کد خبر: 462881
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۵ ۲۱:۱۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از حاشیه‌های چهارمین روز برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گزارش می‌دهد:

یک دقیقه سکوت به یاد علی انصاریان/ ابراز امیدواری برای خرید واکسن کرونای معتبر/ درخواست کارگردان «زالاوا» برای عذرخواهی یک سوال‌کننده/ کارگردان «مصلحت» روایت فیلمش از سرگذشت فرزند محمدی‌گیلانی را رد کرد

چهارمین روز برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر همچون دیگر برنامه‌ها تحت تاثیر درگذشت علی انصاریان، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و بازیگر سینما، قرار گرفت و شرکت‌کنندگانی که برای دومین نشست امروز جشنواره در سالن حاضر شدند، یک دقیقه به احترام او در سکوت ایستادند.

یک دقیقه سکوت به یاد علی انصاریان/ ابراز امیدواری برای خرید واکسن کرونای معتبر/ درخواست کارگردان «زالاوا» برای عذرخواهی یک سوال‌کننده/ کارگردان «مصلحت» روایت فیلمش از سرگذشت فرزند محمدی‌گیلانی را رد کرد
کد خبر: 462881
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۵ ۲۱:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| چهارمین روز برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر همچون دیگر برنامه‌ها تحت تاثیر درگذشت علی انصاریان، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و بازیگر سینما، قرار گرفت و شرکت‌کنندگانی که برای دومین نشست امروز جشنواره در سالن حاضر شدند، یک دقیقه به احترام او در سکوت ایستادند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، چهارمین روز برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر بعدازظهر امروز، چهارشنبه 15 بهمن، با نمایش فیلم «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری در سالن برج میلاد آغاز شد.

در نشست خبری این فیلم که با اجرای علیرضا غفاری برگزار شد، علاوه بر کارگردان، سمیرا برادری تهیه‌کننده، نوید پورفرج، پوریا رحیمی‌سام، باسط رضایی، و فریدون حامدی بازیگران، عماد خدابخش تدوینگر، محمد رسولی فیلمبردار، عباس عباسی طراح گریم و محمد‌حسین کرمی طراح صحنه و لباس حضور داشتند.

رحیمی‌سام در بخشی از این نشست گفت: «در ابتدا می‌خواهم از کادر درمان که در خط مقدم مبارزه با کرونا می‌جنگند، تشکر کنم. امیدوارم خیلی زود بتوانیم واکسنی معتبر را خریداری کنیم.»

همچنین کارگردان «زالاوا» درباره پرداختن به موضوع جن گفت: «من فیلمی درباره «جن» نساختم و هیچ‌گاه جرات نمی‌کنم وارد چنین موضوعاتی شوم. قصه جن تنها دستمایه‌ای بود که ما به موضوع «باور» بپردازیم. این فیلم نمادین است و متعلق به تمام افرادی است که باور افراطی دارند.»

یکی از بیشترین پرسش‌ها درباره توجه به فرهنگ بومی در این فیلم بود که البته منجر به دلخوری‌هایی نیز شد، از جمله اینکه مجری برنامه پیش از خواندن یکی از برگه‌های سوال از متن آن عذرخواهی کرد و گفت که چون این پرسش به دستش رسیده است، باید آن را بخواند.

در این متن از کارگردان پرسیده شده بود که آیا طبق تصویر ارائه شده در فیلم، کردها خرافه‌پرست هستند که امیری در پاسخ گفت: «لطفاً فتنه درست نکنید این فیلم نمادین است و می‌تواند در همه جای جهان رخ بدهد. این اتیکت زدن‌ها یک بیماری کثیف برای به جان هم انداختن اقوام است. این اثر تنها نمادین است و ربطی به مردم کرد ندارد. امیدوارم سوال‌کننده بابت سوال زشتش عذرخواهی کند.»

در ادامه نشست از امیری درباره تاثیر حضور همسرش در شورای فیلمنامه فارابی و حمایت بنیاد از این فیلم پرسش شد که او عنوان کرد: «همسرم آیدا پناهنده 2 ماه به اشتباه در بنیاد سینمایی فارابی بود که با حمله‌هایی مواجه شد. آن زمان که همسرم در آنجا بود اصلاً ماجرای ساخت فیلم مطرح نبود. ضمن اینکه همسرم منتقد جدی این فیلم است و او رقیب و دشمن ماست.»

این صحبت‌های امیری با خنده حضار مواجه شد و مجری برنامه به طنز گفت که برای پرهیز از اختلافات خانوادگی این بحث را ادامه نمی‌دهند.

در بخش دوم جشنواره فیلم «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی به نمایش گذاشته شد. همزمان با نمایش این فیلم خبر درگذشت علی انصاریان، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و بازیگر سینما، که امسال با فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی» در جشنواره حضور داشت، منتشر شد.

بعد از اعلام خبر درگذشت انصاریان عکسی از او به همراه شمع‌هایی برای یادبودش در سالن برج میلاد قرار داده شد که اهالی رسانه نیز دور آن جمع شدند.

در ابتدای نشست خبری فیلم «مصلحت»، غفاری، مجری برنامه، از حاضران خواست به احترام انصاریان یک دقیقه بایستند و سکوت کنند و پس از آن فیلمی از صحبت‌های انصاریان درباره جشنواره فیلم فجر در این نشست پخش شد.

در این نشست حسین دارابی کارگردان، محمدرضا شفاه تهیه‌کننده، سهی‌بانو ذوالقدر، وحید رهبانی، نازنین فراهانی و امیر نوروزی بازیگران، آرش قاسمی صداگذار، روزبه رایگا مدیر فیلمبرداری و سیاوش کردجان تدوینگر حضور داشتند.

در بخشی از این نشست از عوامل فیلم سوال شد که آیا فیلم درباره فرزند محمدی‌گیلانی است که دارابی گفت: «ما اقتباس‌هایی کردیم اما فیلم ما از یک کل حرف می‌زند ما نمی‌خواستیم همسان‌سازی کنیم. فیلم ما مشخصاً درباره سرگذشت فرزند آقای محمدی‌گیلانی نیست.»

او در پاسخ به پایان‌بندی آرمانگرایانه فیلم نیز چنین توضیح داد: «ما برای پایان‌بندی خیلی بحث کردیم، ولی یک چیزهایی سلیقه است. من از برخی کلیشه‌ها در سینما خوشم می‌آید؛ مثلاً خوشم می‌آید که کسی دستمال روی تلفن می‌گذارد و برای تغییر صدا از این کار استفاده می‌کند. ضمن اینکه دوست داشتم مخاطب با آن ارتباط برقرار کند، احساسات او تحت تاثیر قرار بگیرد و او را با حال خوب از سینما بیرون بفرستیم. ما می‌خواستیم فیلمی درباره گذشته بسازیم که تصویری متفاوت از آنچه که ارائه شده ارائه کند، دوست داشتیم فیلمی با رنگ و لعاب بسازیم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها