کد خبر: 267024
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۳ ۱۱:۵۴:۰۰
| |

اعتمادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کی‌روش رفت اما گرد و خاک ادامه دارد!

کی‌روش در مصاحبه‌ای قبل از جام ملت‌ها گفته است که معوقات تیم ملی با وجود قول رییس فدراسیون پرداخت نشده و بسیاری از عوامل تیم پولی دریافت نکرده‌اند.مهدی تاج می‌گوید مصاحبه کی‌روش از روی عصبانیت بوده و پس از رسیدن پول به اعضای تیم ملی، قرار نبوده که مصاحبه سرمربی پرتغالی منتشر شود.

کی‌روش رفت اما گرد و خاک ادامه دارد!
کد خبر: 267024
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۳ ۱۱:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌منیژه موذن: قطر قهرمان جام ملت‌های آسیا شد. تیم ملی با شکست برابر ژاپن بازهم از رسیدن به فینال بازماند تا حسرت 43 ساله ایران ادامه‌دار شود و حالا فدراسیون فوتبال و کارشناسان فرصت دارند تا به دلایل این ناکامی بپردازند. این جمله‌های آشنایی است که بعد از هر ناکامی در فوتبال ایران از زبان کارشناسان فوتبال، خبرنگاران و فوتبال دوستان ایرانی شنیده می‌شود اما هیچ‌گاه نتیجه‌ای مثبت برای فوتبال ایران نداشته است.

هیچ‌گاه این شکست‌ها پلی برای موفقیت در آینده نبوده‌اند. تیم ملی 4 سال قبل به همراه کی روش در جام ملت‌ها مقابل عراق شکست خورد و از جام حذف شد. حذفی تلخ و دردناک که می‌توانست سکویی باشد برای فوتبال ایران که خودش را برای جام ملت‌های امارات آماده کند، اما گویا فدراسیون فوتبال ایران علاقه‌ای به آینده‌نگری ندارد و همیشه سعی کرده در لحظه زندگی کند.

تفکری که باعث شد فوتبال ایران 4 سال بعد از استرالیا در امارات هم ناکام شود. حالا بعد از حذف ایران در مرحله نیمه‌نهایی جام هفدهم درگیری‌ها در فوتبال ایران به اوج خودش رسیده؛ کی روش ایران را ترک کرده، تاج و دوستانش زیر تیغ تیز انتقادها هستند و تیم ملی هم‌چشم انتظار مربی جدید. دراین‌بین اما پخش یک مصاحبه قدیمی از کی روش و حمله تند مربی پیشین تیم ملی به تاج و وزیر ورزش، حواشی فوتبال را داغ‌تر از قبل کرده است.

فدراسیون فوتبال ایران همیشه ساختاری غیر شفاف داشته است، برای عملکرد ضعیف خود هیچگاه توضیح قابل قبولی نداشته و از مربیان خارجی به عنوان سرپوشی بر همه کاستی‌ها و نقصان‌ها استفاده کرده است، جام جهانی 2018 نزدیک بود و از لباس تمام تیم‌ها رونمایی شده بود اما تیم ملی ایران در گیر و دار قرارداد خود با آدیداس بود. هیچکس از مفاد این قرارداد خبر نداشت، فدراسیون 2 بار قول رونمایی از لباس تیم ملی را داد اما این اتفاق رخ نداد و در نهایت هم تیم ملی با ساده‌ترین لباس راهی جام جهانی شد. قرار بود آدیداس اسپانسر تیم ملی باشد اما فدراسیون مجبور شد برای لباس تیم ملی پول پرداخت کند. با این حال فدراسیون اعلام کرد قرارداد اسپانسرشیپ با آدیداس دارد. این تنها یک نمونه از عدم شفافیت فدراسیون فوتبال ایران بود. عدم شفافیتی که سوال‌های زیادی را به همراه داشت و فدراسیون هم هرگز پاسخ مناسبی به این سوال‌ها نداد.

فدراسیون نشینان هیچگاه قانون مدار هم نبودند، مثال واضح این ادعا هم، قانون منع بکارگیری بازنشستگان و حواشی آن است، کفاشیان و تاج بر طبق این قانون باید کناره‌گیری می‌کردند اما تمام تلاش خودشان را کردند که در این پست ماندگار شوند و در آخر هم توانستند به مقصود خود برسند.

مصاحبه ای که آتش مشکلات را شعله‌ور کرد

ماجرا اما به همین جا ختم نمی‌شود. قبل از فینال جام ملت‌ها در برنامه آسیا2019 با مجری‌گری محمدحسین میثاقی مصاحبه‌ای از کی‌روش پخش شد که قبل از جام ملت‌ها ضبط شده بود و در آن او به انتقاد شدید از فدراسیون فوتبال، مهدی تاج و وزیر ورزش پرداخته بود.

کی‌روش در این مصاحبه می‌گوید که معوقات تیم ملی با وجود قول رییس فدراسیون پرداخت نشده و بسیاری از عوامل تیم پولی دریافت نکرده‌اند، آنطور که کی‌روش در این مصاحبه اعلام می کند تاج به او گفته که وزیر ورزش فوتبال را دوست ندارد و نمی‌خواهد کی‌روش سرمربی تیم ملی باشد به همین دلیل یک پنی هم به فدراسیون پرداخت نکرده است.

کی روش در ادامه تاکید می‌کند که از صحت و سقم گفته‌های رییس فدراسیون اطلاعی ندارد: بنده نمی توانم درب اتاق وزیر را بزنم و بپرسم آیا این موضوعات صحت دارد یا خیر. صادقانه بگویم در حال حاضر فشار زیادی روی من و بازیکنان من است چون آن‌ها به بازیکنان و کادر فنی دروغ گفتند. به آن‌ها گفتند معوقات را پرداخت می کنند ولی آن پول ناپدید شده است.

فدراسیون با این پول برای تیم امید، غذای فدراسیون و آژانس هواپیمایی هزینه کرد. حالا کسانی که کار می کنند پولی ندارند.

سرمربی سابق تیم ملی می‌گوید که اگر فدراسیون قطر نبود ما حتی این کمپ را هم نداشتیم و آماده سازی امکان پذیر نبود. آن‌ها تمام هزینه های ما را پرداخت کردند چون فدراسیون فوتبال هیچ چیزی نداشت اما باید بدانید که دلیل اینکه کادر و بازیکنان عصبانی و ناامید هستند این است که این پول ما است.

بعد از پخش این مصاحبه رییس فدراسیون فوتبال مهدی تاج روی خط برنامه آمد و گفت مصاحبه کی‌روش از روی عصبانیت بوده و پس از رسیدن پول به اعضای تیم ملی، قرار نبوده که مصاحبه سرمربی پرتغالی منتشر شود.

این برنامه با درگیری لفظی بین تاج و حاج رضایی کارشناس برنامه دچار تنش شد، از ری‌اکشن تاج چنین برمیاید که فدراسیون فوتبال در تنگناست و برای مقابله با انتقادها جز واکنش‌های تند و غیر منطقی جوابی ندارد.

کارلوس کی‌روش از ایران رفته است و به او انتقاد وارد باشد یا نباشد حالا دیگر سرمربی تیم ملی نیست اما دنیای پسا کی‌روش برای فوتبال مبهم و تاریک است، مدیر روابط عمومی وزارت ورزش مازیار ناظمی می‌گوید که مورینیو و کلینزمن در صف مربی‌گری ایران هستند و به زودی تیم ملی باشکوه‌تر طلوع خواهد کرد اما مهدی تاج روی خط برنامه زنده گفت تاکنون مذاکره ای صورت نگرفته است اما بین مربی داخلی و خارجی انتخاب خودش مربی خارجی است. فوتبال در چنین فضای پرابهام و کدری با آینده نامعلوم بیش از همیشه در خطر است.

ساختار فوتبال ایران را تغییر دهید

موفقیت قطر در جام ملت‌های آسیا به دلیل وجود مربی خارجی نبود، آن‌ها به دنبال یک سوپرمن نبودند تا فوتبالشان را نجات دهد بلکه از 15 سال قبل با برنامه‌ریزی درست سرمایه‌گذاری در فوتبال را آغاز کردند، به تیم‌های پایه بها دادند، از تجربیات مربیان خارجی و داخلی استفاده کردند، کمپ ساختند و تمام امکانات را در اختیار فوتبال قرار دادند تا حالا ثمره تلاششان را ببینند و بر بام آسیا بایستند.

فوتبال ایران هم اگر می‌خواهد چهار سال دیگر باز هم قدرت ناکام فوتبال قاره کهن نباشد باید به جای پرداختن به حاشیه و صرف انرژی و هزینه برای افراد خاص، در فوتبال سرمایه‌گذاری کند و مشکل مدیریتی و ساختاری را حل کند. باید بدانیم که باید فوتبال پایه را توسعه دهیم تا ما هم چون قطر ثمره مدیریت صحیح و استفاده از منابع انسانی و استعدادهای کشور را در تورنمنت‌های آینده تجربه کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها