کد خبر: 637348
|
۱۴۰۲/۰۷/۳۰ ۱۴:۳۷:۰۱
| |

آشنایی با صندوق قابل معامله در بورس

در این مقاله می‌خواهیم درباره صندوق های سرمایه گذاری، ویژگی‌های آن و همچنین بهترین صندوق etf صحبت کنیم.

آشنایی با صندوق قابل معامله در بورس
کد خبر: 637348
|
۱۴۰۲/۰۷/۳۰ ۱۴:۳۷:۰۱

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس نوع دارایی به صندوق‌های مختلفی مانند سهامی، ثابت، طلا، مختلط و... دسته‌بندی می‌شوند. اما بر اساس نحوه معاملات، این صندوق‌ها به دو صورت صدور و ابطال و etf تقسیم می‌شوند. صندوق etf به صندوق قابل معامله در بازار بورس نیز شهرت دارد و نوعی از صندوق سرمایه‌گذاری است که واحدهای آن مانند سهام شرکت بورس در سامانه‌های آنلاین خرید و فروش می‌شود. 

ETF چیست؟

مفهوم etf به خرید و فروش صندوق اشاره دارد که با صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال مقایسه نمی‌شود. این صندوق‌ها را می‌توان مانند سهام عادی، از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها خرید و فروش کرد. برای خرید و فروش، کافی است نماد صندوق را در سامانه کارگزاری جست‌وجو و درخواست خود را ثبت کنید. در مقابل، فرایند خرید و فروش صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال، از طریق سامانه اختصاصی یا مراجعه حضوری انجام می‌شود و بین یک تا چند روز زمان لازم دارد.

صندوق‌های etf در بورس چیست؟

از جمله انواع صندوق‌های قابل معامله در بورس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صندوق درآمد ثابت

این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاری، بیشترین درصد دارایی خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی قرار می‌دهند و تنها درصد کمی را به سرمایه‌گذاری در سهام اختصاص می‌دهند. به همین دلیل، نسبت به سپرده‌های بانکی، با سود بیشتری همراه هستند. همچنین، میزان ریسک در صندوق‌های درآمد ثابت نسبت به دیگر صندوق‌ها، در پایین‌ترین حد قرار دارد.

صندوق سهامی

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اکثر دارایی‌های خود را در سهام و اوراق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند که با شاخص بورس ارتباط دارند و به همین دلیل تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند. صندوق‌های سهامی، با بالاترین میزان ریسک در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری، برای افرادی که به دنبال سوددهی بالا و همچنین ریسک بالا هستند مناسب است.

صندوق مختلط

صندوق‌های معاملاتی که در بازار سرمایه وجود دارند، ساختار متعادل‌تری نسبت به صندوق‌های دیگر دارند. در این صندوق‌ها، دارایی‌ها به نسبت ۶۰ به ۴۰ در سهام و اوراق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود، البته ممکن است نسبت برعکس باشد. همچنین، میزان ریسک و بازده این صندوق‌ها در میان دو صندوق قبل قرار می‌گیرد.

صندوق طلا

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، دارایی خود را از طریق گواهی سپرده کالایی سکه طلا، اوراق مشتقه مبتنی بر طلا و درآمد ثابت سرمایه‌گذاری تشکیل می‌دهند. بیشترین قسمت این دارایی به گواهی سپرده کالایی سکه طلا اختصاص دارد و حداقل ۷۰ درصد از دارایی صندوق‌ها در این بخش قرار دارد. همچنین، ۲۰ درصد از دارایی در اوراق مشتقه مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری شده و مابقی آن در اوراق بادرآمد ثابت قرار دارد.

صندوق املاک و مستغلات

صندوق املاک بیشترین درصد نقدینگی تجمیع شده را به خرید، اجاره دادن و یا اجاره کردن ملک با هدف اجاره دادن اختصاص می‌دهد. اموال باقی‌مانده نیز به خرید واحدهای صندوق درامد ثابت، گواهی سپرده بانکی، اوراق رهنی و... اختصاص می‌یابد. صندوق‌های املاک جایگزین مناسبی برای خرید فیزیکی یا روش‌هایی مانند خرید متری و پیش ‌خرید اقساطی باشند.

کدام صندوق قابل معامله در بورس گزینه بهتری است؟

در صندوق درآمد ثابت، بیش از ۹۰ درصد دارایی صندوق در ابزار مالی درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی و… سرمایه‌گذاری شده و به همین دلیل ریسک پایین‌تری نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری دیگر دارد. در صندوق‌های سهامی ۷۰ تا ۹۰ درصد دارایی صندوق سرمایه‌ گذاری می‌شود. در این مدل از صندوق‌ها سود ماهانه‌ای به سهامداران پرداخت نمی‌شود بلکه مقدار سود از مقدار اختلاف قیمت خرید و فروش واحد به دست می‌آید.

صندوق‌های سهامی با ریسک سرمایه‌گذاری بالا، احتمال سود بیشتری نیز دارند. برای افرادی با ریسک‌پذیری بالا، صندوق‌های etf سهامی گزینه خوبی هستند. صندوق مختلط نیز در میان صندوق‌های سهامی و درآمد ثابت قرار می‌گیرند. در صندوق‌های مختلط، سود ماهیانه به سهامدار پرداخت نمی‌شود. برای سرمایه‌گذاری در طلا نیز، صندوق etf مبتنی بر طلا گزینه مناسبی است.

در صورتی که ریسک‌‌پذیری بالایی در سرمایه‌گذاری ندارید، صندوق‌های سرمایه گذاری etf درآمد ثابت، گزینه مناسبی برای شما هستند. صندوق‌های etf درآمد ثابت یاقوت و همای آگاه با حفظ سرمایه اصلی شما، سودی بالاتر از سود سپرده‌های بانکی برای شما به ارمغان می‌آورند. صندوق etf هستی بخش آگاه، یکی از صندوق‌های سهامی کارگزاری آگاه است که با نماد آگاس شناخته می‌شود. همچنین برای سرمایه ‌گذاری در طلا می‌توانید به صندوق زرین آگاه مراجعه کنید. این صندوق با نماد مثقال در بازار شناخته می‌شود.

مزایای صندوق‌ ETF

صندوق‌ ETF شامل مزایای زیر است:

• نقدشوندگی بالا

• برخورداری از سبد سهام

• هزینه و کارمزد پایین

• معاف از مالیات

• شفافیت

نحوه دریافت سود صندوق etf

نحوه دریافت سود از این صندوق به دو شکل انجام خواهد شد:

سود نقدی ثابت دوره‌ای

سود نقدی ثابت دوره‌ای، سود حاصل از تفاوت قیمت خرید و فروش واحدهای صندوق است. به عنوان مثال، صندوق درآمد ثابت همای آگاه به صورت ماهانه سود نقدی را پرداخت می‌کند، اما سود صندوق درآمد ثابت یاقوت و صندوق سهامی آگاه از تفاوت قیمت خرید و فروش بدست می‌آید.

پذیره نویسی etf

برای شرکت در پذیره‌ نویسی صندوق‌های etf نیاز است که یک کد بورسی داشته باشید. در اطلاعیه پذیره ‌نویسی هر صندوق، محدوده مجاز و حداقل و حداکثر سرمایه‌گذاری تعیین شده است. شما می‌توانید در محدوده تعیین شده به خرید واحدهای صندوق بپردازید. پس از بازگشایی صندوق، می‌توانید به صورت عادی معاملات را انجام دهید.

سخن پایانی

سرمایه‌ گذاری در بورس از طریق خرید سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری امکان پذیر است. صندوق ETF یکی از پرطرفدارترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که به دلایل متعددی مورد توجه قرار می‌گیرد. سهامداران می‌توانند واحدهای صندوق ETF را مانند سهام شرکت‌های دیگر در بورس، از طریق سامانه‌های آنلاین خرید و فروش کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها