کد خبر: 311077
|
۱۳۹۸/۰۳/۳۱ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از مشکلات مالی باشگاه‌های فوتبال ایران

درآمد‌زایی، مشکل اصلی فوتبال ایران/ باشگاه‌های ایرانی در جذب منابع مالی مشکل‌ دارند

فوتبال ایران یک مشکل بزرگ دارد و آن‌ درآمدزایی است. باشگاه‌های ایرانی در جذب منابع مالی مشکل‌ دارند و تیم‌های بزرگی چون پرسپولیس و استقلال هم نمی‌توانند از نام و برند خودشان به‌ خوبی استفاده کنند.

درآمد‌زایی، مشکل اصلی فوتبال ایران/ باشگاه‌های ایرانی در جذب منابع مالی مشکل‌ دارند
کد خبر: 311077
|
۱۳۹۸/۰۳/۳۱ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فوتبال ایران حواشی زیادی دارد و پایانی هم بر این حواشی نیست. جدیدترین حاشیه فوتبال ایران احتمال حذف یکی از تیم‌های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیاست. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال چندی پیش با اعلام این خبر گفت: «یکی از باشگاه‌های راه‌یافته به لیگ قهرمانان پرونده‌های زیادی در مجامع بین‌المللی دارد و شاید نتواند مجوز حرفه‌ای را از AFC دریافت کند.» هرچند با حذف این نماینده فوتبال ایران از لیگ قهرمانان سهمیه ایران با مشکل مواجه نمی‌شود، اما این اتفاق می‌تواند وجهه فوتبال ایران در آسیا را خدشه‌دار کند. در هر صورت فدراسیون‌نشینان باید بدانند که بالا بودن پرونده‌های مالی در AFC و FIFA به فوتبال ایران بیشتر ضربه می‌زند تا حذف یکی دو نماینده فوتبال ایران از لیگ قهرمانان آسیا.

فوتبال ایران و حق پخش تلویزیونی

فوتبال ایران یک مشکل بزرگ دارد و آن‌ درآمدزایی است. باشگاه‌های ایرانی در جذب منابع مالی مشکل‌ دارند و تیم‌های بزرگی چون پرسپولیس و استقلال هم نمی‌توانند از نام و برند خودشان به‌ خوبی استفاده کنند. یکی از راه‌های درآمدزایی باشگاه‌ها حق پخش تلویزیونی است، اما مدیران فوتبال ایران نتوانسته‌اند این مشکل را حل کنند. البته با ورود فیفا به ماجرای حق پخش، فوتبال ایران باید تکلیفش را با این موضوع روشن کند، در غیر این صورت با جریمه‌های سنگینی مواجه خواهد شد.

دولتی بودن باشگاه‌ها هم مشکلی به مشکلات دیگر باشگاه‌های ایران افزوده است. ایرج عرب، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در نشست خبری‌اش به این موضوع اشاره کرد و گفت: «پرسپولیس یک باشگاه دولتی است و با تغییر مدیریت باشگاه اتفاق جدیدی نمی‌افتد، زیرا ساختار ایراد دارد. شما یک باشگاه دولتی هستید. وزارت ورزش از طرف مجلس، در کمک به تیم‌ها، محدودیت دارد.»

این صحبت‌های مدیرعامل پرسپولیس نشان می‌دهد که خصوصی‌سازی باشگاه‌ها تنها راه برون‌رفت از مشکلات است. او در این‌باره گفت: «امروز به جز خصوصی‌سازی، راهی برای برون‌رفت از مشکلات پرسپولیس نیست. با هر اسپانسری که صحبت می‌کنیم به‌ جایی می‌رسیم که باشگاه دولتی برای عقد قرارداد به مشکل می‌خورد و اینجاست که پای شرکت مجری باز می‌شود. وقتی از باشگاه دولتی توقع کار حرفه‌ای دارید، باید دستش را باز بگذارید؛ یعنی بتواند خودش با اسپانسرش قرارداد ببندد و اگر اسپانسر به تعهداتش عمل نکرد، حتی در شب قبل بازی بتواند با اسپانسر دیگری به توافق برسد. اگر در سیستم دولتی بخواهید اسپانسر لباس بگیرید، سه ماه وقت می‌برد و برای تغییر آن باید سه ماه دیگر منتظر بمانید.»

باشگاه‌های ایرانی و مجوز حرفه‌ای‌گری فوتبال

چند سالی است که نماینده‌های AFC برای بررسی حساب‌های مالی باشگاه‌های راه‌یافته به لیگ قهرمانان به ایران می‌آیند و تیم‌های ایرانی هم همیشه در لحظه آخر از خطر حذف از لیگ قهرمانان فرار می‌کنند. اما مجوز حرفه‌ای‌گری باشگاه‌های ایرانی چقدر حقیقی است؟ چگونه می‌شود که هر سال نماینده‌های AFC مجوز حرفه‌ای بودن باشگاه‌های ایرانی را صادر می‌کنند ولی باز هم مشکلات مالی گریبان همان باشگاه‌های به‌اصطلاح حرفه‌ای را می‌گیرد؟

جواب این سوال شاید در عملکرد ضعیف مدیران ورزشی کشور نهفته باشد. مدیرانی که همیشه با مصلحت‌اندیشی باعث می‌شوند باشگاه‌های ایرانی از زیر ذره‌بین نماینده‌های کنفدراسیون آسیا فرار کنند. رفتاری که موجب می‌شود مشکل فوتبال ایران همچنان حل‌نشده باقی بماند.

اما آیا همه کشورها همین‌گونه با مشکلات باشگاه‌ها برخورد می‌کنند؟ عربستان سعودی سال گذشته در لیگ قهرمانان آسیا تنها دو نماینده داشت و دو نماینده دیگر این کشور به دلیل بدهی‌های مالی و عدم دریافت مجوز حرفه‌ای‌گری از حضور در آن رقابت‌ها منع شدند و فدراسیون و دیگر نهادهای ورزشی این کشور نیز کمکی به این دو باشگاه نکردند. رفتاری کاملاً حرفه‌ای که سبب می‌شود باشگاه‌های فوتبال این کشور آینده‌ای روشن پیش رو داشته باشند.

مهدی تاج سال گذشته اعلام کرد: «با ورود فدراسیون فوتبال به پرونده بدهی‌های دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تلاش کردیم تا همه نماینده‌های فوتبال ایران را در لیگ قهرمانان آسیا حفظ کنیم و نشاط و شادی را بین هواداران فوتبال افزایش دهیم.» اما تاج و دوستانش نمی‌دانستند که این شادی مقطعی است و آینده روشنی پیش روی این دو باشگاه نخواهد بود. حالا اما با صحبت‌های مهدی تاج می‌توان امیدوار بود که این بی‌تدبیری‌ها دوباره رخ نخواهد داد و باشگاه‌ها هم می‌دانند هرچه سریع‌تر باید تکلیف پرونده‌های مالی خودشان را روشن کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها