حداد عادل، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

حفظ زبان فارسی وظیفه ملی و شرعی است

رییس بنیاد سعدی گفت: حفظ و توسعه زبان فارسی در داخل و خارج کشور وظیفه ملی و شرعی است. 

حفظ زبان فارسی وظیفه ملی و شرعی است
کد خبر: 526635
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۱ ۲۰:۰۸:۱۲

اعتمادآنلاین| غلامعلی حداد عادل، در همایش «آموزش زبان فارسی در جامعهالمصطفی‌العالمیه، پیشینه، گستره و دانش سازمانی»، خاطرنشان کرد: رابطه‌ای که میان زبان یک ملت با آن ملت وجود دارد، مانند رابطه‌ای است که سخن گفتن یک فرد با شخصیت او دارد؛ هر ملت با زبان قدرتمند، بهتر می‌تواند با جهان سخن بگوید و در تاریخ نیز ملت‌های بهره‌مند از زبان‌های با قوت بالاتر، از اقتدار فرهنگی بیشتری در جهان برخوردار بودند.

به گزارش ایرنا، وی زبان فارسی را زبان دوم جهان اسلام خواند و ابراز داشت: پس از ورود اسلام به ایران، زبان فارسی از بین نرفت، بلکه ضمن تطبیق یافتن با زبان عربی، به بازوی قدرتمندی برای جهان اسلام مبدل شد و گسترش اسلام از ایران به سمت شرق عالم، با این زبان صورت گرفت.

رییس بنیاد سعدی خاطرنشان کرد: گسترش اسلام در هند و چین، به برکت زبان فارسی روی داد.

روحیه ایرانیان و لطافت زبان فارسی برای مردم شبه‌قاره و شرق آسیا دلپذیرتر بود و این زبان همراه با اسلام، در شرق عالم به پیش رفت. ابن‌بطوطه در سفرنامه خود نقل می‌نماید اشعار سعدی تنها چهل سال پس از درگذشت وی، در شرق آسیا رواج داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، زبان فارسی را حامل فکر و فرهنگ ملت ایران و برخوردار از پشتوانه‌ای چندهزار ساله دانست و بیان داشت: زبان فارسی کنونی، که به آن فارسی نو گفته می‌شود، در چهل سال اخیر از برکت انقلاب اسلامی بهره‌مند شده و حامل پیامی ارزشمند برای همه مردم جهان گشته است. تألیف و انتشار سالانه بیش از یکصدهزار کتاب در ایران، واقعیت است، در حالی که پیش از انقلاب اسلامی، این رقم حدود ششصد تا هفتصد عنوان کتاب در سال بود.

حداد عادل حفظ و توسعه زبان فارسی را در داخل و خارج کشور وظیفه ملی و شرعی دانست و یادآور شد: آموزش هر علمی، تخصصی جدا از آن علم است. امروز در جهان، در کنار هر علمی، رشته‌ای تخصصی برای آموزش آن وجود دارد. این سخن در زمینه آموزش زبان، به ویژه آموزش زبان به غیرهم‌زبانان نیز صادق است. رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان حدود چهل سال در ایران سابقه دارد و از نظر مبانی و شیوه‌ های آموزشی، از مباحث ویژه‌ای برخوردار است.

وی جامعهالمصطفی را یکی از برکات بزرگ انقلاب اسلامی برشمرد و ابراز داشت: جامعهالمصطفی از ابتدا، در مسیر درستی قرار گرفت و از گذشته تاکنون از روند رشد و توسعه مطلوبی برخوردار بوده است. از حیث آموزش زبان فارسی، جامعهالمصطفی کاری شگفت‌انگیز انجام داده است. آموزش زبان فارسی در حوزه علمیه از سابقه چندانی برخوردار نیست، ولی امروز به برکت جامعهالمصطفی، غیرفارسی‌زبانان از کشورهای مختلف به ایران آمده، در چند ماه آموزش، زبان فارسی را فرامی‌گیرند که رویداد حیرت‌آوری است و میسر نشده است، مگر با انگیزه ایمانی افرادی که با عشق و علاقه الهی کار می‌نمایند.

وی، با اشاره به روابط بسیار خوب میان بنیاد سعدی و جامعهالمصطفی، تصریح کرد: از بدو تأسیس بنیاد سعدی، همواره تلاش شده است فعالیت‌های این دو مجموعه در کنار هم و مکمل یکدیگر باشند. در بنیاد سعدی، توجه به جنبه علمی آموزش زبان فارسی به عنوان زبان دوم و تأمین زیرساخت‌های لازم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ارائه خدمات به مؤسساتی که در ایران و خارج ایران به آموزش زبانی فارسی اشتغال دارند، هدف اصلی بنیاد سعدی است و این بنیاد هم‌اکنون با چهل مرکز آموزش زبان فارسی در نقاط مختلف جهان همکاری می‌نماید.

حداد عادل، با اشاره به تدوین نزدیک به چهل کتاب آموزش زبان فارسی در انواع مهارت‌های سوادآموزی، خواندن و نوشتن، سخن گفتن و فنون مختلف آموزشی در سطوح گوناگون به همت بنیاد سعدی، اذعان داشت: در سال‌های اخیر، به ویژه در دوران شیوع کرونا، این بنیاد از گسترش زبان فارسی در فضای مجازی غافل نبوده است. امروز آموزش زبان در آن سوی مرزها با توجه به گسترش تولید نرم‌افزارها آسان‌تر شده و بنیاد سعدی نیز در این زمینه، فعالیت‌های خود را گسترش داده است.

وی تربیت معلم بومی را یکی از برنامه‌های بنیاد سعدی برشمرد و بیان داشت: تاکنون نزدیک به چهل دانش‌پژوه از کشورهای مختلف، دوره‌های تخصصی آموزش زبان فارسی را در دانشگاه های ایران فراگرفته‌اند و امروز می‌توانند در کشورهای خود فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه آموزش زبان فارسی داشته باشند.

وی استانداردسازی آموزش زبان فارسی را ضروری دانست و گفت: برای شناخت میزان یادگیری زبان، استانداردهایی بین‌المللی تعریف شده است. در بنیاد سعدی نیز هر چند با تأخیر، این استانداردسازی در مورد آموزش زبان فارسی صورت پذیرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها