محمد خزاعی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

سهم فرهنگ سه درصد بودجه کشور است

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی، بصری کشور گفت: فرهنگ با همه اهمیتی که دارد اما فقطرسهم سه درصدی در بودجه کشور دارد.

سهم فرهنگ سه درصد بودجه کشور است
کد خبر: 581803
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۹ ۰۸:۲۸:۱۷

محمد خزاعی شامگاه چهارشنبه ۱۸ آبان در نشست با سینماگران و فعالان سینما استان بوشهر به ظرفیت بالای این استان در سینما اشاره کرد و گفت: من نگاه جدی به شهرستان‌ها دارم؛ چون تهران فقط مرکز سینمایی حرفه‌ای ایران نیست. بنابراین درصدد هستم تا شعار «عدالت‌محوری، قانون‌گرایی و استانداردسازی» را در حوزه سینمای کشور تحقق ببخشم.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: خودم از بدنه سینما هستم بنابراین اشراف کاملی هم سینمای حرفه‌ای دارم و هم به سینمای شهرستان‌ها؛ مسائل هنرمندان شهرستانی را کم‌وبیش می‌دانم و همیشه پیگیر کار آن‌ها بوده‌ام. از این‌رو، چهره‌های جوان و فعال استان‌ها را می‌شناسم؛ احسان‌ عبدی‌پور، رشاد بالف و رامتین بالف سینماگران موفق بوشهری هستند که کارهای خوبی را تولید کرده‌اند و موفق شده‌اند جوایزی هم در رویدادهای معتبری سینمایی کسب کنند. 

رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی، بصری کشور افزود: سفرهای استانی ما با هدف شنیدن همین مشکلات و مسائل هنرمندان به‌صورت مستقیم و بازدید و رسیدگی به وضعیت سینماها و زیرساخت‌های سینمایی مناطق مختلف انجام می‌شود، چون دغدغه داریم و با شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای جدیدی که در استان‌ها وجود دارد، می‌خواهیم که تحولی را در سینمای ایران ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: متاسفانه ما در حوزه سینما بسیار فقیر هستیم و در ۴۰ سال گذشته تنها توانسته‌ایم ۶۰۰ سینما در کشور احداث کنیم که امروز برخی از آن‌ها فرسوده و غیرفعال شده‌اند و متاسفانه استان بوشهر اولین استانی است که چراغ سینما در آن خاموش شده و عملا همه سینماهای آن از فعالیت ایستاده است! 

به گفته وی، البته به‌زودی به‌جای سینما بهمن یک سینمای ۱۰ سالنه مجهز طراحی و احداث خواهد شد و سایر سینماهای دیگر استان هم تجهیز خواهند شد تا بار دیگر هنر سینما در این منطقه جان بگیرد. 

خزاعی با اشاره به اینکه ۸۹ درصد مخاطب سینمای ما متعلق به ۴ استان تهران، مشهد، اصفهان و شیراز است، یادآور شد: سهم استان‌های دیگر در جذب مخاطب تنها ۱۱ درصد است و این بدان معنا نیست که در این استان‌ها زیرساخت‌های سینما وجود ندارد! متاسفانه با وجود اینکه در این مناطق سینما هست اما مخاطب سینما وجود ندارد، بنابراین ضروری است که نهضتی ایجاد کنیم تا مردم بیایند فیلم ببینند.

رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی، بصری کشور تاکید کرد: البته چون بیشتر فیلم‌های امروزی تجربه‌گرا و بر مبنای زندگی و ذهنیت فردی نوشته شده، مردم با آن‌ها ارتباط نمی‌گیرند بنابراین از آن استقبال نمی‌کنند. پس بهتر این است که فیلمی تولید شود که قصه‌پرداز و مبتنی بر دغدغه‌ها و مسائل روز جامعه باشد تا مردم قصه فیلم را درک و با آن هم‌ذات‌پنداری کنند. 

به عقیده وی، چون صنعت فیلمسازی در ایران وجود ندارد، سینمای کشور را بخش خصوصی می‌چرخاند به همین دلیل سینمای ایران با وجود اینکه جوایز بین‌المللی زیادی دارد اما بازار بین‌المللی ندارد تا بتواند ظرفیت‌های خود را به شکل مطلوبی به صنعت سینمای جهان بشناساند.

رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی، بصری کشور یادآور شد: در چند ماه اخیر دو سه اتفاق بزرگ در سینمای ایران افتاده که البته چون ملموس نبوده، چندان هنرمندان از آن مطلع نشده‌اند؛ یکی از این اتفاقات، فعال شدن شورای هنر بعد از ۱۲ توقف بوده که در این شورا مهم‌ترین تصمیم‌گیری‌های حوزه فرهنگ و هنر اتفاق می‌افتد و مصوبات آن اگر به مدت ۲ هفته در شورای انقلاب فرهنگی با مخالفت مواجه نشوند به قانون نبدیل می‌شوند. اتفاق بعدی هم راه‌اندازی شورای عالی سینمای کشور بود که در همین مدت کوتاه دو سه مصوبه خوب داشته که شامل تخصیص اعتبارات جداگانه برای تجهیز و تکمیل امکانات سینماهای استان‌ها، تهیه مسکن برای سینماگران فاقد خانه، تولید آثار مشترک با کشورهای دیگر، تقویت دفاتر انجمن‌های سینماجوانان شهرستان‌ها و... می‌شوند. 

وی با اشاره به اینکه تمام تلاشمان این است که در این دوره مافیا را در سینمای ایران از بین ببریم، افزود: از این رو با نگاهی عادلانه به‌دنبال تقویت سینما در شهرستان‌ها و استان‌ها هستیم تا زمینه تولید آثار باکیفیتی را در زمینه مسائل محیط زیستی، آداب و رسوم و شخصیت‌های مغفول‌مانده تاریخی، فرهنگی و مذهبی فراهم کنیم که این آثار نخست در منطقه خودشان و بعد در مناطق دیگر به نمایش درآید.

خزاعی در بخش پایانی صحبت‌های خودش به بودجه ناچیز حوزه فرهنگ و هنر اشاره و تصریح کرد: متاسفانه فرهنگ با همه اهمیتی که دارد اما سهم ناچیزی در بودجه کشور دارد؛ سهمی معادل  سه درصد از بودجه کل کشور! این نشان می‌دهد که این مظلومیت حوزه فرهنگ و هنر را نشان می‌دهد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها