الیاس حضرتی:

دکتر طباطبایی به دنبال حکومت قانون بود

الیاس حضرتی نوشت: دکتر طباطبایی در حوزه‌های گوناگونی از اندیشه تعمق کرده و به موضوعات متفاوتی علاقه‌مند بود؛ از نظام آموزش عالی گرفته تا وضعیت نظام حقوقی در ایران. او به دنبال حکومت قانون بود و به ریشه‌های تجدد ایرانی می‌اندیشید.

دکتر طباطبایی به دنبال حکومت قانون بود
کد خبر: 600110
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۱ ۰۷:۱۰:۰۵

الیاس حضرتی در یادداشتی با عنوان «ایران مساله طباطبایی بود» در روزنامه اعتماد نوشت: سید جواد طباطبایی، فیلسوف و نظریه‌پرداز برجسته معاصر در سراسر عمر گرانبارش یک دغدغه واحد داشت و آن ایران بود. بهار سال 1393 کتابخانه ملی ایران جلسه‌ای پر سر و صدا در نقد و بررسی دیدگاه‌های طباطبایی برگزار کرد. در این جلسه قرار بود شماری از شاگردان و همکاران دکتر طباطبایی، از مرحوم دکتر فیرحی و دکتر حاتم قادری و دکتر هاشم آقاجری تا دکتر داریوش رحمانیان و دکتر منصور قبادبخت و دکتر حسین آبادیان و دکتر احمد بستانی در دو جبهه موافق و مخالف درباره اندیشه‌های سیدجواد طباطبایی صحبت کنند.

برخی چون دکتر هاشم آقاجری و دکتر قادری نقدهای تند و صریح کردند، برخی چون دکتر رحمانیان و مرحوم دکتر فیرحی، همدلانه به انتقاد از استاد خود پرداختند و شماری چون دکتر آبادیان و دکتر قبادبخت به دفاع از دیدگاه‌های استاد طباطبایی پرداختند.  در آن زمان افکار و آثار طباطبایی بسیار بیش از امروز خوانده می‌شد و حضور او در عرصه عمومی و رسانه‌ها بسیار پررنگ بود. در دانشکده‌های علوم انسانی و گروه‌های فلسفه و علوم اجتماعی و علوم سیاسی و تاریخ، اندیشه‌ها و افکار طباطبایی نزد اساتید و دانشجویان مورد بحث قرار می‌گرفت، در حالی که خود او به علت بی‌مهری‌ها از دانشگاه که جای اصلی او بود، طرد شده و ناگزیر بود در موسسات خصوصی و محافل مدنی به بحث از اندیشه‌های خود بپردازد و با کتاب‌ها و درسگفتارها ایده‌های خود را درباره ایران بیان کند. 

دکتر طباطبایی، در آثار و کلاس‌ها و سخنرانی‌های خود، عالمانه و با دقت، درباره اندیشمندان بزرگی حرف می‌زد، از هگل و ماکیاولی و روسو و هابز گرفته تا خواجه نصیرالدین و ملاصدرا و خواجه نظام الملک. او در حوزه‌های گوناگونی از اندیشه تعمق کرده و به موضوعات متفاوتی علاقه‌مند بود؛ از نظام آموزش عالی گرفته تا وضعیت نظام حقوقی در ایران. او به دنبال حکومت قانون بود و به ریشه‌های تجدد ایرانی می‌اندیشید. 

اما در میان این همه تنوع و تکثر، یک دلبستگی و دغدغه مرکزی و اصلی داشت. ما در گزارش مفصلی که در 6 اردیبهشت ماه سال 1393 از جلسه مذکور در روزنامه منتشر کردیم، علاوه بر پرداختن به دیدگاه‌های موافقان و مخالفان او و سخنان خودش در یک صفحه کامل از روزنامه، در صفحه نخست این جمله از گفتار او را تیتر زدیم: ایران مساله من است. یادش گرامی و بزرگ.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها