کد خبر: 661396
|
۱۴۰۳/۰۳/۰۶ ۱۷:۱۵:۰۴
| |

ضیافتی برای سینماگران بزرگ دنیا | جشنواره کن به پایان رسید

نخل افتخاری جشنواره کن ۲۰۲۴ به کارگردان آمریکایی «جرج لوکاس» که برای سلسله فیلم های «جنگ ستاره ها» و «ایندیانا جونز» در جهان شناخته شده است ، برای یک عمر فعالیت در عرصه سینما اهدا شد. حاضرین در سالن دقایقی طولانی برای او دست زدند و ایستاده او را تشویق کردند.

ضیافتی برای سینماگران بزرگ دنیا | جشنواره کن به پایان رسید
کد خبر: 661396
|
۱۴۰۳/۰۳/۰۶ ۱۷:۱۵:۰۴

لادن موسوی  در سینما اعتماد نوشت: مراسم اختتامیه جشنواره کن ۲۰۲۴ در سالن لویی لومیر ، سالن اصلی کاخ جشنواره برگزار شد.

مجری این مراسم «کمیی کوتن» بازیگر و کمدین معروف فرانسوی بود که اجرای مراسم افتتاحیه را هم بر عهده داشت.  

«گرتا گرویک» کارگردان فیلم باربی که در سال ۲۰۲۳ سر و وصدای زیادی برپا کرد رییس هیئت داوران امسال بخش مسابقه اصلی جشنواره کن بود. او به همراه دیگر داوران، چهار زن و چهار مرد از چهره های برجسته سینمای جهان بر روی فرش قرمز جشنواره حاضر شدند. 

مدیر جشنواره کن «ایریس کنوبلاخ» و «تیری فرمو» مدیر اجرایی کن بر بالای پله های فرش قرمز کن از ستارگان سینمای جهان که در این مراسم شرکت می کنند استقبال کردند. عوامل فیلم هایی که جایزه می برند همیشه در مراسم اختتامیه شرکت می کنند. صبح روز اختتامیه از طرف جشنواره به عوامل فیلم های برنده تلفن زده و بدون این که بگویند چه جایزه ای را برنده شده اند، به آنها می گویند تا حتما در مراسم حاضر شوند. 

امسال عوامل فیلم های «ماده» به کارگردانی «کورالی فرجه» و فیلم «امیلیا پرز» به کارگردانی «جک ادیار» از کشور فرانسه،  «همه ما به عنوان نور تصور می کنیم» به کارگردانی «پایال کاپادیا» از کشور هند،  «دانه انجیر مقدس» به کارگردانی «محمد رسول اف» از ایران ، «انورا» به کارگردانی «شان بیکر» از کشور آمریکا از جمله کسانی بودند که بر روی فرش قرمز مراسم افتتاحیه حاضر شدند که به این معنی است که هر کدام یک یا چند جایزه امسال جشنواره را از آن خود خواهند کرد.

جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره کن ۲۰۲۴ به فیلم « مردی که نمی توانست ساکت بماند» به کارگردانی « نبوجسا لیسپچویک» از کشور کرواسی رسید.

جایزه دوربین طلایی ، که برای بهترین فیلم اول سینمایی اهدا می شود به « هالفدان اولمن توندل» برای فیلم « ارمان» رسید که در بخش نوعی نگاه شرکت داشت 

این جایزه، تنها جایزه مشترک در تمام بخش های جشنواره کن است.

جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن ۲۰۲۴ به « کورالی فرجه »برای فیلم « ماده » رسید.

جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن ۲۰۲۴ به تمام بازیگران زن فیلم « امیلیا پرز» اهدا شد. « کارلا سوفیا گاسکون» بازیگر ترانس ژانر فیلم از طرف همه این جایزه را قبول کرد.

جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن ۲۰۲۴ به « جسی پلمنز »برای فیلم « نوعی از مهربانی» اهدا شد. او به مراسم نیامده بود و یکی از عوامل گروه جایزه را از طرف او گرفت.

امسال هیئت داوران تصمیم گرفت که جایزه ای ویژه را اهدا کند که  ‌جزو جوایز همیشگی جشنواره  نیست. این جایزه ویژه به فیلم «دانه انجیر مقدس» به کارگردانی «محمد رسولف» اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن ۲۰۲۴ به « میگائل گومز» برای فیلم « دور بزرگ» اهدا شد.

جایزه هیئت داوران جشنواره کن ۲۰۲۴ به فیلم «امیلیا پرز »به کارگردانی « جک اودیار»اهدا شد.

جایزه بزرگ جشنواره کن ۲۰۲۴  به فیلم « همه ما به عنوان نور تصور می کنیم» به کارگردانی « پایال کاپادیا» اهدا شد.

نخل افتخاری جشنواره کن ۲۰۲۴ به کارگردان آمریکایی  «جرج لوکاس» که برای سلسله فیلم های «جنگ ستاره ها» و «ایندیانا جونز» در جهان شناخته شده است ، برای یک عمر فعالیت در عرصه سینما اهدا شد. حاضرین در سالن دقایقی طولانی برای او دست زدند و ایستاده او را تشویق کردند.

«فرانسیس فورد کاپولا» دیگر کارگردان قدر آمریکایی به روی صحنه آمد تا این نخل افتخاری را به « جرج لوکاس»  اهدا کند

«جرج لوکاس» گفت که از گرفتن این «نخل طلا» از دستان دوست عزیز و دیرینه و برادر بزرگش «کاپولا» به شدت هیجان زده و خوشحال است.

 بالاخره مهم ترین جایزه جشنواره کن ۲۰۲۴ که نخل طلا است به فیلم « آنورا» به کارگردانی « شان بیکر» اهدا شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها