کد خبر: 565180
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۲ ۱۳:۳۳:۱۸
| |

ضیا هاشمی، تهیه کننده:

قرار است کما فی‌السابق هنرمندان زینت المجالس باقی بمانند؟/ نیاز و ضرورت انکار ناپذیر خانه سینما تحول در همه ساحات و شئون است

خانه سینما اگر امروز دچار حواشی ست و از ماموریت های اصلی خود که صیانت از حقوق اعضا و پشتیبانی رفاهی و زمینه سازی برای امنیت شغلی و امثالهم فرسنگ ها فاصله دارد، محصول همین نگاه جزم اندیشانه ای ست که خود را برتر از سایرین پنداشته و صنف را محل تجمیع آرا و افکار نمی داند.

قرار است کما فی‌السابق هنرمندان زینت المجالس باقی بمانند؟/ نیاز و ضرورت انکار ناپذیر خانه سینما تحول در همه ساحات و شئون است
کد خبر: 565180
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۲ ۱۳:۳۳:۱۸

ضیا هاشمی، تهیه کننده سینما در یادداشتی نوشت: امروز مجمع عمومی خانه سینما در شرایطی برگزار می گردد که متاسفانه اشخاصی به اسم تهیه کننده یا دست‌اندرکارسینما، سهم ویژه ای برای خود و بیش از آنچه برای همه صنوف بالسویه تعیین شده را مطالبه کرده و از هر امکان و ظرفیتی برای رسیدن به این مقاصد در حال بهره کشی اند.

خانه سینما اگر امروز دچار حواشی ست و از ماموریت های اصلی خود که صیانت از حقوق اعضا و پشتیبانی رفاهی و زمینه سازی برای امنیت شغلی و امثالهم  فرسنگ ها فاصله دارد، محصول همین نگاه جزم اندیشانه ای ست که خود را برتر از سایرین پنداشته و صنف را محل تجمیع آرا و افکار نمی داند، بلکه صنف را بستری برای رانت خواری، پوششی برای اقدامات غیر صنفی و مدخلی برای گروکشی منافع و مصالح فردی می داند. کدام منصف و فعال صنفی ست که گواهی ندهد خانه سینما در ادوار مختلف مکرا از ناحیه های مختلف قربانی زیاده خواهی های این اشخاص قرار گرفته است؟

اصلاحات غیرقانونی در اساسنامه، انتخاب و ابقاء هیئت مدیره خارج از شمولیت و رعایت الزامات شکلی قانونی ، عدم توزیع عادلانه منابع در همه صنوف ، عدم بکارگیری از توان و ظرفیت فکری و مشورتی رؤسا و شوراهای مرکزی صنوف در تصمیم گیری های مهم و اثرگذار و درعوض استفاده ابزاری از صنوف برای تقابل با دولت و هر نهاد و تصمیم خلاف میل آقایان و ده ها مورد مشابه دیگر حکایت تلخی ست از خانه سینمایی که امروز صنوف آن چند پاره است، عده ای کارگری، عده ای ارشادی، عده ای نه کارگری و نه ارشادی!

 در انتخابات امروز مجمع عمومی خانه سینما اگر بنا باشد در برهمان پاشنه فعلی و سابق و اسبق بگردد، نه تنها این وضعیت آشفته حال سامانی پیدا نمی کند که زمینه بی ثباتی و تخریب هویت های صنفی بیش از پیش ادامه پیدا خواهد کرد. سوال اساسی از روسای صنوف و نمایندگان آنها در مجمع عمومی این است اگر همه متفق القولیم که وضعیت فعلی خانه سینما با فرایندهایی که طی کرده مقبول هیچ کدام از اعضاء نیست، پس چرا اجازه می‌دهیم بانیان و مسببان وضع موجود همچنان خوش باورانه در کمین تصاحب کرسی های هیئت مدیره باشند؟مگرنه اینکه همین تفکر قیم مآبانه معنای امر صنفی را طی این سالها از درون تهی کرده است؟ مگر بارها بر ضرورت وجود یک نظام رفاهی هدفمند با رویکرد توجه ویژه به بدنه و اعضاء آسیب پذیر تاأکید نشده است؟ مگر بارها اعضاء خانه سینما علیرغم میل باطنی هزینه سیاسی کاری و تصمیمات سیاست زده هیئت مدیره و مدیرعاملان وقت و سابق و اسبق را نداده اند؟   چرا امروز صنوف سینمایی به لحاظ حقوقی و ساختاری دچار بحران هویت هستند ؟ مگر نه آنکه همین معضل مانع استیفا حقوق اعضاء در مقاطع مختلف شده است؟ آقایانی که بانی وضع موجودند و در پی مناصب پی در پی، یکبار پاسخ دهند چه افق و آینده ای را برای خانه سینما و اعضا آن متصورند؟ تا امروز با کدام برنامه و رویکرد فعالیت نموده و برای ادامه چه اهدافی دارند؟ اساسأ از منظر آقایان حقی برای اعضاء وجود دارد؟ یا کما فی السابق قرار است هنرمندان زینت المجالس باقی بمانند؟!

و اما کلام آخر ؛ به تصور نگارنده برایند سبقه و تفکر قاطبه نامزدهای هیئت مدیره مجمع عمومی امروز؛حاکمیت عقلانیت، توجه به خرد جمعی، اهمیت به جلب مشارکت گروهی در تصمیم گیری ها، اجتناب از چالش های بی ثمر هزینه ساز، توجه به حقوق اعضاء و تلاش برای احیاء خانه سینمای مقتدر است، که انشالله به فضل و لطف خداوند محقق خواهد شد.

امیدوارم فراموش نکنیم امروز نیاز و ضرورت انکار ناپذیر خانه سینما تحول در همه ساحات و شئون است. باید همه مراقب باشیم اگر تفکری که حقوق اعضاء صنف را به مثابه تشریفات و غیر ضرور می‌داند همچنان در بدنه ی مدیرتی و تصمیم‌گیر خانه سینما از صدر تا ذیل حاکمیت کند، دیر یا زود نه از تاک نشانی خواهد ماند نه از تاک نشان.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها