نامزدهای نهایی جایزه بوکر معرفی شدند

نامزدهای نهایی جایزه بوکر امسال اعلام و شش نویسنده برای به‌دست‌آوردن جایزه 50‌هزار پوندی با هم رقابت می‌کنند. نام کازوئو ایشی‌گورو، نویسنده ژاپنی-انگلیسی برنده نوبل ادبیات سال 2017 و برنده پیشین بوکر در میان نامزدهای نهایی دیده نمی‌شود.

نامزدهای نهایی جایزه بوکر معرفی شدند
کد خبر: 514267
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۴ ۱۰:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین| فهرست نامزدهای نهایی جایزه بوکر اعلام شد و تنها نام یک نویسنده انگلیسی در میان این فهرست به چشم می‌خورد و حتی کازوئوی ایشی‌گوروی انگلیسی، برنده نوبل ادبیات هم از این فهرست حذف شده است.

به گزارش ایلنا، نادیفا محمد با کتاب «مردان خوش‌شانس» تنها نویسنده انگلیسی حاضر در فهرست نهایی جایزه بوکر است که طی چند سال گذشته انتقادات زیادی به آن برای توجه نکردن به نویسندگان انگلیسی شده بود. جایزه‌ای که امسال حتی به نویسنده انگلیسی برنده نوبل ادبیات هم روی خوش نشان نداد.

ایشی‌گورو اولین بار در سال 1989 پیش با داستان «باقیمانده روز» موفق به دریافت جایزه بوکر شد و حالا سی و یک سال پس از آن جایزه با داستان «کلارا و خورشید» در میان نامزدهای اولیه قرار گرفته بود. «کلارا و خورشید» اولین داستان نویسنده ژاپنی پس از دریافت جایزه نوبل ادبیات است.

هیئت داوران به کتاب جدید سالی رونی تحت عنوان «دنیای زیبا، کجا هستی؟» توجهی نکردند؛ این در حالی است که سالی رونی در سال 2018 با «آدم‌های معمولی» در میان نامزدها بود و بسیار مورد توجه قرار گرفت و این روزها کتابش در صدر فهرست پرفروش‌ها قرار گرفته است.

نامزدهای نهایی جایزه بوکر سال 2021

«سفری به شمال» نوشته آنوک آرودپراگسام
«عهد» نوشته دیمون گالگوت
«هیچ‌کس در این باره صحبت نمی‌کند» نوشته پاتریشیا لاکوود
«مردان خوش‌شانس» نوشته نادیفا محمد
«حیرت» نوشته ریچارد پاورز
«چرخه عالی» نوشته مگی شیپستاد

نکته جالب فهرست نهایی امسال حضور سه نویسنده آمریکایی است. پاتریشا لاکوود، مگی شیپستاد، و ریچارد پاورز سه نویسنده آمریکایی حاضر در این فهرست هستند. این در حالی است که «من‌بوکر» بیش از 40 سال فقط به نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع، انگلیسی‌ها و ایرلندی‌ها تعلق می‌گرفت اما از سال 2014 با وضع قوانین جدید تمام آثار نوشته‌شده به زبان انگلیسی‌ حق شرکت در آن را پیدا کرده‌اند و همین موضوع فرصت را برای حضور نویسندگان آمریکایی فراهم کرد.

«جورج ساندرزِ» آمریکایی با کتاب «لینکلن بین مرگ و تولد دوباره» در سال 2017 برنده بوکر شد. البته در سال 2016 نیز «پل بیتی» با کتاب «خیانت» اولین نویسنده آمریکایی بود که توانست این جایزه را با خود به خانه ببرد.

در سال 2017 حضور سه نویسنده آمریکایی در میان شش نامزد جایزه موجب انتقاد بسیاری از بریتانیایی‌ها شد و در مورد «آمریکایی شدن» مهم‌ترین جایزه بریتانیا به داوران هشد ار دادند و حالا پس از 4 سال بار دیگر سه نویسنده آمریکایی در فهرست نهایی قرار گرفتند که احتمال برنده شدن یک آمریکایی را بالا می‌برد.

مایا جیسونوف، رییس هیئت داوران امسال در این باره گفت: «هیئت داوران به ملیت نویسندگان هیچ توجهی نکردند. ما فقط به اینکه چطور نویسندگان چیزی را بیان می‌کنند توجه نمی‌کنیم بلکه برایمان مهم است که نویسنده چطور موضوعی را مطرح می‌کند. در نتیجه، ملیت برایمان اهمیتی ندارد بنابراین اگر نویسندگان انگلیسی زیادی نداریم از قصد نبود و یک اتفاق است.

برایم جالب است که تا این اندازه به چنین موضوعی توجه شده است که پاسپورت نویسندگان متعلق به چه کشوری است. در حالی که ادبیات مرزها را درمی‌نوردد و برای من عجیب است که در قرن 21 مردم امپراتوری بریتانیای سابق را سنگ محکی برای تفکر درباره ادبیات بدانند.»

جایزه «من بوکر» به بهترین اثر تازه انگلیسی‌زبان که نوشته شهروندان همسود بریتانیا است اهدا می‌شود. پیش از این نویسندگانی چون جورج سندرز، آیریس مرداک، و ایِن مک‌ایوان برنده این جایزه معتبر شده‌اند.

برنده جایزه معتبر بوکر در تاریخ سوم نوامبر اعلام می‌شود. قرار نیست مراسم شام و یا گردهمایی برگزار شود و جایزه با همکاری شبکه خبری بی‌بی‌سی پخش می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها