کد خبر: 652009
|
۱۴۰۲/۱۱/۲۹ ۱۲:۱۱:۳۲
| |

رو نمایی از نسل جدید دستگاه های حضور و غیاب

در مجموعه های بزرگ که تعداد بالای پرسنل را دارند، استفاده از روش های قدیمی بررسی تردد افراد در محل کار بسیار وقت گیری است و باعث اتلاف نیروی انسانی در مجموعه نیز می شود.

رو نمایی از نسل جدید دستگاه های حضور و غیاب
کد خبر: 652009
|
۱۴۰۲/۱۱/۲۹ ۱۲:۱۱:۳۲

 با پیشرفت های روزافرون تکنولوژی و بالا رفتن سرعت زندگی بشر، برای جلوگیری از اتلاف وقت، دستگاه های ثبت تردد نیز از جدیدترین تکنولوژی ها بهره مند شدند و توانایی های بسیاری را کسب کردند. در ادامه به بررسی این توانایی های دستگاه های حضور و غیاب می پردازیم.

دستگاه حضور و غیاب در سازمان ها و ادارات، رکن اصلی در ایجاد نظم و بررسی عملکرد کارمندان محسوب می شود. همانطور که می دانید هر سازمانی برای داشتن یک مجموعه هدفمند، باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرد که اغلب نظارت بر حضور کارکنان نقش مهمی را ایفا میکند.

در مجموعه های بزرگ که تعداد بالای پرسنل را دارند، استفاده از روش های قدیمی بررسی تردد افراد در محل کار بسیار وقت گیر است و باعث اتلاف نیروی انسانی در مجموعه نیز می شود. با پیشرفت های روزافرون تکنولوژی و بالا رفتن سرعت زندگی بشر، برای جلوگیری از اتلاف وقت، دستگاه های ثبت تردد نیز از جدیدترین تکنولوژی ها بهره مند شدند و توانایی های بسیاری را کسب کردند. در ادامه به بررسی این توانایی های دستگاه های حضور و غیاب می پردازیم.

نحوه عملکرد دستگاه‌ حضور و غیاب

نحوه عملکرد دستگاه حضور و غیاب طی زمان دچار تغییرات فراوانی بوده است. تا پیش از این، متداول ترین روش برای احراز هویت کارکنان استفاده از کارت های مختلف نظیر بارکد، کارت مغناطیسی یا کارت بدون تماس بوده است. استفاده از کارت برای شناسایی افراد مشکلات فراوانی را به همراه داشت به ویژه اینکه کارت به سادگی قابل واگذاری به افراد دیگر است.

در نسل بعدی دستگاه های حضور و غیاب، استفاده از اثرانگشت افراد به عنوان یک پارامتر بیومتریک مورد استقبال عموم قرار گرفت که هر چند مشکلات استفاده از کارت را تا حدی مرتفع می کرد ولی به علت وابستگی به کیفیت اثرانگشت افراد و همچنین نیاز به تماس فرد با سنسور مشکلات دیگری را به همراه داشت که اوج این مشکلات در زمان فراگیری کرونا نمایان شد.

در نسل جدید دستگاه حضور و غیاب، سایر روش های بیومتریک به‌ویژه چهره افراد و الگوی کف دست که به‌صورت بدون تماس اسکن شده و مورد استفاده دستگاه قرار می گیرد، مناسب ترین روش عملکرد این دستگاه ها است که تا حد زیادی مشکلات روش های قبلی را برطرف کرده است. البته در بعضی از این مدل دستگاه ها روش های قبلی نظیر اثرانگشت و حتی کارت بدون تماس همچنان به عنوان یک روش شناسایی جایگزین در موارد خاص در دسترس کاربران است.

دستگاه های اولیه تشخیص چهره از فناوری نور مادون قرمز برای شناسایی چهره افراد استفاده می کردند که با پیشرفت تکنولوژی فناوری جدید نور مرئی (Visible Light) جایگزین مادون قرمز شده و مزایای فراوانی به همراه داشته است. در بخش بعدی بیشتر بر روش تشخیص چهره و مزایای فناوری نوین نور مرئی متمرکز خواهیم شد.

سرعت بالا در تشخیص چهره

ثبت اطلاعات ورود و خروج پرسنل و احراز هویت آن‌ها در برخی از مجموعه ها برای ایجاد و افزایش امنیت اهمیت دارد. یکی از کاربردی ترین موارد، استفاده از هوش مصنوعی در سیستم ‌های کنترل تردد است که قابلیت استفاده در دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره را دارد. این امر باعث افزایش سرعت و دقت شناسایی چهره افراد در دستگاه می شود.

عملکرد دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره بر اساس ویژگی های مختلف در چهره ی افراد است مانند برخی از نقاط در پیشانی، فاصله میان دو چشم و اندازه بینی و غیره. به شکلی که ابتدا پرسنل به‌ صورت جداگانه روبه‌روی دستگاه قرار می‌گیرند و ویژگی‌های مختلف چهره آن‌ها در سیستم حضور و غیاب ثبت می‌شود. بنابراین هر موقع که قصد ورود یا خروج از سازمان را دارند، روبه‌روی دستگاه تشخیص چهره قرار می‌گیرند تا احراز هویت آن ها انجام شود. در این هنگام هوش مصنوعی به فرایند تشخیص چهره از طریق تطبیق دادن و بررسی الگو ها سرعت می بخشد و باعث افزایش دقت در این فرایند می شود. بنابر این، دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره یکی از سریعترین مدل ها برای کنترل تردد محسوب می شود.

دستگاه های حضور و غیاب شرکت سامانه های بعد پنجم قادر هستند تا با سرعتی کمتر از نیم ثانیه (5/0 ثانیه) احراز هویت را انجام دهند و تردد افراد را ثبت کنند. این سرعت باعث می شود تا کارمندان حتی نیازی به توقف چند ثانیه ای نداشته باشند و هنگام عبور از جلوی دستگاه حضور و غیاب و با یک نگاه کوتاه، تردد ثبت شود. سرعت بالای زندگی بشر جایی برای اتلاف وقت باقی نمی گذارد و فناوری های روز دنیا باعث سهولت و انجام سریع امور می شوند.

فناوری نور مرئی (Visible Light) در شناسایی چهره

نور مرئی گستره ای از طیف تابش الکترومغناطیسی است که توسط چشم انسان قابل تشخیص است. سرعت تشخیص بالا در دستگاه های حضور و غیاب تشخیص چهره به سبب فناوری نور مرئی (Visible Light) به‌کار رفته در آن هاست که می تواند در کمتر از 5/0 ثانیه شناسایی را انجام دهد. در فناوری های دیگر، نیاز به نزدیک شدن چهره به سنسور وجود دارد اما با استفاده از این تکنولوژی حتی در صورت فاصله سه متری چهره و دوربین دستگاه، احراز هویت به خوبی صورت میگیرد و دیگر احتیاجی به قرارگیری چهره در کادر مخصوص شناسایی نیست. ضمن آن که زاویه تشخیص چهره در این مجموعه دستگاه ها از 15 درجه به 30 درجه افزایش پیدا کرده است. همچنین دستگاه های تشخیص چهره سری نور مرئی در شرایط نامساعد مانند نور زیاد وکم نیز قادر به انجام شناسایی هستند.

دستگاه های تشخیص چهره سری نور مرئی از نظر سخت افزاری نیز در مقایسه با دستگاه های پیش از خود قدرتمندتر هستند. به لطف استفاده از پردازنده های چند هسته ای و حافظه های با گنجایش بیشتر، امکان ذخیره اطلاعات و پردازش آنها در ظرفیت های بالاتر میسر می شود.

امنیت سیستم تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره با هر ملاک و معیاری، انتخاب و راه حلی مناسب برای استفاده در سیستم های کنترل تردد است. به واسطه سرعت بالای شناسایی، دستگاه های حضور و غیاب تشخیص چهره برای استفاده در محیط های پر تردد مناسب هستند. این دستگاه ها در مقایسه با دستگاه های حضور و غیاب اثر انگشتی و کارتی امنیت بالاتری دارند، به‌طوری که به کمک هوش مصنوعی توانایی تشخیص بافت زنده از عکس یا تصویر را دارند و به کمک آن امکان تقلب را به حداقل ممکن می رسانند.

بدون انتقال آلودگی

در پاندمی کرونا دریافتیم که حتی تماسی کوچک با محیط آلوده می تواند باعث شیوع بیماری شود. با دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره نیازی به ایجاد تماس برای ثبت تردد وجود ندارد و بدون تماس بودن این دستگاه ها می تواند باعث جلوگیری از انتقال هر نوع بیماری از شخص ناقل به دیگر افراد شود.

جمع بندی

کنترل تردد کارمندان بخش جدایی ناپذیر از اتوماسیون‌ اداری است. هر کسب و کاری هر چند کوچک، برای مدیریت بهینه عملکرد پرسنل خود نیاز به دستگاه حضور و غیاب دارد.  شاید با وجود انبوهی از دستگاه‌ های حضور و غیاب در بازار، انتخاب یک سیستم مناسب برای کسب و کارها، کار سختی به نظر برسد. شرکت سامانه های بعد پنجم با ارائه ی انواع مختلفی از دستگاه های حضور و غیاب با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا، شما را در انتخاب مناسب ترین دستگاه یاری می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره دقیق با شماره تلفن 02189350 تماس حاصل کرده یا از وب سایت شرکت به آدرس www.5thDSystems.com بازدید کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • مهرنوش ارسالی در
    سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲

    کسی از این دستگاه ها استفاده کرده ؟ امکاناتش کاربردیه ؟

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها