اسماعیلی،در پیش خطبه نماز جمعه:

نهضت کتاب‌خوانی در دولت سیزدهم اتفاق خواهد افتاد

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت:‌ نیاز کشور به کاغذ حدود 350 هزار تن است که اگر مشکلات اقتصادی کارخانه‌ها حل شود 280 هزار تن آن را تولید می‌کنیم. ان شاءالله در یک سال و نیم آینده بالای 80 درصد کاغذ صنعت نشر را تولید خواهیم کرد.

نهضت کتاب‌خوانی در دولت سیزدهم اتفاق خواهد افتاد
کد خبر: 522132
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۱ ۱۱:۲۴:۳۱

اعتمادآنلاین| محمدمهدی اسماعیلی در پیش خطبه نماز جمعه امروز (21 آبان‌ماه) از واکسیناسیون عمومی و مراقبت‌های جمعی تشکر و نسبت به برگزاری مجدد نماز جمعه ابراز خشنودی کرد و گفت: ‌24 آبان‌ماه تا انتهای ماه به نام هفته کتاب نامگذاری شده است. دولت مردمی کارش را وقتی شروع کرد که با نارسایی‌های اقتصادی زیادی مواجه بود. قوه مجریه در نظر دارد که در چارچوب انقلاب اسلامی مشکلات را حل کند و در کنار اولویت اقتصاد به حوزه فرهنگ نیز توجه داشته باشد.

به گزارش ایسنا،وزیر فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است، گفت: امام خمینی (ره) برای به سعادت رسیدن مردم در دنیا و آخرت این شجره طیبه را بنا نهاد و اهداف فرهنگی زیادی را دنبال کردند. اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی دست نیافتنی است مگر اینکه به حوزه فرهنگ توجه ویژه داشته باشیم.

وی افزود: دولت با همان انگیزه اصلاح اقتصادی باید مسائل فرهنگی را ببیند و ضمن احساس مسئولیت در حوزه اقتصاد خود را موظف به حل مسائل فرهنگی بداند.

اسماعیلی با اشاره به عباراتی مانند «تهاجم فرهنگی»، «شبیخون فرهنگی» و «جنگ نرم» اظهار کرد:‌ طی سال‌های اخیر بسیاری از مرزهای فرهنگی ما جابه‌جا شده است. قبح بسیاری از مسائل شکسته شده و این شرایط کار را برای ما سخت کرده اما مصمم هستیم که در حوزه فرهنگی مبتنی بر اصول انقلاب اسلامی، بیانات امام و رهنمودهای رهبری مسیر تعالی فرهنگی جامعه را تسهیل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد ضمن تقسیم بندی اقدامات فرهنگی دولت به ایجاب و سلبی و حمایتی و نظارتی گفت:‌ جریان مومن انقلاب در صحنه حاضر است. کتاب و کتاب‌خوانی از توصیات اکید رهبری است. ایشان دو سال پیش فرمودند که نهضت کتاب‌خوانی باید در کشور راه‌اندازی شود.

وی از انتشار بیش از 100 هزار عنوان کتاب در سال آینده خبر داد و گفت:‌ از این عدد راضی نیستیم اما می‌دانیم که به خاطر مشکلات اقتصادی محصولات فرهنگی کمرنگ شده است. ما باید با اعمال حمایت‌هایی حوزه فرهنگ را جدی بگیریم که مهم‌ترین آن مسئله کاغذ است.

اسماعیلی با بیان اینکه بیش از 90 درصد صنعت نشر به خارج وابسته است، گفت: ما در دولت کارگروهی با نظارت معاون اول تأسیس کردیم. ان شاءالله در یک سال و نیم آینده بالای 80 درصد کاغذ صنعت نشر را در داخل تولید خواهیم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه کارخانه‌های خوبی در زمینه کاغذ در کشور وجود دارد به بازدید رئیس جمهور از یک کارخانه کاغذسازی در یک سفر استانی اشاره کرد که سالانه 30 هزار تن کاغذ تولید می‌کند.

وی در خصوص نیاز کشور به کاغذ گفت:‌ سالانه 300 تا 350 هزار تن کاغذ نیاز داریم که اگر مشکل اقتصادی کارخانه‌ها حل شود توانایی خودکفایی در این زمینه وجود دارد. امیدواریم تا دو سال آینده نزدیک به 270 تا 280 هزار تن تولید کنیم. این اقدامات کتاب را ارزان و مردم را کتاب‌خوان می‌کند هر چند که باید میل و نیاز کتاب‌خوانی نیز در مردم وجود داشته باشد. در غیر این صورت اصلاح اقتصادی بی‌فایده است.

اسماعیلی با اشاره به گسترش استفاده از فضای مجازی تصریح کرد: کتاب‌خوان کردن جامعه کار دشواری است. ما باید برنامه‌های مختلف فرهنگی را اجرا کنیم. برنامه ما این است که این ماجرا در نقاط پیرامونی نیز گسترش دهیم. چند روز پیش در یک منطقه مرزی کتابخانه بزرگی تأسیس کردیم که شاید نظیرش در تهران نباشد. از طرف دیگر مأموران فرهنگی داریم که وظیفه‌شان اشاعه کتاب‌خوانی در کشور است. نهضت بزرگ کتاب‌خوانی در دولت سیزدهم اتفاق خواهد افتاد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها