود. تاریخ برگزاری مسابقات همواره در پاییز و زمستان است و زمان برگزاری این بازی‌ها 10 صبح بود. سازمان لیگ و کمیته مسابقات در هر زمانی که باشگاه‌ها درخواست بدهند در همان ساعت بازی را برگزار می‌کنیم. اما امسال در ماه رمضان مسابقات خود را زیر نور برگزار کردیم.

نگاه باشگاه‌ها به فوتبال زنان باید تغییر کند

ناظمی برگزاری مسابقات لیگ به وسیله باشگاه‌ها را قدم بزرگی دانست و یادآور شد: باشگاه‌ها و هیأت‌های فوتبال پای ثابت لیگ ما هستند و بسیار با ما همکاری کردند تا این امکانات را به حد استاندارد برسانند. می‌خواهیم در سال جدید برگزاری مسابقات را یک پله ارتقا دهیم و از نظر شرایط برگزاری به لیگ مردان نزدیک شویم. فوتبال مردان و زنان با یکدیگر قابل قیاس نیستند و فوتبال مردان به صنعت تبدیل شده چون پول بیشتری درآن وجود دارد و متأسفانه نگاه باشگاه‌ها به فوتبال زنان حمایتی است، نه درآمدی.

وی افزود: اما تلاش ما بر این است که در سال جدید در آئین‌نامه مقداری تغییرات ایجاد کنیم و در محل برگزاری مسابقات امکانات سخت افزاری را فراهم کنیم. برخی از استان‌ها و شهرهای ما فقط یک استادیوم دارند بنابراین آن استادیوم باید مجهزتر شود. همچنین از نظر برگزاری مسابقات همان روال گذشته به صورت منظم خواهد بود و امسال ملی‌پوشان اعزام ندارند و تنها در اردو شرکت می‌کنند که با آنها هماهنگ می‌شویم تا لیگ آسیب نبیند. برنامه ریزی به صورتی است که تعطیلی و وقفه‌ای در لیگ ما بوجود نیاید.

فدراسیون قوانین سختی را برای برخورد با خاطیان لیگ تعیین کند

همچنین «مرضیه جعفری» سرمربی تیم شهرداری بم درباره حواشی اتفاق افتاده در لیگ برتر فوتبال زنان خاطرنشان کرد: برای اینکه این زد و خوردها در لیگ برتر اتفاق نیفتد باید فدراسیون سفت و سخت با بازیکنان خاطی برخورد کند. گرچه در طول مسابقات لیگ 2 بار این درگیری‌ها رخ داد. خواه و ناخواه این رویدادها در فوتبال پیش می‌آید. اگر کسانی که در رأس تیم هستند بازیکنان خود را آرام کنند قطعاً چنین مواردی هم پیش نخواهد آمد. کمیته انضباطی باید قوانین سختی را برای این موضوعات در نظر بگیرد و ما سرمربیان هم به بازیکنان تذکرهای لازم را بدهیم.

وی ادامه داد: امسال سطح بازی‌ها خیلی بهتر از سال گذشته بود. از لحاظ کیفی تیم‌ها خوب بسته شده بودند و ملی‌پوشان در همه تیم‌ها پخش بودند. اگر فصل آینده لیگ زود شروع شود و زود هم تمام شود نه حامیان مالی و نه تیم‌ها به مشکل برنمی‌خورند. همچنین گرما هم بازیکنان را کلافه نمی‌کند و بازی در روال خوبی قرار می‌گیرد. سازمان لیگ باید مثل سال‌های قبل بازی‌ها را زود شروع کنند و لیگ اوایل اسفند هم تمام شود. این امر به افزایش کیفیت لیگ برتر خیلی کمک می‌کند.

لیگ پویا و متفاوتی را سپری کردیم

در ادامه «مریم جهان نجاتی» سرمربی تیم شهرداری سیرجان بیان کرد: لیگ برتر نسبت به دوره‌های قبل خیلی پویاتر و متفاوت بود. زیرا تعدادی از بازیکنان جدید و ملی پوشان در تیم‌های مختلف حضور داشتند. این امر سبب شد تا لیگ قدرتمند و خوبی داشته باشیم. اما یکی از معایب لیگ طولانی شدن آن به دلیل حضور ملی‌پوشان در بازی‌های آسیایی بود. نتایج بازی‌ها بسیار بهم نزدیک شد و به ویژه آنکه در 11 هفته اول لیگ جایگاه دوم، سوم و چهارم با اختلاف تفاضل گل‌ها بدست آمد.

وی یادآور شد: اتفاق بزرگ دیگری که در لیگ به وقوع پیوست برگزاری مسابقات زیر نور بود و بازی در این شرایط تجربه نخست زنان فوتبالیست محسوب می‌شود. این رخداد خوب نویدبخش این پیام بود که زنان نیز می‌توانند در زمان‌های مناسب مسابقات خود را برگزار کنند. این موارد نشان می‌دهد که نگاه مدیران می‌تواند تفاوت‌ها و تبعیض‌هایی مبنی بر اینکه این زمین به مردان یا زنان اختصاص دارد را از میان بردارد.




اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها