کد خبر: 523367
|
۱۴۰۰/۰۸/۳۰ ۰۷:۵۵:۰۰
| |

علی سرتیپی و سیدجمال ساداتیان مطرح کردند:

استقبال بی نظیر مردم از فیلم های روی پرده/ کیفیت سینما در جذب مخاطب تاثیر دارد

از وقتی کرونا باعث تعطیلی سینماها شد و سینماداران گرفتار ضرر و زیان‌های مالی گسترده‌ای شدند کمتر کسی به شکوفایی و رونق دوباره سالن‌ها امید داشت (حداقل برای دو سال آینده) و اصلا از تصور دور بود به این زودی‌ها مردم برای فیلمی صف بکشند؛ در مدت دو سال اخیر هم اکثر صحبت‌ها حول ورشکستی و تغییر مدیوم فیلم دیدن از پرده سینما به نمایشگرهای خانگی در ایران بود.

استقبال بی نظیر مردم از فیلم های روی پرده/ کیفیت سینما در جذب مخاطب تاثیر دارد
کد خبر: 523367
|
۱۴۰۰/۰۸/۳۰ ۰۷:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| حتی توجه بسیاری از اهالی سینما به سمت سریال‌سازی و نمایش خانگی معطوف شد. اما حالا شواهد نشان می‌دهد وضعیت بسیار فرق کرده؛ چند روز پیش در فضای مجازی کلیپی از صف طولانی مخاطبان مقابل یکی از سینماها منتشر شده بود و مردم با ذوق و شوق زیادی از انتظارشان برای تماشای فیلم قهرمان فرهادی صحبت می‌کردند.

به گزارش روزنامه اعتماد، از سوی دیگر وقتی به گیشه فیلم‌ها نگاه می‌کنیم آماری که از فروش فیلم‌های روی پرده منتشر می‌شود حکایت از استقبال بالای مخاطبان دارد. فیلم گشت ارشاد 3 تنها در 3 روز ابتدایی اکران به فروش 3 میلیارد و صد میلیون تومانی دست پیدا کرده است، توجه مردم به فیلم‌های روی پرده کار را به جایی رسانده که رییس سازمان سینمایی از پیگیری جدی و مذاکره با ستاد ملی مقابله با کرونا برای افزایش سهم مخاطبان و بلیت‌فروشی سالن‌های سینما خبر داده است. به نظر می‌آید بعد از دو سال خسارت، روزهای امیدوار‌کننده‌ای پیش روی سینماها قرار گرفته است. اما آیا گیشه پرفروش بین همه سینماها یکسان است؟ مخاطبان چه نکاتی را ملاک قرار می‌دهند که در شرایط حاضر که نگرانی شیوع کرونا از بین نرفته به سینماها روی خوش نشان می‌دهند؟

هم فیلم خوب و هم سینماهای با کیفیت

وقتی با علی سرتیپی تهیه‌کننده سینما، مدیرعامل موسسه فیلمیران و مدیرعامل پردیس سینمایی کوروش درباره دلیل استقبال از فیلم‌های روی پرده صحبت می‌کنیم او اعتقاد دارد: قطعا فیلم خوب مخاطبان را به سینما دعوت می‌کند ولی هم فیلم خوب و هم سینماهای باکیفیت در کنار هم باعث ترغیب دوباره مردم به سالن‌های سینما شده است. به گفته او در حال حاضر مجتمع‌های سینمایی که امکان سرگرمی و تفریح بیشتری دارند حضور مردم در این مکان‌ها واقعا چشمگیر‌تر است، چراکه هم با خانواده تفریح می‌کنند و هم فیلم می‌بینند ولی سینماهای تک سالنه این شرایط را به صورت همزمان برای مردم ندارند.


او به «اعتماد» می‌گوید: «در حال حاضر استقبال مردم از فیلم‌های روی پرده تعجب‌برانگیز است، سالن‌های سینمای کوروش پنجشنبه و جمعه (27 و 28 آبان) بیشترین مخاطب را در سال‌های اخیر داشتند با اینکه با ظرفیت 50درصد، صندلی‌ها به مخاطبان عرضه می‌شود ولی ما با حضور بی‌سابقه مخاطبان حتی قبل از دوران کرونا مواجه هستیم و این برای‌مان بسیار خوشحال‌کننده است.

او ادامه می‌دهد: «روز پنجشنبه 240 میلیون تومان فروش فقط در سینمای کوروش را شاهد بودیم که اگر ظرفیت سالن‌ها بالای 50درصد بود قطعا فروش 400 میلیون تومان را هم رد می‌کردیم. تمام ظرفیت‌های سالن‌های پردیس کوروش تکمیل و با استقبال بی‌نظیر مردم همراه است.»

این تهیه‌کننده میزان استقبال مردم از فیلم‌های روی پرده را با مثالی بیان می‌کند: «وقتی با تعطیلات مواجه می‌شویم چطور جاده‌های شمال ترافیک و قفل می‌شود الان شرایط سینماها هم همین‌طور است و مردم به سالن‌های سینماها هجوم می‌آورند که این استقبال قطعا به شرایط محیطی امن و مطلوب، تزریق واکسن و پایین آمدن تعداد فوتی‌ها در شهر ارتباط زیادی دارد. همچنین اینکه دیگر مردم از خانه نشستن و در قرنطینه ماندن کلافه شده‌اند و برای تغییر روحیه نیاز به سرگرمی و تفنن دارند. نکته مهم‌تر این است که ترس مردم از سالن‌های سینما ریخته و آنها می‌دانند فضاهای بزرگ نمایشی با رعایت نکات بهداشت کاملا امن است.»

سرتیپی با تاکید بر اینکه قیمت بلیت سینماها در حال حاضر ارزان است، می‌گوید: «شاید دلیل حضور دوباره مردم در سالن‌ها اکران فیلم قهرمان و دینامیت باشد اما آگهی‌های زیاد فیلم منصور در تلویزیون باعث شد مردم آگاه شوند که سینماها باز است و در حال حاضر هم کمدی گشت ارشاد بر اشتیاق مردم افزوده و آنها تمایل زیادی به تماشای فیلم روی پرده عریض دارند.

سینما مرکز گردشگری

در ماه‌های گذشته با اینکه به‌کرات تاکید شده بود که سالن‌های سینماها مکان امنی برای مردم و خانواده‌ها به شمار می‌رود و پروتکل‌های بهداشتی در این فضا کاملا رعایت می‌شود و باوجود ظرفیت 50درصدی سالن‌ها برای تماشاگران، باز مردم به تماشای فیلم‌های روی پرده نمی‌رفتند و در بهترین شرایط 20درصد صندلی‌های سالن‌ها هم پر نمی‌شد. سیدجمال ساداتیان مدیرعامل بشرا فیلم و صاحب چهار مجتمع سینمایی معتقد است از وقتی فیلم دینامیت اکران شد مردم با احتیاط بیشتری به سینماها مراجعه کردند و متوجه شدند که خطری آنها را تهدید نمی‌کند: «اکران فیلم قهرمان با حاشیه‌های تبلیغاتی که داشت و اعتقادی هم که مردم به ساخته‌های آقای فرهادی دارند آنها را سمت سالن‌های سینما جذب کرد و این به نفع فیلم دینامیت هم شد و در نتیجه دو سلایق فکری متفاوت به تماشای دو فیلم دینامیت و قهرمان نشستند.»

به گفته ساداتیان سینما با نظرها و اندیشه‌های متفاوت شکل می‌گیرد و هر طیفی هم طرفداران خاص خود را دارند و قطعا سلایق فکری دو فیلم قهرمان و دینامیت متفاوت است اما آنچه اهمیت دارد اینکه مخاطبان به سالن‌های سینما ترغیب شدند و سینماها رونق نسبی پیدا کرده است. در این میان اکران فیلم گشت ارشاد ساخته سعید سهیلی هم به تداوم حضور مردم در سینماها کمک کرد و این روزها توجه‌ها به سینماها زیاد شده است. او می‌گوید: «به هر جهت بپذیریم که شرایط کرونا و مصیبت‌هایی که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم مردم و جامعه را غمگین و افسرده کرده نیاز به التیام دارد. همان‌طوری که وقتی فیلم جیمز باند در سینماهای اروپا اکران شد علی‌رغم از بین نرفتن صددرصدی بیماری کرونا، استقبال از این فیلم ثابت کرد مردم نیاز دارند از خانه بیرون بیایند و محیط‌های متنوع‌تری تجربه کنند این موضوع بار دیگر به ما یادآوری می‌کند که سینما مرکز گردشگری به شمار می‌رود.» این سینماگر با بیان دوباره اینکه این روزها استقبال مردم از فیلم‌های روی پرده امیدوار‌کننده است به حرف قدیمی اشاره می‌کند که فیلم خوب و سینماهای خوب مردم را در هر شرایطی مجذوب می‌کند. از ساداتیان درباره مدیریت و چیدمان اکران فیلم در سینماها سوال می‌پرسیم که باعث تداوم حضور مخاطبان در سینماها می‌شود که می‌گوید: «بالاخره باید بپذیریم که تعداد سالن‌های نمایش ما عقب‌تر از تعداد فیلم‌هایی است که فیلمسازان برای سینمای ایران می‌سازند و به عبارتی سرانه استاندارد سالن‌های ما بسیار اسفناک است. اما در نظر بگیریم که 150 فیلم در نوبت اکران است و دو ماه دیگر هم جشنواره فجر برگزار می‌شود و به تعداد فیلم‌های در انتظار اکران اضافه می‌شود ضمن اینکه به این نکته باید اشاره کنیم که در بهترین شرایط سال، تنها دویست روز در‌های سالن‌های سینما به روی مردم باز است به عبارتی مجموعه اتفاقاتی که در کشورمان رخ می‌دهد باعث می‌شود سینماها بیشتر از دویست روز نتوانند فعالیت داشته باشند در نتیجه سینماها چرخه فعال خوبی ندارند. از طرفی نه می‌توانیم به فیلمسازان بگوییم فیلم نسازند و نه می‌توانیم به آنها بگوییم فیلم‌شان را اکران نکنند برای اینکه صاحبان فیلم نگران بازگشت سرمایه فیلم هستند. از طرف دیگر این روزها با هجمه اکران فیلم‌ها مواجه هستیم و بعضی سینماها با تعداد سالن‌های محدود نمی‌توانند همه فیلم‌ها را اکران کنند و همین موضوع باعث دلخوری بین همکاران می‌شود، نمی‌توانیم به آنها بگوییم چه زمانی شرایط بهتر می‌شود آن زمان فیلم‌شان را اکران کنند. پس شرایط کمی ملتهب است. ساداتیان در پایان این نوید را می‌دهد که ظرف سه یا چهار سال آینده چهارصد سالن سینما به چرخه اکران اضافه شود که در این صورت با ظرفیت هفت هشت سالن سینما و یک مدیریت مناسب تعداد فیلم‌های زیادی به چرخه اکران اضافه می‌شود.»

سرتیپی: چطور جاده‌های شمال در تعطیلات، ترافیک و قفل می‌شود الان شرایط سینماها هم همین‌طور است و مردم به سالن‌های سینماها هجوم می‌آورند که این استقبال قطعا به شرایط محیطی امن و مطلوب، تزریق واکسن و پایین آمدن تعداد فوتی‌ها در شهر ارتباط زیادی دارد.

ساداتیان: این روزها با هجمه اکران فیلم‌ها مواجه هستیم و بعضی سینماها با تعداد سالن‌های محدود نمی‌توانند همه فیلم‌ها را اکران کنند، اما قرار است چهارصد سالن سینما به چرخه اکران اضافه شود که در این صورت با ظرفیت هفت، هشت سالن سینما و با یک مدیریت مناسب تعداد فیلم‌های زیادی به چرخه اکران اضافه می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها