کد خبر: 633761
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۶ ۱۳:۵۵:۰۱
| |

خواص کود سولفات آمونیوم

نوع و مدل کود مورد استفاده برای بسیاری از گیاهان، درختان و محصولات زراعی مسئله‌ای حیاتی به شمار می‌رود.

خواص کود سولفات آمونیوم
کد خبر: 633761
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۶ ۱۳:۵۵:۰۱

زمانی که خاک زراعی هم دارای خواص اسیدیته باشد، اهمیت استفاده از کود مناسب و سازگار چندین برابر می‌شود. کود سولفات آمونیوم یکی از بهترین گزینه‌ها برای بسیاری از محصولات زراعی و یا گل و گیاهان به حساب می‌آید که با برخورداری از مواد مغذی و مفید موجب رشد بهتر محصولات و تأمین آن‌ها می‌شود.

این کود که نوعی نمک غیر آلی و مناسب برای گیاهان مختلف است، می‌تواند برای بسیاری از کشاورزان و باغداران کمک بزرگی باشد. تنها باید پیش از استفاده، با ویژگی‌ها و خواص کود سولفات آمونیوم آشنا شد و در نهایت با استفاده از آن، محصولات و گیاهان خود را بهبود بخشید. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم تا در این مطلب به بررسی خواص، ویژگی‌ها، موارد مصرف و نکات مهم آن به‌ویژه نحوه مصرف کود سولفات آمونیوم بپردازیم. در نتیجه اگر شما هم به استفاده از کود نیاز دارید یا تنها می‌خواهید با این کود پرکاربرد آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

سولفات آمونیوم چیست؟

سولفات آمونیوم نوعی نمک غیر آلی به شمار می‌رود که استفاده از آن به‌عنوان کود برای خاک‌های مختلف و به‌ویژه خاک‌های قلیایی ایران، می‌تواند مفید باشد. در واقع استفاده از این ماده به‌عنوان کود، اصلی‌ترین کاربرد و مصرف سولفات آمونیوم است که به دلیل برخورداری از مواد خاص کاربرد بسیاری دارد. به عبارتی می‌تواند موجب تنظیم pH خاک شود و به جذب بهتر سموم و پروتئین کمک کند.

این کود از جمله کودهای ازت یا نیتروژن‌دار است و البته در آن گوگرد هم وجود دارد که هر دو از مواد مهم برای رشد و بهبود وضعیت گیاهان یا محصولات زراعی هستند. سولفات آمونیوم که با نام‌های سولفات هیدروژن آمونیوم و یا دی آمونیوم سولفات هم شناخته می‌شود، دارای ۲۴ درصد سولفور و ۲۱ درصد نیتروژن یا ازت است. در نتیجه می‌تواند خواص و فواید بسیاری برای گل و گیاهان یا محصولات زراعی داشته باشد و از این رو خرید و مصرف آن برای کشاورزان ضروری است. به همین دلیل خواص کود سولفات آمونیوم را به‌صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

خواص کود سولفات آمونیوم

ترکیباتی نظیر ازت و گوگرد برای بسیاری از گیاهان ضروری است و به رفع کمبود نیتروژن آن‌ها کمک می‌کند. در نتیجه می‌تواند بسیاری از مشکلات درختان مثمر و غیر مثمر را برطرف کند. در مجموع خواص کود سولفات آمونیوم به این شرح هستند:

  1. اسیدیته خاک را تنظیم می‌کند.

  2. به جذب مواد مغذی کمک می‌کند.

  3. برای انواعی از خاک‌های قلیایی مناسب است.

  4. مواد مورد نیاز خاک و گیاه را تأمین می‌کند.

  5. موجب جذب بهتر سموم توسط خاک خواهد شد.

  6. نوعی کود ازت‌دار باکیفیت و پرکاربرد محسوب می‌شود.

  7. به ذرات رس می‌چسبد و در مقایسه با سایر کودها به‌راحتی شسته نمی‌شود یا از بین نمی‌رود.

  8. دارای گوگرد است و گوگرد ماده‌ای مناسب و ضروری برای رشد گیاه است.

  9. نسبت به بسیاری از سایر کودهای مصنوعی، ارزان‌تر و قیمت مناسب‌تر است.

  10. با تنظیم pH خاک موجب رشد بهتر گیاهان و محصولات زراعی می‌شود.

  11. محلول بودن در آب از دیگر خواص کود سولفات آمونیوم است.

  12. کشاورزان و باغداران می‌توانند به‌راحتی آن را با سایر کودهای دارای نیتروژن ترکیب کنند.

  13. با توجه به اینکه مصرف بیش از حد نیتروژن برای خاک و گیاه ضرر دارد، می‌توان گفت این کود از میزان متعادلی برخوردار است.

  14. گیاهان و محصولات زراعی را در برابر آفت و بیماری مقاوم‌تر از قبل می‌کند.

همچنین باید توجه داشت که استفاده از کود برای رشد و سلامت گیاه یا خاک تنها بخشی از کار است و قابلیت جذب آن توسط گیاه و خاک هم از اهمیت بالایی برخوردار است. از آنجایی که کود سولفات آمونیوم دارای مقادیری از گوگرد است، جذب ازت یا نیتروژن توسط گل و گیاه را بهبود می‌بخشد.

در نتیجه با توجه به خواص کود سولفات آمونیوم می‌توان گفت در مقایسه با سایر کودهای مشابه می‌تواند گزینه بهتری باشد. به همین دلیل در هنگام خرید باید به این مسئله توجه بسیاری داشت. البته این کود با داشتن قیمتی اقتصادی و به صرفه خرید را برای کشاورزان و باغداران آسان‌تر کرده است.

نحوه مصرف کود سولفات آمونیوم

از آنجایی که خواص کود آمونیوم سولفات به بسیاری از افراد کمک می‌کند تا به شکل بهتری از گیاهان و گل‌های خود نگهداری کنند و البته محصولات زراعی باکیفیت‌تری را هم برداشت کنند، اکثر کشاورزان به دنبال خرید این نوع کود هستند. در نتیجه به آشنایی با نحوه مصرف و استفاده از آن هم نیاز پیدا می‌کنند. در مجموع، نحوه مصرف کود سولفات آمونیوم به این شرح است:

  1. با توجه به شرایط و سن درخت به ازای هر سال سن تقریباً حدود ۲۰۰ گرم کود سولفات آمونیوم نیاز خواهید داشت.

  2. کود سولفات آمونیوم برای گوجه یا هر محصول دیگری را باید حدود دو الی سه بار در سال استفاده کنید و فروردین، خرداد و شهریور ماه زمان‌های مناسبی هستند.

  3. پیشنهاد می‌شود که در زمان کاشت محصول حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ گرم از این کود مفید را هم استفاده کنید.

  4. می‌توانید در فصل بهار و به‌ویژه فروردین یا خرداد ماه حدود یک کیلوگرم از این کود را برای هر درخت استفاده کنید.

  5. اگر قصد به‌کارگیری کود سولفات آمونیوم برای گلخانه را دارید، می‌توانید به ازای هر یک از گیاهان خود حدود ۱۵ کیلوگرم استفاده کنید.

  6. اگر می‌خواهید از این کود برای باغچه استفاده کنید، بهتر است به ازای هر متر مربع حدود ۲۵ گرم کود سولفات آمونیوم بریزید.

مانند بسیاری از کودهای رایج دیگر، اغلب افراد به دنبال آشنایی با نکات مهم و مضرات کود سولفات آمونیوم هستند. خوشبختانه اگر این کود به اندازه صحیح و کافی مصرف شود، ضرری نخواهد داشت. در مجموع دارای تأییدیه‌های لازم است. به عبارتی حتی بعضی از اشکال مواد اصلی آن، به‌صورت خوراکی هم مصرف می‌شوند و از این رو به‌عنوان کودی بی‌خطر و با اسم کود قند شناخته می‌شود. در نتیجه برای نگهداری هم نیازی به نگرانی نیست. درواقع نگهداری و مراقبت آسان را هم می‌توان از دیگر خواص کود سولفات آمونیوم دانست.

موارد مصرف کود سولفات آمونیوم

از آنجایی که کود سولفات آمونیوم دارای موادی مغذی و مفید برای هم خاک و هم گیاه است، موارد مصرف بسیاری دارد و برای انواعی از گیاهان و محصولات زراعی کاربرد خواهد داشت. در مجموع تعدادی از مهمترین موارد مصرف را می‌توان به این صورت زیر شرح داد:

  1. استفاده برای گوجه

  2. استفاده برای سیر و موسیر

  3. برای پرورش پیاز

  4. برای رشد و پروش میوه جات با تره بار

  5. استفاده برای بسیاری از سبزیجات

  6. کود سولفات آمونیوم برای غلات

  7. استفاده برای چای

  8. استفاده برای شالیزار و برنج

  9. مصرف در مزارع کلم و گل کلم

  10. استفاده برای گل آفتابگردان

در نهایت با توجه به اینکه این کود دارای مزایا و فواید بسیاری برای گیاهان است و در واقع خواص کود سولفات آمونیوم برای بسیاری از محصولات زراعی ضروری است، مصارف آن تنها به این ده مورد خلاصه نمی‌شود و برای انواعی از خاک‌های قلیایی و آهکی با محصولات یا گیاهان مختلف کاربرد فراوانی دارد. از این رو اگر شما هم به دنبال نوعی کود پرکاربرد برای محصولات کشاورزی هستید که ازت یا نیتروژن و مواد مغذی آن‌ها را به‌خوبی تأمین و جذب کند، می‌توانید خرید سولفات آمونیوم را در نظر بگیرید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها