کد خبر: 164942
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۱ ۱۲:۵۶:۰۰
| |

اعتماد آنلاین گزارش می دهد؛

تمام کشورهایی که میزبان جام جهانی شدند

جام جهانی فوتبال تورنمنت بین المللی است که زیر نظر فدراسیون جهانی فوتبال هر 4 سال یک بار برگزار می شود. این بازی ها از سال 1930 آغاز و تا به امروز ادامه دارد. 

تمام کشورهایی که میزبان جام جهانی شدند
کد خبر: 164942
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۱ ۱۲:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| هر چهار سال یک بار هیجان فوتبال به اوج خودش می رسد و برترین تیم های فوتبال جهان برای کسب عنوان قهرمانی با هم به رقابت می پردازند. رقابتی که حالا به صنعتی بزرگ تبدیل شده و شرکت های بزرگ تجاری برای سرمایه گذاری در این ورزش پرهوادار با هم رقابت می کنند. کمتر از 100 روز به آغاز بیست و یکمین دوره جام جهانی فوتبال در کشور روسیه مانده و این کشور به عنوان پانزدهمین کشوری است که این بازی ها را میزبانی کرده است.

** 1930: اروگوئه اولین میزبان جام جهانی

اروگوئه به همراه پارگوئه و آرژانتین خواهان میزبانی جام جهانی 2030 شدند تا اروگوئه شانس این را داشته باشد که بعد از 100 سال میزبان جام جهانی فوتبال باشد. سال 1930 کشور اروگوئه میزبان اولین دوره بازی های جام جهانی فوتبال شد و توانست نام خود را به عنوان اولین قهرمان این سری رقابت ها در تاریخ ثبت کند.

جام جهانی


**1934: ایتالیا میزبان قهرمان
در سال 1934 کشور ایتالیا میزبان بازی های جام جهانی بود. کشوری که توانست همانند اروگوئه از امتیاز میزبانی استفاده کند و قهرمان جهان شود. لاجوردی پوشان در این دوره از بازی ها 5 بازی انجام دادند و با 4 برد و یک تساوی توانستند قهرمان جهان شوند. آنها 12 گل زده و 3 گل خورده داشتند.

جام جهانی


**1938: فرانسه میزبان ناکام
سومین دوره این بازی ها در سال 1938 در کشور فرانسه برگزار شد و آتزوری توانست در این دوره از رقابت ها دوباره قهرمان جهان شود. ایتالیا در این دوره با 4 برد و بدون باخت قهرمان جهان شد.

جام جهانی


** جام جهانی زیر سایه جنگ جهانی
جنگ جهانی اروپا را فرا گرفته بود و دنیا زیر سایه وحشت و جنگ قرار داشت و بازی های جام جهانی در سال 1942 و 1946 برگزار نشد.


** 1950: هیجان دوباره فوتبال بعد از یک وقفه 8 ساله
1950 جام جهانی دوباره به آمریکای جنوبی بازگشت و برزیل میزبان این سری از مسابقات شد. ورزشگاه ماراکانا آماده اولین قهرمانی طلایی پوشان بود که آن فاجعه رخ داد و اروگوئه در مقابل چشمان بهت زده برزیلی های عاشق فوتبال دوباره قهرمان جهان شد.

برزیل


** 1954: ژرمن ها وارد می شوند
اینبار نوبت سوئیس بود که میزبان جام جهانی باشد. حالا دیگر جام جهانی محبوبیت خود را در بین مردم دو چندان کرده بود. آلمان ها با یک فوتبال منظم توانستد که قهرمان این بازی ها شوند. مانشافت جام جهانی را به خانه برد تا تلخی سال های تاریک نازی ها کمی به فراموشی سپرده شود.

جام جهانی


** 1958: برزیل با پله افسانه ای می آید
بعد از سوئیس که میزبان جام جهانی گذشته بود اینبار نوبت سوئد بود که میزبان این دوره از بازی ها شود. برزیل با عجوبه 16 ساله خود توانست در این دوره از بازی ها قهرمان شود. برزیلی های عاشق فوتبال 8 سال بعد از فاجعه ماراکانه طعم شیرین قهرمانی را چشیدند.

جام جهانی
**1962: قهرمانی دوباره طلایی پوشان اینبار در شیلی
جام جهانی بعد از 8 سال دوری از آمریکای جنوبی دوباره به این قاره بازگشت. شیلی میزبان بازی ها شد و برزیلی های خوره فوتبال قهرمان دوباره جهان شدند.

جام جهانی


** 1966: انگلیس میزبان قهرمان
زمانی که انگلیسی ها ورزش فوتبال را ابداع می کردند هرگز فکر نمی کردند که سال ها زمان احتیاج دارند تا بتوانند قهرمانی جهان را جشن بگیرند. آنها در فینال به مصاف آلمان رفتند و توانستند در یک بازی رویایی آلمان ها را شکست دهند و به مقام قهرمانی دست پیدا کنند.

جام جهانی
** 1970: قهرمانی دوباره برزیل و خداحافظی با جام ژول ریمه
مکزیک میزبان نهمین دوره از رقابت های جام جهانی فوتبال بود. این اولین باری بود که جام جهانی در قاره ای به غیر از اروپا و امریکای جنوبی برگزار می شد. برزیل با بازیکنان افسانه ای خود در فینال مقابل ایتالیا قرار گرفت و توانست با پیروزی در این بازی قهرمان جهان شود و برای همیشه جام ژول ریمه را با خود به خانه ببرد.

جام جهانی


**1974: مانشافت قهرمان می شود
بعد از اینکه برزیل ژرول ریمه را به خانه برد، جام جدید در فلورانس ایتالیا طراحی و ساخته شد. آلمان ها به همراه قیصر فوتبال میزبان جام جهانی شده بودند و تلاش داشتند برای دومین بار قهرمان جهان شوند. انها در فینال کرایف و یاراناش را شکست دادند و جام جدید را در خانه نگه داشتند.

جام جهانی


**1978: اولین راه یابی ایران به جام جهانی و قهرمانی آلبی سلسته
تیم ملی ایران با علی پروین، مرحوم حجازی، ایرج دانایی فر، پرویز قلیچ خانی و با هدایت حشمت مهاجرانی برای اولین بار به جام جهانی راه پیدا کرد و نماینده اسیا در این دوره از رقابت ها بود. ایران با یک تساوی برابر اسکاتلند و 2 شکست برابر پرو و هلند از دور رقایت ها کنار رفت. آرژانتین توانست قهرمان این دوره از رقابت ها شود و نام خود را در بین قهرمانان جام جهانی ثبت کند.

تیم ملی ایران


**1982: قهرمانی دوباره لاجوردی پوشان
جام جهانی دوباره به اروپا بازگشت و اسپانیا میزبان این دوره از رقابت ها شد. آلمان و ایتالیا به فینال رسیدند و ایتالیا توانست سومین قهرمانی خود در جام جهانی را جشن بگیرد.

جام جهانی


** 1986: دست خدا یادگاری مارادونا به جام جهانی
دومین میزبانی مکزیک در جام جهانی دومی قهرمانی آرژانتین را به همراه داشت. البی سلسته با مارادونا هیجان را به فوتبال هدیه داده بود. آنها در فینال آلمان قدرتمند را شکست دادند و قهرمان جهان شدند. دست خدا یادگاری مارادونا به فوتبال و جام جهانی بود.

جام جهانی


**1990: انتقام ژرمن ها از مارادونا و یارانش در رم
ایتالیا بعد از سال ها دوباره میزبان جام جهانی شد. لاجوردی پوشان می خواستند خاطره اولین میزبانی خودشان را دوباره زنده کنند و باز هم قهرمان جهان شوند اما این آلمان و ارژانتین بودند که به فینال رسیدند و فینال 86 را تکرار کردند. ژرمن ها توانستند در این بازی انتقام فینال گذشته را بگیرند و برای سومین بار قهرمان جام جهانی شوند.

جام جهانی


** 1994: ضیافت پنالتی ها قهرمانی را از ایتالیا گرفت
فیفا تصمیم گرفته بود که فوتبال را در کشورهای دیگر گسترش دهد به همین خاطر امریکا میزبان جام جهانی شد. آمریکایی که هنوز برای ورزش فوتبال ارزشی قائل نبود. مارادونا حاشیه اصلی این جام بود. استفاده این بازیکن از مواد مخدر و ثابت شدن این موضوع باعث شد که این دوره از رقابت ها با حاشیه هایی همراه باشد. برزیل و ایتالیا به فینال این رقابت ها راه یافتند و برزیل موفق شد در ضربات پنالتی چهارمین قهرمانی خود در جام جهانی را جشن بگیرد. با وجود عدم حضور ایران در جام جهانی امریکا این جام جهانی برای ایرانی ها اهمیت فراوانی داشت. محمد فنایی داور پیشکسوت کشور به عنوان کمک داور فینال این رقابت ها را قضاوت کرد.

جام جهانی


**1998: حضور رویایی ایران در جام جهانی و قهرمانی فرانسه
ایران که به همراه بازیکنانی چون عابدزاده، پیروانی، استیلی، کریم باقری، دایی و عزیزی به جام جهانی صعود کرده بود با آلمان، آمریکا و یوگوسلاوی همگروه شد. مهمترین بازی این دوره از رقابت ها بازی ایران و آمریکا بود، ایران با دو گل استیلی و مهدوی کیا آمریکا را شکست داد و به اولین پیروزی خود در ادوار جام جهانی دست پیدا کرد. تیم ملی با دو شکست و یک پیروزی نتوانست از گروه خود صعود کند و به کارش در این دوره از بازی ها پایان داد. برزیل و فرانسه به فینال این دوره از بازی ها راه یافتند و فرانسه با زیدان قهرمان جهان شد.

جام جهانی


**2002: جام جهانی به اسیا می آید
کره و ژاپن میزبان مشترک جام جهانی شدند تا برای اولین بار قاره آسیا میزبان جام جهانی شود. هزاره جدید آغاز شده بود و فوتبال در حال متحول شدن بود. برزیل و آلمان جوان و متحول شده به فینال رسیدند و برزیل برای پنجمین بار قهرمان جام جهانی شد تا سلطه خودش بر فوتبال جهان را ادامه دهد.

جام جهانی


**2006: قهرمانی ایتالیا در خاک ژرمن ها
شاید کمتر کسی باور می کرد که ایتالیا قهرمان این دوره از رقابت ها شود. درست قبل از جام جهانی فاجعه کالچوپلی رخ داد و فوتبال ایتالیا دچار بحران شد. یوونتوس به دسته پایین تر سقوط کرد و تیم ملی ایتالیا دچار بحران شد. با این حال آتزوری توانست از این مرحله عبور کند و چهارمین قهرمانی خود را در سرزمین ژرمن ها جشن گرفت. ایران هم بعد از یک دوری کوتاه مدت دوباره به جام جهانی صعود کرد و با وجود داشتن انگیزه های فراوان نتوانست انتظارات را براورده کند و با یک تساوی برابر آنگولا و دو شکست از مکزیک و پرتغال با این رقابت ها خداحافظی کرد.

علی کریمی


**2010: آفریقا میزبان جدید جام جهانی
بارسلونا به رهبری گواردیولا فلسفه فوتبال را در جهان تغییر داده بود و سبک نوینی از فوتبال را در زمین ارائه می داد. لاروخا هم بر اساس همین فلسفه پای در میدان جام جهانی گذاشته بود و توانست قهرمان جدید جام جهانی شود.

جام جهانی


**2014: فاجعه ماراکانا دوباره تکرار شد
برزیل میزبان جام جهانی شد تا برای اولین با بتواند قهرمانی جام جهانی را در کشور خودش جشن بگیرد اما شرایط به گونه ای که آنها می خواستند پیش نرفت. برزیلی های متعصب به ورزشگاه مینیروی رفته بودند تا پیروزی تیمشان را جشن بگیرند اما نتیجه به گونه دیگری رقم خورد. آلمان قدرتمند توانست با 7 گل برزیل را در هم بکوبد و خاطره تلخ ورزشگاه ماراکانا را برای طلایی پوشان رقم بزنند.


ایران با کی روش بزرگ به برزل رفت. آرژانتین، نیجریه و بوسنی حریفان ایران در این جام بودند. شاگردان کی روش در دقایق پایانی با ضربه استادانه مسی به ارژانتین باختند. تیم ملی فوتبال در نهایت با دو باخت و یک تساوی این دوره از رقابت ها را ترک کرد.


در نهایت آلمان ها توانستند در فینال مسی و یارانش را شکست دهند تا چهارمین قهرمانی خود در جام جهانی را جشن بگیرند.

جام جهانی
**2018: قلب فوتبال در سرزمین تزارها می تپد
ایران با کی روش برای دومین بار پیاپی به جام جهانی راه یافته اند و با پرتغال، مراکش و اسپانیا همگروه شده اند. کمتر از 100 روز به آغاز جام جهانی 2018 روسیه باقی مانده، باید منتظر ماند و دید که فوتبال برای دوستدارانش چه هدیه ای در این جشن بزرگ تدارک دیده است.

جام جهانی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها