کد خبر: 593788
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۷ ۱۲:۵۴:۰۱
| |

10 دلیل برای نخوردن زیاد مسکن هنگام دندان درد

خوددرمانی در هنگام درد، بیشتر از آنچه تصور می کنیم انجام می شود.

10 دلیل برای نخوردن زیاد مسکن هنگام دندان درد
کد خبر: 593788
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۷ ۱۲:۵۴:۰۱

 تصور کنید درد خفیف یا سرماخوردگی دارید. شما تمایل دارید داروهایی که خودتان میشناسید را مصرف کنید اما متأسفانه دندان درد از مواردی است که به خوددرمانی پاسخ نمی­دهد.

هر گونه مشکل دندانی باعث ایجاد درد در شما می شود. خوددرمانی هایی که فقط با مصرف مسکن دندان درد انجام می­شود، ممکن است نادرست باشد. در این شرایط چون زمینه درد مشخص نشده است، در نتیجه مصرف مسکن ها بی اثر خواهد بود.

از عوارض مسکن زیاد خوردن یا داروهای نادرست علاوه بر آسیب رساندن به بدن، این است که باعث "مقاومت آنتی بیوتیکی" می شود که به کل سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند.

در این مطلب درمورد علل دندان درد، به طور کلی از عوارض مسکن برای دندان درد نیز صحبت می­کنیم و توضیح می دهیم چرا خوددرمانی توصیه نمی شود.

2

علل دندان درد و عوارض مسکن برای دندان درد

1. عفونت دندان

عفونت دندان، شایع ترین علت دندان درد است. عفونت دندان علاوه بر ایجاد دندان درد، اغلب منجر به تورم دهان یا بوی بد دهان می شود. این نوع دندان درد به داروهای متعددی از جمله آنتی بیوتیک نیاز دارد به همین دلیل مصرف داروهای مسکن دندان درد کمکی نمی کند و درد پس از پایان اثر مسکن عود می کند. آنتی بیوتیک برای عفونت دندان از یک نوع خاص نیست و بسته به نوع عفونت، مدت زمان وجود عفونت و با توجه به وجود تورم، آنتی بیوتیک مناسب تجویز می­شود.

نکته مهم در مورد دندان درد ناشی از عفونت دندان این است که درمان نهایی دندان نباید تا زمانی که عفونت فروکش کند، شروع شود. بنابراین اولین ملاقات با دندانپزشک شامل تجویز داروی مناسب است تا از عوارض مسکن زیاد خوردن جلوگیری شود.

2. عفونت لثه

عفونت لثه نیز می تواند باعث دندان درد شود. بیماری لثه ممکن است ابتدا به صورت خونریزی لثه در حین مسواک زدن ظاهر شود و به سمت لق شدن دندان و در نهایت از دست دادن دندان پیشرفت کند.

داروهای مسکن دندان درد و آنتی بیوتیک ها بخشی از داروهای مورد نیاز برای درمان درد ناشی از عفونت لثه هستند. از آنجایی که باکتری هایی که باعث عفونت دندان و عفونت لثه می شوند توسط ارگانیسم های مختلفی ایجاد می شوند، آنتی بیوتیک های مورد استفاده برای هر عفونت متفاوت است. از عوارض مسکن زیاد خوردن، بی اثر شدن نتیجه آنتی بیوتیک ها خواهد بود.

3. دندان شکسته

دندان دردی که معمولاً در حین جویدن ایجاد می‌شود، ممکن است توسط دندان شکسته ناشی ایجاد شود. ناحیه شکسته شده دندان برعلائم و در نتیجه روند درمان تاثیر می گذارد.

اگر تاج (بخشی از دندان که در دهان دیده می شود) شکسته باشد، تشخیص و درمان ساده است. تشخیص شکستگی در ریشه دندان (بخشی از دندان که در استخوان فرو رفته است) ممکن است دشوار باشد. بسته به ناحیه شکسته شده، دندان شکسته نیاز به یک دوره درمانی خاص دارد.

3

4. دندان قروچه

دندان قروچه در شب یکی دیگر از دلایل دندان درد است. این عادت می تواند با سردرد خفیف، درد در صورت یا گردن درد هنگام بیدار شدن همراه باشد.

این نوع دندان درد ممکن است در موارد بسیار شدید نیاز به داروهای کاهش دهنده استرس داشته باشد اما نیازی به آنتی بیوتیک و مسکن دندان درد نخواهد داشت.

5. نامرتب بودن دندان عقل

دندان درد در ناحیه پشت دندان می تواند به دلیل نامرتب بودن دندان عقل باشد. برای جلوگیری از آسیب بیشتر توسط دندان عقل نامرتب، ارزیابی سریع و مناسب دندان بسیار مهم است.

بسته به سطح ناهماهنگی، گزینه های درمانی مختلفی ممکن است در دسترس باشد. می تواند یک داروی ساده همراه با حفظ بهداشت دهان و دندان در ناحیه آسیب دیده باشد یا برداشتن دندان عقل.

از عوارض مسکن زیاد خوردن در این مواقع، نادیده گرفتن تورم هایی است که در اطراف آخرین ناحیه دندان ایجاد می شود که این تورم ها می توانند به گلو و متعاقباً به قفسه سینه و قلب سرایت کنند.

6. رشد غیر طبیعی در استخوان یا ریشه دندان

رشد غیرطبیعی در استخوان یا ریشه دندان می­تواند باعث ایجاد درد شود که ممکن است بدخیم، پیش سرطانی یا یک نقص مادرزادی باشد.

این نوع دندان درد به دلیل عفونی نبودن با آنتی بیوتیک قابل درمان نیست. علاوه بر این، مسکن دندان درد برای کاهش این نوع درد بی فایده است و نادیده گرفتن این نوع درد می تواند خطرناک باشد.

7. نورولژی دندان

نورولژی، یک اختلال عصبی است که می­تواند باعث دندان درد باشد. این نوع درد با درد عفونت دندان بسیار متفاوت است. ممکن است محدود به یک دندان یا چند دندان باشد و یا به صورت نیز کشیده شود.

با یک مسکن، درد از بین نمی رود. دارو معمولاً به عنوان شکل اولیه درمان استفاده می شود. برای دوره صحیح درمان و بهبودی، تشخیص دقیق علت درد عصبی ضروری است.

8. حمله قلبی

هنگام حمله قلبی، ممکن است فرد درد فک یا دندان درد را نیز تجربه کند. معمولاً در سمت چپ فک تأثیر می گذارد، این نوع درد به طور ناگهانی و شدید ایجاد می شود.

هرگز سعی نکنید خوددرمانی کنید. فورا به پزشک مراجعه کرده و داروی مناسب دریافت کنید. عوارض مسکن زیاد خوردن در این مواقع ممکن است کشنده باشد.

4

9. عفونت طولانی مدت

درد متناوب دندان که معمولاً هنگام جویدن احساس می شود، می تواند ناشی از عفونت طولانی مدتی باشد که نادیده گرفته شده است. در این مواقع آنتی بیوتیک ها مورد نیاز هستند.

مشابه حمله قلبی که می تواند به صورت درد فک ظاهر شود، درد دندان نیز گاهی اوقات به شکل متفاوتی ظاهر می شود و درد نه تنها در دندان بلکه در جاهای دیگر نیز بروز می­کند.

10.  ترومای ناشی از انسداد

ترومای ناشی از انسداد نامی­ست برای گاز گرفتن ناگهانی چیزی سخت در حین جویدن؛ این درد زمانی اتفاق می افتد که هنگام جویدن چیزی نرم، چیزی سفت مانند سنگ گاز بگیرید. به جای استفاده از مسکن دندان درد، ارزیابی میزان آسیب به دندان برای تعیین درمان ضروری است.

برای دندان درد چه مسکنی بخوریم؟

ایبوپروفن

داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن در برابر دردهای ناشی از التهاب مانند پالپیت (احساس درد ضربان دار در داخل دندان) به خوبی عمل می­کنند.

استامینوفن

به منظور بهبود حداقلی درد، تا زمانی که بتوانید برای درمان به یک متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید، استامینوفن یکی دیگر از انواع مسکن‌های قابل دسترس است.

کدئین

داروهای مبتنی بر کدئین مانند کوکودامول که که حاوی استامینوفن نیز می باشد. دوز توصیه شده آن با استامینوفن متفاوت است.

سخن پایانی

به همان اندازه که پرهیز از خوددرمانی و استفاده بی رویه مسکن دندان درد مهم است. هر گونه تورم در اطراف دندان های جلویی فک بالا (ناحیه مستقیم زیر بینی) نیاز به توجه ویژه دارد. عوارض مسکن برای دندان درد ممکن است کشنده باشد زیرا وریدهای این ناحیه که با وریدهای مغز در تعامل هستند، ممکن است عفونت را به مغز منتقل کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها