کد خبر: 610670
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۲ ۱۹:۲۸:۲۷
| |

درجه فشار پمپ آب خانگی روی چند باید تنظیم باشد؟

امروزه مشکل کم بودن فشار آب ساختمان ها چالشی است که اکثر مردم به خصوص ساکنین ساختمان های چند طبقه و آپارتمان ها با آن مواجه هستند.

درجه فشار پمپ آب خانگی روی چند باید تنظیم باشد؟
کد خبر: 610670
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۲ ۱۹:۲۸:۲۷

برای جبران افت فشار آب استفاده از پمپ آب خانگی رایج شده است که این اتفاق در انواع پمپ آب خانگی حتی بعد  خرید انواع پمپ آب پنتاکس نیز لازم است. درجه فشار پمپ آب خانگی که با استفاده از انواع گیج فشار مخصوص پمپ آب اندازه گیری میشود، بایستی در یک محدوده مشخص و استاندارد تنظیم شود، به همین منظور در این مقاله قصد داریم به اینکه درجه فشار پمپ آب خانگی روی چند باید باشد بپردازیم پس با لینک سایت نویسنده همراه باشید.

فشار آب شهری  برای چه ساختمانهایی مناسب است؟

آب شهری از منابع مختلف تامین می شود از جمله سدها، رودخانه ها، دریاچه ها، منابع زیرزمینی، چشمه و ...

بعد از فرآیند تصفیه آب از این منابع، آب جمع آوری شده توسط سیستم انتقال و شبکه توزیع آب به مناطق مختلف شهری منتقل می شود. فشار آب شهری که به خیابان ها، کوچه ها و در انتها به ساختمان ها قبل از کنتور آب می رسد، حدود 2 بار است که برای جابجایی آب تا ارتفاع 20 متری برای غلبه بر گرانش کافی است. این فشار برای ساختمان تا 2 طبقه مناسب است.

اما برای ساختمان های 3 طبقه به بالا فشار 2 بار کم بوده و فشار آب به واحدها نمی رسد. بدین منظور 3 راه برای جبران کمبود فشار آب وجود دارد:

  • نصب پمپ آب بعد از کنتور آب
  • نصب پمپ آب داخل واحدها
  • نصب مخزن ذخیره آب در پشت بام

در صورت استفاده از روش اول یعنی نصب پمپ بعد کنتور لازم است فشار پمپ تنظیم شود.

فشار پمپ آب روی چند باید تنظیم شود؟

همانطور که ذکر شد حداقل فشار لازم جهت آبرسانی در ساختمان های تا 2 طبقه 2 بار است و با افزایش تعداد طبقات لازم است تا فشار تنظیمی پمپ نیز افزایش یابد. خروجی آب مانند شیرآلات و شیردوشی تا فشار 5 الی 6 بار را می توانند تحمل کنند.

فشار پمپ آب بطور معمول در محدوده 2 الی 6 بار تنظیم می شود بطوریکه در صورت کمتر از فشار 2 بار، دستور روشن شدن پمپ توسط ست کنترل یا کلید اتومات داده می شود و در صورتی که فشار بیشتر از 6 بار شود، دستور خاموش شدن پمپ از طریق مدار فرمان داده می شود.

تنظیم با استفاده از ست کنترل

معمولا در ساختمان های 3 الی 4 طبقه از ست کنترل جهت کنترل روشن و خاموش شدن پمپ استفاده می شود. در صورت نصب ست کنترل همراه با پمپ جهت کنترل روشن و خاموش شدن پمپ، با هر بار بازشدن شیر آب، پمپ آب نیز روشن می شود و درصورتی که تعداد ساکنین ساختمان زیاد باشد و استفاده از آب مصرفی بالا باشد، روشن و خاموش شدن مکرر پمپ می تواند به پمپ آسیب وارد کند. به همین منظور از ست کنترل در ساختمان های با تعداد طبقات تا 4 طبقه استفاده می شود.

ست کنترل در دو نوع ساده و با پیچ تنظیم موجود است. نوع ساده که قابلیت تنظیم فشار را ندارد و فقط برای فشار ثابتی به کار می رود و نوع قابل تنظیم که می تواند میزان روشن و خاموش شدن و درنتیجه فشار خروجی پمپ را در مقادیر مختلف تنظیم کند.

2

ست کنترل قابل تنظیم

تنظیم با استفاده از کلید اتومات

در صورتی که تعداد واحدها زیاد باشد به جای ست کنترل از کلید اتومات همراه با منبع انبساط و پنج راهی استفاده می شود. کلید اتومات یا پرشر سوئیچ دارای دو پیچ تنظیم است؛ یکی کوچک و یکی بزرگ. از پیچ بزرگتر برای تنظیم فشار روشن شدن یا استارت استفاده می شود که در صورت گردش ساعتگرد آن بسته به نوع کلید اتومات 1 الی 2 بار فشار افزایش و در صورت گردش غیر ساعتگرد 1 الی 2 بار فشار کاهش می یابد. پیچ کوچکتر نیز جهت کم و زیاد کردن فشار مینیمم و ماکزیمم به کار می رود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها