کد خبر: 603819
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۵ ۱۲:۵۸:۵۱
| |

چگونه بفهمیم باتری یو پی اس نیاز به تعویض دارد؟

باتری های یو پی اس می توانند جریان الکتریکی مورد نیاز سرورهای کامپیوتر، دستگاههای روشنایی، دستگاه های الکترونیکی و انواع لوازم خانگی را تامین کنند.

چگونه بفهمیم باتری یو پی اس نیاز به تعویض دارد؟
کد خبر: 603819
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۵ ۱۲:۵۸:۵۱

منبع تغذیه بدون وقفه یا یو پی اس یکی از مهم ترین دستگاه هایی است که لازم در محیط کار مجموعه های مختلف نصب شود.

یک باتری یو پی اس در زمان قطع برق برای مدت کوتاهی برق را تامین می کند تا دستگاه برق پشتیبان به شبکه متصل شود. این به شما زمان می‌دهد تا اسناد را ذخیره کنید، رایانه‌ها را خاموش کنید و از دستگاه‌هایتان در برابر آسیب محافظت کنید.

باتری های یو پی اس می توانند جریان الکتریکی مورد نیاز سرورهای کامپیوتر، دستگاههای روشنایی، دستگاه های الکترونیکی و انواع لوازم خانگی را تامین کنند.

باتری های موجود در دستگاه UPS نیز معمولا از نوع باتری های اسید سرب تنظیم شده (باطری VRLA) هستند. این باتری ها نیاز به فرآیندهای پیچیده و هزینه برای نگهداری یا تعمیر ندارند، اساسا این باتری ها غیر قابل تعمیر هستند.

برای محافظت از وسایل برقی خود در برابر نوسانات برق، باید مطمئن شوید که باتری های یو پی اس در وضعیت خوبی قرار دارند.

نکات مهم افزایش عمر باطری UPS

مکان قرار دادن دستگاه یو پی اس

یو پی اس شما باید در مکانی با دمای بیش از 77 درجه فارنهایت (25 درجه سانتیگراد) نگهداری شود. هر 8 درجه سانتیگراد افزایش دما ممکن است عمر باتری شما را به نصف کاهش دهد.

حداقل 2 اینچ فضا در هر طرف دستگاه برای جریان هوای مناسب بگذارید. دستگاه یو پی اس خود را نزدیک پنجره های باز یا مناطق پر رطوبت قرار ندهید.

باتری های جایگزین داشته باشید

خرید باتری های جایگزین ایده خوبی است، اما از نگهداری باتری های یدکی خود برای مدت طولانی خودداری کنید. باتری های تازه خریداری شده تا 12 ماه قابل نگهداری هستند.

باتری هایی که برای مدت طولانی نگهداری می شوند، طول عمر کمتری خواهند داشت، چرا که هر باتری فارغ از مواد شیمیایی که در آن به کار رفته، در فرآیندی به تدریج ظرفیت خود را به صورت خود به خودی از دست خواهد داد.

از دست دادن ظرفیت یک باطری UPS ممکن است در عرض 18-30 ماه رخ دهد. برای به حداکثر رساندن طول عمر باتری های یدکی، آنها را در مکانی با دمای خنک 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد) یا کمتر نگه دارید.

کالیبراسیون باطری های یو پی اس

انجام کالیبراسیون، نیز عمر باتری های UPS شما را افزایش می دهد. انجام این عمل یک یا دو بار در سال برای حفظ سلامت باتری کافی است، زیرا کالیبراسیون بیش از حد می تواند عمر باتری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

بررسی منظم دوره ای

باتری‌هایی که کاملاً خالی شده‌اند باید ظرف 48 ساعت شارژ شوند تا از آسیب‌دیدگی جلوگیری شود. مراقب وضعیت شارژ باتری های خود باشید، زیرا تخلیه بیش از حد و شارژ بیش از حد؛ مانند حالت چرخه هفتگی باتری، می تواند باعث کاهش عمر باتری شود.

توجه داشته باشید رایج ترین دلیل کاهش عمر باطری های یو پی اس، رها شدن آنها بدون شارژ یا با درصد شارژ بسیار پایین است.

مقاومت داخلی باتری در نهایت به دلیل خوردگی افزایش می یابد. اگر افزایش به 30 درصد رسید بهتر است باتری خود را تعویض کنید. همچنین می توانید مقاومت داخلی را با وصل کردن دستگاه سنجش ولتاژ به باتری اندازه گیری کنید.

از وسایل کم مصرف استفاده کنید

دستگاه های کم مصرف عمر سیستم UPS شما را افزایش می دهند. لامپ های معمولی سطح روشنایی مشابهی را در مقایسه با لامپ های CFL ارائه می دهند، اما 75 درصد انرژی بیشتری مصرف می کنند.

چراغ های ال ای دی کارایی بیشتری دارند زیرا انرژی کمتری مصرف می کنند و عمر بیشتری دارند.

همچنین از سیم کشی با کیفیت خوب برای جلوگیری از مقاومت بالا و افزایش بار در دستگاه یو پی اس خود استفاده کنید.

دستگاه هایی با مصرف برق کم دمای یو پی اس شما را تحت کنترل نگه می دارند و در نتیجه طول عمر دستگاه شما را افزایش می دهند.

زمان تعویض باطری UPS

هنگامی که باتری شما شروع به نمایش هر یک از سیگنال های هشدار می کند، وقت آن رسیده که بررسی کنید، آیا باطری یو پی اس شما نیاز به تعویض دارد یا خیر. چند روش بررسی ساده وجود دارد که می توانید خودتان نیز آنها را انجام دهید.

بررسی ظاهر باطری ها

در برخی موارد، ممکن است بتوانید به سادگی با نگاه کردن به باتری متوجه شوید که آیا باتری نیاز به تعویض دارد یا خیر. اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، تقریباً به طور قطع نشان می دهد که باتری شما نیاز به تعویض فوری دارد:

  • ترمینال های خراب
  • برآمدگی در بدنه
  • ترک در پلاستیک
  • نشت بیش از حد مواد داخل باتری
  • هرگونه تغییر رنگ

این تغییرات در ظاهر فیزیکی باتری می تواند نشانه‌ی کوتاه شدن عمر باطری در نتیجه شارژ بیش از حد یا صرفاً عدم نگهداری صحیح باتری باشد. اگر باتری را بررسی کرده اید و هیچ یک از موارد بالا را پیدا نکردید، به مرحله بعدی بروید.

استفاده از دستگاه سنجش ولتاژ

اگر یک دستگاه چک کردن ولتاژ در دسترس دارید، آن را به باتری خود متصل کنید و ولتاژ نشان داده شده را با ولتاژی که باتری می‌تواند ارائه دهد مقایسه کنید.

اگر عدد نشان داده شده به میزان قابل توجهی با ظرفیت اسمی باطری فاصله داشته باشد، می توان هر یک از حالات زیر را در نظر گرفت:

  • باتری شما یک اتصال کوتاه را تجربه کرده
  • باتری شما دارای سلول مرده است
  • باتری شما سولفاته شده است

باتری‌های سولفاته معمولاً نمی‌توانند به شارژ کامل برسند و به مراتب سریع‌تر از باتری سالم تخلیه می‌شوند. هر یک از حالات فوق نیاز به تعویض باتری دارد.

منبع: پویان باطری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها