کد خبر: 536726
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۸ ۱۴:۵۱:۵۳
| |

جیمز باند سینماهای اسکاندیناوی را زنده نگه‌داشت

سال ۲۰۲۱ به دلیل ادامه محدودیت‌های سخت‌گیرانه برای مقابله با شیوع کووید ۱۹، کم‌ترین فعالیت سینمایی در کشورهای شمال اروپا رقم خورد.

جیمز باند سینماهای اسکاندیناوی را زنده نگه‌داشت
کد خبر: 536726
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۸ ۱۴:۵۱:۵۳

محدودیت‌های مداوم و سخت‌گیری‌ها و قرنطینه‌های پیاپی در سال ۲۰۲۱ در شمال اروپا فروش سینماهای این کشورها را به نصف کاهش داد و سال سخت دیگری برای سینماهای این کشورها را رقم زد.

به گزارش مهر، به نقل از ورایتی در این میان جدیدترین فیلم از مجموعه جیمز باند یعنی «زمانی برای مردن نیست» که اواخر سپتامبر و اوایل اکتبر (مهر) اکران شد - درست زمانی که سینماها با ظرفیت کامل فعالیت می‌کردند- به معنای واقعی کلمه نجات‌بخش سینماها شد و حتی بیش از هر فیلم جیمز باند دیگری در برخی از این کشورها فروش کرد.

دانمارک؛ اقبال فیلم‌های داخلی

«زمانی برای مردن نیست» با فروش ۲۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۱ رکورد فیلم‌های جیمز باند پیشین در دانمارک را شکست ولی با این حال نتوانست به تنهایی کاهش ۴۵ درصدی نسبت به فروش در سال ۲۰۱۹ و پیش از کرونا را جبران کند.

این کشور در سالی که گذشت در حالی با شروع سال مواجه شد که سینماها در تعطیلی کامل بودند و در مجموع ۱۳۸ روز از سال را سینماها در تعطیلی کامل به سر بردند. از همین رو مجموع فروش سینماهای دانمارک با فروش ۶.۸ میلیون بلیت، برابر ۹۸ میلیون دلار شد که تقریباً نزدیک نصف فروش در سال ۲۰۱۹ و تقریباً برابر با فروش در سال ۲۰۲۰ بود.

در همین شرایط «زمانی برای مردن نیست» به گروه فیلم‌های با تماشاگر بالای میلیون نفری این کشور افزوده شد و این درحالی است که تاکنون تنها ۱۲ فیلم در این کشور موفق شده‌اند تا تماشاگری بیش از یک میلیون را به سینماها جذب کنند که «آواتار» با ۱.۱۵ میلیون نفر در راس آنها جای داشته است.

سهم فیلم‌های داخلی دانمارک ۴۱ درصد از فروش سینماهای این کشور بوده و ۲.۸ میلیون بلیت برای تماشای فیلم‌های ساخت داخل فروخته شد که پس از رقم ۵۱ درصدی که سال پیش به دلیل فیلم «دور دیگر» کسب شد، بالاترین اقبال به فیلم‌های داخلی است.

این کشور قصد دارد در نیمه اول سال ۲۰۲۲ با اکران ۱۸ عنوان داخلی، تلاش کند تا تماشاگران بیشتری را به سینماها بکشاند.

فنلاند بدترین سال تاریخش را تجربه کرد

در همین حال فنلاند بدترین سال تاریخ خود را تجربه کرد و آمار فروش اندکی بیش از نیمی از فروش سال ۲۰۱۹ بود و با فروش ۳.۴ میلیون بلیت، میزان فروش به ۳۸.۱ میلیون دلار رسید. تعداد بلیت‌های فروخته شده حتی ۱۱.۷ درصد پایین‌تر از سال ۲۰۲۰ بود. در این میان سهم جیمز باند نزدیک ۱۱ میلیون دلار بود که عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را هم کسب کرد و پس از آن «تل ماسه» با فروش نزدیک به ۳ میلیون دلار در مکان دوم قرار گرفت.

نروژ اندکی نفس کشید

در این کشور اسکاندیناویایی آمار تماشاگران به نسبت سال ۲۰۲۰ با افزایش ۱۶.۶ درصدی روبه‌رو شد و به ۵.۶ میلیون نفر رسید در حالی که فروش گیشه‌ها رشدی ۱۷.۸ درصدی را ثبت کرد و به ۷۷ میلیون دلار رسید. با این حال این ارقام هنوز ۴۹ درصد کمتر از دوره پیش از کروناست.

به گفته رییس انجمن سینماداران نروژ فروش سینماها در نیمه اول سال به دلیل محدودیت‌های شدید ناامید کننده بود، اما در اکتبر با اکران جیمز باند حتی رقمی بیش از سال ۲۰۱۹ در فروش ثبت شد و نوامبر نیز با فروش بیش از یک میلیون بلیت ماه خوب دیگری بود. با این حال دسامبر یک بار دیگر ماه شکست بود زیرا به دلیل افزایش اومیکرون محدودیت‌ها بیشتر شد و با وجود فیلم‌های پرفروشی مانند «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست» مردم کمتر توانستند به سینما بروند. در این میان بازار فیلم‌های داخلی خوب بود و «سه آرزو برای سیندرلا» با فروش ۵۷۱ هزار بلیت فیلم دوم باکس آفیس و پرفروش‌ترین فیلم نروژی سال شد و در عین حال «بدترین آدم دنیا» که فیلم نامزد اسکار از این کشور است و موفقیت‌های زیادی کسب کرده بیش از ۲۱۴ هزار نفر را به سینماها کشاند و با فروش ۷.۴ میلیون دلاری فیلم پنجم باکس آفیس شد. «زمانی برای مردن نیست» با فروش ۶۶۶ هزار بلیت و کسب ۱۱.۴ میلیون دلار فیلم شماره یک باکس آفیس نروژ بوده است.

ایسلند بهبود ۶۰ درصدی را تجربه کرد

با وجود همه محدودیت‌های اعمال شده در طول سال برای کرونا، ایسلند به نسبت سال قبل، وضعیت بهتری داشت. سینماهای این کشور در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حدود ۳۱ درصد کمتر فروختند اما درآمد ۸.۵ میلیون دلاری باکس افیس این کشور ۶۲ درصد به نسبت سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و شمار سینماروها به بیش از ۷۶۵ هزار نفر رسید.

در این میان «زمانی برای مردن نیست» با فروش ۶۸۵ هزار دلار از فروش ۵۸ هزار بلیت فیلم شماره یک سینماها شد و فیلم دوم را فیلمی داخلی از آن خود کرد که در مقابله جدی با جیمز باند حدود ۶۰۰ هزار دلار فروخت. با همه اینها سهم فیلم‌های داخلی در بازار ۲۰۲۱ در ایسلند تنها ۱۱ درصد بود.

سوئد و ادامه وضعیت فاجعه‌بار

در سوئد فروش گیشه‌ها در مقایسه با سال ۲۰۱۹ با کاهشی ۵۷ درصدی روبه‌رو و تنها فروشی ۸۸ میلیون دلاری ثبت شد و تعداد بلیت‌های فروخته شده نیز ۶ میلیون بلیت بود که ۶۱.۵ درصد به نسبت آن دوره کاهش یافت.

تنها زمانی که سینماها با ظرفیت کامل کار کردند پاییز بود که در این میان «زمانی برای مردن نیست» ۳۲ درصد از آمار فروش را به خود اختصاص داد و در راس ۱۰ فیلم پرفروش سال ایستاد. در مکان دوم «اسپایدرمن» بود که تقریباً فروشی نصف جیمز باند را تجربه کرد. در این میان تنها یک فیلم سوئدی توانست در میان ۱۰ فیلم پرفروش قرار بگیرد و در مجموع فیلم‌های داخلی حدود ۷۶۰ هزار بلیت فروختند که کاهشی ۴۹ درصدی نسبت به دوره قبل از کووید است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها