کد خبر: 509873
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۰ ۱۵:۴۹:۰۶
| |

جامعه ایرانی پدیدارشناسی انجمن علوم سیاسی ایران برگزار می‌کند:

فراسوی صلح و جنگ: ناکامی دولت-ملت‌ها و نوید جماعت‌گرایی پدیدارشناختی آنارشیک

جامعه ایرانی پدیدارشناسی انجمن علوم سیاسی ایران با همکاری کمیته فلسفه، اخلاق و صلح انجمن علمی مطالعات صلح، نشستی را با عنوان «فراسوی صلح و جنگ: ناکامی دولت-ملت‌ها و نوید جماعت‌گرایی پدیدارشناختی آنارشیک» برگزار می‌کند.

فراسوی صلح و جنگ: ناکامی دولت-ملت‌ها و نوید جماعت‌گرایی پدیدارشناختی آنارشیک
کد خبر: 509873
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۰ ۱۵:۴۹:۰۶

اعتمادآنلاین| جامعه ایرانی پدیدارشناسی انجمن علوم سیاسی ایران با همکاری کمیته فلسفه، اخلاق و صلح انجمن علمی مطالعات صلح، نشستی را با عنوان «فراسوی صلح و جنگ: ناکامی دولت-ملت‌ها و نوید جماعت‌گرایی پدیدارشناختی آنارشیک» برگزار می‌کند.

به گزارش اعتمادآنلاین، این نشست در ادامه مجموعه نشست‌های بین المللی انجمن علوم سیاسی ایران برای روشن کردن امکانات پژوهشی در روایت‌های پدیدارشناسانه از سیاست برگزار می شود.

حمید ملک زاده، دبیر جامعه ایرانی پدیدارشناسی انجمن علوم سیاسی ایران و کمیته فلسفه، صلح و اخلاق انجمن علمی مطالعات صلح ایران، درباره این سلسله نشست‌ها به اعتمادآنلاین گفت: از اولین روزی که بحث درباره پدیدارشناسی و سیاست را در آکادمی ایرانی مطرح کردیم، همیشه با این پرسش مواجه بودیم که «پدیدارشناسی به چه کار ما در ایران می آید؟» سوال بنیادینی که لازم بود تا به شکل معناداری به آن پاسخ بدهیم.

وی افزود: بر همین اساس بود که سعی کردیم تا با برگزاری مجموعه‌ای از نشست‌ها به طور دقیق تری به این پرسش‌ها پاسخ دهیم. ما این کار را در نشست‌های «پدیدارشناسی و ایران»، «پدیدارشناسی و سیاست»، «سینمای وودی آلن»، بزرگداشت آقای دکتر فیرحی و در نشست‌های دیگری که به زبان فارسی برگزار شدند تا حد زیادی پیش بردیم و تلاش کردیم تا نشان بدهیم که چطور پدیدارشناسی می تواند رویکرد نوینی برای مطالعه درباره موضوعات مختلفی که در دانشگاه ایرانی با آنها مواجه هستیم را فراهم بیاورد. رویکردی که از دعواهای چپ‌گرایانه و راست‌گرایانه مرسوم در تاریخ معاصر ایران، منازعاتی که امروز دیگر بیشتر از بحث دانشگاهی به منازعه ایدئولوژیک تبدیل شده‌اند، فراتر رود.

این دانش‌آموخته علوم سیاسی ادامه داد: ما این کار را با دعوت ار اساتید و پژوهشگران غیر ایرانی شناخته شده در پدیدارشناسی نیز ادامه دادیم. در این راستا در نشست‌های اول پرفسور استیوز و دنیل میر نشان دادند که چطور می شود بدون در افتادن به دام ایدئولوژی‌گرایی دانشگاهی، به فهمی از اخلاق و اخلاقی بودن دست پیدا کرد که حیثیتی سیاسی دارد. همینطور با پرفسور جیم هارت درباره خیر مشترک و اخلاقی بودن از موضعی پدیدارشناسانه صحبت کردیم و کار خودمان را با بحث درباره پدیدارشناسی عواطف انسانی ادامه دادیم تا نشان بدهیم که چطور روانشناسی‌گری در روان در مانگری برآمده از نگره‌های سلبی و ایجابی به فرد انسانی نمی‌تواند به کنه تجربه شخص از خودش در کنار دیگران راه ببرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ما در دور جدید از نشست‌های تخصصی خودمان ضمن دنبال کردن بحثی درباره روایتی پدیدارشناسانه از لوسیفریسم در ادیان ابراهیمی، این مساله را مورد بررسی قرار دادیم که چطور پدیدادشناسی به ما درباره فهم خشونت به ما کمک می کند. بحث پرفسور هارت در این زمینه نمونه خوبی از به کار بردن پدیدارشناسی به عنوان یک جور فلسفه استعلایی در فهم مخاطرات ناشی از انباشت بمب اتم در کشورهای مسلط در جهان به حساب می آید.

ملک‌زاده تصریح کرد: در همان نشست، مباحث مقدماتی درباره رابطه ذاتی دولت‌های مدرن با تولید خشونت را پیش کشیده و امروز با پرفسور میر و پرفسور استیوز این بحث را دنبال می کنیم که چرا دولت‌های مدرن، که بر فردگرایی سفت و سخت برآمده از روایت خاصی از روشنگری استوار شدند را باید به عنوان ریشه گسترش روز افزون خشونت در سیاست مدرن به حساب آورد.

وی افزود: اینطور به نظر می رسد که این مساله حتی وقتی که دولت‌های با ادعای رفع خشونت عمل می کنند نیز صادق باشد؛ برای نمونه استفاده از بمب اتم در ژاپن به بهانه پایان جنگ، مداخله دولت آمریکا در افغانستان و عراق به بهونه پایان تروریسم و دیکتاتوری و امثالهم رو در نظر بگیرید.

ملک‌زاده ادامه داد: همچنین تلاش ما در دور جدید از نشست‌های علمی بر برقرار کردن گفتگو بین روایت‌های سیاسی از پدیدارشناسی و دیگر رویکردهای مطالعه درباره سیاست متمرکز شده است. این گفتگوی انتقادی را با لیبرالیسم و جماعت گرایی می توانید دنبال کنید. در ادامه گفتگوهایی میان رویکردی در نشست معرفی کتاب سارا هاینما، اینطور بحث کردیم که چطور فمینیسم لیبرال و پست مدرن بخاطر فهم نادرستی که از زن و تجربه زنانگی دارند، یکی تحت تاثیر انتزاعی کردن ایده زنانگی و بر کشیدنش به مقام یک فرد منتزع از جهانِ جنسی شده، و دیگری به خاطر رابطه سلبی با همین فرد منتزع، در میانه برابری خواهی حقوقی تهی و یک جور نهیلیسم معرفت شناختی به بیراهه رفتند.


نشست «فراسوی صلح و جنگ» از ساعت 19:30 امروز، چهارشنبه 20 تیر 1400 و در پلتفروم زوم برگزار می‌شود.

علاقمندان می توانند از طریق لینک زیر از این نشست استفاده کنند:

https://depaul.zoom.us/j/98822634760?pwd=cVRuKzRxUENZcnBGMGwwQnFpTDVIQT09

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها