کد خبر: 293997
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۸ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

علی دوستی‌مهر، مربی اسبق تیم‌های ملی پایه ایران، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

فدراسیون نباید دغدغه تیم‌های پایه را داشته باشد/ فوتبال ایران برای پیشرفت احتیاج به یک الگو دارد/ باشگاه‌ها نقش پررنگی در فوتبال پایه دارند

باشگاه‌های فوتبال در ایران تنها به دنبال کسب موفقیت در زمان حال هستند و همین موضوع هم باعث شده برنامه خاصی برای تیم‌های پایه نداشته باشند.

فدراسیون نباید دغدغه تیم‌های پایه را داشته باشد/ فوتبال ایران برای پیشرفت احتیاج به یک الگو دارد/ باشگاه‌ها نقش پررنگی در فوتبال پایه دارند
کد خبر: 293997
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۸ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ چه زمانی فوتبال ایران حرفه‌ای خواهد شد؟ این سوالی است که پاسخ دادن به آن کمی دشوار است. برای داشتن یک فوتبال با باشگاه‌ها و بازیکنان حرفه‌ای نیاز به سرمایه‌گذاری بلندمدت است، آن‌ هم نه روی تیم بزرگسالان بلکه با سرمایه‌گذاری در تیم‌های پایه. اتفاقی که در فوتبال ایران یا رخ نمی‌دهد یا به‌ ندرت شاهد آن هستیم. باشگاه‌های فوتبال در ایران تنها به دنبال کسب موفقیت در زمان حال هستند و همین موضوع هم باعث شده برنامه خاصی برای تیم‌های پایه نداشته باشند. اما با نگاهی کوتاه به رفتار کشورهای پیشرفته در فوتبال یا کشورهایی که در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری در فوتبال داشته‌اند، درمی‌یابیم که تنها یک‌ راه برای موفقیت وجود دارد و آن‌ هم سرمایه‌گذاری بلندمدت روی فوتبال پایه است.

علی دوستی‌مهر، مربی اسبق تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان ایران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین نقش باشگاه‌ها در فوتبال پایه را مهم‌تر از فدراسیون فوتبال می‌داند. او اعتقاد دارد ایران سرشار از استعدادهای ناب فوتبالی است و باشگاه‌های فوتبال باید آنها را پرورش دهند.

دوستی‌مهراهمیت دادن به فوتبال پایه را تنها راه موفقیت فوتبال ایران در آینده توصیف کرد و گفت: «باشگاه‌های ایران باید در رده‌های سنی هشت تا 12 سال سرمایه‌گذاری کنند. آنها باید بهترین امکانات را در اختیار مربیان قرار دهند تا آینده فوتبال ایران ساخته شود. من به‌ عنوان کسی که 40 سال است در فوتبال ایران حضور دارد و به‌ صورت مداوم در رده‌های پایه فعالیت کرده‌ام، اعتقاد دارم باید یک الگو برای خودمان پیدا کنیم. برای این کار هم احتیاجی نیست راه دوری برویم. کشورهای حوزه خلیج‌فارس مانند قطر و امارات که در سال‌های گذشته زنگ تفریح فوتبال ایران بودند حالا با سرمایه‌گذاری روی تیم‌های پایه، فوتبال‌شان را متحول کرده‌اند.»

دوستی‌مهر با اشاره به پیشرفت قطر در فوتبال گفت: «10 سال قبل در مسابقات مقدماتی نوجوانان آسیایی با تیم قطر بازی کردیم. آن زمان سانچز مربی نوجوانان قطر بود. در همان بازی‌ها توانستیم قطر را ببریم و راهی بازی‌های آسیایی شویم. بعد از دو ماه در یک تورنمنت در امارات دوباره با سانچز ملاقات کردم. او اعتقاد داشت که بازی‌های مقدماتی نوجوانان آسیا اولویت قطر نبوده و طبق برنامه بلندمدتی که دارند حرکت خواهند کرد. درست 10 سال بعد از آن مسابقات، قطر قهرمان آسیا شده است. فوتبال ایران باید یک برنامه بلندمدت داشته باشد. انتخاب مربیان خارجی برای فوتبال ایران نقش یک مُسکن را ایفا می‌کند. بدون تردید با این نگاهی که امروز داریم هرگز فوتبال ایران متحول نخواهد شد.»

این مربی تیم ملی جوانان ایران، با اشاره به نقش مهم باشگاه‌ها در فوتبال پایه، افزود: «فدراسیون فوتبال ایران نباید دغدغه فوتبال پایه را داشته باشد. تیم‌های ملی پایه از دل باشگاه‌های فوتبال ساخته می‌شوند. فوتبال پایه ایران تنها تیم ملی نوجوانان و جوانان نیست. فدراسیون فوتبال مربی تیم ملی را انتخاب می‌کند و آنها هم باید از دل باشگاه‌ها و دستاورد آنها تیم ملی را انتخاب کنند. فوتبال ایران استعدادهای زیادی دارد؛ مشروط بر اینکه باشگاه‌های فوتبال ایران برنامه‌ای برای کشف این استعدادها و سازندگی در فوتبال ایران داشته باشند. باشگاه‌ها باید موظف باشند که پنج تا 10 درصد همان هزینه‌ای را که برای تیم‌های بزرگسالان سرمایه‌گذاری می‌کنند، صرف تیم‌های پایه خودشان کنند.»

او در ادامه گفت: «بدون تردید باشگاه‌ها باید برای تیم‌های بزرگسالان هزینه کنند، اما تیم‌های پایه نباید فراموش شوند. چگونه می‌شود که یک باشگاه برای تیم بزرگسالان 20 میلیارد تومان هزینه کند، اما برای همه تیم‌های پایه‌اش تنها 500 میلیون تومان بودجه در نظر بگیرد؟ چگونه می‌شود یک مربی لیگ برتری برای مثال 500 میلیون تومان دستمزد بگیرد، اما کل دریافتی‌ یک مربی پایه طی یک سال به 10 تا 20 میلیون تومان‌ هم نرسد؟ این اعداد هیچ تناسبی با هم ندارند و کاملاً با نفس سازندگی در فوتبال در تضاد هستند.»

دوستی‌مهر افزود: «سیاست کلی ورزش ایران باید به سمتی برود که برای تیم‌های پایه نه به شکل شعار بلکه به‌ صورت عملیاتی سرمایه‌گذاری شود. فدراسیون باید همه تیم‌ها را موظف به سرمایه‌گذاری در فوتبال پایه کند.»

این مربی فوتبال پایه در پایان گفت: «فوتبال ایران اگر بخواهد به موفقیت برسد، تنها یک‌ راه دارد: بازیکنان بااستعداد در سنین هشت تا 12 سال کشف شوند و در قالب تیم‌های باشگاهی در تورنمنت‌های بین‌المللی حضور پیدا کنند. وقتی این بازیکنان به تیم ملی می‌رسند بالای 150 تا 200 بازی بین‌المللی دارند. آن زمان است که می‌شود درباره فوتبال حرفه‌ای صحبت کرد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها