آشنایی با 5 ورزشگاه نوساز ایران بعد از انقلاب+ تصاویر

فوتبال ایران در طول سال‌های گذشته همیشه از نداشتن زمین مناسب رنج برده است. فوتبالی که با داشتن بازیکنان جوان و مستعد، همیشه جزو تیم‌های درجه یک آسیا محسوب می‌شود و نداشتن زمین مناسب برای بازی و حتی تمرین در شأن آن نیست.

آشنایی با 5 ورزشگاه نوساز ایران بعد از انقلاب+ تصاویر
کد خبر: 165453
|
۱۳۹۷/۰۱/۳۱ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سال 1353 اولین ورزشگاه مدرن ایران در غرب پایتخت ساخته شد تا ایران بتواند میزبان بازی‌های آسیایی در سال 1974 باشد. ورزشگاهی که بعد از گذشت نزدیک به 50 سال هنوز هم میزبان مهم‌ترین بازی‌های تیم های ملی ایران است و بعد از گذشت این همه سال نیاز به بازسازی کلی دارد تا بتواند برای سال‌های آینده هم میزبان تیم ملی ایران و سرخابی‌های پایتخت باشد.

فوتبال ایران در سال‌های گذشته از نداشتن زمین مناسب رنج برده است. فوتبالی که با داشتن بازیکنان جوان و مستعد همیشه جزو تیم‌های درجه یک آسیا بوده و نداشتن زمین مناسب برای بازی و حتی تمرین در شأن آن نیست.

هرچند در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای ساخت استادیوم‌های جدید و کوچک در استان‌های مختلف انجام شده اما جانمایی اشتباه برای ساخت این ورزشگاه‌های تازه‌ساز عملا آنها را بلااستفاده کرده و هیچ منفعتی برای فوتبال ایران نداشته است.

در این بین ورزشگاه‌های تازه‌سازی هم هستند که تا حدی نیاز فوتبال ایران را برطرف کرده و زیرساخت مناسبی برای فوتبال ایران به حساب می‌آیند.

استادیوم یادگار امام؛ تبریز

تبریز از سال های دور یکی از قطب‌های فوتبال ایران بوده است. تیم‌هایی چون تراکتورسازی و ماشین‌سازی تبریز بازیکنانی چون کریم باقری و سیروس دین‌محمدی را به فوتبال ایران معرفی کردند. اما شهر تبریز با وجود تیم‌هایی که در سطح اول فوتبال ایران فعالیت می‌کردند از وجود یک ورزشگاه بزرگ محروم بود و ساخت یک مجموعه ورزشی جدید برای این شهر یک نیاز اساسی محسوب می‌‌شد. همین موضوع باعث شد تا ورزشگاه یادگار امام تبریز ساخته شود. این استادیوم سومین ورزشگاه برگ ایران است و گنجایش 66 هزار تماشاچی را دارد. ساخت این ورزشگاه در سال 68 آغاز شد و در سال 75 به پایان رسید. این مجموعه در دهکده المپیک تبریز ساخته شده است و یکی از مجموعه‌های ورزشی این دهکده است. حالا استادیوم یادگار امام تبریز ورزشگاه اختصاصی تی‌تی‌های تبریزی است. هرچند که این ورزشگاه از نظر امکانات رفاهی و جانبی ضعف دارد اما توانسته از کنفدراسیون فوتبال اسیا درجه -A را کسب کند. اما مهمترین معضل این ورزشگاه به مانند دیگر ورزشگاه‌های ساخته شده در کشور جانمایی اشتباه آن است.

یادگار امام تبریز

یادگار امام تبریز

یادگرا امام تبریز

یادگار امام تبریز

استادیوم امام رضا(ع)؛ مشهد

مشهد به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران دارای 3 استادیوم تختی، ثامن و ورزشگاه امام رضا (ع) است. استادیوم امام رضا(ع) با گنجایش 25 هزار نفر مدرنترین و اولین ورزشگاه مسقف ایران است که با هزینه آستان قدس رضوی ساخته شد و در 25 شهریور سال 96 با انجام یک بازی دوستانه بین تیم‌های منتخب مشهد و منتخب شهر کربلا افتتاح شد.

برای ساخت این استادیوم نزدیک به 200 میلیارد تومان هزینه شد. ساخت سقف این ورزشگاه به دست یک شرکت فرانسوی انجام شد و یک شرکت اسپانیایی هم کار نصب صندلی‌های این استادیوم را بر عهده داشت. تا کنون به غیر از برگزاری 2 دیدار هیچ بازی دیگری در این ورزشگاه مدرن و تازه‌تاسیس برگزار نشده که این موضوع باعث ناراحتی دوستداران فوتبال در شهر مشهد شده است. فوتبال‌دوستان مشهدی امیدوار هستند در آینده بازی‌های مهمی در این ورزشگاه مدرن و زیبا برگزار شود.

امام رضا

امام رضا

امام رضا

امام رضا

استادیوم نقش جهان؛ اصفهان

دومین ورزشگاه بزرگ ایران بعد از حرف و حدیث‌های فراوان در چند مرحله تکمیل شد تا بالاخره در سال 95 و با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور افتتاح شود.

ساخت این ورزشگاه در سال 67 آغاز شد و تا سال 81 ادامه داشت. سپاهان اصفهان در سال 81 بازی‌های خانگی خود را در این ورزشگاه برگزار کرد تا اینکه ساخت فاز دوم این ورزشگاه از سال 86 ازسر گرفته شد و تا سال 95 ادامه یافت. شاید پروژه ساخت ورزشگاه نقش جهان طولانی ترین پروژه زیربنایی در حوزه ورزش ایران باشد که حرف و حدیث‌های فراوانی به همراه داشته است. این ورزشگاه به مدت 20 سال در اختیار تیم سپاهان اصفهان قرار گرفته است.

نقش جهان

نقش جهان

نقش جهان

نقش جهان

نقش جهان

نقش جهان

استادیوم فولاد آرنا؛ خوزستان

ورزشگاه تختی اهواز قدیمی‌ترین ورزشگاه خوزستان است که در سال‌های دور میزبان بازی‌های تیم های فوتبال ایران بوده است. بعد از افتتاح ورزشگاه غدیر اهواز فوتبال خوزستان می‌توانست از داشتن ورزشگاه جدیدتر خوشحال باشد. اما فولاد خوزستان قهرمان 2 باره لیگ برتر فوتبال کشور آرزوهایی بزرگتر در سر داشت. آنها با اتکا به کمک‌های مالی کارخانه فولاد خوزستان ساخت دومین ورزشگاه مدرن ایران یا همان فولاد آرنا را آغاز کردند. مجموعه فولاد خوزستان در سال 91 ساخت این ورزشگاه را آغاز کرد و تلاش دارد تا در سال 97 و با آغاز لیگ برتر هجدهم آن را افتتاح کند. این ورزشگاه مجهزترین و زیباترین ورزشگاه ایران به حساب می آید و گنجایش 27 هزار نفر را دارد.

نبود پیست تارتان در این ورزشگاه وجه تمایز این استادیوم با دیگر استادیوم‌های ساخته شده در ایران است. سیستم نورپردازی این ورزشگاه مانند ورزشگاه‌های مدرن اروپا است و خبری از دکل‌های بلند پرژکتورها نیست. برای رونمایی از این استادیوم باید تا آغاز فصل جدید فوتبال ایران صبر کرد.

فولاد ارنا

فولاد ارنا

فولاد ارنا

فولاد ارنا

فولاد ارنا

فولاد ارنا

استادیوم پارس؛ شیراز

چهارمین ورزشگاه بزرگ ایران در استان فارس با بودجه‌ای بالغ بر 114 میلیارد تومان ساخته شد. این استادیوم 50 هزار نفری در حالی به بهره‌برداری رسید که استان فارس چندسالی است در لیگ برتر نماینده‌ای ندارد. البته یکی دیگر از مشکلات این ورزشگاه فاصله 50 کیلومتری آن با شهر شیراز است.

حافظیه قدیمی‌ترین ورزشگاه شیراز است که در مرکز شهر قرار دارد و از موقعیت مکانی خوبی برخوردار است. شاید سازمان تجهیز و نوسازی اماکن ورزشی می‌توانست با هزینه کمتر ورزشگاه حافظیه را بازسازی کند و استادیوم پارس را در فاصله‌ای دور از شهر شیراز نمی‌ساخت.

پارس شیراز

پارس شیراز

پارس شیراز

پارس شیراز

میزبانی جام ملت‌ها و کمبود زیرساخت

چند سالی است وزیر ورزش به همراه فدراسیون فوتبال تلاش دارند تا میزبانی جام ملت‌های آسیا را برای ایران به دست بیاورند اما به نتیجه ای نرسیده‌اند. اگر چه درخواست میزبانی بیشتر نمایش تبلیغاتی از طرف مدیران ورزشی کشور بود اما این نگاه می‌تواند به پیشرفت زیرساخت‌های کشور در سال‌های آینده کمک کند. فوتبال ایران ظرفیت میزبانی از جام ملت‌های آسیا را ندارد اما با برنامه‌ریزی و آماده‌سازی زیرساخت‌های ورزشی کشور می‌توانیم میزبان رقابت‌های مهم فوتبال در آسیا باشیم. البته ساخت ورزشگاه در شهرهای کوچک و بدون فوتبال و یا ساخت ورزشگاه در خارج از شهرهای بزرگ هیچ کمکی به بهبود شرایط فوتبال ایران نمی‌کند. از طرف دیگر تیم‌های فوتبال لیگ برتری و لیگ یکی باید از استادیوم‌های تازه‌ساز استفاده کنند و بازی‌های خود را در این استادیوم‌ها برگزار کنند چرا که بلا استفاده ماندن ورزشگاه‌ها هیچ فایده‌ای جز هدر دادن بودجه بیت‌المال برای ورزش ما نخواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها