کد خبر: 226509
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۱ ۰۹:۲۰:۰۰
| |

سعید فائقی، معاون فنی سازمان تربیت بدنی در دولت اصلاحات در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

استفاده ابزاری از افراد مشکل مدیریتی کشور است/ ورزش کشور را سیاسی کرده‌ایم/ جنس شعارهای هواداران تغییر کرده است/ هواداران فوتبال سیاسی نیستند اما لیدرها می‌توانند به آن‌ها خط بدهند/ نیمی از مردم جامعه از رفتن به ورزشگاه‌ها محروم هستند

سعید فائقی مدیر اسبق ورزش کشور گفت: در طول سالیان متمادی سعی شده تا از مدیران سیاسی در عرصه ورزش استفاده شود. متأسفانه سیاستمداران ما با دستان خودشان فضای ورزش کشور را سیاسی کرده‌اند.

استفاده ابزاری از افراد مشکل مدیریتی کشور است/ ورزش کشور را سیاسی کرده‌ایم/ جنس شعارهای هواداران تغییر کرده است/ هواداران فوتبال سیاسی نیستند اما لیدرها می‌توانند به آن‌ها خط بدهند/ نیمی از مردم جامعه از رفتن به ورزشگاه‌ها محروم هستند
کد خبر: 226509
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۱ ۰۹:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| کمپین نه به خشونت در ورزشگاه‌ها، فراگیر شده و بازیکنان و مربیان به این کمپین می‌پیوندند، خشونت‌هایی که گاهی وقت‌ها از شعارهای فوتبالی فراتر می‌رود و جنبه قومیتی و نژادپرستانه به خود می‌گیرد.

این رفتارهای هنجارشکنانه در هفته سوم لیگ برتر فوتبال ایران به اوج خودش رسید و باعث شد که کام فوتبال دوستان ایرانی تلخ شود. حوادثی که در ورزشگاه غدیر و ورزشگاه آزادی به وقوع پیوست اولین اتفاق از این دست نبود و بدون شک آخرینش هم نخواهد بود. شاید بهتر باشد که مدیران ورزشی و فرهنگی ایران دست‌به‌کار شوند و فکری به حال این رفتارهای غیرفرهنگی و غیرورزشی کنند.

سعید فائقی، معاون اسبق سازمان تربیت‌بدنی در دولت‌های مرحوم هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین معتقد است که ضعف مدیریتی دلیل اصلی بروز این‌گونه رفتارها است. او می‌گوید استفاده ابزاری مدیران کشور از هواداران فوتبال باعث شده تا ورزش کشور رنگ و بوی سیاسی به خود بگیرد.

فائقی درباره بروز چنین رفتارهایی در ورزشگاه‌ها به خبرنگار ورزشی اعتمادآنلاین گفت: «رابطه مستقیمی بین بازیکنان، باشگاه و هواداران فوتبال وجود دارد. برخی بازیکنان هستند که هوادار ایجاد می‌کنند. باشگاه‌ها هم با آوردن بازیکنان خاص سعی می‌کنند تا بر تعداد هواداران خود اضافه کنند. در سال‌های اخیر لیدرها به این سه آیتم اضافه شدند. متأسفانه در بحث مدیریتی کشور با یک مشکل مواجه هستیم و آن هم استفاده ابزاری از افراد است. این مشکل هم تنها به فوتبال مربوط نمی‌شود و در تمام بخش‌های مدیریتی کشور رخ می‌دهد. متأسفانه در انتخابات از هواداران تیم‌ها و خود تیم‌ها استفاده ابزاری صورت می‌گیرد. نکته دیگری که باید اشاره کنم این است که در طول سالیان متمادی سعی شده تا از مدیران سیاسی در عرصه ورزش استفاده شود. متأسفانه سیاستمداران ما با دستان خودشان فضای ورزش کشور را سیاسی کرده‌اند.»

فائقی با اشاره به شرایط حساس کشور در ماه‌های اخیر گفت: «امروز ایران در شرایط حساسی قرار دارد و در چنین جوی ورزش‌های پرطرفداری مثل فوتبال مانند یک شمشیر دو لبه عمل می‌کنند. اگر خاطرتان باشد هم‌زمان با جام جهانی فوتبال ارز و سکه روند افزایشی گرفته بودند و اقتصاد با التهابات عجیبی روبه‌رو بود؛ اما مردم به این موضوع توجهی نمی‌کردند. دلیل آن‌هم این بود که فوتبال شوق‌وذوق بی‌حدی در کشور به وجود آورده بود. البته نقطه مقابل این موضوع هم وجود دارد و می‌تواند برعکس این اتفاق هم رخ دهد. اگر نتوانیم رابطه مناسبی بین بازیکنان، باشگاه، هواداران و لیدرها به وجود بیاوریم آن‌وقت است که مسائل و مشکلات بیرونی به فوتبال کشیده می‌شود. در بازی استقلال و تراکتورسازی نوع شعارهایی که داده شد از جنس فوتبال نبود. شعارهای ورزشی مختلفی در ورزشگاه‌ها در سال‌های گذشته داده شده و همه ورزشی‌ها با این موضوع آشنا هستند، اما این نوع شعارهایی که امروز می‌شنویم تاکنون وجود نداشته است. مسائل سیاسی و اقتصادی امروز در ورزشگاه‌ها نمود پیدا کرده است.»

او ادامه داد: «ضعف مدیریتی تنها دلیل این اتفاق است. برای این موضوع مثالی می‌زنم. 20 تیر 1378 درست 2 روز بعد از اتفاقات کوی دانشگاه پرسپولیس و استقلال باهم بازی داشتند. شورای تأمین استان درخواست داشت تا این بازی برگزار نشود. هیئت دولت هم نگران بود و درخواست داشت که این بازی به تعویق بیافتد، اما ما به‌عنوان مجری و متولی ورزش، اصرار داشتیم که این بازی برگزار شود. این بازی برگزار شد و هیچ اتفاقی هم رخ نداد. نحوه مدیریت در آن روز به‌گونه‌ای بود که اجازه نداد مسائل بیرونی به ورزشگاه آزادی کشیده شود. ایراد اصلی ما این است که با استفاده از مدیران سیاسی در ورزش و استفاده ابزاری از افراد برای انتخابات کاری کردیم که پای مسائل غیرورزشی به فوتبال ایران باز شود. امروز هم داریم تقاص این بی‌تدبیری‌ها را پس می‌دهیم.»

فائقی ادامه داد: «جنس هواداران فوتبال به‌هیچ‌وجه سیاسی نیست. ولی لیدرها می‌توانند به هواداران خط بدهند و خشونت ایجاد کنند. البته فوتبالیست‌ها می‌توانند در آرام کردن هواداران نقش داشته باشند، اما باید خودشان ابتدا به این آرامش برسند و به حرفی که می‌زنند عمل کنند.»

این مدیر اسبق ورزشی عنوان کرد: «اگر هر مسئله‌ای را در زمان خودش حل کنیم موفق عمل کرده‌ایم. اگر روزی که جنوبی‌ها به تهران آمدند و به آن‌ها اهانت شد همان موقع این موضوع را حل می‌کردیم هفته بعد در خوزستان شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم.»

فائقی انتخاب مدیران را امری حساس و مهم تلقی کرد و گفت: «باید در انتخاب مدیران ورزشی تجدیدنظر کنیم. برخی از مدیران دچار مشکل هستند، شاید بهتر باشد که این مدیران خودشان از حوزه مدیریتی کنار بروند. چه اشکالی دارد که بابت ضعف‌هایمان از مردم عذرخواهی کنیم؟ مطمئن باشید که مردم حتماً آن‌ها را می‌بخشند. وای به آن روزی که صبر مردم تمام شود. نباید اجازه دهیم کار به آنجا برسد و از همین امروز باید جلوی این اتفاق را بگیریم.»

معاون فنی اسبق تربیت‌بدنی، ورزش را پدیده‌ای کاملاً پیچیده دانست و گفت: «هیچ پدیده‌ای جز ورزش نمی‌تواند جماعتی را با تفکرات مختلف کنار یکدیگر جمع کند. بازی استقلال و تراکتورسازی را دیدید. هر دو تیم جزو پرطرفدارترین تیم‌های ایران هستند. همین موضوع باعث می‌شود که ورزشگاه مملو از تماشاگر شود. اینجا شاهد هستیم که اجتماع مردم شکل‌گرفته و آماده التهاب است. مدیران ورزشی باید بتواند با مدیریت صحیح مشکلات را حل کند. این روزها مشکلاتی در کشور وجود دارد و مدیران کشور نباید اجازه دهند که این مشکلات و نارضایتی‌ها وارد ورزشگاه شود.»

فائقی ضمن اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: «اگر امروز اقتصاد ایران با مشکل روبه‌رو شده به دلیل عدم استفاده از مدیران کارآمد است. ناکارآمدی مدیران ما باعث شده که نتوانیم به‌موقع مسائل را پیش‌بینی کنیم و برایشان برنامه‌ریزی کنیم. ترامپ مدت‌ها قبل از برجام خارج شد و از همان موقع اعلام کرد که تحریم‌های ایران را بازمی‌گرداند. اینجا معلوم شد که مدیران ما عملکرد ضعیفی داشتند. از همان ابتدا می‌دانستیم که در برخی از مسائل با سختی و دشواری مواجه می‌شویم، اما ارزی را که برای واردات کالا تخصیص دادیم نتوانستیم مدیریت کنیم. بعد از آن مشخص شد که به‌جای کالاهای اولیه، کالاهای غیرضروری وارد ایران شده است.»

فائقی ورزش را مایه نشاط جامعه دانست و افزود: «باید تلاش کنیم فضای ورزش را آرام نگه داریم. ورزش می‌تواند به مردم نشاط بدهد. با ورزش می‌توانیم بهره‌وری را در کشور افزایش دهیم. ورزش دروازه نشاط و طراوت جامعه است. نباید ورزش را به دروازه ناهنجاری‌ها تبدیل کنیم. امروز جامعه ایران بیش از هر زمان دیگری نیاز به آرامش دارد. این یک موضوع قومیتی و یا استانی نیست، بلکه موضوعی کاملاً ملی است.»

این مسئول اسبق ورزشی درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها و تأثیری که این خشونت‌ها دربسته ماندن درهای ورزشگاه به روی زنان دارد گفت: «متأسفانه امکانات و زیرساخت‌های مناسب را در ورزشگاه‌ها مهیا نکرده‌ایم. همین موضوع باعث می‌شود که با ورود زنان به ورزشگاه‌ها بازهم نارضایتی به وجود بیایید. کاری که امروز می‌توانیم انجام دهیم این است که مسائل رفاهی را برای زنان آماده کنیم تا اگر ورود زنان به ورزشگاه آزاد شد این کمبودها باعث به تأخیر افتادن این مهم نشود. من اعتقاد دارم که حضور زنان می‌تواند فضای ورزشگاه‌ها را بهبود ببخشد. باید بگویم که امروز نیمی از مردم جامعه از رفتن به ورزشگاه‌ها محروم هستند. تعادل دنیا در بودن این دو جنس است و ما در کشور تعادل و عدالت را به هم زدیم.»

وی در پایان افزود: «متأسفانه همه ما در کشور فقط شعار می‌دهیم. اکثر افرادی که شعار ورود زنان به ورزشگاه‌ها را می‌دهند هیچ قدمی برای حل این مشکل برنمی‌دارند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها