کد خبر: 490644
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۸ ۱۰:۱۹:۰۰
| |

جشنواره جهانی فیلم فجر، پانزدهمین جشنواره الف دنیا شد

جشنواره جهانی فیلم فجر که این روزها با فیلم‌های ایرانی و خارجی در حال برگزاری است، جزو لیست 15 جشنواره مهم و تاثیرگذار در جهان قرار گرفت.

جشنواره جهانی فیلم فجر، پانزدهمین جشنواره الف دنیا شد
کد خبر: 490644
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۸ ۱۰:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| این روزها خبر اضافه شدن نام جشنواره جهانی فیلم فجر به جمع 15جشنواره جهانی مهم و معتبر دنیا خبرساز شده و برگزارکنندگان این رویداد آن را یکی از اتفاقات مهم سینمای ایران می‌دانند.


جشنواره جهانی فجر امروز چهارمین روزش را در حالی سپری می‌کند که به‌خاطر کرونا تماشاگرانش نسبت به دوره قبل کمتر شده، اما در این میان فیلم‌هایی نیز بودندکه به‌خاطر حضور تماشاگران به سانس فوق‌العاده کشیده شده‌اند که «صحنه‌زنی» یکی از این فیلم‌هاست.

به گزارش روزنامه همشهری، چهارمین روز از جشنواره جهانی فیلم فجر با اکران 39فیلم از ایران و کشورهای دیگر و همچنین باکس فیلم‌های کوتاه به‌کار خودش ادامه می‌دهد. سالن‌های چهارسو میزبان 29فیلم در بخش‌های مختلف جشنواره هستند و در سالن‌های یک و دو آزادی هم 8فیلم روی پرده می‌رود.

علاوه بر چهارسو، سالن‌های سینما آزادی با ظرفیت 300نفر و کانون هم میزبان فیلم‌های این دوره از جشنواره هستند. در این دوره از جشنواره هم سینما روباز کانون با ظرفیت 150نفر میزبان 2فیلم است. در این دوره 24ساعت قبل از اکران فیلم ظرفیت خرید بلیت وجود دارد و امسال سالن شماره 7پردیس سینمایی چارسو در طبقه هشتم این مجموعه برای اکران به‌صورت روباز تجهیز شده تا با ظرفیت نزدیک به 100نفر، میزبان مخاطبان جشنواره باشد.

دیدنی‌های روز چهارم


تماشای فیلم «دختر لر» در سینمای روباز کانون خالی از لذت نیست؛ فیلمی که در بخش فیلم‌های کلاسیک بازسازی و این روزها در سانس‌های مختلف به نمایش درمی‌آید. علاقه‌مندان به فیلم‌های کوتاه هم می‌توانند در این روز آثار را در سالن 2سینما آزادی و سالن 3چهارسو تماشا کنند.

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز در این روزها مهمان جشنواره جهانی فیلم فجر بود. شهردار تهران که حمایت از رویدادهای هنری و سینمایی را یکی از وظایف شهرداری می‌داند چهارشنبه شب در بازدیدش از جشنواره جهانی فیلم فجر از فراگیر شدن سالن‌های روباز در تهران خبر داد و یکی از اهداف شهرداری تهران را تجهیز و آماده‌سازی این سالن‌ها عنوان کرد.

ماجرای ثبت و قرار گرفتن جشنواره جهانی فیلم فجر در «فیاپف» باعث شد، رضا میرکریمی، دبیر سابق این رویداد درباره این اتفاق صحبت کند. او که در دومین روز از جشنواره میهمان آن بود، عنوان کرد: «فکر می‌کنم جشنواره‌های فرهنگی پل‌های ارتباطی بین‌المللی با کشورهای مختلف هستند و وقتی موضوع سینما روی جشنواره‌ای هست، با توجه به اینکه سینما مزیت فرهنگی کشور ما محسوب می‌شود، باید آن را در مجموعه چرخه تولید تا اکران ببینیم؛ چون جشنواره بخشی از این چرخه است که نمی‌شود آن را حذف کرد.»

وی همچنین گفت: «‌این خبر بسیار خوشحال‌کننده بود. من چند سال برای این جشنواره زحمت کشیدم و از همان روز اول معتقد بودم ما می‌توانیم یکی از معدود فستیوال‌های استاندارد، برتر و رقابتی دنیا باشیم. برخلاف همه مخالفت‌هایی که می‌شد و برخی این باور و ایده را مسخره و فکر می‌کردند ما رویاپردازی می‌کنیم، این اتفاق افتاد. این خبر خیلی خوشحال‌کننده است که ما یکی از 15فستیوال برتر رقابتی دنیا هستیم.»

گیج‌گاه به فیلم‌های جشنواره اضافه شد


«گیج‌گاه» ساخته عادل تبریزی به بخش فیلم‌های ژانر معاصر جشنواره جهانی فیلم فجر اضافه و در جدول اکران سینماهای نمایش‌دهنده آثار جشنواره قرار گرفت.


جمشید هاشم‌پور، حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی و فرهاد آئیش بازیگران اصلی این فیلم هستند. «گیج‌گاه» پیش از این در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردان اول و بهترین تدوین شد.

در کنار اکران فیلم‌ها و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه پوستر فیلم‌های سینمایی نیز برپا شده است. مروری بر گزیده پوسترهای بین‌المللی سینمای ایران و پوسترهای سینمایی‌ کوبایی دهه 60و 70موضوع اصلی این نمایشگاه در پردیس چهارسوست.

بازار فیلم در جشنواره جهانی فیلم فجر


بیست‌وسومین بازار جشنواره جهانی فیلم فجر به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. این دوره از بازار که به‌عنوان یکی از بخش‌های جشنواره‌ جهانی فیلم فجر برنامه‌ریزی شده، قرار است با ارائه‌ بسته‌هایی از فیلم‌های ایرانی ساخته‌شده در طول پاندمی فعالیت خود را به‌صورتی به‌روز و فعال ادامه دهد.

65 فیلم سینمایی بلند و کوتاه ایرانی در 2بخش «بازار بلند» و «بازار کوتاه» سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارند که 21فیلم در بخش بازار فیلم کوتاه ایرانی است.


در بازار فیلم از پلتفرم جهانی «سیناندو» (Cinando) استفاده شده و قرار است از بخش ویدئو لایبرری هم استفاده شود که به‌گفته مدیران این بخش این امکان وجود دارد که 60پکیج از فیلم‌های ایرانی به‌مدت 110 دقیقه باشد.


همچنین این پلتفرم با جشنواره کن نیز همکاری داشته و در فضای مجازی بازار می‌تواند پذیرای 400 مهمان خارجی نیز باشد که این مهمانان شامل خریداران فیلم، دبیران و برنامه‌ریزان جشنواره، منتقدان و چهره‌های شاخص است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها