تلاش داریم VAR در نیم فصل اول سال آینده راه‌اندازی شود

سعید فتاحی، مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ برتر اعلام کرد،‌ تقویم فصل آینده مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور آماده است.

تلاش داریم VAR در نیم فصل اول سال آینده راه‌اندازی شود
کد خبر: 283116
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۰ ۱۰:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ‍‌ سعید فتاحی، مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ در گفت‌وگو برنامه رادیویی «تهران ورزشی» درباره حضورشان در سیمناری که در دوحه برگزار شد و همچنین این موضوع که سیستم VAR چه زمانی اجرا خواهد شد، اظهار داشت: سیستم VAR سیستمی نیست که خریداری، نصب و استفاده شود. مثل فیلمبرداری و هدست‌های داوری نیست که به محض اینکه خریداری شد، استفاده شود. فیفا تأکید دارد که مراحل خاص آن طی و آموزش‌های خاص به داوران، کمک داوران، ناظران، مربیان و بازیکنان داده شود. ما حداقل باید 15، 16 بازی به صورت آفلاین برگزار کنیم و برای فیفا بفرستیم و آنها دو بازی را مشخص می‌کنند که بررسی کنند و اگر تأیید شود لایسنس آن را اهدا می‌کنند. در کشور تایلند به طور خودسرانه این کار را انجام دادند که فیفا می‌خواست فوتبال آنها را تعلیق کند، ولی فقط با جریمه برخورد کردند. اگر این مراحل به درستی طی نشود، امکان استفاده آن نیست. یکی از مراحل آن شرکت در کارگاه‌های آموزشی فیفاست که ما در آن حاضر بودیم. کلاً دوره خوب و فشرده‌ای بود. حداقل سه تا شش ماه زمان می‌برد این مراحل طی شود. سعی می‌کنیم برای قبل از نیم‌فصل لیگ فصل آینده سیستم VAR را راه‌اندازی کنیم، البته باشگاه‌ها هم باید کمک کنند.

وی درباره این موضوع که کمیته داوران پیش از این اعلام کرده بود که در نیم‌فصل دوم لیگ برتر امسال درباره VAR اتفاقات خوبی می‌افتد، عنوان کرد: آنها اطلاع نداشتند. این قانون تازه‌ای است و فیفا تأکید دارد که مراحل خاص آن طی شود. اگر بخواهیم زودتر این سیستم را به کار ببریم باید مستقیم از شرکتی که با فیفا کار می‌کنند، خریداری کنیم. قطر و ژاپن که زودتر از ما سیستم VAR را استفاده کردند از همان شرکت خریداری کردند. اگر آن سیستم را بخریم این مراحل را نداریم، ولی هزینه زیادی دارد، چون این سیستم را هر فصل باید خریداری و شارژ کنیم که هزینه زیادی خواهد داشت. ما برای بومی‌سازی باید این مراحل را پشت سر بگذاریم و از فیفا هم درخواست کردیم که کمک کند تا این اتفاق بیفتد. اگر کمیته داوران این موضوع را اعلام کرده به خاطر این است که فکر می‌کردند این سیستم را به راحتی خرید می‌کنیم و با این وضعیت اقتصادی برای ما امکان‌پذیر نبود. فوتبال ما با توجه به اینکه صداوسیما هم حق پخش را نمی‌دهد از لحاظ اقتصادی شرایط سختی دارد.

فتاحی درباره حساسیت پنج شش هفته آخر مسابقات لیگ برتر تصریح کرد: ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم. جلسه‌ای را هم در این ارتباط با حضور آقای بهاروند، تورک و حسن‌زاده داشتیم. پیش‌بینی کردیم که بازی‌های حساس‌مان را با نظم خوبی برگزار کنیم تا فوتبالی سالم و پاک داشته باشیم. برهمین اساس از بازیکنان، مربیان و خبرنگاران خواسته‌ایم اگر مشکلی غیرفوتبالی در بازی‌ها وجود داشت اطاع‌رسانی کنند تا رسیدگی شود. ما در لیگ دو در بحث تبانی دستگیری داشتیم و افراد متخلف را به مراجع قضایی معرفی کردیم. هر ساله در هفته‌های پایانی لیگ کارگروهی تشکیل می‌شود که مسابقات را رصد کنیم و هر هفته هم در این مورد جلسه داریم که فقط در مورد لیگ برتر نیست و شامل لیگ یک، لیگ دو و لیگ سه هم می‌شود.

مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ در پاسخ به این پرسش که کمیته خاصی برای تحت نظر گرفتن بازی‌های پایانی کار می‌کند، گفت: هر ساله هفته‌های پایانی کمیته انضباطی، کمیته اخلاق و کمیته داوران بازی‌ها را رصد می‌کنند، هر هفته هم ما جلسه داریم و فقط برای لیگ برتر نیست، دسته اول و دوم رصد می‌شود و هر هفته جلسه می‌گذاریم و بررسی می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برنامه‌های تیم فوتبال امید ایران در تقویم فصل آینده لیگ برتر مدنظر قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: ما سال گذشته هم برنامه‌های تیم امید را در نظر داشتیم. دوستان باید به ما برنامه بدهند. ما حتی برای زمان بازی‌ها می‌خواهیم برنامه‌ریزی کنیم تا مشکل خاصی نداشته باشیم.

فتاحی در پاسخ به این پرسش که «آیا فصل آینده مسابقات لیگ برتر با فشردگی برگزار خواهد شد؟»، گفت: تقویم فصل آینده لیگ برتر آماده است. ما نظرات تیم‌ها را هم می‌خواهیم تا برای فصل آینده اعمال کنیم.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها