کد خبر: 639455
|
۱۴۰۲/۰۸/۱۴ ۲۲:۳۰:۰۰
| |

ممنوع‌الکارها بر پرده سینما + جزئیات

در هفته پیش رو و از 17 آبان دو فیلم اجتماعی با بازیگران ممنوع الکار به پرده سینما اضافه می شود.

ممنوع‌الکارها بر پرده سینما + جزئیات
کد خبر: 639455
|
۱۴۰۲/۰۸/۱۴ ۲۲:۳۰:۰۰

در هفته پیش رو و از 17 آبان دو فیلم سینمایی «عامه‌پسند» و «ساعت هشت صبح» که هر دو در ژانر اجتماعی ساخته شده‌اند به چرخه اکران اضافه خواهند شد .

به گزارش سینما اعتماد، نکته قابل توجه این است که  دو بازیگر اصلی زن فیلم «عامه‌پسند» یعنی فاطمه معتمدآریا و باران کوثری ممنوع‌الفعالیت هستند و از طرفی هم نام حمید فرخ‌نژاد که از کشور مهاجرت کرده، به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی فیلم منوچهر هادی به چشم می‌خورد. در ادامه به معرفی این دو فیلم سینمایی می‌پردازیم.

فیلم سینمایی «حدود هشت صبح»

این فیلم به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه‌کنندگی محمد صادق رنجکشان که اولین تجربه همکاری با یکدیگر را پشت سر می‌گذارند، قرار است از چهارشنبه ۱۷ آبان در سینماهای سراسر کشور اکران ‌شود که در ادامه به معرفی این فیلم می‌پردازیم.

بازیگران «حدود هشت صبح»

حمید فرخ‌نژاد، یکتا ناصر، کامبیز دیرباز، سارا رسول‌زاده، حسن پورشیرازی و منوچهر هادی

خلاصه داستان «حدود هشت صبح»

این فیلم که براساس یک داستان واقعی و ملتهب ساخته شده بر خلاف ساخته‌های کمدی اخیر منوچهر هادی در حوزه اجتماعی است.

این فیلم سینمایی هشتمین فیلمی است که منوچهر هادی کارگردانی کرده و پنجمین فیلم اجتماعی او پس از فیلم‌های «قرنطینه»، «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه»، «زندگی جای دیگری است» و «کارگر ساده نیازمندیم» است.

 

منوچهر هادی بازیگر شد

حاشیه‌های «حدود هشت صبح»

پس از اعلام خبر اکران فیلم سینمایی «حدود هشت صبح» و همزمان با انتشار اولین تصویر از این فیلم، مشخص شد که منوچهر هادی در این فیلم علاوه بر کارگردانی، یکی از نقش‌های فیلم را نیز بر عهده دارد و قرار است در آن بازی کند. همین موضوع موجب شد تا بحث بازیگری منوچهر هادی که البته پیش از این هم سابقه داشته است، در فضای مجازی و رسانه‌ها حاشیه‌هایی ایجاد کند و بسیاری معتقد بودند که بهتر است هادی تمرکز خود را روی کارگردانی فیلم‌اش بگذارد.

منوچهر هادی کارگردان فیلم سینمایی حدود هشت صبح

بیوگرافی منوچهر هادی

منوچهر هادی متولد ۱۳۵۱در تهران است. وی پس از گرفتن دیپلم وارد عرصه هنر شد و کارهای متنوعی همچون ‌بازیگری، دستیاری کارگردان و تدارکات را آزمود. در سال۱۳۸۵، اولین فیلم‌ش، «تلاطم» را ساخت و در همین ‌سال موفق شد ۴تله فیلم دیگر با نام های «آخرین روز ماه»، «تصادف»، «فرصت های فردا» و «کوچه محجوب» را بسازد که علاوه بر کارگردانی، نویسندگی آن‌ها را نیز عهده‌دار بوده است. از دیگر فیلم‌های سینمایی وی می‌توان به کارگردانی آثاری نظیر «قرنطینه» (۱۳۸۶)، «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» (۱۳۹۰)، «زندگی جای دیگری‌ است»، «رحمان ۱۴۰۰»، «آینه بغل»، «کارگر ساده نیازمندیم» و سریال‌های نمایش خانگی «عاشقانه» و «دل» اشاره کرد.

پوستر فیلم «حدود هشت صبح»

طراح پوستر «حدود هشت صبح» حمید اسحاقی و طراح لوگو آن محمد روح امین است و همچنین پخش این فیلم سینمایی توسط هدایت فیلم صورت می‌گیرد.

پوستر حدود هشت صبح

فیلم سینمایی «عامه پسند»

فیلم «عامه پسند» اثری به کارگردانی و نویسندگی و تهیه‌کنندگی سهیل بیرقی محصول سال 1398 است که در جشنواره فجر سی‌وهشتم به نمایش درآمده بود، اما در این چهار سال مجوز نمایش آن صادر نشده بود. این اثر در ژانر اجتماعی تولید شده است و قرار است از چهارشنبه 17 آبان به سرگروهی هنرشهر آفتاب شیراز اکران شود.

نکته قابل توجه اینجاست که «عامه‌پسند» درحالی مجوز اکران گرفته که دو بازیگر اصلی‌اش این اواخر با حواشی مختلفی روبه‌رو بوده‌اند. فاطمه معتمدآریا  و باران کوثری که هر دو در فهرست بازیگران ممنوع‌الکار سینمای ایران قرار دارند.

بازیگران فیلم «عامه‌پسند»

 فاطمه معتمدآریا، هوتن شکیبا و باران کوثری

عوامل فیلم «عامه‌پسند»

نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان: سهیل بیرقی، مدیر فیلمبرداری: حسین جعفریان، موسیقی: کریستف رضاعی، تدوین: هایده صفی‌یاری، طراح چهره پردازی: مهرداد میرکیانی رکسانا نیک پور، طراحی و ترکیب صدا: انسیه ملکی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: امید شیرانگیز، طراح صحنه: عبدالوهاب یحیی زاده، مجری طرح: مجید کریمی

سهیل بیرقی کارگردان فیلم سینمایی عامه پسند

بیوگرافی سهیل بیرقی

سهیل بیرقی متولد شهرضا و فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع صنعتی است، اما با گرایشی که به هنر و سینما داشته است فعالیت های هنری خود را با دستیاری در کنار عبدالرضا کاهانی در پروژه سینمایی «آدم» آغاز کرد. وی سال بعد در کنار رسول صدرعاملی به ادامه فعالیت‌های خود در سینما مشغول شد. او به‌عنوان دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز در ده فیلم سینمایی حضور داشته و سپس با نگارش فیلم‌نامه «من» و به یمن حضور بازیگرانی محبوب و شناخته شده، نقش آفرینی تحسین برانگیز لیلا حاتمی و موفقیتی که این فیلم در گیشه به دست آورد، توانست نخستین تجربه کارگردانی خود را پشت سر بگذارد.

فیلم «من» یکی از پدیده‌های جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر بود. فیلم اول فیلم‌ساز جوانی که پیش‌تر تجربه دستیاری در فیلم‌های عبدالرضا کاهانی را در کارنامه داشت، اما در اولین تجربه‌ی کارگردانی خود، یک ایده بلندپروازانه را برای روایت انتخاب کرد.

او در دومین تجربه خود یعنی «عرق سرد» بازهم سراغ یک کاراکتر زن رفت و هر چند نتوانست موفقیت فیلم اول را تکرار کند، اما به دلیل مباحث حاشیه‌ای و موضوع فیلم که به یک داستان واقعی نسبت داده می‌شد، سر و صدای فراوانی به پا کرد.

حالا فیلم‌نامه «عامه‌پسند» را هم بیرقی همچون دو اثر قبلی خودش نوشته است و می‌گوید فضای آن نسبت به فیلم‌های «من» و «عرق سرد» متفاوت است.

«عامه‌پسند» و یک موضوع زنانه دیگر

بیرقی درباره نام فیلم گفته که برعکس نامش، کارکردی در نقد این جریان دارد. نام انگلیسی فیلم هم بر همین اساس Unpopular است.

این فیلم، تکمیل سه‌گانه سهیل بیرقی درباره زنان جامعه است که در شهرضا ساخته شده‌ است. شخصیت‌های محوری دو فیلم قبلی این فیلمساز را لیلا حاتمی و باران کوثری بازی می‌کردند که به ترتیب نماینده‌ای از زنان دهه پنجاه و شصت بودند، حالا شخصیت اصلی فیلم «عامه‌پسند»، نماینده زنی از دهه چهل است که فاطمه معتمدآریا نقش او را به عهده دارد.

بازیگران فیلم سینمایی عامه‌پسند

خود بیرقی عمدی بودن این موضوع را رد کرده‌است. او گفته هیچگاه تصمیم به ساخت سه‌گانه زنانه نداشته و سه‌گانه به نظر رسیدن آثارش، ناخودآگاه و بر اساس شرایط است و حتی در فیلمنامه و کارگردانی برعکس آثار قبلی‌اش است، چون فیلمنامه‌های قبلی بر اساس الگوهای کلاسیک و با فراز و فرود نوشته شده، اما این فیلم بر اساس خرده پیرنگ و ضد داستان پیش می‌رود و ساختار زمانی جابه‌جا می‌شود.

فاطمه معتمدآریا

درباره داستان فیلم «عامه‌پسند»

این بار بیرقی روی مرزی بین سینمای داستان‌گو و سینمایی شخصیت‌محور حرکت می‌کند. فیلم در دو سطح گسترش می‌یابد. یک سطح داستان زنی است که در پنجاه و هفت سالگی از همسرش جدا شده و به شهر پدری شهرضا برمی‌گردد و در تلاش است خودش را پیدا کند و کار و باری دست و پا کند. در سطح دوم عامه پسند فیلمی است درباره فشارهایی که در جامعه و به خصوص در بخش سنتی آن روی زنان وارد می‌شود. فشارهایی که رسما به قوانین هم منتقل شده. قوانین از طرف کسانی وضع شده که از دل همین فرهنگ سنتی که در شهرهای کوچکی مثل شهرضا هنوز دست‌نخورده‌تر از جاهایی مثل کلانشهرها باقی مانده‌ برآمده‌اند.

پوستر فیلم سینمایی «عامه‌پسند»

پوستر فیلم عامه پسند

طراحی پوستر فیلم سینمایی «عامه‌پسند» به عهده محمدحسین هوشمندی بوده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها