کد خبر: 223682
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۳ ۰۸:۴۹:۰۰
| |

واکنش جهانبخش به مبلغ قراردادش با برایتون

جهانبخش گفت: حضور در آلکمار قدمی بود که همیشه به آن فکر می‌کردم و به من کمک زیادی کرد. هم من به این تیم کمک کردم و هم آنها به من خیلی کمک کردند که به پله‌های بالاتر برسم و خدا را شکر این اتفاق افتاد و سه سال خوب برایم رقم خورد.

واکنش جهانبخش به مبلغ قراردادش با برایتون
کد خبر: 223682
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۳ ۰۸:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| در روزهای پرنوسان فوتبال ایران و در روزهای پرهیاهویی که شاید خبرهای خوش کمتر شنیده می‌شود، پیوستن علیرضا جهانبخش به تیم برایتون انگلیس، خبری خوشحال‌کننده بود. ستاره فوتبال ایران که با پیوستن به این تیم انگلیسی به گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران تبدیل شد و حالا پس از آقای گلی او در لیگ هلند، همه منتظر درخشش این بازیکن در فوتبال انگلیس هستند.

یک فصل سخت، اما شیرین که به جام جهانی 2018 روسیه منتهی شد با آقای گلی برای تو به پایان رسید. پنج فصل حضور در فوتبال هلند به پایان رسید تا بالاخره تیم جدیدت را انتخاب کنی. دوست داریم مسیری را که برای رسیدن به امروز طی کردی برای‌مان بگویی.

خدا را شکر می‌کنم پس از دو سال اولی که در فوتبال هلند و در تیم NEC نایمخن داشتم، توانستم در مسیر درستی قدم بردارم. برای خودم خیلی مهم بود که بتوانم در مسیر خوبی قرار بگیرم و سه سال پیش که می‌خواستم از نایمخن جدا شوم، به برایتون آمدم که آن زمان این تیم در چمپیونشیپ بود. از باشگاه و امکاناتش بازدید کردم و همان زمان می‌دانستم که برایتون امکانات خوبی دارد، نگاه‌شان رو به جلوست، هدف‌های بزرگ دارند و می‌دانستم انتخابی که می‌کنم، می‌تواند برایم بسیار مهم باشد. با این حال سه سال پیش احساس کردم برای حضور در برایتون زمانی مناسب نیست و نیاز دارم بازهم در فوتبال هلند بمانم، چون فوتبال هلند به بازیکنان جوان بیشتر کمک می‌کند و من هم آن زمان 21 ساله بودم. احساس کردم رفتنم به انگلیس در 21 سالگی زود است و به همین دلیل به AZ آلکمار رفتم که در هلند اسم و آوازه دارد. ابتدا سخت بود که در یک تیم بزرگ مثل AZ جا بیفتم. رفته رفته شرایطم بهتر شد، فصل اول خودم را جا انداختم، فصل دوم شرایطم بهتر شد و فصل سوم هم فصلی بود که هیچ وقت در زندگی فوتبالی‌ام آن را فراموش نمی‌کنم.

حضور در آلکمار قدمی بود که همیشه به آن فکر می‌کردم و به من کمک زیادی کرد. هم من به این تیم کمک کردم و هم آنها به من خیلی کمک کردند که به پله‌های بالاتر برسم و خدا را شکر این اتفاق افتاد و سه سال خوب برایم رقم خورد. آلکمار نه فقط از نظر فوتبالی، بلکه از همه نظر به من کمک کرد. از نظر انسانی کمک کرد تا شخصیت بهتری باشم و بازیکنانی که آنجا بودند، تأثیرگذاری‌شان و همه چیز در هلند نقطه بسیار روشنی از دوران فوتبالی من بود که در آلکمار به خوبی تمام شد. خوشبختانه عنوان‌های مختلفی هم به دست آوردم و به قولی در فوتبال هلند مهر بسیار قشنگی از من به جا ماند و از طرفی فوتبال هلند و AZ اثرگذاری بسیار مثبتی روی من داشتند.

به این اشاره کردی که سه سال پیش هم می‌توانستی به برایتون بروی، اما راهی آلکمار شدی و حالا به عنوان آقای گل فوتبال هلند به لیگ برتر انگلیس رفته‌ای. این مسئله چقدر اعتمادبه‌نفس تو را بیشتر می‌کند و انگیزه می‌دهد که بیشتر بدرخشی؟

اینکه فوتبال هلند چقدر می‌تواند روی فوتبال بازیکنان تاثیرگذار باشد، بدیهی است و نیاز به صحبت ندارد. برای خودم هم اتفاق خوب و مثبتی بود که توانستم در هلند خودم را بازیکن و انسان بهتری کنم. همیشه تلاش کردم، قدم‌هایم را آهسته، اما پیوسته بردارم و برای انتخاب‌هایم مشورت زیادی بگیرم. همان کاری که برای انتخاب آلکمار کردم و می‌دانستم شرایط خوبی است، این بار برای انتخاب برایتون انجام دادم. البته من همان سه سال پیش به برایتونی‌ها گفتم حس خوبی به باشگاه شما دارم، اما شاید الان زمان مناسبی نیست و به مزاح به آنها گفتم می‌روم، خودم را بازیکن بهتری می‌کنم و شما هم لیگ برتری می‌شوید، آن وقت برمی‌گردم.

موضوع دیگر درباره انتقالت به برایتون، مبلغ آن است که با این مبلغ قرارداد به گران‌ترین بازیکن تاریخ ایران، گران‌ترین بازی برایتون و گران‌ترین انتقال AZ آلکمار تبدیل شدی. البته خیلی‌ها فکر می‌کنند این 25 میلیون یورو پول نصیب خودت شده و میزان درآمد ریالی تو را هم با نوسان این روزهای ارز حساب کرده‌اند. در این خصوص توضیح می‌دهی که چقدر درآمد خودت از این قرارداد بوده است؟

یک مقدار از همکاران رسانه‌ای شما تعجب می‌کنم. نسبت به خبرنگار بودن بعضی‌ها و نسبت به رسانه ملی بودن متعجب می‌شوم که به نظرم اطلاعات‌شان نسبت به شغلی که دارند، ضعیف است. تیتر یکی از همکاران رسانه‌ای شما را خواندم که نوشته بودند علیرضا جهانبخش پدر علم نجوم ایران، در حالی که این صحبت‌ها برای خودم خنده‌دار بود. شاید حرفه‌ای نباشد بخواهم درباره مبلغ قرارداد و این مسائل صحبت کنم، اما صحبت‌هایی که در این خصوص به گوشم می‌رسد، خنده‌دار است. همان‌طور که گفتم خواسته‌ای که باشگاه آلکمار داشت، خیلی‌ها قادر نبودند برآورده و مبلغ رضایت‌نامه را پرداخت کنند. تمام این مبلغ هم ترانسفر فی یا حق ترانسفر است که از باشگاه به باشگاه می‌رسد و پولی به بازیکن نمی‌رسد. بخشی از این پول هم به NEC نایمخن می‌رسد، بخشی مربوط به حق پیشرفت است و به این شکل پول بین دو باشگاه رد و بدل می‌شود. پرداختی به خود من هم آزاد است و قرارداد شخصی که بین من و باشگاه برایتون نوشته شده که برای آن هم به توافق جداگانه رسیدیم. اینکه می‌گفتند کل این مبلغ به من می‌رسد، برایم جالب بود.

انتقالت به انگلیس با جت شخصی هم حسابی سر و صدا کرد. این توجه برایتونی‌ها برای انتقال تو به تیم‌شان چقدر برای خودت جلب توجه کرد؟

در صحبت‌های قبلی‌ام هم گفتم مسئله احترام گذاشتن آنها برای خودم خیلی اهمیت داشت و اینکه یک باشگاه چقدر علاقه‌مند است با من قرارداد امضا کند. با این حال راستش را بخواهید، موضوع جت شخصی و اتفاقاتی که افتاد برای خودم آپشن نبود و حتی یک روز قبل از انتقال هم از این ماجرا خبر نداشتم و در پاریس متوجه این موضوع شدم. مهم‌ترین چیزی که برایم اهمیت داشت، این بود که به عنوان یک ایرانی در این انتقال احترام ببینم و همه بدانند که بازیکن ایرانی و فرهنگ ایرانی چقدر قابل احترام است. این اتفاق از این نظر برای من قابل ارزش بود و احترام و ارزشی که قائل شدند، برای من رضایت‌بخش‌تر بود تا سفر با جت شخصی. امیدوارم بتوانم این احترام را جبران کنم و سال‌های خوبی در برایتون داشته باشم.

به تیم ملی هم برسیم. عملکردی که در جام جهانی داشتیم، بهترین عملکرد تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی بود، اما به‌هرحال ارزیابی خود بازیکنان تیم ملی هم می‌تواند جالب باشد و نظراتی که پس از این بازی‌ها دریافت کرده‌اید.

نسبت به نتیجه‌ای که کسب کردیم و درخواستی که کادرفنی از بازیکنان داشت، به نظرم عملکرد خوب و مثبتی بود که مردم از ما می‌خواستند. وقتی هم به ایران برگشتیم، همه بسیار مثبت درباره عملکرد تیم ملی صحبت کردند. حتی وقتی به تمرینات برایتون رفتم، از ایران صحبت می‌کردند و می‌گفتند ما دوست داشتیم ایران مقابل اسپانیا و پرتغال برنده شود و طرفدار تیم ما بودند. برای خودم خیلی جالب بود که این نگاه‌ها به این اندازه مثبت بوده است. ما وظیفه داشتیم، وظایفی را که به ما محول شده بود به نحو احسن انجام بدهیم و مهم مردم بودند که خوشبختانه از عملکردی که داشتیم، رضایت داشتند و نگاه‌ها مثبت بوده است.

تصاویری که از تیم ملی به ثبت رسید، حفاظت از دروازه‌مان در بازی با اسپانیا، مهار پنالتی رونالدو توسط بیرانوند و همه تصاویر ثبت شده از ایران در جام جهانی غروری را در کشور ایجاد کرد. این مسئله چقدر برای خودتان غرورانگیز بود؟

صددرصد و کادرفنی از ما خواسته بود که بجنگیم و قدرت فوتبال ایران و استعداد فوتبالیست‌های ایرانی را به دنیا نشان بدهیم. اتفاق مثبتی بود که هم به لحاظ فوتبالی و هم اخلاقی برند فوتبال ایران را در دنیا نشان دادیم. اینکه دنیا استعداد فوتبالیست‌های ایرانی را دید، اتفاق مثبتی بود و از همه مهم‌تر اینکه بازی کردن ما برای این مردم بالاترین افتخار است. افتخار بازی کردن برای تیم ملی و حمایتی که از ایرانی‌های تمام دنیا از ما می‌شد، انرژی مضاعفی به ما می‌داد تا بیشتر برای موفقیت تلاش کنیم.

اکنون انتظارها از تیم ملی بالا رفته است و همه انتظار قهرمانی در جام ملت‌ها را دارند. این انتظار قابل برآورده شدن است و نیاز به چه ابزارهایی دارد؟

همان‌طور که در صحبت‌هایم گفتم بحث اینکه فوتبال چقدر می‌تواند در جوامع مختلف تأثیرگذار باشد، غیرقابل انکار است. تأثیری که فوتبال می‌تواند با یک برد یا باخت روی جامعه داشته باشد، بسیار زیاد است. مردم ما با فوتبال زندگی می‌کنند، با فوتبال می‌خوابند و بیدار می‌شوند. اینها تأثیرگذاری فوتبال است و نشان می‌دهد که مردم ما چقدر برای این مقوله ارزش قائل هستند. شاید چیزی که در جام جهانی اتفاق افتاد درس بسیار بزرگی برای مسئولان ما و مسئولان ورزشی ما باشد که فوتبال یا رشته‌های ورزشی دیگر چقدر در زندگی مردم تأثیرگذار است. اگر امکانات و شرایطی که فوتبالی‌ها برای عملکرد بهتر نیاز دارند، فراهم شود بسیار خوب است. مثلاً شرایطی که باید دو سال پیش مشخص شود، باید مربوط به همان زمان باشد تا اکنون درگیر آن نباشیم، درباره ماندن کی‌روش و کادرفنی نباید اکنون تصمی‌گیری شود، در حالی که کمتر از یک ماه دیگر باید اولین اردوی تیم ملی برای جام ملت‌ها برگزار شود. ما به عنوان بازیکن تیم ملی باید با ذهنی آزاد و خیالی راحت بتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم و این تمام هدف ماست، چون عملکرد ما باعث خوشحالی مردم می‌شود و موفقیت نیز با شرایط و کادرفتی خوب میسر می‌شود.

درباره سردار آزمون هم صحبت زیاد شده است و چون تو دوست نزدیک او هستی، سؤالی در خصوص او داریم. سردار پس از خداحافظی از تیم ملی گفت با تو و کی‌روش مشورت کرده است. حالا خیلی‌ها دوست دارند او به تیم ملی برگردد، آیا پس از خداحافظی‌اش بازهم مشورتی با تو داشته یا صحبتی در این خصوص داشتید؟

در خصوص بحث اول که سردار راجع‌به تصمیم‌گیری‌اش با من مشورت کرد باید بگویم من فقط نظرم را به او گفتم و اینکه سردار چقدر می‌تواند برای تیم ملی مهم و تأثیرگذار باشد. از طرفی شرایطی که سردار در این مدت داشته، در تیم ملی تأثیرگذار بوده است و نمی‌توان منکر آن شد. من از سردار خواستم بیشتر فکر کند و تصمیمی عجولانه و احساسی نگیرد و با مشورت‌ها تصمیم نهایی‌اش را اعلام کند، اما فکر می‌کنم در آن برهه زمانی خیلی فشار روی سردار آمد و بحث بیماری مادرش هم واقعاً مطرح بود و خداحافظی‌اش مربوط به فشارها نبود. حالا هم امیدوارم اتفاقی که می‌گویند و مربوط به بازگشت سردار است، رقم بخورد، چون هم تیم ملی به سردار و هم سردار به تیم ملی نیاز دارند. این یک موضوع دوطرفه است و خیلی‌ها آرزو می‌کنند به تیم ملی برسند و برای ما و سردار هم این‌گونه است. با این حال آن تصمیم گرفته شد، آنهم در زمانی که بحث بیماری مادرش وجود داشت، فشارهایی که ناعادلانه بود یا بهتر است بگویم نوع انتقادهایی که مثبت نبود و ... .

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها