کد خبر: 312561
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۵ ۰۹:۱۷:۳۷
| |

مرگ تدریجی لیگ والیبال زنان

این روزها شاهد مرگ تدریجی لیگ والیبال زنان به خاطر نبود حامی مالی هستیم و ملی پوشان از پویا نبودن و کاهش تیم ها گله مند هستند.

مرگ تدریجی لیگ والیبال زنان
کد خبر: 312561
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۵ ۰۹:۱۷:۳۷

اعتمادآنلاین| ‌ لیگ والیبال زنان مدت زمانی است که در مسیر تاریک و بی سرانجامی بسر می‌برد. نه دوران طلایی برای آن دیده می‌شود و نه هیجانی که زمینه ساز افتخار آفرینی والیبالیست‌ها در مسابقات برون مرزی باشد.

تعداد محدود باشگاه‌ها، نبود حامیان مالی و عدم پوشش رسانه‌ای مسابقات، مانعی در مسیر موفقیت این ورزشکاران است.

هر سال که این رقابت‌ها برگزار می‌شود، انگیزه‌ای برای دیدن دوباره این مسابقات و پیش بینی قهرمان این رقابت‌ها برای علاقمندان این عرصه وجود ندارد. همواره 2 تیم در صدر جدول قرار می‌گیرند و هر سال از کیفیت لیگ کاسته می‌شود.

پویا نبودن لیگ در کلام ملی پوشان والیبال، سبب آسیب رساندن به تیم ملی و سدی برای افتخارآفرینی آنها در عرصه‌های بین المللی است.

«شکوفه صفری» یکی از این ملی پوشان اظهار داشت: نقطه ضعف بزرگ والیبال زنان نداشتن لیگ خوب و پویا است که به تیم ملی آسیب می‌رساند. اگر تعداد بازی‌های بازیکنان بیشتر باشد یا در شرایط سخت در تورنمنت‌های مختلف شرکت کرده باشند با تجربه می‌شوند و این امر سبب می‌شود تا با ارزیابی نقاط قوت و ضعف شناخت بیشتری از خود پیدا کنند.

اما عوامل دیگری نیز در عملکرد بازیکنان تأثیرگذار خواهد بود، عدم پرداخت تعهدات مالی به والیبالیست‌ها به وسیله باشگاه‌ها، انگیزه هر کدام از این ورزشکاران را برای ادامه حضور در لیگ کاهش می‌دهد و هر سال بر این مشکلات افزوده می‌شود. چنانچه در این دوره از لیگ والیبال قهرمان و نایب قهرمان این رقابت‌ها به دلیل مشکلات مالی نتوانستند در جام باشگاه‌های آسیا حضور یابند.

با وجود چنین مشکلاتی، چگونه می‌توان به پیشرفت ملی پوشان در مسابقات آسیایی امیدوار بود، جز آنکه چند تن از والیبالیست‌ها به عنوان لژیونر در لیگ ترکیه بازی و سطح فشار و حساسیت بازی‌ها را در این رقابت‌ها احساس می‌کنند. این بازیکنان می‌توانند بر کیفیت بازی‌های خود بایفزایند و مشکلات تکنیکی را برطرف سازند.

این مشکلات از زبان «مهسا سالاری» در گفت و گو با ایرنا نیز مطرح شد و در این زمینه بیان کرد: سطح لیگ ترکیه که تجربه حضور در آن را دارم، با لیگ ایران تفاوت زیادی دارد. متأسفانه لیگ خوبی نداریم و تنها پنج تیم در لیگ حضور دارند که رقابت بین 2 تیم است که این امر اصلاً خوب نیست و این موضوع سبب شد که لیگ حتی یک درصد هم به تیم ملی کمک نکند.

«متین زبردست» نایب رئیس فدراسیون والیبال درباره پویا نبودن لیگ اظهار داشت: خیلی از فاکتورها را باید برای پویا کردن لیگ درگیر کرد زیرا تحقق این امر به تعداد تیم‌هایی که در لیگ حضور دارند و کیفیت بازیکنان در تیم بازمی گردد.

هرچقدر این بازیکنان به کار گرفته شوند، مطمئناً کیفیت کارشان هم بالا می‌رود. اما به دلیل روند چنین لیگی، تعداد ساعت‌هایی که بازی و تمرین می‌کنند یا در مسابقات حضور دارند، کاهش می‌یابد و قاعدتاً باید از نظر کیفی سطحشان پایین بیاید.

وی ادامه داد: لیگ ترکیه در چند مرحله است و با توجه به تعداد آن، بازیکنان می‌توانند فرصت بیشتری برای بازی کردن داشته باشند. بنابراین اگر بتوانیم تعداد تیم‌ها را در لیگ بالا ببریم ضعف پویا نبودن هم مرتفع می‌شود و بازیکنان می‌توانند بیشتر بازی کنند البته والیبالیست‌های ما اکنون نباید فقط خود را در قالب یک تیم و باشگاه ببینند بلکه الان باید تفکر آنها به گونه‌ای باشد تا همیشه خود را آماده نگاه دارند و بتوانند در هر لحظه‌ای در مسابقات شرکت کنند.

نایب رئیس فدراسیون والیبال گفت: برای اینکه شاهد روند پیشرفت لیگ والیبال زنان باشیم باید هیأت‌های استان‌ها و بازیکنان در طول سال در ده‌های مختلف سنی فعال باشند و تنها به مسابقات قهرمانی کشور اکتفا نکنند. ورزشکاران باید در طول سال تمرینات و مسابقات متنوعی داشته باشند و بتوانند اگر در لیگ برتر نشد، در دسته یک حضور یابند.

وی دلیل تکرار قهرمانی و نایب قهرمانی 2 تیم آن هم در هر سال در لیگ والیبال زنان را چنین عنوان کرد: 2 باشگاه داریم که اعتبار و ساختار آنها مشخص است و می‌توانند از ابتدای فصل بازیکن جذب کنند و بازیکنان خوب قاعدتاً عضو تیم ملی هستند که جذب این باشگاه می‌شوند و قرارداد با ملی پوشان بسته می‌شود. به یقین این 2 باشگاه با بازیکنانی قرارداد می‌بندند که مثمر ثمر باشند و همین امر سبب می‌شود تا به باشگاه‌های دیگر سهم کمتری می‌رسد.

زبردست عنوان کرد: اگر تعداد تیم‌ها افزایش یابد آن هم تیم‌هایی که برنامه داشته باشد و برای مسابقات اعتبار کسب کنند می‌توان شاهد پیشرفت لیگ والیبال زنان شد. اکنون نیز با 2 باشگاه سایپا و دانشگاه آزاد مذاکره کردیم و در انتظار پاسخ آنها هستیم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها