اعتمادآنلاین از شرایط حضور زنان در ورزشگاه‌ها گزارش می‌دهد؛

ورود به استادیوم یکی از مطالبات اصلی زنان ایرانی

بعد از انقلاب اسلامی زنان ایرانی از ورود به ورزشگاه ها منع شدند. در سال های اولیه انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی این موضوع به مطالبه اصلی زنان ایرانی تبدیل نشد تا مدیران ورزشی کشور در این زمینه با چالشی جدی مواجه نباشند. در اواسط دهه 70 و اوایل دهه 80 و پیشرفت ورزش در بین ورزشکاران زن، زنان خواستار ورود به ورزشگاه ها شدند.

ورود به استادیوم یکی از مطالبات اصلی زنان ایرانی
کد خبر: 165945
|
۱۳۹۷/۰۱/۳۰ ۰۸:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد حمیدی- ماجرای ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی هر روز پیچیده‌تر می‌شود. در هفته‌ای که گذشت دیدار دوستانه تیم‌های ملی فوتسال زنان ایران و تیم ملی فوتسال زنان اوکراین در تهران برگزار شد. دیداری که با حواشی زیادی همراه بود. مسئولان حراست وزارت ورزش و جوانان از حضور خبرنگاران زن برای پوشش خبری این دیدار جلوگیری کردند. معاون وزیر ورزش در امور بانوان هم در گفت و گو با ایسنا به این اتفاق واکنش نشان داد و گفت: «ممانعت از حضور تماشاگران و خبرنگاران در بازی تیم‌های فوتسال بانوان ایران و اوکراین، خواسته فدراسیون و کادر فنی بود و موضوع سلیقه‌ای و شخصی نیست.» البته شهرزاد مظفر سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان ایران این موضوع را کاملا رد کرد و عنوان کرد: «نمی‌توانم در این سیاستگذاری‌های کلان اظهار نظری کنم و تصمیمش را من نمی‌گیرم که توان تصرفی در آن داشته باشم. اگر دست من بود مسلما دلمان می‌خواست که خبرها انعکاس پیدا کند. متاسفم که نتوانستید بازی را ببینید. فکر می‌کنم اگر از ابتدا اعلام کنند و آمادگی‌اش وجود داشته باشد مشکلی برای حضور خبرنگاران در سالن مسابقه پیش نمی‌آید، چون قرار بود این بازی بدون تماشاگر برگزار شود و این مشکلات به وجود آمده است.»

بعد از انقلاب اسلامی زنان ایرانی از ورود به ورزشگاه ها منع شدند. در سال های اولیه انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی این موضوع به مطالبه اصلی زنان ایرانی تبدیل نشد تا مدیران ورزشی کشور در این زمینه با چالشی جدی مواجه نباشند. در اواسط دهه 70 و اوایل دهه 80 و پیشرفت ورزش در بین ورزشکاران زن، زنان خواستار ورود به ورزشگاه‌ها شدند. ورزشگاه‌هایی که تا کنون جوی مردانه داشتند به نظر می‌رسید نه از نظر فرهنگی و نه از نظر سخت‌افزاری آماده این اتفاق بزرگ نبودند؛ هر چند تجربه ورود زنان به ورزشگاه‌ها نشان داد با ورود زنان به ورزشگاه هیچ مشکی پیش نمی‌آید.

با پیشرفت رشته والیبال در کشور و حضور تیم های جوانان و نوجوانان ایران در مسابقات آسیایی و کسب نتایج درخشان، زنان ایرانی هم برای تشویق تیم های ملی والیبال به ورزشگاه رفتند و در کنار مردان به تشویق جوانان و نوجوانان ایرانی پرداختند. همین موضوع باعث شد تا روزنه امیدی به وجود بیاید که در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور زنان در استادیوم های فوتبال باشیم، اما این رویا هیچ وقت به واقعیت تبدیل نشد و با ابراز ناراحتی برخی از جریان‌ها و مخالفتشان،‌ زنان دیگر نتوانستند به استادیوم های ورزشی بروند.

لیگ جهانی والیبال و ورود زنان به ورزشگاه

تیم ملی والیبال ایران چند سالی است که در سطح اول لیگ جهانی والیبال حضور دارد و میزبانی تیم های سطح اول جهان را به عهده دارد. طبق اعلام فدراسیون جهانی فدراسیون والیبال، ایران باید زمینه حضور زنان در ورزشگاه ها را فراهم کند؛ در غیر این صورت از حضور در این بازی ها کنار گذاشته خواهد شد. متاسفانه فدراسیون والیبال ایران با روش های کاملا غیر حرفه ای و ارائه بلیت به صورت گلخانه ای به برخی از افراد سعی در حل ماجرا کرد؛ اما این موضوع هم خودش دستمایه انتقادهای جدید شد. هرچند که در دوره قبلی این بازی ها معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اعلام کرد که منع حضور زنان در ورزشگاه تصمیمی مقطعی است اما دولت بازهم نتوانست این ماجرا را ختم به خیر کند و پایانی باشد بر ممانعت حضور زنان در ورزشگاه های کشور.

ایران و سوریه؛ جشن همبستگی ایرانیان!

در بازی های بین المللی زنان خارجی بارها به ورزشگاه آزادی رفته اند و تیم های ملی خودشان را تشویق کرده اند. بازی‌هایی که تاکنون با واکنش‌های شدید مواجه نشده بود اما یک بازی حواشی زیادی به پا کرد. ایران و سوریه؛ 14 شهریور 96 تیم ملی ایران در استادیوم آزادی میزبان سوریه بود. زنان ایرانی با در دست داشتن بلیت بازی به سمت استادیوم رفتند اما از ورود انها به داخل ورزشگاه جلوگیری شد. سایت فدراسیون فوتبال جایگاه مخصوص زنان برای این بازی در نظر گرفته بود؛ اما چند روز قبل از بازی اعلام شد که زنان حق ورود به ورزشگاه را ندارند و کسانی که بلیت این بازی را تهیه کرده اند نمی توانند این بازی را از نزدیک ببینند. با این حال زنان ایرانی مقابل ورزشگاه آزادی حاضر شدند تا شاید بتوانند به داخل بروند. آنها که از حضور در ورزشگاه آزادی منع شده بودند شاهد ورود زنان سوری به آزادی بودند. خبرهای غیر قابل تاییدی هم منتشر شده بود که ماموران نیروی انتظامی به زنان ایرانی پیشنهاد داده اند که با پرچم سوریه وارد ورزشگاه شوند. همین موضوع باعث ایجاد موجی از انتقادهای منفی در فضای مجازی شد. سوال هایی که در این بین مطرح می شد این بود که چرا زنان ایرانی در کشور خودشان نمی توانند وارد ورزشگاه شوند و از تیم ملی خود حمایت کنند. چه دلیلی برای فروش بلیت به زنان وجود داشت و چرا باید بعد از فروش بلیت آنها را بدون اعتبار عنوان کنند. چرا زنان سوری مقابل چشمان زنان ایرانی می توانستند وارد ورزشگاه شوند اما دختران ایرانی با وجود خریدن بلیت از این حق محروم ماندند. چرا باید فدراسیون فوتبال آن روز را روز همبستگی ایران نامیده باشد در حالی که با مخالفت از حضور زنان به ورزشگاه نفس این شعار را زیر سوال برده بودند.

فشارها بر روی ورزش ایران از سمت فدراسیون های بین المللی وجود دارد. 2 ماه قبل که رئیس فدراسیون جهانی فوتبال فیفا برای تماشای دربی پایتخت به تهران امده بود در دیدار با حسن روحانی از او خواسته بود تا شرایط را برای حضور زنان در ورزشگاه ها فراهم کند. بعد از حضور زنان عربستانی در ورزشگاه، ایران با چالش جدیدی رو به رو شده و ورزش ایران با شرایط پیچیده ای مواجهه شده است.

دربی تهران و حاشیه‌های حضور زنان در ورزشگاه

دربی 86 هم بدون حاشیه برگزار نشد. حضور زنان پشت درهای ورزشگاه آزادی به متن این شهرآورد غلبه کرد و برخی از زنانی که برای تماشای این دیدار به استادیوم آزادی رفته بودند بازداشت شدند. این بازداشت‌ها با واکنش‌های زیادی از طرف برخی از سیاسیون و نمایندگان مجلس مواجه شد. پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس در واکنش به بازداشت برخی از دختران حاضر در مقابل ورزشگاه به خانه ملت گفته بود: « نه‌تنها بازداشت این دختران قانونی نبوده است بلکه برای ممانعت از ورود بانوان به ورزشگاه نیز قانونی وجود ندارد.» او در ادامه گفته بود: «وزیر ورزش و جوانان و وزیر کشور در این رابطه مسئول هستند و باید پاسخگوی نهادهای نظارتی باشند.» با این حال همان روز سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور هم به این خبر واکنش نشان داد و گفت: «حدود 35 نفر از بانوان که امروز برای مشاهده مسابقه فوتبال امروز به ورزشگاه آزادی مراجعه کرده بودند توسط مأموران نیروی انتظامی به محل مناسبی هدایت شدند». وی در ادامه گفته بود: «این بانوان هم‌اکنون در محل مناسبی نگهداری می‌شوند که پس از اتمام بازی راهی منزل خواهند شد.» هر چند که به گفته زنان بازداشت‌شده، از آن‌ها تعهد هم گرفته بودند.

ایران - اوکراین؛ شروع دوباره انتقادها

زنان فوتسال ایران میزبان تیم ملی زنان اوکراین بودند . این هفته اولین بازی دوستانه بین این دو تیم برگزار شد. هرچند که قبل از برگزاری این بازی فدراسیون فوتبال اعلام کرده بود این بازی بدون حضور تماشاگر انجام خواهد شد؛ اما از ورود زنانی که خود را به سالن برگزاری مسابقه رسانده بودند جلوگیری نشد و آنها توانستند این بازی را از نزدیک تماشا کنند. اما اتفاقی عجیب در این بازی رخ داد. زنان خبرنگار از حضور در داخل سالن منع شدند. این موضوع درحالی اتفاق افتاده است که در مقابل چشمان آنها علی کفاشیان رئیس کمیته فوتسال، فدراسیون فوتبال وارد سالن شده و لحظاتی از این بازی را تماشا کرده است. این اتفاق باعث شده تا دوباره بحث ورود زنان به ورزشگاه به موضوع روز ورزش کشور تبدیل شود.

نظر برخی از علما درخصوص حضور زنان در ورزشگاه

مهمترین چالش مدیران ورزشی برای حل این موضوع شاید نظراتی است که برخی علما و مراجع تقلید در این زمینه داده اند و حضور زنان را در استادیوم های ورزشی جایز ندانسته اند. مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، شهین‌دخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در دولت یازدهم، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بارها در دیدار با علما و مراجع تقلید خواستار رفع این معضل شده اند که اما تاکنون به نتیجه ای نرسیده اند.

اما مراجع تقلید در این مورد چه فتوایی صادر کرده اند؟

آیت الله مکارم شیرازی :

«جو حاکم در ورزش گاه ها برای حضور زنان مناسب نیست و شکی نیست که اختلاط جوانان وآزاد بودن آنها سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می شود؛ اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند؛ بنابراین لازم است از حضور در این برنامه ها خودداری کنند بخصوص اینکه این برنامه ها را از رسانه ها می توانند ببیند و حضور آنها ضرروتی ندارد. »

آیت الله نوری همدانی:

«جائز نیست.»

آیت الله گرامی:

«حضور بانوان در وزرشگاه ها با توجه به اختلاط در جایگاه ها و رفت و آمد با مردها و اینکه نگاه ها احیانا به بدن های نیمه عریان ورزشکاران می افتد و عواقب خوب اخلاقی ندارد، جایز نیست.»

وضعیت ورود زنان به ورزشگاه ها هنوز تغییر پیدا نکرده و دوستداران ورزش در کشور هنوز نمی توانند که مسابقات ورزشی را از نزدیک تماشا کنند. دولت و نمایندگان مردم در مجلس برای بهبود شرایط تلاش می کنند اما هنوز نتیجه ای به دست نیاورده اند. باید منتظر ماند و دید که در آینده این مشکل برطرف می شود و شرایط برای ورود زنان به ورزشگاه ها آماده خواهد شد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها