کد خبر: 643611
|
۱۴۰۲/۰۹/۱۵ ۱۵:۳۸:۰۶
| |

نمای کرتین وال چیست؟ بررسی صفر تا صد کرتین وال و اجرای آن

نمای شیشه ای کرتین وال چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در این مقاله به صورت صفرتاصد به بررسی نمای شیشه ای کرتین وال پرداختیم.

نمای کرتین وال چیست؟ بررسی صفر تا صد کرتین وال و اجرای آن
کد خبر: 643611
|
۱۴۰۲/۰۹/۱۵ ۱۵:۳۸:۰۶

شیشه، به عنوان یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی و زیرساختی در دنیای امروز، توسط تکنولوژی‌های متنوع و پیشرفته به دستاوردهای جدیدی دست یافته است. یکی از این نوآوری‌ها، اجرای نوعی نمای شیشه ای به نام کرتین وال است که در طراحی ساختمان‌های مدرن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اگر به ساختمان‌های شیشه‌ای که روزانه در خیابان می‌بینید، توجه کنید، درصد زیادی از این ساختمان‌ها با این سیستم اجرا شده اند.

اجرای نمای شیشه ای کرتین وال سرعت بالایی دارد و اگر توسط افراد متخصص در این زمینه انجام شود، بدون کمترین چالش و دردسری به پایان می‌رسد. در این مقاله، قصد داریم به بررسی دقیق‌تر و گسترده‌تر انواع کرتین وال‌ها بپردازیم و به سوالاتی که ممکن است در رابطه با نمای کرتین وال برای شما پیش آید پاسخ دهیم.

اگر نمی‌دانید نمای کرتین وال چیست؟ در اجرای آن از چه شیشه ای استفاده می‌شود؟ انواع نمای کرتین وال کدام اند و چه نوعی برای ساختمان شما مناسب است؟ این مقاله منبع مناسبی برای شما خواهد بود زیرا توسط کارشناسان و متخصصان طراحی تا اجرای نمای کرتین وال نگارش شده است. به شما اطمینان می‌دهیم با مطالعه این مقاله می‌توانید اطلاعات خود را در زمینه انواع نماهای شیشه ای کرتین وال افزایش دهید.

نمای کرتین وال چیست؟

کرتین وال در واقع یکی از سیستم‌های جدید اجرای شیشه در نمای ساختمان یا سقف آن است. قیمت نمای کرتین وال مناسب است و به دلیل همین هزینه مناسب در کنار مقاومت بالا و سرعت مناسب اجرا در سال‌های اخیر و در معماری مدرن مورد استقبال زیادی واقع شده است. در خیلی از ساختمان‌های تجاری که با استفاده از نمای شیشه ای اجرا شده اند؛ اگر سیستم کرتین وال سیستم  اصلی اجرای نمای آن‌ها نباشد، حتما در یک قسمتی از این ساختمان‌ها این سیستم به کار رفته است. 

در ادامه اجزای تشکیل دهنده نمای کرتین وال و نحوه اجرای آن را به صورت کامل توضیح خواهیم داد، اما اگر بخواهیم به صورت کلی ساختار و ظاهر نمای کرتین وال را مورد بررسی قرار دهیم، در واقع نمای کرتین وال همان سازه شبکه بندی شده با پروفیل‌های افقی و عمودی است که متریال شیشه، شبکه ای که توسط این پروفیل‌ها ایجاد شده است را پر می‌کند.

اجزای تشکیل دهنده کرتین وال

پیش از شروع به بررسی سیستم استیک کرتین وال، مفاهیم اساسی این نوع نما را باید مورد بررسی قرار دهیم. در اینجا، با چند جزء اساسی از ساختار کرتین وال آشنا می‌شویم:

  1. لامل:

لامل‌ها، پروفیل‌های آلومینیومی اکسترود شده هستند که به عنوان سازه نگهدارنده برای پانل‌های شیشه‌ای در کرتین وال عمل می‌کنند.

  1. مولیون:

مولیون، لامل‌های عمودی در سیستم کرتین وال را مشخص می‌کند و به عنوان عنصر عمده‌ای در ساختار عمودی نمای کرتین وال عمل می‌کند.

  1. ترنزوم:

ترنزوم نامیده می‌شود ولیه لامل‌های افقی در سیستم کرتین وال را نمایان می‌کند و در ایجاد اتصالات افقی نما نقش اساسی دارد.

  1. براکت:

براکت‌ها، قطعات فلزی هستند که برای اتصال لامل‌ها به زیرسازی استفاده می‌شوند. وجود سوراخ‌های فیکس و لوبیایی در براکت‌ها، قابلیت رگلاژ کردن لامل‌ها را فراهم می‌کند.

  1. پانل شیشه‌ای:

پانل‌های شیشه‌ای، صفحات شیشه‌ای هستند که با توجه به مشخصات نقشه، سفارش داده می‌شوند و به کارگاه منتقل می‌شوند تا نمای کرتین وال را تشکیل دهند.

  1. لقمه (تی کلیت):

لقمه‌ها، پروفیل‌های آلومینیومی با سطح مقطع خاص هستند که پس از برش به ابعاد کوچک، جهت اتصال ترنزوم به مولیون استفاده می‌شوند.

اجرای نمای کرتین وال

برای اجرای کرتین وال پس از اینکه زیرسازی اولیه نما با استفاده از قوطی‌های فولادی انجام شد، لامل‌هایی که در سایز متناسب با ارتفاع ساختمان و بر اساس محاسبات سفارش داده شده اند، به زیرسازی متصل می‌شوند. (به لامل‌های عمودی مولیون و به لامل‌های افقی ترنزم گفته می‌شود) 

پس از آن شیشه‌ها با استفاده از تاکوز و لاستیک‌های مخصوص روی لامل‌ها فیکس می‌شوند. در مرحله بعد روی دماغه لامل یا با استفاده از درپوش آلومینیومی یا با استفاده از چسب مخصوص پوشیده می‌شود. به کرتین والی که با درپوش اجرا شده باشد فیس کپ و به کرتین والی که با چسب مخصوص اجرا شده باشد، فریم لس گفته می‌شود.

  • در کرتین وال فریم لس از شیشه‌های مخصوص (یوچنل) استفاده می‌شود، به همین دلیل هزینه تهیه متریال و اجرای بالاتری دارد. برخلاف کرتین وال فیس کپ که سطح نهایی کار و قاب دور شیشه‌ها به دلیل استفاده از درپوش‌های آلومینیومی برجسته هستند در نمای کرتین وال فریم لس شاهد سطح یکپارچه‌تری در نما هستیم.

کاربرد نمای کرتین وال

نمای کرتین وال اغلب در ساختمان‌هایی با کاربری‌هایی که در ادامه به آن‌‌ها اشاره می‌کنیم اجرا می‌شود.

۱. ساختمان‌های تجاری و اداری:

کرتین وال در ساختمان‌های اداری، تجاری، و مراکز خرید به عنوان نما و انتقال‌دهندهٔ جلوه مدرن و تکنولوژیک به کار می‌رود.

۲. ساختمان‌های مسکونی:

در طراحی خانه‌ها و واحدهای مسکونی، کرتین وال به عنوان یک عنصر دکوراتیو و همچنین برای بهبود کارایی انرژی و نوردهی در فضاهای داخلی به کار می‌رود.

۳. ساختمان‌های صنعتی:

در ساختمان‌های صنعتی و کارخانجات، نمای کرتین وال به عنوان یک راهکار مقاوم در برابر عوامل جوی و همچنین در کنار کاربردهای عایقی برای حفاظت از محیط زیست به کار می‌رود.

۴. مراکز آموزشی:

در دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز آموزشی، نمای کرتین وال به عنوان یک جلوه معماری نوین و همچنین به منظور بهره‌وری انرژی در فضاهای آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵. فضاهای فرهنگی و تفریحی:

در تئاترها، سالن‌های کنسرت، موزه‌ها و اماکن تفریحی، کرتین وال به عنوان یک عنصر زیبایی و همچنین در ایجاد تجربه بصری برای بازدیدکنندگان به کار می‌رود.

شیشه نمای کرتین وال

شاید به علت اینکه شیشه در نگاه اول متریالی شکننده به نظر می‌آید، در رابطه با استفاده از آن مطمئن نباشید. شیشه‌هایی که به صورت کلی در نمای ساختمان استفاده می‌شوند، شیشه‌های بسیار مقاوم سکوریت و لمینت هستند. انتخاب ضخامت و ابعاد شیشه کرتین وال نیز بر اساس محاسبات اولیه و توسط تیم فنی مهندسی انجام می‌شود تا از مقاومت کافی در برابر عوامل جوی و … برخوردار باشند. 

جمع بندی

در این مقاله به بررسی انواع نمای کرتین وال پرداختیم. نمای شیشه ای کرتین وال با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، از جمله افزایش کارایی انرژی، ایجاد جلوه معماری مدرن، و انعطاف‌پذیری در طراحی ساختمان، به عنوان یک نمای پرطرفدار توجه قرار گرفته است. در صورتی که در رابطه با قیمت نمای کرتین وال و اجرای آن سوالی دارید، می‌توانید به وبسایت رسمی نمادیزاین؛ شرکتی با بیش از ده سال سابقه طراحی و اجرای نما مراجعه کنید و از مشاوره رایگان کارشناسان این تیم استفاده کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها