کد خبر: 313653
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۸ ۱۴:۵۱:۰۷
| |

تیم فوتبال زنان آمریکا/ بودجه کمتر؛ درآمد بیشتر

تیم ملی فوتبال زنان آمریکا بیش از تیم ملی فوتبال مردان این کشور درآمدزایی دارد اما هنوز هم از حقوق یکسانی برخوردار نیست.

تیم فوتبال زنان آمریکا/ بودجه کمتر؛ درآمد بیشتر
کد خبر: 313653
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۸ ۱۴:۵۱:۰۷

اعتمادآنلاین| ‌ کشورهای کمی در جهان هستند که تیم ملی فوتبال زنانشان بیش از مردان قدرت اقتصادی دارند. هنوز در جهان فوتبال اختلاف زیادی میان مردان و زنان وجود دارد. با این حال در آمریکا شرایط متفاوت است. فوتبال زنان در این کشور از سلامت بالایی برخوردار است. همچنین در مرکز توجه رسانه‌ها و سازمان یافته است و می‌تواند بازیکنان مستعد را کشف کند.

تیم ملی زنان که با هدایت جیل الیس اکنون در جام جهانی 2019 فرانسه حضور دارد در یک پروسه قانونی علیه فدراسیون فوتبال آمریکا در رابطه با نابرابری سیستماتیک مردان و زنان است. این درخواست پس از اعتراض کارلی لویدو مگان رپینو مطرح شد. آنها اعلام کردند به تیم مردان دستمزد و مزایای بیشتری داده می‌شود. این در حالی است که آنها به اندازه زنان کار می‌کنند. تیم ملی مردان اعلام کرد این اختلاف دستمزد به تفاوت سازمانی پرداخت‌ها برمی‌گردد و مربوط به جنسیت نیست.

در یک گزارش از نشریه وال استریت مشخص شد که تیم ملی فوتبال زنان آمریکا در بین سال‌های 2016 تا 2018 از طریق فروش بلیت 50.8 میلیون دلار درآمدزایی داشته است. این در حالی است که درآمدزایی تیم مردان 49.9 میلیون دلار بوده است. در سال 2016 یک سال پس از قهرمانی زنان در جام جهانی 2015 کانادا، این تیم توانست 1.8 میلیون دلار بیش از مردان درآمدزایی داشته باشد.

شکایت مطرح شده به نحوه پرداخت دستمزد هم برمی‌گردد. اگر یک زن فوتبالیست در سال 20 بازی را با پیروزی پشت سر بگذارد 99 هزار دلار دریافت می‌کند اما اگر یک فوتبالیست مرد حتی به همان اندازه شکست بخورد 100 هزار دلار کسب می‌کند.

موفقیت هر تیم ملی یک امتیاز محسوب می‌شود. به همین خاطر در این خواست به این موضوع اشاره شده است. تیم ملی زنان این کشور یکی از موفق‌ترین‌ها بوده است. این تیم سه قهرمانی در جهان، پنج مدال المپیک (چهار طلا) و یک جایزه The Best (کارلی لوید در سال 2016) را به دست آورد. در مقابل تیم مردان نتوانست به جام جهانی 2018 روسیه صعود کند.

بهترین افتخار این تیم صعود به مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی 2002 بود. تیم ملی مردان آمریکا همچنین نایب قهرمانی در جام کنفدراسیون‌های سال 2009 را به دست آورد و 6 بار در جام طلایی کونکاکاف قهرمان شد.

در یک مقایسه دیگر برتری تیم زنان کاملاً قابل مشاهده است. این تیم در دو بازی خود در جام جهانی 2019 فرانسه بیش از 3 جام جهانی اخیر تیم ملی مردان گلزنی کرده است.

بحث دیگر، حق پخش تلویزیونی است. همه بازی‌های تیم ملی مردان به نمایش در می‌آید و گزینش نمی‌شود. به همین خاطر سخت است که درآمدزایی تیم زنان را از این طریق دانست. بر اساس گزارش‌های مالی تیم مردان در جایگاه بهتری قرار دارد.

در حالی که درخواست تیم ملی زنان آمریکا هنوز به سرانجام نرسیده این تیم با حضور بازیکنانی همچون الکس مورگان، لوید و رپینو در فرانسه به دنبال چهارمین قهرمانی‌اش در جهان است. این قهرمانی می‌تواند به نفعشان تمام شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها