کد خبر: 648434
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۵ ۱۷:۱۳:۲۲
| |

حقوق مدنی چیست؟ آموزش حقوق مدنی به زبان ساده

حقوق مدنی یکی از شاخه‌های پراهمیت رشته حقوق است که به بررسی زندگی و حقوق انسان از بدو تولد حتی پیش از تولد در دوران جنینی تا پس از مرگ می‌پردازد.

حقوق مدنی چیست؟ آموزش حقوق مدنی به زبان ساده
کد خبر: 648434
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۵ ۱۷:۱۳:۲۲

علم حقوق مدنی را می‌توان مادر تمامی حقوق دانست و دیگر شاخه‌های علم حقوق نظیر حقوق تجارت، رفته‌رفته از این علم جدا شده و دارای هویت مجزایی شده‌اند. در این نوشتار، قصد داریم شما را با چیستی حقوق مدنی، اهمیت و اجزای آن آشنا کنیم؛ در نهایت نیز در خصوص نحوه آموزش حقوق مدنی نکاتی ذکر می‌شود. با ما همراه باشید.

علم حقوق مدنی چیست؟

کلمه «مدنی» از واژه مدینه به معنای شهر گرفته شده و از آنجایی که انسان‌ها با زندگی جمعی و گروهی و به عبارتی زندگی در جمع، دارای حق و تکالیف مختلف در برابر یکدیگر می‌شوند، حقوق مدنی به این نام شهرت یافته است، زیرا انسان غار نشین، نه معامله‌ای دارد، نه مسئولیت مدنی، نه خرید و فروش و اجاره و حق ارتفاق و وقف و... پس هر چه تمدن و مدنیت گسترده‌تر و پیشرفته‌تر شود، حقوق مدنی نیز پیشرفته‌تر می‌شود.

در تعریفی دیگر، کلمه حقوق مدنی برگردان شده کلمه انگلیسی Civil Law بوده و ریشه این کلمه نیز به دوران امپراتوری روم باز می گردد؛ در دوران امپراتوری روم، قوانینی به منظور مدیریت روابط شهروندان با یکدیگر به کار گرفته شد که نام این قوانین jus civil (ژوس سیویله) است. اما حقوق مدنی در کشورهای دنیا به شکل کنونی بیشتر تحت تاثیر قانون مدنی فرانسه (کد ناپلئون) هستند.

از نظر ساختاری، حقوق مدنی یک زیرشاخه از حقوق خصوصی است که نقش مدیریت روابط فی‌مابین افراد جامعه را بر عهده دارد. این زیرشاخه از رشته حقوق، از نظر اهمیت، جایگاه ویژه‌ای دارد و به همین دلیل، در دوره‌های تحصیلی حقوقی، به عنوان یکی از دروس اساسی و اصلی تدریس می‌شود.

تاریخچه حقوق مدنی در ایران

قانون مدنی ایران، که در ابتدا در سال‌های 1307 تا 1314 با 1335 ماده تصویب شد، به عنوان اصلی‌ترین منبع حقوق مدنی در این کشور شناخته می‌شود. این قانون با تأثیرات فقه و مذهب تشیع و تأثیر گرفتن از نظام حقوقی کشورهای فرانسه، سوئیس و بلژیک تدوین شده است. اما باید توجه داشت که قانون مدنی تنها منبع قانونی در این زمینه نیست؛ قوانین امور حسبی (با 378 ماده و تصویب در سال 1319) و قانون مسئولیت مدنی (با 16 ماده و تصویب در سال 1339) نیز به عنوان منابعی دیگر برای این شاخه از علم حقوق در ایران شناخته می‌شوند. علاوه بر این، نظرات کارشناسان حقوقی و فقهی برجسته نیز نقش مهمی در تفسیر این قوانین ایفا می‌کنند.

سرفصل‌های حقوق مدنی

در ایران، حقوق مدنی به عنوان یک درس پایه در دوره کارشناسی رشته حقوق تدریس می‌شود. این درس در هشت بخش اصلی تنظیم شده است که هر بخش، به بررسی یک موضوع خاص می‌پردازد. در ادامه در خصوص موضوعات مطرح شده در هر بخش حقوق مدنی توضیح خواهیم داد:

1. اشخاص و محجورین

این بخش از حقوق مدنی به بررسی مفهوم شخص، انواع اشخاص (حقیقی و حقوقی )، اهلیت، محجوریت و اقسام محجورین می‌پردازد.

2. اموال و مالکیت

این بخش به بررسی مفهوم مال، انواع مال، مالکیت، اسباب تملک، اسباب تصرف و اسباب زوال مالکیت می‌پردازد.

3. قواعد عمومی قراردادها

این بخش به بررسی مفهوم تعهد، انواع تعهد، قرارداد، ارکان قرارداد، آثار قرارداد و بطلان قرارداد می‌پردازد.

4. الزامات خارج از قرارداد

این بخش به بررسی مفهوم مسئولیت مدنی، انواع مسئولیت مدنی، ضمان قهری، اسباب ضمان قهری و آثار ضمان قهری می‌پردازد.

5. حقوق خانواده

این بخش به بررسی مفهوم خانواده، انواع خانواده، نکاح، اقسام نکاح، آثار نکاح، طلاق، اقسام طلاق و آثار طلاق می‌پردازد.

6. عقود معین 1 و 2

این بخش به بررسی انواع عقود معین، مانند بیع، اجاره، رهن، صلح، هبه، ودیعه و عاریه می‌پردازد.

7. اخذ به شفعه، ارث و وصیت

این بخش به بررسی مفهوم وصیت، انواع وصیت، شرایط صحت وصیت، موانع وصیت، مفهوم ارث، انواع ارث، ترکه، سهم‌الارث و موانع ارث می‌پردازد.

منابع مطالعه حقوق مدنی

برای مطالعه حقوق مدنی، می‌توان از منابع مختلفی استفاده کرد. از جمله منابع مهم برای مطالعه این علم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قانون مدنی ایران

  2. کتاب‌های حقوق مدنی، نوشته اساتید برجسته حقوق، مانند کاتوزیان، امامی، شهیدی و شهبازی

  3. جزوات آموزشی نوشته اساتید دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی

  4. آموزش‌های درس حقوق مدنی

اهمیت درس حقوق مدنی

تا اینجا توضیح داده شد که حقوق مدنی چیست و چه اجزایی دارد؛ همچنین گفتیم که منابع مطالعه این شاخه از علم حقوق شامل چه مواردی می‌شود. اما در این بخش در خصوص اهمیت این درس بیشتر توضیح خواهیم داد.

درس حقوق مدنی، به عنوان یک درس پایه در رشته حقوق، اهمیت ویژه‌ای دارد. این درس، با ارائه مباحث بنیادین حقوق مدنی، زمینه‌ساز فراگیری سایر مباحث حقوق خصوصی و عمومی می‌شود. علاوه بر این، حقوق مدنی، به عنوان یک شاخه از حقوق، در زندگی روزمره افراد جامعه نیز کاربرد دارد. به همین دلیل، آشنایی با مباحث این درس، برای همه افراد جامعه ضروری است.

در آزمون‌های حقوقی، مانند آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری حقوق و همچنین آزمون‌های شغلی حقوقی نظیر آزمون وکالت، آزمون قضاوت و... نیز از مباحث حقوق مدنی سوال طرح می‌شود. بنابراین، برای موفقیت در این آزمون‌ها، مطالعه دقیق مباحث این شاخه از علم حقوق ضروری است.

بهترین آموزش حقوق مدنی

حقوق مدنی درسی بسیار گسترده است و یادگیری آن نیازمند داشتن یک منبع آموزشی مناسب برای کاهش اتلاف وقت است. همانطور که در بخش قبل منابع مطالعه و آموزش حقوق مدنی ذکر شد، یکی از بهترین منابع یادگیری این درس استفاده از تدریس‌های تخصصی که توسط موسسات آموزش آزاد ارائه شده است. اگر در گوگل جستجو کنید، بی‌شک موسسات زیادی را مشاهده می‌کنید که یکی از بهترین این آموزشگاه‌ها، موسسه استاد آنلاین نخستین آموزشگاه تصویری دروس رشته حقوق است.

موسسه استاد آنلاین تدریس کامل حقوق مدنی را توسط برترین اساتید این علم عرضه کرده و در حال حاضر تدریس کامل این درس توسط استاد محمدمهدی توکلی و همچنین استاد محمد خاکباز  در سایت استاد آنلاین در دسترس قرار دارد.

در صورت تمایل می‌توانید با کلیک روی لینک آموزش حقوق مدنی به زبان ساده این آموزش تخصصی و دیگر آموزش‌های رشته حقوق را دریافت کنید.

امکان فوق‌العاده‌ای که موسسه استادآنلاین در اختیار علاقه‌مندان رشته حقوق قرار داده، این است که شما با عضویت در دوره آموزش حقوق مدنی، از امکان ارسال تیکت پشتیانی بهره‌مند خواهید شد؛ بنابراین چنانچه پس از مشاهده دروس سوال یا ابهامی در فهم صحیح توضیحات تدریس شده استاد داشتید، می‌توانید از طریق تیکت سوال خود را مطرح کنید تا استاد پشتیبان توضیحات تکمیلی را ارائه کند و در نتیجه می‌توان گفت شما با عضویت در دوره استاد آنلاین، از امکان رفع اشکال توسط استاد بهره خواهید برد.

جمع بندی

علم حقوق مدنی یک شاخه بسیار گسترده و پراهمیت از رشته حقوق است که به بررسی زندگی و حقوق انسان حتی پیش از تولد و در دوران جنینی تا پس از مرگ می‌پردازد؛ تسلط بر این درس یکی از ضروریات هر شخص فعال در رشته حقوق است، بنابراین اگر به دنبال موفقیت در مشاغل رشته حقوق هستید، ضروری است که به این علم بیش از پیش توجه کرده و آن را به خوبی آموزش ببینید و مسلط شوید.

برای دریافت آموزش حقوق مدنی به زبان ساده، می‌توانید از تدریس‌های ارائه شده توسط موسسات آموزش آزاد نظیر استاد آنلاین که جامع‌ترین مرجع تدریس دروس رشته حقوق به صورت تصویری است، استفاده کنید. همچنین با امکان ارسال تیکت این موسسه، می‌توانید از قابلیت ارسال سوال و دریافت راهنمایی و رفع اشکال با استاد پشتیبان بهره‌مند شوید. امیدواریم که مطالعه این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و دید کلی نسبت یه این علم پیدا کرده باشید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • یک ایرانی ارسالی در
    دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲

    مگه داریم؟!؟

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها