کد خبر: 600035
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۱ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

جا‌های دیدنی مشهد نزدیک حرم

در صورتی که قصد سفر به مشهد مقدس را دارید نیاز است تا از جا‌های دیدنی مشهد نزدیک حرم اطلاعات کافی داشته باشید.

جا‌های دیدنی مشهد نزدیک حرم
کد خبر: 600035
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۱ ۰۹:۰۰:۰۰

 می‌توانید پس از زیارت علی بن موسی الرضا، از جا‌های دیدنی که در اطراف حرم قرار دارد دیدن کنید اما باید این جاذبه‌های گردشگری را بشناسید. از مهم‌ترین جا‌های دیدنی مشهد نزدیک حرم می‌توان به مسجد گوهرشاد و آرامگاه نادرشاه افشار اشاره کرد. علاوه بر این، بازار رضای مشهد نیز به عنوان یک مرکز خرید بسیار محبوب در مشهد شناخته می‌شود.

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد یکی از مساجد بسیار محبوب در شهر مشهد است که در جنوب حرم مطهر رضوی قرار گرفته است. این مسجد به دستور گوهرشاد همسر شاهرخ در کنار حرم مطهر امام رضا ساخته شد و در حال حاضر یکی از پر بازدید‌ترین و شلوغ‌ترین مساجد ایران محسوب می‌شود. یکی از دلایل محبوبیت و معروفیت مسجد گوهرشاد، معماری و کاشیکاری‌های آن است. اگر با لحظه آخر تور مشهد سفر کرده باشید، موفق به بازدید از این مکان بی‌نظیر خواهید شد. در مشهد شاهد بنا‌های تاریخی زیادی هستیم، اما مسجد گوهرشاد به دلیل موقعیت قرارگیری و نزدیکی آن به حرم یکی از جا‌های دیدنی معروف این شهر به شمار می‌آید.

2

آرامگاه نادرشاه افشار

آرامگاه نادرشاه افشار یادبود نادرشاه است که در شهر مشهد قرار دارد. در اواخر عهد قاجار در یکی از مقبره های ویران شده ی نادری، آرامگاه جدیدی احداث شد و استخوان‌های او از تهران به این مقبره انتقال یافت. این آرامگاه کوچک در سال ۱۱۴۵ در کنار چهار باغ شاهی و در روبه‌روی حرم امام رضا ساخته شد. نکته حائز اهمیت این است که در آن زمان این مقبره از خشت و گل بود. این بنا در محل فعلی آرامگاه قرار دارد اما پس از مدتی انجمن آثار ملی ایران تصمیم گرفت تا در سال ۱۳۳۵ آرامگاهی مناسب در همان مقبره قوام السلطنه احداث نماید. روند احداث آرامگاه جدید در سال ۱۳۳۶ آغاز شد و در سال ۱۳۴۲ به اتمام رسید. یکی از مهم‌ترین جا‌های دیدنی مشهد نزدیک حرم که در زمستان بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، آرامگاه نادر شاه افشار است.

بازار رضا مشهد

بسیاری از افراد که به مشهد مقدس سفر می‌کنند تمایل زیادی به خرید کردن از بازار رضا دارند. این بازار یکی از بازار‌های بزرگ و قدیمی به شمار می‌آید که در فاصله بسیار کمی از حرم مطهر امام رضا قرار گرفته است. در واقع یکی از شلوغ‌ترین و پر بازدید‌ترین بازار‌های سنتی کشور ایران نیز شناخته می‌شود. این بازار دارای یک معماری زیبا و سنتی است که فروشگاه‌های زیادی در آن مشغول به عرضه سوغات و صنایع دستی شهر مشهد هستند. این بازار در دو طبقه همکف و فوقانی با طول ۱۶۰ متر و عرض ۳۳ متر تأسیس شده است. علاوه بر این، بازار رضا دارای ۱۷۱۱ واحد تجاری بوده و امکاناتی نظیر تأسیسات، انتظامات، اطلاعات، نمازخانه و سرویس بهداشتی در آن وجود دارد.

در طبقه دوم این بازار می‌توانید کارگاه‌های کوچک صنایع دستی را ببینید و در این طبقه شاهد طلاکاری، فیروزه تراشی و گلدوزی خواهید بود. برای سهولت دسترسی به طبقات فوقانی از ۶ سیستم پله برقی در قسمت داخلی استفاده شده است. زمانی که به این بازار مراجعه می‌کنید می‌توانید انواع محصولات با کیفیت مانند انگشتر فیروزه و انواع عقیق را مشاهده نمایید. همچنین محصولات دیگری مانند زعفران، نبات مهر و سجاده نیز در این قسمت وجود دارند. بازار رضا به علت نزدیکی به حرم مطهر رضوی، بسیار مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.

3

پارک وکیل آباد مشهد

یکی دیگر از جاذبه‌های بی‌نظیر مشهد پارک وکیل است. در صورتی که به مشهد سفر کردید، می‌توانید در میان چمنزار‌های سرسبز خاطراتی بسیار خوبی را داشته باشید. پیشنهاد می‌شود تا در زمان مسافرت حتماً به پارک وکیل مراجعه کنید. این پارک به عنوان یکی از تفرجگاه‌های قدیمی و زیبای مشهد به شمار می‌آید که در قسمت جنوب غربی و در انتهای بلوار وکیل آباد قرار دارد. در زمان‌های گذشته به این پارک جنگلی باغ وکیل آباد یا میر طراز نیز می‌گفتند. این باغ در سال ۱۳۴۸ توسط حسین آقای ملک که به عنوان مالک شناخته می‌شد، به طور کامل وقف استفاده عموم مردم شد. باغ وحش وکیل آباد به عنوان تنها باغ وحش مشهد شناخته می‌شود که در کنار پارک جنگلی وکیل آباد واقع شده است. شما می‌توانید در زمان بازدید از پارک وکیل آباد به باغ وحش نیز سری بزنید.

رستوران پسران کریم

یکی از بهترین رستوران‌هایی که در مشهد وجود دارد و اغلب مسافران لحظه آخر تور مشهد از آن استقبال می‌کنند، رستوران پسران کریم است. این رستوران در سال ۱۳۵۹ در خیابان طالقانی افتتاح گشت و پس از سال‌ها فعالیت سرانجام در سال ۱۳۷۶ به بلوار خیام ۲۳ انتقال پیدا کرد. در حال حاضر شعبات زیادی از رستوران پسران کریم در مشهد وجود دارد. نکته مهم و حائز اهمیت در رابطه با رستوران پسران کریم وجود دارد این است که نام این رستوران به دلیل یاد و خاطره بنیانگذار آن، مرحوم کریم قاسم‌زاده حاتمی، انتخاب شده است. این شخص حدود ۵۶ سال به عنوان مدیریت رستوران مشغول به کار بود و در این مجموعه از بهترین و سالم‌ترین مواد غذایی استفاده می‌کرد.

علاوه بر این، کنترل دائمی بر بهداشت مواد غذایی انجام می‌شود تا غذا به صورت کاملاً بهداشتی و بسیار با کیفیت به دست مصرف‌کنندگان برسد. فضای آماده‌سازی و انبار مواد غذایی در این رستوران به صورت کاملاً بهداشتی طراحی شده است؛ به طوری که حدود ۶۵ درصد از کل زیربنای رستوران به فضای آماده‌سازی و انبار مواد غذایی اختصاص دارد. این مجموعه تمام تلاش خود را کرده است تا خدمات مناسبی را در اختیار گردشگران و مسافران قرار دهد. به همین دلیل اگر با مجموعه‌ لحظه آخر تور مشهد را انتخاب کنید، می‌توانید از رستوران معروف پسران کریم استفاده نمایید.

مدرسه پریزاد

یکی دیگر از جا‌های دیدنی مشهد نزدیک حرم مدرسه پریزاد است. زمانی که گوهرشاد اقدام به ساخت مسجد در حرم کرد، ندیمه او به نام پریزاد در مجاورت مسجد اقدام به ساخت یک مدرسه نمود. در حال حاضر این مدرسه تحت عنوان مدرسه پریزاد شناخته می‌شود. مسجد و مدرسه در یک زمان احداث شدند و قدمت هر دو به دوران تیموری باز می‌گردد. این مدرسه از چهار ایوان تشکیل می‌شود که به واسطه غرفه‌ها و حجره‌ها به شکل کاملاً زیبایی تزیین شده است. بر روی دیوار‌های مدرسه نقوش اسلیمی را می‌بینید که حال و هوای آن را روحانی و آسمانی کرده است.

4

مقبره شیخ بهایی

در صورتی که به مشهد سفر کردید می‌توانید خود را به صحن امام برسانید و از آن به سمت صحن آزادی حرکت کنید. در میان این دو صحن مکانی تحت عنوان آرامگاه شیخ بهایی وجود دارد. ایشان یکی از تأثیرگذار‌ترین افراد در ایران زمین بوده است. شیخ بهایی تأثیر بسیار زیادی در رونق و بهبود فرهنگ و سیاست دوران صفوی داشته است. علاوه بر این، به عنوان یک حکیم شناخته می‌شود و نوشته‌ها و تألیف‌های زیادی را از خود به جای گذاشته است. در حال حاضر آرامگاه شیخ بهایی در کنار حرم مطهر امام رضا است.

کلام پایانی

جا‌های دیدنی مشهد نزدیک حرم بسیار زیاد است؛ بنابراین اگر به مشهد مسافرت داشته باشید می‌توانید علاوه بر زیارت اقدام به بازدید از این مکان‌های شگفت‌انگیز کنید. از مهم‌ترین جا‌های دیدنی مشهد می‌توان به موزه آستان قدس رضوی و بازار رضای مشهد اشاره کرد. علاوه بر این، مسجد ۷۲ تن یکی دیگر از مساجد تاریخی به شمار می‌آید که در نزدیکی حرم قرار گرفته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها