کد خبر: 613020
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۵ ۱۷:۵۰:۳۹
| |

با جاهای دیدنی نزدیک هتل چمران شیراز آشنا شوید

هتل چمران شیراز، یکی از بهترین هتل‌های شیراز است که در محله‌ی زینبیه واقع شده است و به باغ ارم نزدیک است.

با جاهای دیدنی نزدیک هتل چمران شیراز آشنا شوید
کد خبر: 613020
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۵ ۱۷:۵۰:۳۹

 این هتل با طراحی مدرن و دکوراسیون شیک، امکاناتی را برای اقامت راحت و لذت‌بخش مهمانان خود فراهم کرده است. با رزرو هتل چمران شیراز از اتاق‌های بسیار خوبی بهره‌مند خواهید شد. اتاق‌های هتل چمران شیراز با دکوراسیون مدرن و تجهیزات کامل، به مهمانان امکان اقامت راحت و لذت‌بخش را می‌دهند. همچنین در این هتل، رستوران با منوی متنوع، کافی‌شاپ، استخر، سالن ورزشی و سونا نیز وجود دارد. با اقامت در هتل چمران شیراز، می‌توانید علاوه بر بازدید از باغ ارم، از دیدن دیگر جاذبه‌های گردشگری شیراز نیز لذت ببرید. ما در ادامه به این جاذبه‌ها می‌پردازیم.

باغ ارم

باغ ارم از جاهای دیدنی نزدیک هتل چمران شیراز بوده که نمونه‌ای از یک باغ-کوشک به حساب می‌آید. این باغ توسط درختان مرکبات و خیابان طویلی با سروهای بلندی که در طرفینش قرار دارند، شناخته می‌شود. هسته مرکزی این باغ را کوشک اصلی عهد قاجار تشکیل داده‌است؛ سرونازهای بلند و کهن، زیبایی این باغ را دوچندان کرده‌اند. باغ ارم شیراز دارای مساحتی بالغ بر ۱۱۰,۳۸۰ متر مربع است که در ۱۴ آبان سال ۱۳۵۳ ثبت ملی گشت.

 تاریخ ساخت این باغ به دوره سلجوقی برمی‌گردد؛ چراکه در آن روزگار، اتابک قراچه که حکمران فارس بود، به ساخت باغ تخت و تعدادی باغ دیگر در شیراز اقدام نمود. احتمال دارد این باغ هم به درخواست این شخص ساخته شده باشد. در دوران آل اینجو و آل مظفر و گورکانیان باغ ارم وجود داشته است؛ هرچند اطلاعاتی از این بابت وجود ندارد.

باغ ارم از جاهای دیدنی نزدیک هتل چمران شیراز، در حال حاضر در اختیار دانشگاه شیراز قرار دارد. اغلب درختانی نظیر نارنج و سرو در این باغ وجود دارند. در سی وپنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو باغ ارم شیراز در تاریخ ۶ تیرماه ۱۳۹۰، در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

باغ عفیف آباد شیراز

«باغ عفیف‌ آباد» یا «باغ گلشن» را می‌توان از باغ‌های تاریخی و جاهای دیدنی نزدیک هتل چمران شیراز به شمار آورد. در این باغ ویژگی‌های معماری چندین دوره (هخامنشی، ساسانی و قاجاریه) وجود دارد. در ۱۰ خرداد ۱۳۵۱ این باغ با شماره ۹۱۳ ثبت ملی شد. باتوجه به اینکه در باغ زیبای عفیف آباد یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های نظامی خاورمیانه قرار دارد، رنگ و بویی کاملا نظامی به خود گرفته است. شما در گوشه و کنار آن انواع ادوات نظامی و همچنین تانک و توپ‌های بسیار قدیمی را می‌توانید مشاهده کنید.

باغ عفیف آباد از جاهای دیدنی نزدیک هتل چمران شیراز است که در انتهای خیابان عفیف آباد، نزدیک به خیابان ستارخان واقع شده است. برای دسترسی به باغ عفیف آباد از خودروی شخصی یا وسایل حمل‌و‌نقل عمومی می‌توانید استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو موجود، ایستگاه چهارراه زرگری (مطهری) و ایستگاه آوینی هستند که می‌توانید با پیاده شدن در این ایستگاه‌ها خود را به باغ عفیف آباد با تاکسی‌ برسانید. همچنین در بلوار استقلال اتوبوس‌هایی تردد می‌کنند، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. باید در یکی از ایستگاه‌های زرهی در بلوار استقلال پیاده شوید تا با اندکی پیاده‌روی به مقصد برسید.

باغ عفیف آباد شیراز

پارک آزادی

پارک آزادی شیراز که آن را با نام بوستان شهر نیز می‌شناسند، یکی از جاهای دیدنی نزدیک هتل چمران شیراز بوده که تاریخ افتتاحیه‌اش به دهه پنجاه مربوط می‌شود. در این بوستان بزرگ، با آن وسعت زیادش امکانات گوناگونی نظیر لانه پرندگان، زمین بازی کودکان، سالن نمایش و تئاتر، اتاق فرار، کتابخانه، سینمای سه‌بعدی، دریاچه مصنوعی، مسیر مناسب دوچرخه‌سواری، کافه و فست‌فود وجود دارد.

پارک آزادی اولین پارکی به شمار می‌آید که درخت افرا در آن کاشته شد. علاوه‌بر درخت افرا، برگ بو، چنار، ارغوان، کاج و نخل، نارون، توت از درختان دیگری می‌باشند که در خاک این بوستان بذرپاشی شدند.

یک سینمای تابستانه با ظرفیت 54 نفر در همان اوایل ساخت پارک، در آن احداث شد که تا بعد از جنگ هم پابرجا ماند. علاوه‌بر سینما، این پارک شهربازی هیجان‌انگیزی نیز دارد که تا سال 98 محل خاطره‌سازی نسل‌های گوناگون شیرازی‌ها به شمار می‌آمد. باتوجه به فرسودگی دستگاه‌های این شهربازی، این شهربازی درحال‌حاضر فعالیتی ندارد.

ارگ کریم‌خانی

ارگ کریمخانی یا زندان کریم خان از جاهای دیدنی نزدیک هتل چمران شیراز است. این بنای خاص و بی‌نظیر را کریمخان زند که به وکیل الرعایا معروف است، در سال ۱۱۸۰ هجری قمری بنا نمود. او پس از به قدرت رسیدن و انتخاب شیراز برای مقر فرمانروایی خود، تصمیم گرفت همچون میدان نقش جهان اصفهان، میدانی بزرگ در شمال شیراز قدیم بسازد. این میدان پیشتر توپخانه نام داشت که در ضلع شمال آن دیوانخانه کریمخان بوده است. در ضلع شرقی میدان بازار وکیل و تعدادی کاروان‌سرا قرار داشت. در جنوب میدان حمام و مسجد وکیل، در جنوب غربی آن نیز باغ و در غرب میدان ارگ و اندرونی وجود داشت.

ارگ کریمخانی , ایران | آفتاب تراول

حمام وکیل

اگر در هتل های شیراز اقامت کردید حتما به حمام وکیل سر بزنید. حمام وکیل از جاهای دیدنی نزدیک هتل چمران شیراز به حساب می‌آید. این حمام که اثری تاریخی است، به دوره زندیه تعلق دارد. این حمام با شماره ۹۱۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت گشته است. این حمام که با نمونه‌های بی‌نظیری از آهک‌بری و نگارگری همه نگاه‌ها را به خود جذب می‌کند، امروزه به‌عنوان‌ موزه مردم‌شناسی شناخته می‌شود. شما با ورود به آن از نحوه پوشش، آداب و رسوم و فرهنگ مردم کهن شیراز اطلاعات بیشتری کسب خواهید نمود.

 پیشتر حمام‌ وکیل صرفا مکانی نبود که تنها برای شست‌و‌شوی کاربرد داشته باشد؛ بلکه برای دورهمی‌ها و مراسم گوناگون نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت. این قضیه به کمک مجسمه‌های خاص به زیبایی احیا گشته است. علاوه بر مشاهده مجسمه‌های گوناگون با لباس‌های سنتی، از شنیدن آهنگ‌های گوش‌نواز محلی نیز در این حمام لذت می‌برید.

حرم حضرت شاهچراغ

در میان جاذبه‌هایی که شیراز دارد، حرم حضرت شاهچراغ (ع) همچون ستاره‌ای پرفروغ می‌درخشد. همانطور که می‌دانید حضرت شاهچراغ (ع)، برادر امام رضا (ع) و فرزند ارشد امام موسی کاظم (ع) هستند. آرامگاه آن حضرت به‌عنوان بزرگ‌ترین زیارتگاه مذهبی شیراز و همچنین از جاهای دیدنی نزدیک هتل چمران شیراز به حساب می‌آید. علاوه بر معماری حیرت‌انگیز این زیارتگاه، با داشتن تزیینات بی‌نظیری از کاشی‌کاری و آینه‌کاری، شاهکار فوق‌العاده‌اش را پیش روی توریست‌ها و زائران قرار می‌دهد. به‌طوری که اکثر گردشگران ایرانی و خارجی از آن به‌عنوان یکی از زیباترین مساجد و آرامگاه‌های ایران یاد می‌کنند.

در سال ۱۳۲۱ آرامگاه حضرت شاهچراغ (ع) در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. این آرامگاه از جمله مقاصد مذهبی و جاذبه‌های دیدنی استان فارس به شمار می‌آید که جایگاه ویژه‌ای بین ایرانی‌ها داراست. در گذشته حرم‌های احمدی و محمدی (ع) دارای صحن مستقلی بودند و از راه بازار بین‌الحرمین به یکدیگر متصل می‌شدند. صحن مطهر در طرح توسعه آستان مقدس، بزرگ‌تر شد و امروزه هر دو مرقد در یک صحن قرار دارند.

شاهچراغ شیراز کیست | معرفی جامع + عکس و آدرس دقیق - کجارو

جمع‌بندی

شیراز شهری با تاریخ و فرهنگ غنی است و دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به باغ ارم، پاسارگاد، مسجد نصیرالملک، مسجد وکیل، آرامگاه حافظ و سعدی، بارگاه شاهچراغ و... اشاره کرد. همچنین شیراز دارای آب و هوای معتدل و فصول گردشگری متنوعی است که باعث می‌شود سفر به این شهر در هر فصلی لذت بخش باشد. به علاوه، در شیراز می‌توانید از فرهنگ و آداب و رسوم محلی آگاهی پیدا کنید و از غذاهای متنوع و خوشمزه‌ی این شهر لذت ببرید. به همین دلیل، سفر به شیراز یک تجربه‌ی بی‌نظیر و خاطره‌بخش خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها