کد خبر: 275550
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۲ ۱۶:۱۴:۱۲
| |

داورزنی خبر داد:

باشگاه‌های برتر تندیس ملی باشگاه‌داری دریافت می‌کنند

معاونت ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری که در محل وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، گفت: باشگاه‌هایی که بتوانند رعایت اصول باشگاه داری را مورد توجه قرار دهند و از استانداردهای لازم برخوردار باشند سال آینده تندیس ملی باشگاه داری دریافت خواهند کرد.

باشگاه‌های برتر تندیس ملی باشگاه‌داری دریافت می‌کنند
کد خبر: 275550
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۲ ۱۶:۱۴:۱۲

اعتمادآنلاین| ‌ محمدرضا داورزنی در نشست خبری که امروز در سالن جلسات وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه باشگاه داری در حال حاضر 22 باشگاه وجود دارد که حدود سه میلیون نفر ورزشکار در آن فعالیت ورزشی می‌کنند که این باشگاه‌ها نقش عمده‌ای در سلامت و سالم سازی جامعه ورزشی کشور دارند. برای اینکه بتوانیم به وضعیت این باشگاه‌ها سر و سامان دهیم و ورزشکاران به طور ناخواسته و ناآگاه از مواد نیروزا و مکمل‌های آلوده از ورزش قهرمانی خداحافظی نکنند و مشکلات جدی برای آنها ایجاد نشود باید به موضوع باشگاه داری و سالم سازی آنها توجه جدی شود.

وی گفت: بحث مکمل‌های آلوده بسیار خطرناک است و حدود سه میلیون نفر در معرض خطر این موضوع قرار دارند. به همین خاطر با همکاری دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران و وزارت ورزش و جوانان تصمیم گرفتیم تا بین باشگاه‌هایی که استانداردها را رعایت می‌کنند با باشگاه‌هایی که به دنبال بیزینس و درآمدزایی هستند تفاوت قائل شویم و تندیس ملی باشگاه داری را به باشگاه‌هایی که استانداردها را مورد توجه قرار می‌دهند اهدا کنیم.

داورزنی خاطرنشان کرد: باید توجه جدی به باشگاه‌های بدنسازی داشته باشیم. باشگاه‌ها فقط تیم‌های حاضر در لیگ برتر نیستند. ضرورت توجه به باشگاه‌ها به ویژه آنهایی که نقش سالم سازی ورزشکاران را دارند سبب می‌شود با اهدای این تندیس انگیزه پیدا کنند و در مسیر رعایت استانداردها حرکت کنند. ما به عنوان دستگاهی که پاسخگو هستیم باید به این مسئله توجه جدی داشته باشیم. در سال گذشته قریب به 700 تا 800 باشگاه به دلیل عدم رعایت استانداردها پلمب شدند. ما سعی داریم این باشگاه‌ها را با باشگاه‌هایی که استانداردها را مورد توجه قرار می‌دهند تفاوت قائل شویم. اهدای تندیس ملی باشگاه داری بیانگر توجه این باشگاه‌ها به بحث سالم سازی و فارغ از هر گونه استفاده از مکمل‌های آلوده است.

وی اضافه کرد: بررسی‌ها نشان داده است تعداد زیادی از ورزشکاران ملی پوش ما به دلیل استفاده از مواد مکمل و نیروزا که ریشه آن در باشگاه بدنسازی است از ورزش ملی کنار گذاشته شده‌اند.

وی گفت: در رشته‌هایی همچون کشتی، وزنه برداری و دوچرخه سواری که مرتب در معرض تهدید استفاده از مکمل‌های آلوده قرار دارند باید سعی کنیم به این رشته‌ها اهمیت خاصی قرار دهیم به ویژه زمانی که ورزشکاران این رشته‌ها در دوران استراحت قرار دارند و سعی می‌کنند در باشگاه بدنسازی تمرینات خود را پیگیری کنند. متأسفانه در جریان مسابقات وقتی از این افراد تست گرفته می‌شود به دلیل استفاده از مواد نیروزا تست آنها مثبت اعلام می‌شود. این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد. تندیس ملی باشگاه داری طراحی شده که در 29 فروردین سال آینده طی مراسمی به باشگاه‌هایی که استانداردها را رعایت می‌کنند اهدا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این تندیس به باشگاهی داده می‌شود که الگوی یک باشگاه استاندارد را رعایت کند و مردم به این باشگاه‌ها اعتماد لازم را داشته باشند. در حال حاضر به خاطر استفاده از مواد نیروزا کار به جایی می‌رسد که ورزشکاری که در اوج قهرمانی قرار دارد خطر مرگ وی را تهدید می‌کند و حتی ضایعات زیادی دستگاه‌های سیستم بدنی این ورزشکار به دلیل استفاده از مواد نیروزا وارد می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آماری از باشگاه‌هایی که استانداردها را رعایت نکرده‌اند و در سال گذشته منجر به پلمب شدن این باشگاه شده است آیا آمار دارید یا خیر؟ افزود: هر ساله 700 تا 800 باشگاه به دلیل عدم رعایت استانداردها پلمب می‌شوند. باشگاه‌ها باید 16 شاخصی که در اهدای تندیس ملی باشگاه داری به آن اشاره شده توجه داشته باشند تا پروانه آنها ابطال نشود.

وی با بیان اینکه ما باید سعی کنیم در امر باشگاه داری تلفیق علم و عمل را مورد توجه قرار دهیم اظهار کرد: ما خانواده‌هایی داریم که بدون توجه به اصول علمی، فرزندان خود را برای اینکه در آینده عضو تیم ملی شوند در مدارس و یا در کانون‌های مختلف ثبت نام می‌کنند بدون اینکه اصول علمی در آنها رعایت شود. باید سعی کنیم معیارها را در امر باشگاه داری مورد توجه قرار دهیم.

وی در پایان پیرامون این پرسش که چقدر در این موضوع از الگوهای باشگاه‌های خارجی نیز برخوردار خواهید شد، گفت: ما سعی می‌کنیم از تجربیات سایر کشورها نیز استفاده کنیم و معیارهای آنها را نیز مد نظر قرار دهیم. البته رعایت این الگوها بسیار خوب است اما ما باید تلاش کنیم پیوند علم و عمل را در باشگاه‌ها تقویت کنیم تا بتوانیم در آینده از باشگاه‌های سالم برخوردار شویم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها